UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;

Star Wars: Shadows of the Empire

Gra została wydana w 1997.

GOG.COM udostępnia "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" za 5.29€/5.99$/21.49PLN.

Recenzja gry "Star Wars: Shadows of the Empire" na Bastionie.

Opis wydania

Posiadam L.E.M.owe, boxowe wydanie gry. W pudełku znajduje się płyta CD, angielska instrukcja na wkładce do CD, polska instrukcja i karta rejestracyjna L.E.M. Na płycie znajduje się tylko pełna, angielska wersja gry "Star Wars: Shadows of the Empire".

Wymagania sprzętowe

Komputer
wymagany sprzęt w 100% zgodny z Windows 95 DirectX
CPU
Pentium 90MHz lub szybszy z kartą 3Dfx, Pentium 120MHz lub szybszy dla pozostałych kart (zalecany Pentium 133MHz)
Pamięć RAM
wymagane 16MB
Karta graficzna
wymagana jest karta zapewniająca akcelerację 3D (zgodne chipsety to: 3Dfx Voodoo, Rendition Verite, 3DLabs Permedia 2, patch dodał NEC PowerVR PCX-2 i NVIDIA RIVA 128)
Karta dźwiękowa
wymagana karta w 100% zgodna z Windows 95 DirectX
Kontroler
klawiatura, mysz lub joystick (zalecany joystick)
CD
wymagany napęd 4X
DirectX
wersja 5.0 (zawarta na płycie)

Poprawki

Została wydana jedna poprawka (http://www.lucasarts.com/support/update/shadows.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/shadowsp.exe: 1.1 Update (2/98). Naprawia ona działanie joysticka Microsoft Sidewinder Force Feedback, a co ważniejsze dodaje wsparcie dla chipsetów 3D: NEC PowerVR PCX2 i NVIDIA RIVA 128. Z drugiej strony instalacja poprawki nie jest zalecana, jeśli oryginalna wersja działa prawidłowo z kartami wykorzystującymi chipsety 3Dfx Voodoo Rush, 3Dfx Voodoo 2, Permedia 2, Rendition Verite 1000, Rendition Verite 2100 i Rendition Verite 2200.

"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: shadows.zip (1910162/1865kB/1.82MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki oraz archiwum strony opisu w formacie .mht.

Wersja z GOG.COM zawiera poprawki.

Opis wydania "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" z GOG.COM

Korzystając z promocji kupiłem za 18.19PLN "STAR WARS™ Shadows of the Empire™". W pakiecie dostałem:

"STAR WARS™ Shadows of the Empire™" - opis uruchomienia
Gra ma zablokowany FPS na poziomie 60, co umożliwia normalną rozgrywkę z kartami NVIDIA.

Przetestowałem pakiet "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.


Instalacja "Star Wars: Shadows of the Empire" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:

Instalację gry na dysku
Opcja nie działa w "czystym" Windows 7 x64, ale umożliwia instalację gry w Windows XP (również w Virtual PC).
Zapoznanie się z dokumentacją (1 plik)
Opcja działa tak sobie, bo nie zawsze uruchamia ten program, co trzeba. ~;)
Analizę komputera
Opcja działa w "czystym" Windows 7 x64 i według niej wszystko jest OK.

Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Virtual PC i przekopiowanie wyników na dysk Windows 7.

    W trakcie instalacji można zmienić lokalizację (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\Shadows) i warto jest wybrać pełną opcję (382MB), gra prawie nie będzie ciągnąć swoich plików z CD. Pod koniec procesu należy zrezygnować z dodawania do systemu DirectX, bo jest w prehistorycznej wersji 5.0.

    Na etapie instalacji można załatać grę. Poprawka "1.1 Update" - shadowsp.exe to samorozpakowujące się archiwum, niestety również w wersji 16-bitowej i jako takie nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Zawartość po rozpakowaniu (pliki SHADOWS.EXE - gra wzbogacona o obsługę nowych chipsetów 3D i SHADOWFF.DLL - m.in. obsługa Microsoft Sidewinder Force Feedback) należy ręcznie wrzucić do katalogu \SDATA, zamieniając oryginalne pliki. Dodatkowe pliki tekstowe również można dorzucić do katalogu gry.

    Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki DeIsL.isu, Register.exe, Uninstall Shadows of the Empire.lnk i Website.exe.

    Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\.soe]
    @="Shadows_of_the_Empire"
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Shadows_of_the_Empire]
    @="Shadows of the Empire savegame"
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Shadows_of_the_Empire\DefaultIcon]
    @="g:\\games\\LucasArts\\Shadows\\Sdata\\Shadows.exe,0"
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Shadows_of_the_Empire\Shell\open\command]
    @="g:\\games\\LucasArts\\Shadows\\Sdata\\Shadows.exe %1"
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\Shadows of the Empire]
    "Executable"="g:\\games\\LucasArts\\Shadows\\Sdata\\Shadows.exe"
    "Install Path"="g:\\games\\LucasArts\\Shadows"
    "Source Path"="V:"
    "Source Dir"="V:\\"
    "Analyze Path"="V:\\Install\\SysCheck.exe"
    "Fog"="TRUE"
    "Force Alpha"="FALSE"
    "Save path"="g:\\games\\LucasArts\\Shadows\\Dash Rendar.soe"
    "CD Audio"="TRUE"
    "Direct Movie"="TRUE"
    "Width"="640"
    "Height"="480"
    "Display Device"=""
    "3D Device"=""
    "Cutscene Text"="FALSE"
    "Numb Hand"="FALSE"
    "Game Pad"="FALSE"
    "SData Path"="g:\\games\\LucasArts\\Shadows\\Sdata\\"
    "Video Path"="g:\\games\\LucasArts\\Shadows\\Sdata\\"
    "Slow Machine"="FALSE"
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\Shadows of the Empire\v1.0]

    Aha, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.

    Domyślnie zmienna "CD Audio" ma wartość "TRUE", ale może to prowadzić do tragicznej wydajności i gra przypomina pokaz slajdów. Jeśli tak się stanie (u mnie na szczęście nie), to można ją zmienić na "FALSE" i/lub sprawdzić/zmienić w opcjach gry.

    Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Shadows of the Empire", prowadzi do G:\Games\LucasArts\Shadows\SOTE.EXE.

    I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: Shadows of the Empire". Ponieważ Virtual PC nie posiada żadnego wsparcia dla Direct3D, nie uda się uruchomić gry w ten sposób...

  2. Skopiowanie kilku plików i katalogu \SDATA z CD gdzieś na dysk.

    Można pominąć:

    Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry.

    Jak wspomniałem wcześniej, poprawka "1.1 Update" - shadowsp.exe jest w wersji 16-bitowej, która nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Ale bez problemów można z niej wyciągnąć pliki korzystając np. z 7-Zip.

    Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyty i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.

  3. Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire.

    Ponieważ poradziłem sobie sam, to z tej metody nie korzystałem, ale powinna zadziałać.

Uruchomienie "Star Wars: Shadows of the Empire" w Windows 7 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. No, prawie, bo jest kilka zastrzeżeń:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja i wyłączone jest CD Audio w opcjach gry. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.

    Albo można skorzystać z jednego z plików shadows.exe dostępnych w Install-SOTE.exe ze strony Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire. Oba mają zmieniony bajt 592358 z HEX:75 na HEX:EB, co zmienia instrukcję jnz (skok gdzie trzeba, jeśli właściwa płyta jest w napędzie) na jmp (bezwarunkowy skok gdzie trzeba).

  2. Czasami dla kart GTX 970 i prawie zawsze dla kart 8800 GTS 512 cutscenki wyświetlają śmieci.
    Coś w stylu SotE - śmieci po raz pierwszy, choć powinno być SotE - jest OK.
    By za chwilę oglądać SotE - leci SotE.
    A następnie SotE - śmieci po raz kolejny, choć powinno być SotE - jest OK.

    Ale tak bywało już wcześniej, przynajmniej w moich Windows XP i wcześniejszych GeForcach. Rozwiązaniem dla kart 8800 GTS 512 jest wybranie odpowiedniej rozdzielczości w opcjach gry. Powinna być ona wielokrotnością 512x384, czyli np. 1024x768. Dla SotE i tak wystarcza. Dodatkowo omija się problemy brakiem dostępu myszką do dolnych pól menu gry, gdy rozdzielczość pionowa przekroczy 768 pikseli.

    Jedynym minusem jest mryganie fragmentu ramki okna w prawym górnym rogu w czasie wyświetlania przerywników (w trakcie gry jest OK). Widać to na powyższych zrzutach. Nie przeszkadza, ale trochę denerwuje.

  3. Mogą pojawić się kłopoty z nakładaniem tekstur. U mnie tak było z kartami 8800 GTS 512, problemy nie występują z kartami GTX 970. Wszystko wygląda OK, do czasu rozpoczęcia właściwej rozgrywki, gdy można zobaczyć coś takiego:
    SotE - kłopoty z teksturami
    A potem jest tylko gorzej. ~;/

    Początkowo sądziłem, że wynika to tylko z faktu wykorzystywania kart graficznych 8800 GTS 512 w układzie SLI i wersji sterownika. Gdy działa SLI rozwiązaniem może być pokombinowanie w opcjach ustawień 3D dla konkretnej aplikacji w panelu sterowania karty graficznej.

    Dla sterowników NVIDIA od 331.82 do 332.21 i kart 2x GeForce 8800 GTS 512 SLI w "Panelu sterowania NVIDIA" (NVIDIA Control Panel), w "Ustawieniach 3D" (3D Settings) i "Zarządzaniu ustawieniami 3D" (Manage 3D Settings) należy na zakładce "Ustawienia programów" (Program Settings) dodać i/lub wybrać shadows.exe. A następnie zmienić domyślne ustawienia "Trybu renderowania SLI" (SLI rendering mode) z "Użyj ustawień globalnych (zalecane przez NVIDIA)" (Use global setting (NVIDIA recommended)) na "Wymuś naprzemienne renderowanie ramek 1" (Force alternate frame rendering 1).

    Zatem dla kart 8800 GTS 512, jeśli jest SLI i odpowiednie sterowniki, to SOA#1 ~:)

    SotE - jest OK

    Nowsze niż 332.21 sterowniki NVIDIA (aż do ostatnich dla kart z serii 8800 - 341.92) znów coś namieszały i opisany sposób nie działa. Niezależnie co się wklika w ustawieniach, zawsze jest źle. ~:(((

    Aha, program umożliwia uruchomienie testów wydajności. Należy bezpośrednio z dysku klikkliknąć plik SHADOWS.EXE, a następnie wybrać "Test". Tu powyższy myk ze zmianą sposobu renderowania nie działa i ogląda się coś takiego:

    SotE - śmieci w teście wydajności
    Na szczęście w grze jest dobrze. ~:)

    W trakcie testowania wydajności gier na jednej karcie 8800 GTS 512 (druga fizycznie wymontowana) wyszło, że bez SLI zawsze jest źle. ~:( Niezależnie od wersji sterownika (testowałem dobre dla SLI 332.21 oraz ostatnie dla kart serii 8800 - 341.92) zawsze było źle. A że nie było SLI, to i nie można było zmienić sposobu renderowania. Lipa. ~:(

    Ale patrz punkt 4. ~:)

  4. Wiele problemów z wyświetlanie grafiki (u mnie z jedną kartą 8800 GTS 512) potrafią załatwić pliki z WineD3D For Windows. Należy jedynie dobrać odpowiednią wersję pakietu. Przetestowałem 1.7.47 (dostępna 16.07.2015) oraz późniejsze do 1.7.54 i działały prawidłowo. 1.7.55 i późniejsze (np. 1.8-rc1 i 1.9.1) nie chciały działać. Od jakiegoś czasu, na stronie twórcy, zalecaną wersją jest 1.7.52, choć możliwe, że 3.6 (14.04.2018) będzie równie dobra. Należy:
    1. Pobrać ze strony np. WineD3DForWindows_1.7.47.zip lub nowszy (raczej tylko do 1.7.54 lub od 2.8).
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu \SDATA (u mnie G:\Games\LucasArts\Shadows\Sdata) wrzucić trzy pliki: ddraw.dll, libwine.dll i wined3d.dll.
    4. Uruchomić SHADOWS.EXE z katalogu \SDATA i wybrać jako "3D Device" "Wine D3DDevice using WineD3D and OpenGL". Samo uruchomienie może chwilę potrwać, ale nie należy się tym przejmować.
      SotE - Wine D3DDevice using WineD3D and OpenGL

    I powinno być dobrze. ~:) Później do uruchamiania gry można wykorzystywać normalny starter.

    Nie zauważyłem spadków wydajności przy tak uruchomionej grze. Działa płynnie i bez problemów. Dodatkowym plusem jest brak mrygającej ramki w trakcie wyświetlania przerywników.

    Zatem dla karty 8800 GTS 512, jeśli nie ma SLI i korzysta się z plików z WineD3D For Windows, to SOA#1 ~:)

    Analogiczne rozwiązanie można znaleźć na Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire. Ze strony można pobrać plik Install-SOTE.exe, który jest instalatorem dla systemów 64-bitowych. Instalowana jest wersja zawierająca poprawkę "1.1 Update" - shadowsp.exe. Dodatkowo instalator dodaje:

    Ponieważ grę miałem już zainstalowaną, nie uruchamiałem Install-SOTE.exe więc nie wiem co on tak na prawdę robi. ~;) Za to korzystając z 7-zip wypakowałem z instalatora powyższe pliki i umieściłem w katalogu G:\Games\LucasArts\Shadows, przy czym korzystałem z wersji WineD3D For Windows 1.7.47 (podmieniając ddraw.dll należy zmienić mu nazwę na odraw.dll, jeśli chce się korzystać ze zmodyfikowanego shadows.exe). Też działało.

    I jeszcze jedna uwaga. Jeśli jednak jest SLI na bazie 8800 GTS 512, to ten sposób nie działa i wcale nie widać obiektów. ~:( No, ale wówczas patrz punkt 3. ~;) Podobnie jest z kartami GTX 970 SLI i bez SLI - też nie widać obiektów przy korzystaniu z odraw.dll/ddraw.dll. Ale te karty nie potrzebuje ani punktu 3, ani 4, ani 5 i gra działa na nich OK. W zasadzie punktu 2 też prawie nie potrzebują. ~;)

  5. Gra może działać za szybko. Problem zgłaszany tu i ówdzie, a rozwiązaniem może być instalacja jakiegoś systemowego spowalniacza, co opisano np. na Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire.

    U mnie pojawiło się to tylko przy wykorzystaniu plików z WineD3D For Windows dla jednej karty 8800 GTS 512 na samym końcu testów. Problemu nie ma z 8800 GTS 512 SLI oraz GTX 970 z i bez SLI, no, ale w tym przypadku nie korzysta się z odraw.dll/ddraw.dll.

    Rozpatrując kolejność przeprowadzanych testów, powiązałbym problem z... NVIDIA PhysX. Procedura wyglądała następująco:

    1. 8800 GTS 512 SLI (różne sterowniki, rozwiązanie błędów nakładania tekstur dla sterowników 331.82 z naprzemiennym renderowaniem ramek; PhysX 9.13.0725) - FPS dla 1024x768 na poziomie 35-.
    2. 8800 GTS 512 (rozwiązanie błędów nakładania tekstur dla sterowników 331.82 z wykorzystaniem wined3d.dll w wersji 1.7.47; PhysX 9.13.0725) - FPS dla 1024x768 na poziomie 25-, wynik z błędami nakładania tekstur.
    3. GTX 970 i GTX 970 SLI (PhysX 9.15.0428) - FPS dla 1024x768 i 1920x1200 to stabilne 60!
    4. 8800 GTS 512 SLI (rozwiązanie błędów nakładania tekstur dla sterowników 331.82 z naprzemiennym renderowaniem ramek; PhysX 9.15.0428) - FPS dla 1920x1200 na poziomie 55-. To więcej niż wcześniejsze 35- dla 1024x768!
    5. 8800 GTS 512 (sterowniki 331.82 i 341.92 oraz PhysX 9.15.0428) - FPS dla 1920x1200 na poziomie 45+, wynik z błędami nakładania tekstur. Dla 1024x786 to stabilne 60. Przypomnę, że wcześniej było to zaledwie 25-!
    6. 8800 GTS 512 (rozwiązanie błędów nakładania tekstur dla sterowników 331.82 z wykorzystaniem wined3d.dll w wersji 1.7.47 i 1.7.54; PhysX 9.13.0725) - zbyt duża szybkość gry.

    Oczywiście w tzw. międzyczasie Windows sam siebie "ulepszał" i może coś wymienił, czego nie zidentyfikowałem. Za to widać, że po wymianie kart na GTS 970 i zainstalowaniu sterowników dla nich (w tym PhysX), a następnie przywróceniu kart 8800 GTS 512 i sterowników dla nich (bez cofnięcia PhysX), szybkość działania grafiki się zwiększyła. O ile dla 8800 GTS 512 SLI to czysty zysk, to dla pojedynczej 8800 GTS 512 źródło problemów ze zbyt dużą szybkością gry.

    Z drugiej strony nawet usunięcie PhysX nie naprawiło sytuacji. Dziwne...

    Rozwiązaniem, podpatrzonym w edycji z GOG.COM, jest wykorzystanie NVIDIA Profile Inspector i ograniczenie FPSu dla gry w okolicach 60. Pobierając program raczej należy skorzystać z mirrora autora, bo inne mogą zawierać nieaktualną wersję. Sprawdziłem wersję 2.1.2.0. Należy:

    1. Pobrać archiwum, wyciągnąć z niego program nvidiaProfileInspector.exe i uruchomić.
    2. W polu "Profiles" wybrać "Shadows of the Empire".
    3. W sekcji "2 - Sync and Refresh" zmienić "Frame Rate Limit" z "Off" na "59.7".
    4. Zapisać zmiany klikając "Apply changes" i zamknąć program.

    I powinno być OK, w każdym razie w edycji z GOG.COM działa.

  6. Mogą wystąpić problemy z Z-buforem. Na testowym laptaku (B-Wing z wbudowaną grafiką Mobile Intel 965 Express Chipset Family) prawidłowo i bez błędów renderowane jest jedynie najbliższe otoczenie. Wszystko, co jest dalej, znika w niebieskiej mgle. W teście przynajmniej widać Dasha, w grze jest jeszcze gorzej. Np. na Hoth Snowspeeder widoczny jest jedynie na hamulcu, w innych przypadkach znika. Celów oczywiście też nie widać, no, chyba, że się na nie władujemy. ~;)
    SotE - B-Wing i brak Z-bufora

    Nie udało mi się tego obejść. ~:( Możliwe, że ten typ tak ma, tym bardziej, że nie bardzo jest czym "kręcić" w ustawieniach sterowników... Dopiero późniejsze wersje sprzętu i sterowników dają dostęp do ustawień DirectX.

    Aha, wszystko jest OK, jeśli włączy się programową emulację Direct3D RGB, ale wówczas ogląda się pokaz slajdów w tempie 2 klatek na sekundę. ~;) Zamiast 55fps w trybie sprzętowym z "niebieską mgłą".

    SotE - B-Wing i pokaz slajdów

    Przy czym jest tak tylko z niezałataną wersją gry. Jeśli zainstaluje się łatkę, to w trybie sprzętowym i programowym jest źle. Sprzętowo ogląda się "niebieską mgłę" (brak Z-bufora) i dodatkowo niezrenderowane bliskie obiekty. Programowo widać całą okolicę, ale obiekty, oprócz Dasha, to wielkie czarne dziury.

    1.1 i sprzętowe 3D SotE - B-Wing i sprzętowa lipa, 1.1 i emulacja programowa 3D SotE - B-Wing i lipa programowa.

    Analogicznie, a nawet jeszcze gorzej jest z HDG 530 - nie widać żadnych obiektów. ~:( Menu, filmy w przerywnikach itp. działają OK, choć "żółte napisy" nie są widoczne... W trakcie gry można sobie wyświetlić np. kokpit, ale obiekty poza kabiną są niewidoczne, choć horyzont w tle jest OK.

    Próba wykorzystania plików z WineD3D For Windows również nie przynosi rozwiązania. W sumie jest jeszcze gorzej, bo gra wisi z szarym tłem. Próbowałem kilku różnych wersji, ale bez efektów.

    No dobra, możliwe, że rozwiązaniem dla HDG 530 jest ddraw.dll dołączany przez GOG.COM. Nie mam już jak tego sprawdzić dla gry z klasycznej dystrybucji, ale gra z GOG.COM działa na HDG 530 ze sterownikami 21.20.16.4542 bez żadnych problemów!

    Po przydzieleniu 1GB pamięci w BIOSie dla "karty" dostępne się stało 1920x1200. ~:)

  7. W czasie gry nie ma muzyki. Niby płyta to normalne CD zawierające dane i ścieżki audio, ale gra przestała sobie z tym radzić w "dorosłych" systemach. Widocznie różnice w systemowym pliku winmm.dll, w stosunku do tego z Windows 95, są na tyle duże, że gra ma z tym problem.

    Przez długi czas nikt nie znalazł rozwiązania. Aż wreszcie komuś chciało się pogrzebać, przerobić winmm.dll tak, aby korzystał z innego źródła niż CD. Całość została dodana do instalatora Install-SOTE.exe dostępnego na stronie Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire. Wędrując po sznurkach w komentarzach można dotrzeć do źródłowej strony opisującej co, jak i dlaczego.

    Jeśli nie skorzystało się z alternatywnego instalatora, należy:

    1. Korzystając np. z 7-zip wyciągnąć następujące pliki: libgcc_s_dw2-1.dll, libogg-0.dll, libvorbis-0.dll, libvorbisfile-3.dll i WINM0.DLL.
    2. Umieścić pliki w katalogu \SDATA (u mnie G:\Games\LucasArts\Shadows\Sdata).
    3. W katalogu \SDATA założyć katalog \Music.
    4. Ulubionym programem zripować ścieżki muzyczne do formatu OGG (minimum 128kbps).
    5. Wrzucić zripowane pliki do katalogu \Music, przy czym ważne są nazwy plików. Powinny mieć format TrackNN.ogg, gdzie NN od 02 do 14 (czyli Track02.dll do Track14.ogg).
    6. Do grania należy korzystać z jednego z dwóch plików shadows.exe dostępnych w Install-SOTE.exe.

    Ja po prostu zmieniłem nazwę WINM0.DLL na WINMm.DLL, korzystam z normalnego SHADOWS.EXE i SOA#1 ~:)

Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: Shadows of the Empire"

Gra posiada wbudowaną obsługę szerokiego ekranu. Rozpoznaje wszystkie dostępne opcje i potrafi skorzystać z większości z nich. Występują trzy niedogodności:

  1. Podstawowe menu przygotowane jest dla proporcji 4:3 i jest rozciągnięte w innych.
  2. Menu gry (wyświetlane w trakcie rozgrywki) posiada ograniczony rozmiar w pionie. Jeśli rozdzielczość pionowa przekroczy 768 pikseli, dolne pola stają się niedostępne dla myszki, ale można się do nich dobrać z klawiatury.
  3. Jeśli wyświetlany obraz ma inne proporcje niż 4:3, następuje mniejsze lub większe przycięcie od góry i dołu w trakcie rozgrywki (obraz jest dopasowany do szerokości i przycięty w pionie przy zachowaniu właściwych proporcji).

Dla kart GTX 970 i dwóch różnych monitorów przeprowadziłem dokładniejsze testy, sprawdzając wszystkie dostępne rozdzielczości.

Rozdzielczość Proporcje Oznaczenie Uwagi
640x480 4:3 VGA OK
720x480 3:2 480p (EDTV/DVD) Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 800x600)
Po podłączeniu monitora 1280x1024 (niewykorzystywany w grze) - Śmieci w cutscenkach
720x576 5:4 576p (EDTV/D-1 PAL) Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 800x600)
Po podłączeniu monitora 1280x1024 (niewykorzystywany w grze) - Śmieci w cutscenkach
800x600 4:3 SVGA Śmieci w cutscenkach
1024x768 4:3 XGA OK
1152x864 4:3 XGA+ Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1280x960)
1176x664 ~16:9   Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1280x720)
1280x720 16:9 HDTV 720p Zaburzone proporcje menu (przygotowane dla 4:3)
Przycięty obraz w pionie
1280x768 5:3 WXGA Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1280x960)
1280x800 16:10 WXGA Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1280x960)
1280x960 4:3 SXGA- (UVGA) Brak dostępu myszką do dolnych pól w menu gry
1280x1024 5:4 SXGA Zaburzone proporcje menu (przygotowane dla 4:3)
Brak dostępu myszką do dolnych pól w menu gry
1360x768 16:9 HD Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1440x900)
1366x768 16:9 HDTV Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1440x900)
1440x900 16:10 WXGA+ Śmieci w cutscenkach
Zaburzone proporcje menu (przygotowane dla 4:3)
Brak dostępu myszką do dolnych pól w menu gry
Lekko przycięty obraz w pionie
Rozdzielczość niedostępna po podłączeniu monitora 1280x1024 (niewykorzystywany w grze)
1600x900 16:9 HD+ Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1680x1050)
1600x1024 16:10 WSXGA Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1680x1050)
1600x1200 4:3 UXGA Cutscenki dosunięte do lewego, górnego rogu (niewycentrowane)
Brak dostępu myszką do dolnych pól w menu gry
1680x1050 16:10 WSXGA+ Śmieci w cutscenkach
Zaburzone proporcje menu (przygotowane dla 4:3)
Brak dostępu myszką do dolnych pól w menu gry
Lekko przycięty obraz w pionie
1768x992 ~16:9   Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1920x1080)
Rozdzielczość pojawiła się po podłączeniu monitora 1280x1024 (niewykorzystywany w grze)
1920x1080 16:9 FHD (HDTV 1080p) Cutscenki dosunięte do lewego, górnego rogu (niewycentrowane)
Zaburzone proporcje menu (przygotowane dla 4:3)
Brak dostępu myszką do dolnych pól w menu gry
Przycięty obraz w pionie
1920x1200 16:10 WUXGA Cutscenki dosunięte do lewego, górnego rogu (niewycentrowane)
Zaburzone proporcje menu (przygotowane dla 4:3)
Brak dostępu myszką do dolnych pól w menu gry
Lekko przycięty obraz w pionie

Podobne testy przeprowadziłem również dla kart 8800 GTS 512. W zasadzie wyniki są identyczne, z jednym zastrzeżenie: tylko w rozdzielczości 1024x768 cutscenki są wyświetlane prawidłowo. W pozostałych przypadkach wyświetlane są śmieci.

Podsumowanie "Star Wars: Shadows of the Empire"

Instalacja
W Windows XP w Virtual PC i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 7.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak (lub nie ~;) )
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Nie działa, brak wsparcia dla Direct3D.
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing)
Z pewnymi kruczkami, ale może działać OK.
DDRAW.DLL
Systemowy dla GTX 970 i 8800 GTS 512 w SLI.
WineD3D For Windows (do 1.7.54 lub od 2.8) z wykorzystaniem odpowiedniego profilu NVIDIA dla 8800 GTS 512.
Sterowniki NVIDIA
GTX 970 - bez znaczenia.
8800 GTS 512 SLI - od 331.82 do 332.21, późniejsze nie działają poprawnie (do 341.92). Bez SLI - zawsze jest źle (z rozwiązaniem).
Sterowniki Intel
Bez znaczenia, działa, ale niczego nie widać, czyli nie działa. Możliwe, że istnieje rozwiązanie, ale nie mam jak już tego sprawdzić...
Uruchomienie w Windows 7 x64 (B-Wing - Intel)
Działa, ale nie da się grać z uwagi na problemy z Z-buforem, czyli nie działa.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Obsługa wbudowana.
Rozciągnięte menu (przygotowane dla 4:3), przycięcie obrazu w pionie w trakcie gry.
Maksymalna rozdzielczość
Co najmniej 1920x1200; najwyższa całkowicie poprawna 1024x768, w tabelce FPSy (bez błędów nakładania tekstur, o ile nie zaznaczono inaczej)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
sprzętowe 3D z błędami nakładania tekstur sprzętowe 3D z naprzemiennym renderowaniem ramek bez błędów kłopoty z Z-buforem
i grać się nie da
bez błędów
1024x768 na poziomie 25-
(NVIDIA PhysX 9.13.0725)
na poziomie 35-
(NVIDIA PhysX 9.13.0725)
stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.15.0428)
stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.15.0428)
stabilne 60 stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.14.0702)
stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.15.0428)
1920x1200 na poziomie 45+
(NVIDIA PhysX 9.15.0428)
na poziomie 55-
(NVIDIA PhysX 9.15.0428)
stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.15.0428)
stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.15.0428)
stabilne 60 stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.14.0702)
stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.15.0428)
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
381MB/348MB + obraz UIF 553MB

Gra działa płynnie, a czasami wręcz "nadpłynnie" ~;) (ale z rozwiązaniem). Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem), kłopoty może sprawiać Z-bufor (bez rozwiązania). Wbudowane HD (Vert-) z drobnymi efektami ubocznymi.

SotE - jest OK, logo SotE - jest OK, starter SotE - jest OK, menu
SotE - jest OK, tytuł SotE - jest OK, film SotE - jest OK, misja
SotE - jest OK, 1920x1200

Dobrze jest. ~:) (O ile nie korzysta się z "kart" Intela.)


Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt