UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;

STAR WARS™ Shadows of the Empire™

GOG.COM udostępnia "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" za 5.29€/5.99$/21.49PLN. W pakiecie dostaje się:

"STAR WARS™ Shadows of the Empire™"
Gra ma zablokowany FPS na poziomie 60, co umożliwia normalną rozgrywkę z kartami NVIDIA.

Opis klasycznego wydania gry, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania jej w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Poprawki

Gra zawiera poprawki wydane przez LucasArts.

Instalacja "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" w Windows x64

Pobrałem i przetestowałem plik setup_sw_shadows_of_the_empire_2.2.0.11.exe (265MB). Bez problemów uruchomił się w Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro i 10 Pro). W opcjach instalacji można zmienić katalog (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\GOG Games\Star Wars - Shadows of the Empire") i zezwolić na dodanie ikony na "Pulpit". Instalacja przebiegła bez problemów. ~:) Na koniec dodał się profil NVIDIA, który ogranicza FPS na poziomie 60.

Skrót na "Pulpicie" bezpośrednio uruchamia Shadows.exe. Nie jest wykorzystywany starter, choć można go znaleźć w katalogu gry i też działa.

W Windows 8.1 Pro x64 gra została "odziedziczona" po Windows 8 Pro x64, ale nie sądzę, by mogły pojawić się jakieś problemy w trakcie instalacji.

Uruchomienie "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" w Windows x64

Po instalacji gra bez problemów działa w "czystym" Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro, 8.1 Pro i 10 Pro). ~:) Dodany przez GOG.COM ddraw.dll spisuje się dobrze, a profil shadows.nip ogranicza FPS na poziomie 60.

Jedyne zastrzeżenie dotyczy "karty" G31 Express Chipset Family.

  1. Z "kartą" G31 Express Chipset Family i dodanym przez GOG.COM ddraw.dll gra wyświetla jedynie okienko o braku możliwości uruchomienia karty 3D i zdycha. ~:(
    SotE - G31 i brak odpowiedniego sprzętu

    Z systemowym ddraw.dll jest tylko troszkę lepiej, gdyż występują problemy z Z-buforem, tak jak w przypadku wersji z klasycznej dystrybucji. W testowym komputerze z "kartą" G31 Express Chipset Family prawidłowo i bez błędów renderowane jest jedynie najbliższe otoczenie. Wszystko, co jest dalej, znika w niebieskiej mgle.

    Gra się normalnie uruchamia, zachowuje stabilnie, to, co widać renderuje prawidłowo i bez błędów, tylko Z-bufor karty jest za mały. Nie udało mi się tego obejść. ~:( Możliwe, że ten typ tak ma, tym bardziej, że nie bardzo jest czym "kręcić" w ustawieniach sterowników... Dopiero późniejsze wersje sprzętu i sterowników dają dostęp do ustawień DirectX. Wygląda to identycznie jak w testowym laptaku z podobną, ale starszą, wbudowaną grafiką - Mobile Intel 965 Express Chipset Family i Windows 7 x64. I tam też nie udało mi się tego obejść. ~:(

    Dodatkowo gra uruchamia się w okienku z ramką. Rozwiązaniem jest program Borderless-Gaming. Po jego zainstalowaniu, uruchomieniu i dodaniu gry do listy programów, z których ramkę należy usunąć, całość działa jak powinna, ale i tak niewiele widać. ~:(

    Obrazki ilustrujące problemy z "kartą" G31 Express Chipset Family zamieściłem okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1 Pro x64.

Co ważne: Nie ma żadnych problemów z HDG 530 w Windows 7! ~:) Gra z klasycznej dystrybucji z tą "kartą" zachowywała się tak samo jak z Express Chipset Family - występowały problemy z Z-buforem i grać się nie dało. Za to gra dostępna z GOG.COM działa jak powinna. Możliwe, że zadziałały nowe sterowniki 21.20.16.4542 (grę w klasycznej dystrybucji sprawdzałem ze sterownikami 15.40.14.XX.4352 (efektywna wersja to 20.19.15.4352)). Ale bardziej obstawiam, że pomógł dołączony przez GOG.COM ddraw.dll. Tak czy siak - jest dobrze. ~:)

Nie ma problemów z dźwiękiem. Ta wersja nie ma CD, więc muzyka została zripowana do formatu OGG, a gra korzysta z odpowiednio zmienionego winmm.dll (tu win32.dll) i kilku dodatkowych bibliotek.

Obsługa szerokiego ekranu w "STAR WARS™ Shadows of the Empire™"

Gra posiada wbudowaną obsługę szerokiego ekranu. Rozpoznaje wszystkie dostępne opcje i potrafi skorzystać z większości z nich. Jedyna niedogodność, to to, że podstawowe menu przygotowane jest dla proporcji 4:3 i jest rozciągnięte w innych.

Nie ma problemów z sięganiem myszką do dolnych pól menu gry (wyświetlanego w trakcie rozgrywki). ~:)

Dostępne rozdzielczości sprawdziłem przy okazji uruchomienia gry z kartą GTX 970 w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Podsumowanie "STAR WARS™ Shadows of the Empire™"

Instalacja w Windows x64
Bez problemów.
Uruchomienie w Windows x64
Bez problemów.
DDRAW.DLL
Dołączony z GOG.COM.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia (z zainstalowanym profilem shadows.nip)
Sterowniki Intel
Ogólnie bez znaczenia, ale:
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Obsługa wbudowana.
Rozciągnięte menu (przygotowane dla 4:3), przycięcie obrazu w pionie w trakcie gry.
Maksymalna rozdzielczość
Co najmniej 1920x1200; najwyższa całkowicie poprawna 1024x768, w tabelce FPSy
Rozdzielczość Windows 7
Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
Windows 8/8.1
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
Windows 10
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
HDG 530 GTX 970 SLI GTS 450 512MB GTS 450 512MB
1024x768 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60
1920x1200 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
396MB/361MB

Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Kłopoty może sprawiać Z-bufor (bez rozwiązania). Wbudowane HD (Vert-) z drobnymi efektami ubocznymi.

SotE - jest OK, SOA#1
SotE - jest OK, 1920x1200

Dobrze jest. ~:) (O ile nie korzysta się ze starych "kart" Intela.)


Copyright © Yogurt
6.49.036 15.11.2021
Author:
Yogurt