Gra została wydana w 1997.
GOG.COM udostępnia "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" za 5.29€/5.99$/21.49PLN.
Recenzja gry "Star Wars: Shadows of the Empire" na Bastionie.
Posiadam L.E.M.owe, boxowe wydanie gry. W pudełku znajduje się płyta CD, angielska instrukcja na wkładce do CD, polska instrukcja i karta rejestracyjna L.E.M. Na płycie znajduje się tylko pełna, angielska wersja gry "Star Wars: Shadows of the Empire".
Została wydana jedna poprawka (http://www.lucasarts.com/support/update/shadows.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/shadowsp.exe: 1.1 Update (2/98). Naprawia ona działanie joysticka Microsoft Sidewinder Force Feedback, a co ważniejsze dodaje wsparcie dla chipsetów 3D: NEC PowerVR PCX2 i NVIDIA RIVA 128. Z drugiej strony instalacja poprawki nie jest zalecana, jeśli oryginalna wersja działa prawidłowo z kartami wykorzystującymi chipsety 3Dfx Voodoo Rush, 3Dfx Voodoo 2, Permedia 2, Rendition Verite 1000, Rendition Verite 2100 i Rendition Verite 2200.
"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: shadows.zip (1910162/1865kB/1.82MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki oraz archiwum strony opisu w formacie .mht.
Wersja z GOG.COM zawiera poprawki.
Korzystając z promocji kupiłem za 18.19PLN "STAR WARS™ Shadows of the Empire™". W pakiecie dostałem:
Przetestowałem pakiet "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)
UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.
Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:
Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:
W trakcie instalacji można zmienić lokalizację (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\Shadows) i warto jest wybrać pełną opcję (382MB), gra prawie nie będzie ciągnąć swoich plików z CD. Pod koniec procesu należy zrezygnować z dodawania do systemu DirectX, bo jest w prehistorycznej wersji 5.0.
Na etapie instalacji można załatać grę. Poprawka "1.1 Update" - shadowsp.exe to samorozpakowujące się archiwum, niestety również w wersji 16-bitowej i jako takie nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Zawartość po rozpakowaniu (pliki SHADOWS.EXE - gra wzbogacona o obsługę nowych chipsetów 3D i SHADOWFF.DLL - m.in. obsługa Microsoft Sidewinder Force Feedback) należy ręcznie wrzucić do katalogu \SDATA, zamieniając oryginalne pliki. Dodatkowe pliki tekstowe również można dorzucić do katalogu gry.
Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki DeIsL.isu, Register.exe, Uninstall Shadows of the Empire.lnk i Website.exe.
Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):
Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\.soe] @="Shadows_of_the_Empire" [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Shadows_of_the_Empire] @="Shadows of the Empire savegame" [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Shadows_of_the_Empire\DefaultIcon] @="g:\\games\\LucasArts\\Shadows\\Sdata\\Shadows.exe,0" [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Shadows_of_the_Empire\Shell\open\command] @="g:\\games\\LucasArts\\Shadows\\Sdata\\Shadows.exe %1" [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\Shadows of the Empire] "Executable"="g:\\games\\LucasArts\\Shadows\\Sdata\\Shadows.exe" "Install Path"="g:\\games\\LucasArts\\Shadows" "Source Path"="V:" "Source Dir"="V:\\" "Analyze Path"="V:\\Install\\SysCheck.exe" "Fog"="TRUE" "Force Alpha"="FALSE" "Save path"="g:\\games\\LucasArts\\Shadows\\Dash Rendar.soe" "CD Audio"="TRUE" "Direct Movie"="TRUE" "Width"="640" "Height"="480" "Display Device"="" "3D Device"="" "Cutscene Text"="FALSE" "Numb Hand"="FALSE" "Game Pad"="FALSE" "SData Path"="g:\\games\\LucasArts\\Shadows\\Sdata\\" "Video Path"="g:\\games\\LucasArts\\Shadows\\Sdata\\" "Slow Machine"="FALSE" [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\Shadows of the Empire\v1.0]
Aha, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.
Domyślnie zmienna "CD Audio" ma wartość "TRUE", ale może to prowadzić do tragicznej wydajności i gra przypomina pokaz slajdów. Jeśli tak się stanie (u mnie na szczęście nie), to można ją zmienić na "FALSE" i/lub sprawdzić/zmienić w opcjach gry.
Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Shadows of the Empire", prowadzi do G:\Games\LucasArts\Shadows\SOTE.EXE.
I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: Shadows of the Empire". Ponieważ Virtual PC nie posiada żadnego wsparcia dla Direct3D, nie uda się uruchomić gry w ten sposób...
Można pominąć:
Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry.
Jak wspomniałem wcześniej, poprawka "1.1 Update" - shadowsp.exe jest w wersji 16-bitowej, która nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Ale bez problemów można z niej wyciągnąć pliki korzystając np. z 7-Zip.
Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyty i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.
Ponieważ poradziłem sobie sam, to z tej metody nie korzystałem, ale powinna zadziałać.
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. No, prawie, bo jest kilka zastrzeżeń:
Albo można skorzystać z jednego z plików shadows.exe dostępnych w Install-SOTE.exe ze strony Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire. Oba mają zmieniony bajt 592358 z HEX:75 na HEX:EB, co zmienia instrukcję jnz (skok gdzie trzeba, jeśli właściwa płyta jest w napędzie) na jmp (bezwarunkowy skok gdzie trzeba).
Ale tak bywało już wcześniej, przynajmniej w moich Windows XP i wcześniejszych GeForcach. Rozwiązaniem dla kart 8800 GTS 512 jest wybranie odpowiedniej rozdzielczości w opcjach gry. Powinna być ona wielokrotnością 512x384, czyli np. 1024x768. Dla SotE i tak wystarcza. Dodatkowo omija się problemy brakiem dostępu myszką do dolnych pól menu gry, gdy rozdzielczość pionowa przekroczy 768 pikseli.
Jedynym minusem jest mryganie fragmentu ramki okna w prawym górnym rogu w czasie wyświetlania przerywników (w trakcie gry jest OK). Widać to na powyższych zrzutach. Nie przeszkadza, ale trochę denerwuje.
Początkowo sądziłem, że wynika to tylko z faktu wykorzystywania kart graficznych 8800 GTS 512 w układzie SLI i wersji sterownika. Gdy działa SLI rozwiązaniem może być pokombinowanie w opcjach ustawień 3D dla konkretnej aplikacji w panelu sterowania karty graficznej.
Dla sterowników NVIDIA od 331.82 do 332.21 i kart 2x GeForce 8800 GTS 512 SLI w "Panelu sterowania NVIDIA" (NVIDIA Control Panel), w "Ustawieniach 3D" (3D Settings) i "Zarządzaniu ustawieniami 3D" (Manage 3D Settings) należy na zakładce "Ustawienia programów" (Program Settings) dodać i/lub wybrać shadows.exe. A następnie zmienić domyślne ustawienia "Trybu renderowania SLI" (SLI rendering mode) z "Użyj ustawień globalnych (zalecane przez NVIDIA)" (Use global setting (NVIDIA recommended)) na "Wymuś naprzemienne renderowanie ramek 1" (Force alternate frame rendering 1).
Zatem dla kart 8800 GTS 512, jeśli jest SLI i odpowiednie sterowniki, to SOA#1 ~:)
Nowsze niż 332.21 sterowniki NVIDIA (aż do ostatnich dla kart z serii 8800 - 341.92) znów coś namieszały i opisany sposób nie działa. Niezależnie co się wklika w ustawieniach, zawsze jest źle. ~:(((
Aha, program umożliwia uruchomienie testów wydajności. Należy bezpośrednio z dysku klikkliknąć plik SHADOWS.EXE, a następnie wybrać "Test". Tu powyższy myk ze zmianą sposobu renderowania nie działa i ogląda się coś takiego:
W trakcie testowania wydajności gier na jednej karcie 8800 GTS 512 (druga fizycznie wymontowana) wyszło, że bez SLI zawsze jest źle. ~:( Niezależnie od wersji sterownika (testowałem dobre dla SLI 332.21 oraz ostatnie dla kart serii 8800 - 341.92) zawsze było źle. A że nie było SLI, to i nie można było zmienić sposobu renderowania. Lipa. ~:(
Ale patrz punkt 4. ~:)
I powinno być dobrze. ~:) Później do uruchamiania gry można wykorzystywać normalny starter.
Nie zauważyłem spadków wydajności przy tak uruchomionej grze. Działa płynnie i bez problemów. Dodatkowym plusem jest brak mrygającej ramki w trakcie wyświetlania przerywników.
Zatem dla karty 8800 GTS 512, jeśli nie ma SLI i korzysta się z plików z WineD3D For Windows, to SOA#1 ~:)
Analogiczne rozwiązanie można znaleźć na Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire. Ze strony można pobrać plik Install-SOTE.exe, który jest instalatorem dla systemów 64-bitowych. Instalowana jest wersja zawierająca poprawkę "1.1 Update" - shadowsp.exe. Dodatkowo instalator dodaje:
Ponieważ grę miałem już zainstalowaną, nie uruchamiałem Install-SOTE.exe więc nie wiem co on tak na prawdę robi. ~;) Za to korzystając z 7-zip wypakowałem z instalatora powyższe pliki i umieściłem w katalogu G:\Games\LucasArts\Shadows, przy czym korzystałem z wersji WineD3D For Windows 1.7.47 (podmieniając ddraw.dll należy zmienić mu nazwę na odraw.dll, jeśli chce się korzystać ze zmodyfikowanego shadows.exe). Też działało.
I jeszcze jedna uwaga. Jeśli jednak jest SLI na bazie 8800 GTS 512, to ten sposób nie działa i wcale nie widać obiektów. ~:( No, ale wówczas patrz punkt 3. ~;) Podobnie jest z kartami GTX 970 SLI i bez SLI - też nie widać obiektów przy korzystaniu z odraw.dll/ddraw.dll. Ale te karty nie potrzebuje ani punktu 3, ani 4, ani 5 i gra działa na nich OK. W zasadzie punktu 2 też prawie nie potrzebują. ~;)
U mnie pojawiło się to tylko przy wykorzystaniu plików z WineD3D For Windows dla jednej karty 8800 GTS 512 na samym końcu testów. Problemu nie ma z 8800 GTS 512 SLI oraz GTX 970 z i bez SLI, no, ale w tym przypadku nie korzysta się z odraw.dll/ddraw.dll.
Rozpatrując kolejność przeprowadzanych testów, powiązałbym problem z... NVIDIA PhysX. Procedura wyglądała następująco:
Oczywiście w tzw. międzyczasie Windows sam siebie "ulepszał" i może coś wymienił, czego nie zidentyfikowałem. Za to widać, że po wymianie kart na GTS 970 i zainstalowaniu sterowników dla nich (w tym PhysX), a następnie przywróceniu kart 8800 GTS 512 i sterowników dla nich (bez cofnięcia PhysX), szybkość działania grafiki się zwiększyła. O ile dla 8800 GTS 512 SLI to czysty zysk, to dla pojedynczej 8800 GTS 512 źródło problemów ze zbyt dużą szybkością gry.
Z drugiej strony nawet usunięcie PhysX nie naprawiło sytuacji. Dziwne...
Rozwiązaniem, podpatrzonym w edycji z GOG.COM, jest wykorzystanie NVIDIA Profile Inspector i ograniczenie FPSu dla gry w okolicach 60. Pobierając program raczej należy skorzystać z mirrora autora, bo inne mogą zawierać nieaktualną wersję. Sprawdziłem wersję 2.1.2.0. Należy:
I powinno być OK, w każdym razie w edycji z GOG.COM działa.
Nie udało mi się tego obejść. ~:( Możliwe, że ten typ tak ma, tym bardziej, że nie bardzo jest czym "kręcić" w ustawieniach sterowników... Dopiero późniejsze wersje sprzętu i sterowników dają dostęp do ustawień DirectX.
Aha, wszystko jest OK, jeśli włączy się programową emulację Direct3D RGB, ale wówczas ogląda się pokaz slajdów w tempie 2 klatek na sekundę. ~;) Zamiast 55fps w trybie sprzętowym z "niebieską mgłą".
Przy czym jest tak tylko z niezałataną wersją gry. Jeśli zainstaluje się łatkę, to w trybie sprzętowym i programowym jest źle. Sprzętowo ogląda się "niebieską mgłę" (brak Z-bufora) i dodatkowo niezrenderowane bliskie obiekty. Programowo widać całą okolicę, ale obiekty, oprócz Dasha, to wielkie czarne dziury.
Analogicznie, a nawet jeszcze gorzej jest z HDG 530 - nie widać żadnych obiektów. ~:( Menu, filmy w przerywnikach itp. działają OK, choć "żółte napisy" nie są widoczne... W trakcie gry można sobie wyświetlić np. kokpit, ale obiekty poza kabiną są niewidoczne, choć horyzont w tle jest OK.
Próba wykorzystania plików z WineD3D For Windows również nie przynosi rozwiązania. W sumie jest jeszcze gorzej, bo gra wisi z szarym tłem. Próbowałem kilku różnych wersji, ale bez efektów.
No dobra, możliwe, że rozwiązaniem dla HDG 530 jest ddraw.dll dołączany przez GOG.COM. Nie mam już jak tego sprawdzić dla gry z klasycznej dystrybucji, ale gra z GOG.COM działa na HDG 530 ze sterownikami 21.20.16.4542 bez żadnych problemów!
Po przydzieleniu 1GB pamięci w BIOSie dla "karty" dostępne się stało 1920x1200. ~:)
Przez długi czas nikt nie znalazł rozwiązania. Aż wreszcie komuś chciało się pogrzebać, przerobić winmm.dll tak, aby korzystał z innego źródła niż CD. Całość została dodana do instalatora Install-SOTE.exe dostępnego na stronie Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire. Wędrując po sznurkach w komentarzach można dotrzeć do źródłowej strony opisującej co, jak i dlaczego.
Jeśli nie skorzystało się z alternatywnego instalatora, należy:
Ja po prostu zmieniłem nazwę WINM0.DLL na WINMm.DLL, korzystam z normalnego SHADOWS.EXE i SOA#1 ~:)
Gra posiada wbudowaną obsługę szerokiego ekranu. Rozpoznaje wszystkie dostępne opcje i potrafi skorzystać z większości z nich. Występują trzy niedogodności:
Dla kart GTX 970 i dwóch różnych monitorów przeprowadziłem dokładniejsze testy, sprawdzając wszystkie dostępne rozdzielczości.
Rozdzielczość | Proporcje | Oznaczenie | Uwagi |
---|---|---|---|
640x480 | 4:3 | VGA | OK |
720x480 | 3:2 | 480p (EDTV/DVD) | Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 800x600)
Po podłączeniu monitora 1280x1024 (niewykorzystywany w grze) - Śmieci w cutscenkach |
720x576 | 5:4 | 576p (EDTV/D-1 PAL) | Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 800x600)
Po podłączeniu monitora 1280x1024 (niewykorzystywany w grze) - Śmieci w cutscenkach |
800x600 | 4:3 | SVGA | Śmieci w cutscenkach |
1024x768 | 4:3 | XGA | OK |
1152x864 | 4:3 | XGA+ | Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1280x960) |
1176x664 | ~16:9 | Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1280x720) | |
1280x720 | 16:9 | HDTV 720p | Zaburzone proporcje menu (przygotowane dla 4:3)
Przycięty obraz w pionie |
1280x768 | 5:3 | WXGA | Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1280x960) |
1280x800 | 16:10 | WXGA | Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1280x960) |
1280x960 | 4:3 | SXGA- (UVGA) | Brak dostępu myszką do dolnych pól w menu gry |
1280x1024 | 5:4 | SXGA | Zaburzone proporcje menu (przygotowane dla 4:3)
Brak dostępu myszką do dolnych pól w menu gry |
1360x768 | 16:9 | HD | Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1440x900) |
1366x768 | 16:9 | HDTV | Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1440x900) |
1440x900 | 16:10 | WXGA+ | Śmieci w cutscenkach
Zaburzone proporcje menu (przygotowane dla 4:3) Brak dostępu myszką do dolnych pól w menu gry Lekko przycięty obraz w pionie Rozdzielczość niedostępna po podłączeniu monitora 1280x1024 (niewykorzystywany w grze) |
1600x900 | 16:9 | HD+ | Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1680x1050) |
1600x1024 | 16:10 | WSXGA | Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1680x1050) |
1600x1200 | 4:3 | UXGA | Cutscenki dosunięte do lewego, górnego rogu (niewycentrowane)
Brak dostępu myszką do dolnych pól w menu gry |
1680x1050 | 16:10 | WSXGA+ | Śmieci w cutscenkach
Zaburzone proporcje menu (przygotowane dla 4:3) Brak dostępu myszką do dolnych pól w menu gry Lekko przycięty obraz w pionie |
1768x992 | ~16:9 | Niedostępna (gra uruchamia się w rozdzielczości 1920x1080)
Rozdzielczość pojawiła się po podłączeniu monitora 1280x1024 (niewykorzystywany w grze) | |
1920x1080 | 16:9 | FHD (HDTV 1080p) | Cutscenki dosunięte do lewego, górnego rogu (niewycentrowane)
Zaburzone proporcje menu (przygotowane dla 4:3) Brak dostępu myszką do dolnych pól w menu gry Przycięty obraz w pionie |
1920x1200 | 16:10 | WUXGA | Cutscenki dosunięte do lewego, górnego rogu (niewycentrowane)
Zaburzone proporcje menu (przygotowane dla 4:3) Brak dostępu myszką do dolnych pól w menu gry Lekko przycięty obraz w pionie |
Podobne testy przeprowadziłem również dla kart 8800 GTS 512. W zasadzie wyniki są identyczne, z jednym zastrzeżenie: tylko w rozdzielczości 1024x768 cutscenki są wyświetlane prawidłowo. W pozostałych przypadkach wyświetlane są śmieci.
Rozdzielczość | Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
8800 GTS 512 | 8800 GTS 512 SLI | GTX 970 | GTX 970 SLI | HDG 530 | GTX 970 | GTX 970 SLI | |
sprzętowe 3D z błędami nakładania tekstur | sprzętowe 3D z naprzemiennym renderowaniem ramek | bez błędów | kłopoty z Z-buforem
i grać się nie da | bez błędów | |||
1024x768 | na poziomie 25-
(NVIDIA PhysX 9.13.0725) | na poziomie 35-
(NVIDIA PhysX 9.13.0725) | stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.15.0428) | stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.15.0428) | stabilne 60 | stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.14.0702) | stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.15.0428) |
1920x1200 | na poziomie 45+
(NVIDIA PhysX 9.15.0428) | na poziomie 55-
(NVIDIA PhysX 9.15.0428) | stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.15.0428) | stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.15.0428) | stabilne 60 | stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.14.0702) | stabilne 60
(NVIDIA PhysX 9.15.0428) |
Gra działa płynnie, a czasami wręcz "nadpłynnie" ~;) (ale z rozwiązaniem). Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem), kłopoty może sprawiać Z-bufor (bez rozwiązania). Wbudowane HD (Vert-) z drobnymi efektami ubocznymi.
Dobrze jest. ~:) (O ile nie korzysta się z "kart" Intela.)