Opis gry, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania jej w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.
Przetestowałem również pakiet "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" z GOG.COM w Windows 8/8.1 Pro x64 - całość działa bez problemów. ~:) Szczegółowy opis: "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" z GOG.COM.
UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD.
Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:
Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.
W Windows 8 skopiowałem katalog gry z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do G:\Games\LucasArts\Shadows. W tym przypadku miałem już załataną grę. Dodałem:
W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\Shadows. W tym przypadku miałem już:
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra może zadziałać w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Z kilkoma zastrzeżeniami:
Albo można skorzystać z jednego z plików shadows.exe dostępnych w Install-SOTE.exe ze strony Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire. Oba mają zmieniony bajt 592358 z HEX:75 na HEX:EB, co zmienia instrukcję jnz (skok gdzie trzeba, jeśli właściwa płyta jest w napędzie) na jmp (bezwarunkowy skok gdzie trzeba).
Na szczęście uruchamiając grę klikklikając plik SHADOWS.EXE z katalogu \SDATA opcje magicznie się pojawiają. ~:)
Oczywiście można je ustawić bezpośrednio w Rejestrze, w kluczu [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\Shadows of the Empire] są dwie zmienne: Width (rozdzielczość pozioma) i Height (rozdzielczość pionowa). Aha, ścieżka dotyczy Windows 8/8.1 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej nie ma w niej fragmentu Wow6432Node\.
Rozdzielczość raz ustawiona jest pamiętana i później można uruchamiać grę ze startera, choć nie ma po co wchodzić do ustawień ("Game Options").
Jeśli korzysta się z WineD3D For Windows lub dgVoodoo 2 (o czym za chwilę), to gra uruchamia się na całym ekranie bez ramki i nie ma potrzeby stosowania Borderless-Gaming.
W teście przynajmniej widać Dasha (powyżej), w grze jest jeszcze gorzej. Np. na Hoth Snowspeeder widoczny jest jedynie na hamulcu, w innych przypadkach znika. Celów oczywiście też nie widać, no, chyba, że się na nie władujemy. ~;)
Gra się normalnie uruchamia, zachowuje stabilnie, to, co widać renderuje prawidłowo i bez błędów, tylko Z-bufor karty jest za mały. Nie udało mi się tego obejść. ~:( Możliwe, że ten typ tak ma, tym bardziej, że nie bardzo jest czym "kręcić" w ustawieniach sterowników... Dopiero późniejsze wersje sprzętu i sterowników dają dostęp do ustawień DirectX. Wygląda to identycznie jak w testowym laptaku z podobną, ale starszą, wbudowaną grafiką - Mobile Intel 965 Express Chipset Family i Windows 7 x64. I tam też nie udało mi się tego obejść. ~:(
Z "kartą" G31 Express Chipset Family nie da się wykorzystać plików z WineD3D For Windows lub dgVoodoo 2 (brak obsługi DirectX 11). W obu przypadkach gra tuż po uruchomieniu robi BUM. ~:(
A potem jest tylko gorzej. ~;/
W Siódemce z kartami SLI można było zastosować odpowiednie sterowniki i jedną opcję dotyczącą SLI, by naprawić sytuację. Oczywiście z pojedynczą kartą ten sposób nie działał.
Wiele problemów z wyświetlanie grafiki potrafią załatwić pliki z WineD3D For Windows. Należy jedynie dobrać odpowiednią wersję pakietu. Przetestowałem wersję 1.7.54, to ostatnia, która u mnie działa. 1.7.55 i późniejsze (np. 1.8-rc1 i 1.9.1) nie chciały działać. Od jakiegoś czasu, na stronie twórcy, zalecaną wersją jest 1.7.52, choć możliwe, że 3.6 (14.04.2018) będzie równie dobra. Aby zainstalować pliki należy:
Po ustawieniu wybranej rozdzielczości do uruchamiania gry można wykorzystywać normalny starter. Graficznie powinno być dobrze, łącznie z usunięciem ramki (nie trzeba korzystać z Borderless-Gaming). Ale gra może działać za szybko (o czym za chwilę, łącznie z rozwiązaniem)...
Analogiczne rozwiązanie można znaleźć na Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire.
Aha, ubocznym skutkiem wykorzystania WineD3D For Windows w Windows 8 x64, przynajmniej u mnie, jest to, że po zakończeniu gry pozostaje aktywny proces SHADOWS.EXE, który żre jeden rdzeń. Trzeba go ubić ręcznie z "Menadżera zadań". Jeśli się tego nie zrobi, to każde kolejne uruchomienie i zakończenie gry pozostawi kolejny "wiszący" proces.
Jak już zaznaczyłem - największym zaskoczeniem dla mnie okazał się brak problemów z nakładaniem tekstur z 8800 GTS 512 w Windows 8.1! Problemy występowały w Windows 7 (SLI i bez SLI) oraz Windows 8. Za to w Windows 8.1 wszystko działa całkowicie prawidłowo. Nie mam pojęcia dlaczego, ale mi to pasuje.
Karty 8800 GTS 512 (w Windows 8.1) i GTS 450 512MB z systemowym ddraw.dll prawidłowo wyświetlają wszystkie obiekty, ale FPS poniżej 20 dla 1920x1200 raczej nie pozwala cieszyć się grą. No chyba, że nie działa FRAPS, bo wtedy jest znacznie lepiej i da się grać.
Jeśli jednak płynność jest zdecydowanie za mała, można spróbować:
Niestety, tak jak w Windows 8 gra może działać za szybko (ale jest rozwiązanie), a po zakończeniu gry pozostaje aktywny proces SHADOWS.EXE, który żre jeden rdzeń i trzeba go ubijać ręcznie.
I powinno być dobrze. Aha, jeśli karta zapewnia lepszą wydajność niż GTS 450 512MB, to pewnie można grać bez dgVoodoo 2. Ja tak mam w Windows 7 Ultimate x64 SP1 z dwoma kartami GTX 970 w SLI.
Z GTS 450 512MB można również skorzystać z plików z WineD3D For Windows. Działają; co prawda gra osiąga prędkość światła, ale jest rozwiązanie.
Karta 8800 GTS 512 w Windows 8 z ddraw.dll z WineD3D For Windows wszystko renderuje prawidłowo, ale gra działa z taką prędkością, że jest niegrywalna. ~:( A z GTS 450 512MB (tylko w ramach testów, bo ta karta działa prawidłowo sama z siebie) prędkość jest jeszcze większa! Problem zgłaszany tu i ówdzie, a potencjalnym rozwiązaniem jest instalacja jakiegoś spowalniacza, np. opisanego na Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire "Process Sleeper". Niestety, ten u mnie nie działa, a w każdym razie nie daje oczekiwanych rezultatów. I choć wiążę przyspieszenie w jakiś sposób z PhysX, to nawet usunięcie tego komponentu nie naprawia sytuacji.
Na Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire ludkowie zgłaszają inne sposoby uzyskania prawidłowej grafiki i zachowania normalnej płynności gry:
Pakiet posiada konfigurator, który po dodaniu gry wrzuca do jej katalogu plik ddraw.dll i zapisuje opcje konfiguracyjne w Rejestrze. Możliwe, że kombinując z opcjami można uzyskać lepsze efekty. Ja (przynajmmniej na razie) zostawiam w takim stanie, jaki mam.
Całość wygląda jednak obiecująco mimo, że jest to jeszcze wersja alfa pakietu. Tak twierdzi autor i przyznaje, że sporo rzeczy jeszcze nie działa. W trakcie testów korzystałem z wersji 0.5.8, aktualnie są nowsze wersje.
W sumie najlepiej podnieść Windows 8 do Windows 8.1. ~;)
W Windows 8.1 z systemowym ddraw.dll G31 Express Chipset Family (z problemami z Z-buforem, o czym za chwilę), 8800 GTS 512 (bez błędów nakładania tekstur) oraz GTS 450 512MB (całkowicie bez błędów) działają z normalną prędkością.
Rozwiązaniem, podpatrzonym w edycji z GOG.COM, jest wykorzystanie NVIDIA Profile Inspector i ograniczenie FPSu dla gry w okolicach 60. Pobierając program raczej należy skorzystać z mirrora autora, bo inne mogą zawierać nieaktualną wersję. Sprawdziłem wersję 2.1.2.0. Należy:
I powinno być OK, w każdym razie w edycji z GOG.COM działa.
Rozwiązaniem jest przerobiony winmm.dll korzystający z innego źródła niż CD. Całość została dodana do instalatora Install-SOTE.exe dostępnego na stronie Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire.
Jeśli nie skorzystało się z alternatywnego instalatora, należy:
Ja po prostu zmieniłem nazwę WINM0.DLL na WINMm.DLL, korzystam z normalnego SHADOWS.EXE i SOA#1 ~:)
Nie spotkały mnie problemy ze śmieciami wyświetlanymi w miejsce cutscenek, co miało miejsce w większości rozdzielczości z 8800 GTS 512 na Windows 7 x64.
GTS 450 512MB wymaga dobrego chłodzenia.
Gra posiada wbudowaną obsługę szerokiego ekranu. Rozpoznaje wszystkie dostępne opcje i potrafi skorzystać z większości z nich. Występują trzy niedogodności:
Dostępne rozdzielczości sprawdziłem przy okazji uruchomienia gry z kartą GTX 970 w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.
Rozdzielczość | Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
G31 Express Chipset Family | 8800 GTS 512 | GTS 450 512MB | ||||
sterownik Windows 8/8.1 (8.15.10.2697) | sterownik Windows 7 (8.15.10.1930) | systemowy ddraw.dll | WineD3D For Windows | systemowy ddraw.dll | dgVoodoo 2 | |
kłopoty z Z-buforem i grać się nie da | z błędami nakładania tekstur | gra może działać za szybko bez odpowiedniego profilu NVIDIA | bez błędów | |||
1024x768 | na poziomie 18+
(problemy ze skalowaniem?) | na poziomie 24+
(problemy ze skalowaniem?) | na poziomie 35+ | N/A | na poziomie 35+ | stabilne 60 |
1280x1024 | na poziomie 27+ | na poziomie 60- | na poziomie 19+ | N/A | na poziomie 19+ | na poziomie 60- |
1920x1200 | brak portu | na poziomie 14+ | N/A | na poziomie 14+ | na poziomie 60- |
Gra działa płynnie, a czasami wręcz "nadpłynnie" ~;) (ale z rozwiązaniem). Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z lepszym lub gorszym rozwiązaniem), kłopoty może sprawiać Z-bufor. Wbudowane HD (Vert-) z drobnymi efektami ubocznymi.
Jest tak sobie. ~:| (O ile nie korzysta się z "kart" Intela.)