UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;

Star Wars: Shadows of the Empire

Opis gry, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania jej w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Przetestowałem również pakiet "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" z GOG.COM w Windows 8/8.1 Pro x64 - całość działa bez problemów. ~:) Szczegółowy opis: "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" z GOG.COM.


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD.


Instalacja "Star Wars: Shadows of the Empire" w Windows 8/8.1 x64

Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 8/8.1.
  2. Skopiowanie kilku plików i katalogu \SDATA z CD gdzieś na dysk.
  3. Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire.

Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

W Windows 8 skopiowałem katalog gry z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do G:\Games\LucasArts\Shadows. W tym przypadku miałem już załataną grę. Dodałem:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Shadows of the Empire" na "Pulpit" prowadzący do G:\Games\LucasArts\Shadows\SOTE.EXE.

W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\Shadows. W tym przypadku miałem już:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Shadows of the Empire" na "Pulpicie" prowadzący do G:\Games\LucasArts\Shadows\SOTE.EXE.
  3. Załataną grę.

Uruchomienie "Star Wars: Shadows of the Empire" w Windows 8/8.1 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra może zadziałać w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Z kilkoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja i wyłączone jest CD Audio w opcjach gry. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.

    Albo można skorzystać z jednego z plików shadows.exe dostępnych w Install-SOTE.exe ze strony Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire. Oba mają zmieniony bajt 592358 z HEX:75 na HEX:EB, co zmienia instrukcję jnz (skok gdzie trzeba, jeśli właściwa płyta jest w napędzie) na jmp (bezwarunkowy skok gdzie trzeba).

  2. W starterze można nie mieć dostępu do opcji zmiany rozdzielczości. U mnie taka sytuacja wystąpiła z "kartą" G31 Express Chipset Family (niezależnie od sterowników), 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB.
    SotE - brak możliwości zmiany rozdzielczości

    Na szczęście uruchamiając grę klikklikając plik SHADOWS.EXE z katalogu \SDATA opcje magicznie się pojawiają. ~:)

    SotE - możliwość zmiany rozdzielczości

    Oczywiście można je ustawić bezpośrednio w Rejestrze, w kluczu [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\Shadows of the Empire] są dwie zmienne: Width (rozdzielczość pozioma) i Height (rozdzielczość pionowa). Aha, ścieżka dotyczy Windows 8/8.1 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej nie ma w niej fragmentu Wow6432Node\.

    Rozdzielczość raz ustawiona jest pamiętana i później można uruchamiać grę ze startera, choć nie ma po co wchodzić do ustawień ("Game Options").

  3. Gra uruchamia się w okienku z ramką. Rozwiązaniem jest program Borderless-Gaming. Po jego zainstalowaniu, uruchomieniu i dodaniu gry do listy programów, z których ramkę należy usunąć, całość działa jak powinna.
    Gra w ramce SotE - gra w ramce i bez ramki SotE - gra bez ramki.

    Jeśli korzysta się z WineD3D For Windows lub dgVoodoo 2 (o czym za chwilę), to gra uruchamia się na całym ekranie bez ramki i nie ma potrzeby stosowania Borderless-Gaming.

  4. Mogą wystąpić problemy z Z-buforem. W testowym Windows 8/8.1 x64 z "kartą" G31 Express Chipset Family prawidłowo i bez błędów renderowane jest jedynie najbliższe otoczenie. Wszystko, co jest dalej, znika w niebieskiej mgle.
    SotE - G31 i brak Z-bufora

    W teście przynajmniej widać Dasha (powyżej), w grze jest jeszcze gorzej. Np. na Hoth Snowspeeder widoczny jest jedynie na hamulcu, w innych przypadkach znika. Celów oczywiście też nie widać, no, chyba, że się na nie władujemy. ~;)

    Niczego nie widać SotE - G31 i brak Z-bufora, chyba, że na hamulcu SotE - G31: Snowspeeder na hamulcu i brak celów, albo w kokpicie SotE - G31: kokpit i brak celów.

    Gra się normalnie uruchamia, zachowuje stabilnie, to, co widać renderuje prawidłowo i bez błędów, tylko Z-bufor karty jest za mały. Nie udało mi się tego obejść. ~:( Możliwe, że ten typ tak ma, tym bardziej, że nie bardzo jest czym "kręcić" w ustawieniach sterowników... Dopiero późniejsze wersje sprzętu i sterowników dają dostęp do ustawień DirectX. Wygląda to identycznie jak w testowym laptaku z podobną, ale starszą, wbudowaną grafiką - Mobile Intel 965 Express Chipset Family i Windows 7 x64. I tam też nie udało mi się tego obejść. ~:(

    Z "kartą" G31 Express Chipset Family nie da się wykorzystać plików z WineD3D For Windows lub dgVoodoo 2 (brak obsługi DirectX 11). W obu przypadkach gra tuż po uruchomieniu robi BUM. ~:(

  5. W Windows 8 z kartą 8800 GTS 512 pojawiły się kłopoty z nakładaniem tekstur, ale problemy nie dotyczą Windows 8.1 i karty GTS 450 512MB niezależnie od systemu. Wszystko wygląda OK, do czasu rozpoczęcia właściwej rozgrywki, gdy można zobaczyć coś takiego:
    SotE - kłopoty z teksturami

    A potem jest tylko gorzej. ~;/

    W Siódemce z kartami SLI można było zastosować odpowiednie sterowniki i jedną opcję dotyczącą SLI, by naprawić sytuację. Oczywiście z pojedynczą kartą ten sposób nie działał.

    Wiele problemów z wyświetlanie grafiki potrafią załatwić pliki z WineD3D For Windows. Należy jedynie dobrać odpowiednią wersję pakietu. Przetestowałem wersję 1.7.54, to ostatnia, która u mnie działa. 1.7.55 i późniejsze (np. 1.8-rc1 i 1.9.1) nie chciały działać. Od jakiegoś czasu, na stronie twórcy, zalecaną wersją jest 1.7.52, choć możliwe, że 3.6 (14.04.2018) będzie równie dobra. Aby zainstalować pliki należy:

    1. Pobrać ze strony np. WineD3DForWindows_1.7.54.zip.
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu \SDATA (u mnie G:\Games\LucasArts\Shadows\Sdata) wrzucić trzy pliki: ddraw.dll, libwine.dll i wined3d.dll.
    4. Uruchomić SHADOWS.EXE z katalogu \SDATA i wybrać jako "3D Device" "Wine D3DDevice using WineD3D and OpenGL". Samo uruchomienie może chwilę potrwać, ale nie należy się tym przejmować.
      SotE - Wine D3DDevice using WineD3D and OpenGL

    Po ustawieniu wybranej rozdzielczości do uruchamiania gry można wykorzystywać normalny starter. Graficznie powinno być dobrze, łącznie z usunięciem ramki (nie trzeba korzystać z Borderless-Gaming). Ale gra może działać za szybko (o czym za chwilę, łącznie z rozwiązaniem)...

    SotE - grafika jest OK, ale gra działa z za dużą szybkością

    Analogiczne rozwiązanie można znaleźć na Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire.

    Aha, ubocznym skutkiem wykorzystania WineD3D For Windows w Windows 8 x64, przynajmniej u mnie, jest to, że po zakończeniu gry pozostaje aktywny proces SHADOWS.EXE, który żre jeden rdzeń. Trzeba go ubić ręcznie z "Menadżera zadań". Jeśli się tego nie zrobi, to każde kolejne uruchomienie i zakończenie gry pozostawi kolejny "wiszący" proces.

    Jak już zaznaczyłem - największym zaskoczeniem dla mnie okazał się brak problemów z nakładaniem tekstur z 8800 GTS 512 w Windows 8.1! Problemy występowały w Windows 7 (SLI i bez SLI) oraz Windows 8. Za to w Windows 8.1 wszystko działa całkowicie prawidłowo. Nie mam pojęcia dlaczego, ale mi to pasuje.

  6. Gra może mieć problemy z uzyskaniem zadowalającej płynności, zwłaszcza w wyższych rozdzielczościach.

    Karty 8800 GTS 512 (w Windows 8.1) i GTS 450 512MB z systemowym ddraw.dll prawidłowo wyświetlają wszystkie obiekty, ale FPS poniżej 20 dla 1920x1200 raczej nie pozwala cieszyć się grą. No chyba, że nie działa FRAPS, bo wtedy jest znacznie lepiej i da się grać.

    Jeśli jednak płynność jest zdecydowanie za mała, można spróbować:

    8800 GTS 512
    Pliki z WineD3D For Windows. Opis instalacji podałem wcześniej. Graficznie powinno być dobrze, łącznie z usunięciem ramki (nie trzeba korzystać z Borderless-Gaming).

    Niestety, tak jak w Windows 8 gra może działać za szybko (ale jest rozwiązanie), a po zakończeniu gry pozostaje aktywny proces SHADOWS.EXE, który żre jeden rdzeń i trzeba go ubijać ręcznie.

    GTS 450 512MB
    Pliki z dgVoodoo 2. Wykorzystanie ich pozwala uzyskać 60 klatek (wymuszony V-Sync w konfiguracji dgVoodooSetup). Dodatkową zaletą jest uruchamianie gry na całym ekranie bez ramki, bez konieczności stosowania Borderless-Gaming. Należy:
    1. Pobrać ze strony dgVoodoo 2 np. dgVoodoo2_5.zip lub nowszy (np. 2.55).
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu \SDATA (u mnie G:\Games\LucasArts\Shadows\Sdata) wrzucić dwa pliki: DDraw.dll i D3DImm.dll z podkatalogu \MS rozpakowanego archiwum.
    4. Uruchomić SHADOWS.EXE. Jako "Display Device" wybrać "dgVoodoo", a jako "3D Device" wybrać "dgVoodoo Hardware Accelerated Device" i ustawić jakąś rozdzielczość w "Display Mode". Coś w stylu:
      SotE - ustawienia dgVoodoo 2

    I powinno być dobrze. Aha, jeśli karta zapewnia lepszą wydajność niż GTS 450 512MB, to pewnie można grać bez dgVoodoo 2. Ja tak mam w Windows 7 Ultimate x64 SP1 z dwoma kartami GTX 970 w SLI.

    Z GTS 450 512MB można również skorzystać z plików z WineD3D For Windows. Działają; co prawda gra osiąga prędkość światła, ale jest rozwiązanie.

  7. Gra może działać za szybko.

    Karta 8800 GTS 512 w Windows 8 z ddraw.dll z WineD3D For Windows wszystko renderuje prawidłowo, ale gra działa z taką prędkością, że jest niegrywalna. ~:( A z GTS 450 512MB (tylko w ramach testów, bo ta karta działa prawidłowo sama z siebie) prędkość jest jeszcze większa! Problem zgłaszany tu i ówdzie, a potencjalnym rozwiązaniem jest instalacja jakiegoś spowalniacza, np. opisanego na Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire "Process Sleeper". Niestety, ten u mnie nie działa, a w każdym razie nie daje oczekiwanych rezultatów. I choć wiążę przyspieszenie w jakiś sposób z PhysX, to nawet usunięcie tego komponentu nie naprawia sytuacji.

    Na Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire ludkowie zgłaszają inne sposoby uzyskania prawidłowej grafiki i zachowania normalnej płynności gry:

    Wymuszenie 60Hz odświeżania ekranu
    U mnie nie działa. Oba monitory mam ustawione na 60Hz, w sterownikach wymuszony jest V-Sync i lipa. ~:(
    Pliki z dgVoodoo 2
    Również nie działa. Chwilę po uruchomieniu gra robi BUM. ~:( Ale dgVoodoo 2 wymaga karty zgodnej z DirectX 11, a 8800 GTS 512 obsługuje jedynie DirectX 10...
    Pliki z DXGL
    Najlepsze rezultaty, jeśli chodzi o uzyskanie prawidłowej szybkości działania. Niestety, sporo błędów na ekranie:
    • Menu gry w zasadzie się nie wyświetla, choć można z niego korzystać "na czuja" ~:)
    • Menu w trakcie misji działa w kratkę. Czasem nie wyświetla niczego. Innym razem wyświetli część z kolorami z kapelusza. A czasami działa OK.
    • W czasie gry jest bardzo różnie, ale na upartego da się grać.

    Pakiet posiada konfigurator, który po dodaniu gry wrzuca do jej katalogu plik ddraw.dll i zapisuje opcje konfiguracyjne w Rejestrze. Możliwe, że kombinując z opcjami można uzyskać lepsze efekty. Ja (przynajmmniej na razie) zostawiam w takim stanie, jaki mam.

    Całość wygląda jednak obiecująco mimo, że jest to jeszcze wersja alfa pakietu. Tak twierdzi autor i przyznaje, że sporo rzeczy jeszcze nie działa. W trakcie testów korzystałem z wersji 0.5.8, aktualnie są nowsze wersje.

    W sumie najlepiej podnieść Windows 8 do Windows 8.1. ~;)

    W Windows 8.1 z systemowym ddraw.dll G31 Express Chipset Family (z problemami z Z-buforem, o czym za chwilę), 8800 GTS 512 (bez błędów nakładania tekstur) oraz GTS 450 512MB (całkowicie bez błędów) działają z normalną prędkością.

    Rozwiązaniem, podpatrzonym w edycji z GOG.COM, jest wykorzystanie NVIDIA Profile Inspector i ograniczenie FPSu dla gry w okolicach 60. Pobierając program raczej należy skorzystać z mirrora autora, bo inne mogą zawierać nieaktualną wersję. Sprawdziłem wersję 2.1.2.0. Należy:

    1. Pobrać archiwum, wyciągnąć z niego program nvidiaProfileInspector.exe i uruchomić.
    2. W polu "Profiles" wybrać "Shadows of the Empire".
    3. W sekcji "2 - Sync and Refresh" zmienić "Frame Rate Limit" z "Off" na "59.7".
    4. Zapisać zmiany klikając "Apply changes" i zamknąć program.

    I powinno być OK, w każdym razie w edycji z GOG.COM działa.

  8. W czasie gry nie ma muzyki.

    Rozwiązaniem jest przerobiony winmm.dll korzystający z innego źródła niż CD. Całość została dodana do instalatora Install-SOTE.exe dostępnego na stronie Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire.

    Jeśli nie skorzystało się z alternatywnego instalatora, należy:

    1. Korzystając np. z 7-zip wyciągnąć następujące pliki: libgcc_s_dw2-1.dll, libogg-0.dll, libvorbis-0.dll, libvorbisfile-3.dll i WINM0.DLL.
    2. Umieścić pliki w katalogu \SDATA (u mnie G:\Games\LucasArts\Shadows\Sdata).
    3. W katalogu \SDATA założyć katalog \Music.
    4. Ulubionym programem zripować ścieżki muzyczne do formatu OGG (minimum 128kbps).
    5. Wrzucić zripowane pliki do katalogu \Music, przy czym ważne są nazwy plików. Powinny mieć format TrackNN.ogg, gdzie NN od 02 do 14 (czyli Track02.dll do Track14.ogg).
    6. Do grania należy korzystać z jednego z dwóch plików shadows.exe dostępnych w Install-SOTE.exe.

    Ja po prostu zmieniłem nazwę WINM0.DLL na WINMm.DLL, korzystam z normalnego SHADOWS.EXE i SOA#1 ~:)

  9. W menu gry (w trakcie misji) może nie działać myszka (np. rusza się obłędnie powoli). Na szczęście wszystkie pola można obsługiwać z klawiatury i np. pada.

Nie spotkały mnie problemy ze śmieciami wyświetlanymi w miejsce cutscenek, co miało miejsce w większości rozdzielczości z 8800 GTS 512 na Windows 7 x64.

GTS 450 512MB wymaga dobrego chłodzenia.

Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: Shadows of the Empire"

Gra posiada wbudowaną obsługę szerokiego ekranu. Rozpoznaje wszystkie dostępne opcje i potrafi skorzystać z większości z nich. Występują trzy niedogodności:

  1. Podstawowe menu przygotowane jest dla proporcji 4:3 i jest rozciągnięte w innych.
  2. Menu gry (wyświetlane w trakcie rozgrywki) posiada ograniczony rozmiar w pionie. Jeśli rozdzielczość pionowa przekroczy 768 pikseli, dolne pola stają się niedostępne dla myszki, ale można się do nich dobrać z klawiatury.
  3. Jeśli wyświetlany obraz ma inne proporcje niż 4:3, następuje mniejsze lub większe przycięcie od góry i dołu w trakcie rozgrywki (obraz jest dopasowany do szerokości i przycięty w pionie przy zachowaniu właściwych proporcji).

Dostępne rozdzielczości sprawdziłem przy okazji uruchomienia gry z kartą GTX 970 w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Podsumowanie "Star Wars: Shadows of the Empire"

Instalacja
W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 8/8.1.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak (lub nie ~;) )
Uruchomienie w Windows 8/8.1 x64
Z pewnymi kruczkami, ale może działać przyzwoicie.
Z G31 Express Chipset Family gra działa, ale nie da się grać z uwagi na problemy z Z-buforem, czyli nie działa. ~:(
DDRAW.DLL
WineD3D For Windows (do 1.7.54 lub od 2.8) z wykorzystaniem odpowiedniego profilu NVIDIA dla 8800 GTS 512.
dgVoodoo 2 dla GTS 450 512MB.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia, przestają się wyrabiać w wyższych rozdzielczościach.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7), działa, ale niczego nie widać, czyli nie działa. ~:(
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Obsługa wbudowana.
Rozciągnięte menu (przygotowane dla 4:3), przycięcie obrazu w pionie w trakcie gry.
Maksymalna rozdzielczość
Co najmniej 1920x1200; najwyższa całkowicie poprawna 1024x768, w tabelce FPSy (bez różnicy w zależności od systemu; bez błędów nakładania tekstur, o ile nie zaznaczono inaczej; N/A - brak danych z FRAPS; FRAPS sporo żre i faktyczna płynność jest znacznie lepsza)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
G31 Express Chipset Family 8800 GTS 512 GTS 450 512MB
sterownik Windows 8/8.1 (8.15.10.2697) sterownik Windows 7 (8.15.10.1930) systemowy ddraw.dll WineD3D For Windows systemowy ddraw.dll dgVoodoo 2
kłopoty z Z-buforem i grać się nie da z błędami nakładania tekstur gra może działać za szybko bez odpowiedniego profilu NVIDIA bez błędów
1024x768 na poziomie 18+
(problemy ze skalowaniem?)
na poziomie 24+
(problemy ze skalowaniem?)
na poziomie 35+ N/A na poziomie 35+ stabilne 60
1280x1024 na poziomie 27+ na poziomie 60- na poziomie 19+ N/A na poziomie 19+ na poziomie 60-
1920x1200 brak portu na poziomie 14+ N/A na poziomie 14+ na poziomie 60-
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
381MB/348MB + obraz UIF 553MB

Gra działa płynnie, a czasami wręcz "nadpłynnie" ~;) (ale z rozwiązaniem). Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z lepszym lub gorszym rozwiązaniem), kłopoty może sprawiać Z-bufor. Wbudowane HD (Vert-) z drobnymi efektami ubocznymi.

SotE - Osiem i graficznie jest OK, czasami SOA#1 SotE - OsiemJeden i graficznie jest OK, czasami SOA#1
SotE - Osiem i graficznie jest OK, 1920x1200 SotE - OsiemJeden i graficznie jest OK, 1920x1200

Jest tak sobie. ~:| (O ile nie korzysta się z "kart" Intela.)


Copyright © Yogurt
6.49.051 15.11.2021
Author:
Yogurt