UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: Shadows of the Empire

Opis gry, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania jej w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Przetestowałem również pakiet "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" z GOG.COM w Windows 10 Pro x64 - całość działa bez problemów. ~:) Szczegółowy opis: "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" z GOG.COM.


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD.


Instalacja "Star Wars: Shadows of the Empire" w Windows 10 x64

Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 10 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 10.
  2. Skopiowanie kilku plików i katalogu \SDATA z CD gdzieś na dysk.
  3. Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire.

Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

W Windows 10 gra została "odziedziczona" po Windows 8/8.1 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\Shadows. W tym przypadku miałem już:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Shadows of the Empire" na "Pulpicie" prowadzący do G:\Games\LucasArts\Shadows\SOTE.EXE.
  3. Załataną grę.

Kilka szczegółów w Windows 8/8.1.

Uruchomienie "Star Wars: Shadows of the Empire" w Windows 10 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra może zadziałać w "czystym" Windows 10 x64. Z kilkoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja i wyłączone jest CD Audio w opcjach gry. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.

    Albo można skorzystać z jednego z plików shadows.exe dostępnych w Install-SOTE.exe ze strony Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire. Oba mają zmieniony bajt 592358 z HEX:75 na HEX:EB, co zmienia instrukcję jnz (skok gdzie trzeba, jeśli właściwa płyta jest w napędzie) na jmp (bezwarunkowy skok gdzie trzeba).

  2. W starterze można nie mieć dostępu do opcji zmiany rozdzielczości. U mnie taka sytuacja wystąpiła z "kartą" G31 Express Chipset Family (niezależnie od sterowników), 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB.

    Na szczęście uruchamiając grę klikklikając plik SHADOWS.EXE z katalogu \SDATA opcje magicznie się pojawiają. ~:)

    Oczywiście można je ustawić bezpośrednio w Rejestrze, w kluczu [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\Shadows of the Empire] są dwie zmienne: Width (rozdzielczość pozioma) i Height (rozdzielczość pionowa). Aha, ścieżka dotyczy Windows 10 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej nie ma w niej fragmentu Wow6432Node\.

    Rozdzielczość raz ustawiona jest pamiętana i później można uruchamiać grę ze startera, choć nie ma po co wchodzić do ustawień ("Game Options").

  3. Gra uruchamia się w okienku z ramką. Rozwiązaniem jest program Borderless-Gaming. Po jego zainstalowaniu, uruchomieniu i dodaniu gry do listy programów, z których ramkę należy usunąć, całość działa jak powinna.

    Jeśli korzysta się z WineD3D For Windows lub dgVoodoo 2 (o czym za chwilę), to gra uruchamia się na całym ekranie bez ramki i nie ma potrzeby stosowania Borderless-Gaming.

  4. Mogą wystąpić problemy z Z-buforem. W testowym Windows 10 x64 z "kartą" G31 Express Chipset Family prawidłowo i bez błędów renderowane jest jedynie najbliższe otoczenie. Wszystko, co jest dalej, znika w niebieskiej mgle.

    Gra się normalnie uruchamia, zachowuje stabilnie, to, co widać renderuje prawidłowo i bez błędów, tylko Z-bufor karty jest za mały. Nie udało mi się tego obejść. ~:( Możliwe, że ten typ tak ma, tym bardziej, że nie bardzo jest czym "kręcić" w ustawieniach sterowników... Dopiero późniejsze wersje sprzętu i sterowników dają dostęp do ustawień DirectX. Wygląda to identycznie jak w testowym laptaku z podobną, ale starszą, wbudowaną grafiką - Mobile Intel 965 Express Chipset Family i Windows 7 x64. I tam też nie udało mi się tego obejść. ~:(

    Z "kartą" G31 Express Chipset Family nie da się wykorzystać plików z WineD3D For Windows lub dgVoodoo 2 (brak obsługi DirectX 11). W obu przypadkach gra tuż po uruchomieniu robi BUM. ~:(

  5. Gra może mieć problemy z uzyskaniem zadowalającej płynności, zwłaszcza w wyższych rozdzielczościach.

    Karty 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB z systemowym ddraw.dll prawidłowo wyświetlają wszystkie obiekty, ale FPS poniżej 20 dla 1920x1200 raczej nie pozwala cieszyć się grą. No chyba, że nie działa FRAPS, bo wtedy jest znacznie lepiej i da się grać.

    Jeśli jednak płynność jest zdecydowanie za mała, można spróbować:

    8800 GTS 512
    Pliki z WineD3D For Windows. Należy jedynie dobrać odpowiednią wersję pakietu. Przetestowałem wersję 1.7.54, to ostatnia, która u mnie działa. 1.7.55 i późniejsze (np. 1.8-rc1 i 1.9.1) nie chciały działać. Od jakiegoś czasu, na stronie twórcy, zalecaną wersją jest 1.7.52, choć możliwe, że 3.6 (14.04.2018) będzie równie dobra. Aby zainstalować pliki należy:
    1. Pobrać ze strony np. WineD3DForWindows_1.7.54.zip.
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu \SDATA (u mnie G:\Games\LucasArts\Shadows\Sdata) wrzucić trzy pliki: ddraw.dll, libwine.dll i wined3d.dll.
    4. Uruchomić SHADOWS.EXE z katalogu \SDATA i wybrać jako "3D Device" "Wine D3DDevice using WineD3D and OpenGL". Samo uruchomienie może chwilę potrwać, ale nie należy się tym przejmować.

    Po ustawieniu wybranej rozdzielczości do uruchamiania gry można wykorzystywać normalny starter. Graficznie powinno być dobrze, łącznie z usunięciem ramki (nie trzeba korzystać z Borderless-Gaming). Ale gra może działać za szybko.

    Rozwiązaniem, podpatrzonym w edycji z GOG.COM, jest wykorzystanie NVIDIA Profile Inspector i ograniczenie FPSu dla gry w okolicach 60. Pobierając program raczej należy skorzystać z mirrora autora, bo inne mogą zawierać nieaktualną wersję. Sprawdziłem wersję 2.1.2.0. Należy:

    1. Pobrać archiwum, wyciągnąć z niego program nvidiaProfileInspector.exe i uruchomić.
    2. W polu "Profiles" wybrać "Shadows of the Empire".
    3. W sekcji "2 - Sync and Refresh" zmienić "Frame Rate Limit" z "Off" na "59.7".
    4. Zapisać zmiany klikając "Apply changes" i zamknąć program.

    I powinno być OK, w każdym razie w edycji z GOG.COM działa.

    Aha, ubocznym skutkiem wykorzystania WineD3D For Windows w Windows 10 x64, przynajmniej u mnie, jest to, że po zakończeniu gry pozostaje aktywny proces SHADOWS.EXE, który żre jeden rdzeń. Trzeba go ubić ręcznie z "Menadżera zadań". Jeśli się tego nie zrobi, to każde kolejne uruchomienie i zakończenie gry pozostawi kolejny "wiszący" proces.

    GTS 450 512MB
    Pliki z dgVoodoo 2. Wykorzystanie ich pozwala uzyskać 60 klatek (wymuszony V-Sync w konfiguracji dgVoodooSetup). Dodatkową zaletą jest uruchamianie gry na całym ekranie bez ramki, bez konieczności stosowania Borderless-Gaming. Należy:
    1. Pobrać ze strony dgVoodoo 2 np. dgVoodoo2_5.zip lub nowszy (np. 2.55).
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu \SDATA (u mnie G:\Games\LucasArts\Shadows\Sdata) wrzucić dwa pliki: DDraw.dll i D3DImm.dll z podkatalogu \MS rozpakowanego archiwum.
    4. Uruchomić SHADOWS.EXE. Jako "Display Device" wybrać "dgVoodoo", a jako "3D Device" wybrać "dgVoodoo Hardware Accelerated Device" i ustawić jakąś rozdzielczość w "Display Mode".

    I powinno być dobrze. Aha, jeśli karta zapewnia lepszą wydajność niż GTS 450 512MB, to pewnie można grać bez dgVoodoo 2. Ja tak mam w Windows 7 Ultimate x64 SP1 z dwoma kartami GTX 970 w SLI.

    Z GTS 450 512MB można również skorzystać z plików z WineD3D For Windows. Działają; co prawda gra osiąga prędkość światła, ale jest rozwiązanie z wykorzystaniem NVIDIA Profile Inspector, opisane powyżej.

  6. W czasie gry nie ma muzyki.

    W Windows 7, 8 i 8.1 rozwiązaniem jest przerobiony winmm.dll korzystający z innego źródła niż CD. Całość została dodana do instalatora Install-SOTE.exe dostępnego na stronie Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire. Instalację opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1 Pro x64. Niestety, ta wersja nie działa w Windows 10, a dodatkowo blokuje uruchomienie gry. Proces shadows.exe zżera prawie 100% z czterech rdzeni, ale nic z tego nie wynika. ~:(

    W Sieci (np. korzystając z komentarzy do Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire) można znaleźć wersje poprawione, które nie blokują gry w Windows 10. Ale u mnie i tak nie chciały odtwarzać muzyki. Oprócz... pakietu przygotowanego przez użytkownika Bloodbat! ~:) Należy:

    1. Pobrać pakiet "winm0 sote working mingw.7z" z http://1drv.ms/1Rn0o8z (nie wiem jak jest z hotlinkowaniem, więc podaję adres do skopiowania).
    2. Korzystając 7-zip rozpakować archiwum - dostanie się pliki libogg-0.dll, libvorbis-0.dll, libvorbisfile-3.dll i WINM0.DLL.
    3. Umieścić pliki w katalogu \SDATA (u mnie G:\Games\LucasArts\Shadows\Sdata).
    4. W katalogu \SDATA założyć katalog \Music.
    5. Ulubionym programem zripować ścieżki muzyczne do formatu OGG (minimum 128kbps).
    6. Wrzucić zripowane pliki do katalogu \Music, przy czym ważne są nazwy plików. Powinny mieć format TrackNN.ogg, gdzie NN od 02 do 14 (czyli Track02.dll do Track14.ogg).
    7. Korzystać z "poprawionego" pliku SHADOWS.EXE, który ma zamienione wywołanie WINMM.DLL na WINM0.DLL.

    Odnośnie ostatniego punktu - próbowałem jak w pozostałych Windowsach użyć oryginalnego pliku SHADOWS.EXE i pliku WINM0.DLL ze zmienioną nazwą na WINMm.DLL. W momencie, gdy miała odtwarzać grać muzyka, gra robiła BUM. Korzystając z HexEdytora zmieniłem w oryginalnym pliku SHADOWS.EXE ciąg WINMM.DLL na WINM0.DLL i ponownie uruchomiłem grę. Tym razem SOA#1 ~:)

  7. W menu gry (w trakcie misji) może nie działać myszka (np. rusza się obłędnie powoli). Na szczęście wszystkie pola można obsługiwać z klawiatury i np. pada.

Największym zaskoczeniem okazał się brak problemów z nakładaniem tekstur z 8800 GTS 512! Miało to miejsce w Windows 7 (SLI i bez SLI) oraz Windows 8. Za to w Windows 8.1 i Windows 10 wszystko działa całkowicie prawidłowo. Nie mam pojęcia dlaczego, ale mi to pasuje.

Obrazki ilustrujące powyższe problemy wykonałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 8/8.1 Pro x64. I tam należy szukać szczegółów.

Nie spotkały mnie problemy ze śmieciami wyświetlanymi w miejsce cutscenek, co miało miejsce w większości rozdzielczości z 8800 GTS 512 na Windows 7 x64.

GTS 450 512MB wymaga dobrego chłodzenia.

Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: Shadows of the Empire"

Gra posiada wbudowaną obsługę szerokiego ekranu. Rozpoznaje wszystkie dostępne opcje i potrafi skorzystać z większości z nich. Występują trzy niedogodności:

  1. Podstawowe menu przygotowane jest dla proporcji 4:3 i jest rozciągnięte w innych.
  2. Menu gry (wyświetlane w trakcie rozgrywki) posiada ograniczony rozmiar w pionie. Jeśli rozdzielczość pionowa przekroczy 768 pikseli, dolne pola stają się niedostępne dla myszki, ale można się do nich dobrać z klawiatury.
  3. Jeśli wyświetlany obraz ma inne proporcje niż 4:3, następuje mniejsze lub większe przycięcie od góry i dołu w trakcie rozgrywki (obraz jest dopasowany do szerokości i przycięty w pionie przy zachowaniu właściwych proporcji).

Dostępne rozdzielczości sprawdziłem przy okazji uruchomienia gry z kartą GTX 970 w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Podsumowanie "Star Wars: Shadows of the Empire"

Instalacja
W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 10.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak (lub nie ~;) )
Uruchomienie w Windows 10 x64
Z pewnymi kruczkami, ale może działać przyzwoicie.
Z G31 Express Chipset Family gra działa, ale nie da się grać z uwagi na problemy z Z-buforem, czyli nie działa. ~:(
DDRAW.DLL
WineD3D For Windows (do 1.7.54 lub od 2.8) z wykorzystaniem odpowiedniego profilu NVIDIA dla 8800 GTS 512.
dgVoodoo 2 dla GTS 450 512MB.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia, przestają się wyrabiać w wyższych rozdzielczościach.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7), działa, ale niczego nie widać, czyli nie działa. ~:(
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Obsługa wbudowana.
Rozciągnięte menu (przygotowane dla 4:3), przycięcie obrazu w pionie w trakcie gry.
Maksymalna rozdzielczość
Co najmniej 1920x1200; najwyższa całkowicie poprawna 1024x768, w tabelce FPSy (bez błędów nakładania tekstur, o ile nie zaznaczono inaczej; N/A - brak danych z FRAPS; FRAPS sporo żre i faktyczna płynność jest znacznie lepsza)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
G31 Express Chipset Family 8800 GTS 512 GTS 450 512MB
sterownik Windows 10 (8.15.10.2697) sterownik Windows 7 (8.15.10.1930) systemowy ddraw.dll WineD3D For Windows systemowy ddraw.dll dgVoodoo 2
kłopoty z Z-buforem i grać się nie da bez błędów gra może działać za szybko bez odpowiedniego profilu NVIDIA bez błędów
1024x768 na poziomie 11+
(problemy ze skalowaniem?)
na poziomie 24+
(problemy ze skalowaniem?)
na poziomie 27+ N/A na poziomie 27+ stabilne 60
1280x1024 na poziomie 15+ na poziomie 60- na poziomie 19+ N/A na poziomie 19+ na poziomie 60-
1920x1200 brak portu na poziomie 14+ N/A na poziomie 14+ na poziomie 60-
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
381MB/348MB + obraz UIF 553MB

Gra działa płynnie, a czasami wręcz "nadpłynnie" ~;) (ale z rozwiązaniem). Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z lepszym lub gorszym rozwiązaniem), kłopoty może sprawiać Z-bufor. Wbudowane HD (Vert-) z drobnymi efektami ubocznymi.

SotE - graficznie jest OK
SotE - graficznie jest OK, 1920x1200

Dobrze jest. ~:) (O ile nie korzysta się z "kart" Intela.)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 7 Ultimate x64 SP1
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
6.49.030 15.11.2021
Author:
Yogurt