UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
agent03.shtml 17.00.000
Zmiany: 19.01.2015
Wstęp | | How To | | Słownik | | Menu | | "Sznurki" ]

Opis wydania

Wersja 1.5

Agent 1.5 wprowadza znaczące usprawnienia w wielu dziedzinach:

Plus, wprowadziliśmy wiele drobnych usprawnień i poprawek błędów w odpowiedzi na zastrzeżenia otrzymane od użytkowników Agenta 1.0. Szczerze mówiąc, sądzimy, że jest to totalnie odlotowa wersja, zawierająca wiele nowych cech, których my w Forté (jak również wielu z naszych użytkowników) oczekiwaliśmy.

FILTRY, FILTRY, FILTRY

Agent 1.5 udostępnia użytkownikom Agenta nowe, potężne filtrowanie i opcje antyspamowe, aby pomóc im widzieć tylko te wiadomości, które chcą i aby pomóc w walce z przesytem niechcianych postów i Emaili. M.in.:

Właściwości

Oto właściwości, jakie dodaliśmy:

  1. Możesz zdefiniować filtry śledzące i "zabijające" dla poczty Email tak, jak mogłeś to robić dla wiadomości Usenet. Opcje śledzenia umożliwiają: pobieranie, śledzenie wątków. Opcje "zabijania" umożliwiają: kasowanie, oznaczanie jako przeczytane, ignorowanie wątków.
  2. Teraz możesz włączyć wyrażenia regularne w części "Match" (Pasuje) twoich filtrów Usenet i Email. Pozwala ci to na filtrowanie każdego wyrażenia tekstowego, włączając pojedyncze znaki (od co prosiło wielu użytkowników Agenta). Poniżej znajdziesz wiele informacji o wyrażeniach regularnych.
  3. W oknie dialogowym, które pojawia się w celu utworzenia filtru Email, możesz zobaczyć nową opcję "Paste Field" (Pole wklej). Klikając ten przycisk wywołasz okno dialogowe, które pozwoli ci na zaznaczenie dowolnego pola z wiadomości Email i wklejenie go bezpośrednio do wyrażenia filtru. Sądzimy, że będzie to dla ciebie bardzo poręcznym sposobem tworzenia wyrażeń filtru.
  4. Wszystkie filtry (Usenet i Email) mogą zostać unieważnione po określonej ilości dni. Możesz powiedzieć Agentowi aby usunął filtr po określonej ilości dni dla jakiej ustawiłeś unieważnienie lub po określonej ilości dni w trakcie których filtr był nieaktywny. Pozwala ci to tworzyć tymczasowe filtry, które mogą być użyte w trakcie krótkiego okresu czasu, ale które zostaną automatycznie usunięte jeśli nie będą używane.
  5. Teraz możesz używać poleceń śledzenia i ignorowania w folderach.
  6. Tak jak filtry Usenet również filtry Email mogą bazować na liczniku linii. Ponieważ serwery POP nie zgłaszają aktualnej ilości linii w wiadomości (zamiast tego zgłaszają całkowitą ilość znaków w wiadomości) Agent przybliża ilość linii poprzez podzielenie ilości znaków przez średnią ilość znaków w linii. Zdecydowaliśmy się użyć tej metody, ponieważ jest znacznie szybsza niż określenie dokładnej ilości linii, a w większości wypadków będzie bardzo bliska rzeczywistej ilości linii. Z uwagi na ograniczenia w informacjach dostępnych z serwerów SMTP opcja ta działa tylko dla poczty POP.
  7. Ponieważ obecnie możesz oznaczać wiadomości jako przeczytane lub nawet je kasować w trakcie pobierania, dawne "You have <n> messages" (Masz <n> wiadomości) nie dostarcza już wystarczającej informacji. Teraz, gdy odbierasz pocztę, linia stanu (status bar) będzie wyświetlała ilość wiadomości nieprzeczytanych, oznaczonych jako przeczytane i skasowanych. Agent będzie wyświetlał rezultaty ostatniego pobierania poczty, jak również zakumulowane wartości ostatnio odczytanych wiadomości nieprzeczytanych. Co powinieneś wiedzieć o licznikach zakumulowanych? Jeśli ustawiłeś Agenta aby automatycznie pobierał pocztę co każde <n> minut, możesz nie sprawdzać swojej poczty przez wiele cykli odbierania. Zakumulowane liczniki będą przechowywały ilość odebranych wiadomości od czasu, gdy ostatni raz czytałeś swoją pocztę.

    W związku z tym Agent nie będzie wyświetlał ikony "New-Email" (Nowa poczta) jeśli nie ma nieprzeczytanej poczty, to jest, jeśli cała odebrana poczta została oznaczona jako przeczytana lub skasowana.

  8. Filtry Email i Usenet oferują opcję "This message only" (Tylko ta wiadomość). Oznacza to, że możesz zastosować nowy filtr natychmiast i tylko dla wiadomości, której użyłeś do zdefiniowania filtru.

W dodatku do tych właściwości wprowadziliśmy oczywiście pewne zmiany do interfejsu użytkownika Agenta:

  1. Okno dialogowe "Inbound Email" (Poczta przychodząca) (menu "Options" (Opcje)) nie ma już zakładki "Filing" (Rozmieszczanie), zastąpiono ją trzema nowymi zakładkami:
    • "Folder" (Folder), gdzie określasz domyślny folder, w którym umieszczane są wiadomości Email
    • "Kill" ("Zabijanie"), dla określenia wstępnych ustawień filtrów "zabijających" dla nowej poczty
    • "Watch" (Śledzenie), dla określenia wstępnych ustawień filtrów śledzących dla nowej poczty

    Oba okna dialogowe "Kill" (Zabijanie) i "Watch" (Śledzenie) są podobne w założeniu do okna dialogowego "Group" (Grupa) -> "Properties" (Właściwości) -> "Filters" (Filtry), które ustawia domyślne filtry Usenet. Szczegółowych informacji szukaj w następujących rozdziałach pomocy:

    Zakładka "Default Properties Filters" (Domyślne właściwości filtrów)

    Zakładka "Selected Groups Properties Filters" (Właściwości filtrów dla wybranych grup)

    W oknie dialogowym "Inbound Email" (Poczta przychodząca) dodaliśmy nową zakładkę "Alerts" (Alarmy), abyś mógł powiedzieć Agentowi jak ma ciebie informować o otrzymaniu nowej poczty. Zakładka ta zawiera ustawienia, które poprzednio znajdowały się na zakładce "General" (Ogólne), która była jednak przepełniona.

  2. Agent ma nowe okno "Email Filters" (Filtry Email), dostępne z menu "Windows" (Okna), które zastąpiło zakładkę w oknie dialogowym "Inbound Email" (Poczta przychodząca) formalnie używaną do definiowania filtrów Email. Zobaczysz, że jest ono bardzo podobne do okna "Usenet Filters" (Filtry Usenet).
  3. Teraz otwierasz okno "Usenet Filters" (Filtry Usenet) z menu "Windows" (Okna). (Używane w menu "Group" (Grupa)). Możesz teraz zawsze wywołać to polecenie, nie tylko wtedy, gdy wybrana jest grupa.
  4. Opcje "Message" (Wiadomość) -> "Usenet Filters" (Filtry Usenet) obecnie są dostępne jako "Message" (Wiadomość) -> "Filters" (Filtry) (ponieważ teraz masz zarówno filtry Email, jak i filtry Usenet). Jeśli wybrana jest wiadomość Email, to zobaczysz okno dialogowe "Add Email Filter" (Dodaj filtr Email). Jeśli wybrana jest wiadomość newsowa, wywołasz okno dialogowe "Add Usenet Filter" (Dodaj filtr Usenet).
  5. "Group" (Grupa) -> "Apply Usenet Filters" (Zastosuj filtry Usenet) obecnie "Group" (Grupa) -> "Apply Filters" (Zastosuj filtry). Jeśli wybrana jest grupa, zastosowane zostaną filtry Usenet. Jeśli wybrany jest folder, zastosowane zostaną filtry Email.
  6. Polecenie "Message" (Wiadomość) -> "Filters" (Filtry) -> "Open Filters Window" (Otwórz okno filtrów) w menu kontekstowym "Message" (Wiadomość) otworzy okno filtrów Usenet jeśli otwarta jest grupa, a okno filtrów Email, jeśli otwarty jest folder.

Ważna uwaga o twoich istniejących filtrach Email!

Twoje istniejące filtry Email zostaną automatycznie skonwertowane do nowego formatu, gdy pierwszy raz uruchomisz Wydanie 1.5. Wszystkie zostaną zmienione na pocztowe filtry śledzące i będziesz mógł je zobaczyć po otwarciu nowego okna "Email Filters" (Filtry Email) (menu "Window" (Okno)). Agent zachowa priorytety starych filtrów Email w czasie konwertowania uch do nowego formatu filtrów, przypisując im priorytety w malejącym porządku, zaczynając od 600. Jeśli jest więcej niż 200 filtrów, Agent zatrzyma odliczanie przy 401 i przypisze wszystkim pozostałym filtrom wartość 401.

Dla tych, których ciekawią szczegóły techniczne, poniżej kilka informacji dotyczących sposobu w jaki Agent dokonuje konwersji:

  • Agent konwertuje twoje stare filtry Email do nowego formatu poprzez przetworzenie wyrażeń starych filtrów w wyrażenia regularne wykorzystujące, jeśli to wymagane, operatory = (pasuj dokładnie) i % (wrażliwy na wielkość liter). Znaki specjalne wyrażeń regularnych (np. "+") zostaną poprzedzone przez "\".
  • Agent wykona konwersję, jeśli wykryje istnienie pliku MAILFILT.DAT (plik starych filtrów). Gdy zakończy, zmieni nazwę oryginalnego pliku na MAILFILT.OLD.
  • Agent musi specjalnie potraktować znaki "(", ")" i "%" jeśli występują w istniejących filtrach Usenet, ponieważ obecnie znaki te mają specjalne znaczenie w wyrażeniach regularnych. Agent dokona tego poprzez umieszczenie ich w ".." (cudzysłowach), jeśli obecnie nie są w nich umieszczone.

Uwaga: Ponieważ stare filtry Email mogły być zdefiniowane, aby pasowały do określonego tekstu, a nie tylko słów, było konieczne skonwertowanie starych filtrów do wyrażeń regularnych, aby filtry działały dokładnie tak, jak poprzednio.

Aczkolwiek nie zalecamy, abyś używał wyrażeń regularnych dla wszystkich nowych filtrów, które będziesz tworzył. Wynika to z tego, że tradycyjne filtry Agenta bazujące na słowach działają znacznie szybciej, niż filtry używające wyrażeń regularnych. W zasadzie powinieneś przejrzeć swoje skonwertowane filtry, aby sprawdzić, czy nie możesz ich zapisać jako filtrów bazujących na słowach.

Używanie Agenta jako twojego klienta Email w więcej niż jednym miejscu

Dodaliśmy dwie właściwości, które powinny pozwolić tym z was, którzy używają Agenta w dwóch (lub więcej) miejscach, dobrze dobrać sposób odbierania i magazynowania wiadomości.

Uwaga: Poprzez "więcej niż w jednym miejscu" rozumiemy dostęp do jednej skrzynki POP z wielu kopii Agenta, a nie dostęp do wielu skrzynek POP. Zamierzamy dodać obsługę wielu skrzynek pocztowych w przyszłych wersjach Agenta.

  1. Tryb dwóch miejsc

    Dodaliśmy tę opcję do okna dialogowego "Options" (Opcje) -> "Inbound Email" (Poczta przychodząca) -> "Checking Mail" (Sprawdzanie poczty): "Until retrieved at both my sites" (Dopóki odbiorę w obu miejscach). Gdy jest ona "zaptaszkowana" (musisz mieć również "zaptaszkowaną" opcję ogólną "Leave on Server" (Pozostaw na serwerze)), Agent pozostawi pocztę Email na serwerze POP do czasu, aż nie zostanie ona odebrana w obu miejscach, po czym zostanie automatycznie skasowana z serwera.

    Uwaga: Opcja ta działa prawidłowo tylko dla dwóch miejsc. Nie będzie działać prawidłowo dla więcej niż dwóch miejsc.

    Mechanizm ten wymaga, aby twój serwer POP wspierał pole nagłówka Status: (prawdziwe dla większości serwerów). Jeśli "zaptaszkujesz" nową opcję w obu swoich kopiach Agenta (np. jedna kopia w pracy, druga w domu), to gdy odbierzesz pocztę w obu miejscach, wiadomość automatycznie zostanie usunięta z serwera. Nie jest ważne, w którym miejscu odbierzesz wiadomość po raz pierwszy. Pierwsze pobieranie poczty nie skasuje wiadomości, ale drugie tak.

    Istnieje również nowa opcja w oknie dialogowym "Options" (Opcje) -> "Inbound Email" (Poczta przychodzaca) -> "Checking Mail" (Sprawdzanie poczty): "If a message has already been retrieved, mark it read" (Jeśli widomość została już pobrana, oznacz ją jako przeczytaną). Opcja ta ma na celu pomóc ludziom, którzy odbierają pocztę z więcej niż dwóch miejsc. Gdy opcja jest "zaptaszkowana", to jeśli Agent odbierze wiadomości Email, którą serwer oznaczył jako już pobraną (przypuszczalnie przez użytkownika z innego miejsca), Agent oznaczy ją jako przeczytaną. (Opcja ta również wymaga obsługi przez twój serwer POP pola nagłówka Status:.)

  2. Opcja dla filtrów pocztowych "Do not leave on server" (Nie zostawiaj na serwerze)

    Opcja ta ma znaczenie jedynie wtedy, gdy "zaptaszkowana" jest również ogólna opcja "Leave on server" (Pozostaw na serwerze). Mówi ona Agentowi, aby zastąpił ogólne ustawienia dla tej określonej wiadomości i usunął ją z serwera. Jeśli zazwyczaj chcesz zostawiać wiadomości na serwerze, najpierw "zaptaszkuj" opcję ogólną "Leave on server" (Pozostaw na serwerze), tak jak w poprzedniej wersji Agenta. Potem, dla określonych wiadomości, które zawsze chcesz usuwać z serwera, określ filtr, który ma "zaptaszkowaną" opcję "Do not leave on server" (Nie zostawiaj na serwerze).

    Uwaga: Opcja ta będzie działać dla dowolnej ilości klientów Agenta, nie tylko dla dwóch.

Spójrz na ten przykład, który przedstawi ci jeden ze sposobów w jaki możesz poustawiać rzeczy, aby uzyskać to co chcesz.

Optymalizowanie Agenta jako twojego klienta Email

Ostatecznie, nauczyliśmy się od wielu użytkowników jak możesz zoptymalizować Agenta jako twojego klienta Email. Popatrz w rozdział Używanie filtrów Email, aby uzyskać wskazówki w jaki sposób możesz skonfigurować Agenta, aby uczynić czytanie poczty... i filtrowanie spamu... łatwizną.

WYRAŻENIA REGULARNE

Oryginalna implementacja filtrów Usenet Agenta bazowała na słowach. Zostało to zrobione z dwóch powodów: jest to łatwe do zrozumienia i wykorzystania przez większość użytkowników oraz pozwala to na bardzo szybkie filtrowanie. Aczkolwiek wielu użytkowników chciało dodatkowej potęgi i elastyczności, która dostępna jest przy użyciu wyrażeń regularnych w stylu Unixa. Wprowadziliśmy te możliwości do Agenta 1.5. Zamiast wdawać się w szczegóły w tym opisie, stworzyliśmy kilka rozdziałów pomocy dla tego tematu. Prosimy zapoznaj się z następującymi rozdziałami, aby nauczyć się ja wykorzystać wspaniałe nowe właściwości:

GLOBALNE WYSZUKIWANIE

Czy kiedykolwiek chciałeś znaleźć wszystkie wiadomości w twoich grupach i folderach, które zostały wysłane przez określoną osobę? Lub może chciałeś widzieć w grupie tylko wiadomości, które zawierają określone słowo w treści wiadomości? Właściwości nowego globalnego wyszukiwania Agenta pozwalają ci na to... i na wiele więcej. A oto jak to działa.

Aby rozpocząć globalne wyszukiwnie wybierz opcję z menu "Edit" (Edycja) -> "Global Search" (Wyszukiwanie globalne) (lub użyj skrótu klawiaturowgo Ctrl+G). Spowoduje to wyświetlenie przez Agenta okna "Global Search" (Wyszukiwanie globalne), w którym możesz kontrolować wyszukiwanie.

Aby przeprowadzić wyszukiwanie potrzebujesz:

  1. Powiedzieć Agentowi czego ma szukać ("search expression" (wyrażenie wyszukujące))
  2. Określić gdzie chcesz, aby Agent szukał (np. w aktualnej grupie lub folderze lub we wszystkich grupach i folderach)
  3. Zaznaczyć czego oczekujesz od Agenta po znalezieniu wiadomości (np. znaleźć pierwszą wiadomość, znaleźć wszystkie wiadomości)
  4. Przejrzeć wyniki wyszukiwania

Oto kilka szczegółów dotyczących powyższych kroków:

Czego szukasz

Ułatwienia wyszukiwania globalnego używają tego samego języka wyrażeń, co filtry Usenet i Email, a tym samym pozwalają wykorzystać wyrażenia bazujące na słowach i wyrażenia regularne w przeszukiwaniu pól nagłówka i treści wiadomości. Jeśli wprowadzisz wyrażenie filtru bez prefiksu "field:" (pole:), Agent przeszuka wszystkie pola nagłówka i treść wiadomości. W wyrażeniu filtru możesz zawrzeć prefiks "field:" (pole:), aby ograniczyć poszukiwania tylko do określonego pola. Pole "body:" (treść:) ograniczy poszukiwania tylko do treści wiadomości.

Następujący przykład pasuje do wszystkich wiadomości zawierających słowo "testing" w polu tematu oraz oba słowa "foo" i "foobar" w treści.

subject: testing and body: {foo(bar)?}

Przyciski "History" (Historia) i "Paste Field" (Wklej pole) przeznaczone są do ułatwienia tworzenia wyrażenia wyszukującego. Przycisk "History" (Historia) wyświetla listę dwudziestu ostatnio używanych wyrażeń. Przycisk "Paste Field" (Wklej pole) wyświetla listę wszystkich pól nagłówka z wiadomości ostatnio wyświetlanej w oknie przeglądania ("Browser window"). Możesz przełączać się tam i z powrotem między oknem "Global Search" (Wyszukiwanie globalne) i "Browser" (Przeglądanie), aby wybrać różne wiadomości, z których wklejasz.

Gdzie chcesz, aby Agent szukał

Okno wyszukiwania zawiera opcje kontrolujące, które grupy i foldery będą przeszukane. Masz opcję przeszukania po tylko aktualnie wybranych grup i folderów lub możesz przeszukać wszystkie widoczne grupy i foldery. Masz również opcję przeszukania wszystkich wiadomości w każdej grupie i folderze lub szukania tylko "widocznych" wiadomości tych, które są zaznaczone przez aktualny widok w oknie przeglądania. Możesz przełączać się tam i z powrotem między oknem "Global Search" (Wyszukiwanie globalne) i "Browser" (Przeglądanie), aby zmienić wybrane grupy zanim rozpocznie się szukanie.

Czego oczekujesz od Agenta po znalezieniu chcianych wiadomości

Masz do wyboru pięć możliwości:

  • "Find First" (Znajdź pierwszą) odnajduje pierwszą pasującą wiadomość, ustawia na niej okno przeglądania ("Browser window") i wyświetla ją w liście w oknie dialogowym "Global Search" (Wyszukiwanie globalne).
  • "Find Next" (Znajdź następną) odnajduje następną pasującą wiadomość, zaczynając od następnej wiadomości po aktualnie wyświetlanej w oknie przeglądania ("Browser window").
  • "Find Next Group" (Znajdź następną grupę) rozpoczyna poszukiwanie od następnej grupy po aktualnie wyświetlanej w oknie przeglądania ("Browser window") i znajduje pierwszą pasującą wiadomość w pozostałych grupach.
  • "Find All" (Znajdź wszystkie) przeszukuje wszystkie wybrane przez ciebie miejsca i wyświetla listę wszystkich pasujących w oknie dialogowym "Search" (Znajdź).
  • "Find All in Current Group/Folder" (Znajdź wszystkie w aktualniej grupie/folderze) przeszukuje tylko aktualnie przeglądaną grupę i powoduje wyświetlenie jedynie pasujących wiadomości. (W nagłówku panelu z listą wiadomości (Message List pane), gdzie normalnie wyświetlana jest nazwa widoku, zobaczysz wyrażenie wyszukujące użyte do stworzenia danego widoku.)

Przeglądanie wyników twoich poszukiwań

Aby uczynić prostym przełączanie się wśród odnalezionych wiadomości w wyniku wyszukiwania, dodaliśmy polecenie "Navigate" (Nawigacja) -> "Go to Next Found Message" (Przejdź do następnej znalezionej wiadomości) (skrót klawiaturowy "G"). Będzie to przenosić cię z wiadomości do wiadomości (i, jeśli to potrzebne, z grupy do grupy), tak więc będziesz mógł widzieć po kolei każdą "znalezioną" wiadomość.

Lista "Results:" (Wyniki:) w oknie dialogowym globalnego wyszukiwania wyświetla mazwy grup/folderów i tematy wszystkich pasujących wiadomości. Jest ona uzupełniana w miarę wyszukiwania. Okno może wyświetlić maksymalnie 8000 wiadomości. Jeśli wyszukana ilość przekroczy tę wartość, Agent przerwie poszukiwania i wyświetli komunikat błędu. Wyniki wyświetlane są na stałe, to jest pozostają na liście "Results" (Wyniki), aż nie zostanie rozpoczęte nowe wyszukiwanie. Oznacza to, że możesz "powrócić" do swoich wyników wyszukiwania, jeśli w międzyczasie miałeś do zrobienia w Agencie coś innego.

Przycisk "Jump" (Skok) umieści przeglądarkę na wiadomości wybranej w liście wyników. Jeśli wyszukiwanie nadal jest aktywne, okno wyszukiwania (tj. okno dialogowe) zostanie zminimalizowane. Jeśli wyszukiwanie nie jest aktywne okno zostanie zamknięte, ale przytrzymując wciśnięty SHIFT w czasie naciskania przycisku "Jump" (Skok) spowoduje zminimalizowanie okna, zamiast jego zamknięcia. Dwukliknięcie wiadomości jest równoznaczne z naciśnięciem przycisku "Jump" (Skok). Przeczytaj rozdział Wskazówki w używaniu polecenia "Jump" (Skok).

Przycisk "View All" (Pokaż wszystkie) powoduje wyświetlenie w przeglądarce wszystkich pasujących wiadomości w grupie wybranej z listy wyników. Jeśli wyszukiwanie nadal jest aktywne, okno wyszukiwania zostanie zminimalizowane. Jeśli wyszukiwanie nie jest aktywne okno zostanie zamknięte, ale przytrzymując wciśnięty SHIFT w czasie naciskania przycisku "Jump" (Skok) spowoduje zminimalizowanie okna, zamiast jego zamknięcia.

Ctrl+dwuklik jest równoważne do naciśnięcia przycisku "View All" (Pokaż wszystkie).

Przycisk "Clear View" (Wyczyść widok) czyści widok wyników wyszukiwania w przeglądarce i przywraca oryginalny widok wiadomości. Innym sposobem wyczyszczenia wyników wyszukiwania jest po prostu ponowne wybranie aktualnego widoku wiadomości w oknie przeglądarki. Odświeży to widok.

Przycisk "Find All" (Znajdż wszystkie) odnajdzie wszystkie wiadomości we wszystkich wybranych grupach/folderach i wyświetli wyniki w oknie "Results" (Wyniki).

Przyciski "Find All" (Znajdź wszystkie) i "Find all in Current Group" (Znajdź wszystkie w aktualnej grupie) wyświetli powiększającą się listę wyników. Przycisk "Stop" (Zatrzymaj) zarządza powiększającą się listą wyników.


Zdajemy sobie sprawę, że jest tu mnóstwo wiadomości. Zalecamy jednak, abyś się zrelaksował, wziął głęboki oddech i po prostu spróbował. Odkryjesz, że jest to bardzo proste i że możesz dzięki temu zrobić wiele zabawne i użytecznych rzeczy. Przeczytaj ten rozdział, aby dowiedzieć się o interesujących sposobach wykorzystania globalnego wyszukiwania.


BEZPIECZNE LOGOWANIE NEWS I EMAIL

Agent aktualnie wspiera tak zwane Secure Password Authentication (SPA) (Uwierzytelnianie bezpiecznym hasłem), które jest podstawowym mechanizmem wspieranym przez różne protokoły bezpiecznego logowania. Aby wykorzystać określony protokół, musisz zainstalować w swoim PC pakiet bezpieczeństwa dla danego protokołu. Zazwyczaj możesz otrzymać odpowiedni pakiet od swojego dostawcy Internetu, aby uzyskać wsparcie dla protokołu przez niego wymaganego.

Przetestowaliśmy w Agencie dwa protokoły - MSN dla Microsoft Network i RPA dla Compuserve.

UWAGA: SPA działa tylko w 32bitowej wersji Agenta, ponieważ Microsoft udostępnia odpowiednie biblioteki tylko dla Windows 96 i Windows NT. Dodatkowo SPA to nie to samo co bezpieczny protokół news SSL Netscape'a, którego Agent nadal nie obsługuje.

Oto zmiany w opcjach okien dialogowych:

"Options" (Opcje) -> "User and System Profile" (Profil użytkownika i systemu) -> zakładka "User" (Użytkownik)

Istnieją 3 nowe możliwości wyboru dla logowania do serwera news: "None" (Brak), "Login with username and password" (Zaloguj z nazwą użytkownika i hasłem) i "Secure Password Authentication" (Uwierzytelnianie bezpiecznym hasłem). Logowanie przy pomocy nazwy użytkownika i hasła jest starą metodą wykorzystywaną w poprzedniej wersji Agenta. W SPA za wyświetlenie użytkownikowi żądania uwierzytelnienia wymaganego przez protokół odpowiedzialny jest pakiet bezpieczeństwa. Dlatego nazwa użytkownika i hasło są zablokowane, gdy wybierzesz SPA.

"Options" (Opcje) -> "Inbound Email" (Poczta przychodząca) -> zakładka "System" (System)

Istnieją dwie nowe możliwości dla logowania POP: "Login with username and password" (Zaloguj z nazwą użytkownika i hasłem) i SPA.

Dodatkowo, dla tradycyjnego logowania przy pomocy nazwy użytkownika i hasła, możesz zażądać od Agenta wykorzystania APOP. APOP jest protokołem, w którym hasło przesyłane jest w postaci zaszyfrowanej, co może być wymagane przez niektóre serwery POP. Gdy wybierzesz opcję APOP, Agent użyje APOP, gdy w trakcie powitania serwer POP zakomunikuje, że wspiera APOP. W innym przypadku Agent użyje logowania POP.

Kilka uwag o SPA

Jak może wiesz, w przeszłości, Agent żądał podania nazwy użytkownika i hasła zanim przełączał się w tryb online. W ten sposób mogłeś w dowolnym momencie przerwać pracę online, a więc praca online nie była zawieszana na bliżej nieokreślony czas związany z wyświetleniem żądania.

Niestety, w SPA wyświetlenie żądania hasła jest obsługiwane przez pakiet bezpieczeństwa i Agent nie wie, który pakiet będzie użyty, zanim nie zostanie to wynegocjowane z serwerem. Tak więc w SPA żadne żądanie logowania nie będzie wyświetlone zanim nie będziesz online i nie połączysz się z serwerem.

Logowania SPA działa następująco:

  • Agent łączy się z serwerem i pyta jakie obsługuje pakiety bezpieczeństwa. Zazwyczaj serwer w odpowiedzi poda nazwę jednego pakietu, ale może w odpowiedzi podać listę nazw.
  • Agent sprawdzi listę pakietów bezpieczeństwa zainstalowanych w twoim PC w poszukiwaniu pakietów obsługiwanych przez serwer.
  • Agent rozpocznie z serwerem dialog logowania. W czasie tej "rozmowy" Agent i serwer wymienią się różnymi zakodowanymi danymi. Ilość wymienianych informacji zależy od szczegółów określonego protokołu. Dodatkowo - dokładny moment wyświetlenia żądania podania nazwy użytkownika i hasła również jest różny w różnych protokołach.

Istnieje możliwość, że Agent w trybie online równolegle połączy się z serwerem news i POP (na przykład, gdy masz skonfigurowanego Agenta, aby automatycznie sprawdzał nową pocztę, gdy jesteś online). Mogłoby to spowodować wyświetlenie dwóch oddzielnych żądań hasła (dla dwóch różnych pakietów bezpieczeństwa)! Aby temu zapobiec, Agent kolejkuje transakcje logowania, tak więc na raz wyświetlane jest tylko jedno okno dialogowe.

INNE USPRAWNIENIA W TEJ WERSJI

Dodaliśmy szereg "małych" usprawnień, o których sądzimy, że okażą się dla ciebie przydatne. Wprowadziliśmy je w odpowiedzi na uwagi zgłaszane przez wielu użytkowników Agenta 1.0.

Zmiany w interfejsie użytkownika

Użytkownicy Windows 95 i Windows NT mogą teraz w Agencie używać suwaków proporcjonalnych. Zostały one zaimplementowane wszędzie oprócz pionowych suwaków panelu treści wiadomości (Message Body pane) i okna "Composition" (Tworzenie).

Dodaliśmy nowe polecenie do menu "Navigate" (Nawigacja) - "Show Full Thread" (Pokaż cały wątek). Jest ono użyteczne w widokach filtrowanych. Jeśli aktualny widok zawiera wątek z jedną lub większą ilością opuszczonych wiadomości, polecenie przywróci widok całego wątku. Skrótem klawiaturowym dla tego nowego polecenia jest "*".

Agent od teraz domyślnie otworzy tylko jedno okno Książki adresowej, filtrów Email i filtrów Usenet. Wybranie opcji (z menu "Window" (Okno)) aktywuje aktualne okno (Książki adresowej, filtrów Email lub Usenet), jeśli jakieś było otwarte. Przytrzymując Shift w czasie wybierania opcji menu można otworzyć nowe okno.

Agent zachowa wybrane grupy w trakcie używania polecenia "Mark Selected Groups" (Zaznacz wybrane grupy). Poprzednio mogłeś wybrać pewną ilość grup, a następnie wywołać "Mark Selected Groups Read" (Oznacz wybrane grupy jako przeczytane) (lub "Unread" (jako nieprzeczytane)). Następnie mogłeś zobaczyć okno dialogowe potwierdzenia, które zawierało:

	Zaznacz wszystkie wiadomości w wybranych grupach jako przeczytane

				Tak		Nie

Następnie podświetlenie wybranych grup znikało, co uniemożliwiało sprawdzenie, czy zaznaczyłeś/odzanaczyłeś grupy, które chciałeś.

Teraz korzystając ze skrótu klawiaturowego "V", aby przywołać okno dialogowe "Select View" (Pokaż zaznaczenie). Dodatkowo "Select View..." (Pokaż zaznaczenie...) zostało dodane do podmeny "Group" (Grupa) -> "View Messages" (Pokaż wiadomości)

Dodaliśmy opcję do automatycznego oznaczania jako przeczytanej każdej wiadomości, na którą odpowiadasz, przesyłasz dalej lub przesyłasz dosłownie. Nie musisz się przełączać do panelu wiadomości (Message pane) teraz... możesz przeprowadzić jedną z tych czynności z panelu z listą wiadomości (Message List pane) i wiadomość zostanie oznaczona jako przeczytana. Popatrz w "Options" (Opcje) -> "General Preferences" (Ustawienia ogólne) -> okno dialogowe "Navigation" (Nawigacja) i "zaptaszkuj" "Automatically mark messages read When Replying to or forwarding a message" (Automatycznie oznacz wiadomość jako przeczytaną w trakcie odpowiadania lub przesyłania dalej), aby włączyć powyższe zachowanie.

Ctrl+R jest teraz skrótem klawiaturowym do "Show Raw Message" (Pokaż "surową" wiadomość). Poprzednio skrót ten był wykorzystany do dekodowania ROT13, które obecnie używa Ctrl+3.

Wysyłanie, używanie okna tworzenia ("Composition Window")

Teraz możesz zacytować zaznaczony tekst w kontynuacjach i odpowiedziach. W oryginalnej wiadomości zaznacz tekst, który chcesz zacytować. Utworzona odpowiedź automatycznie będzie zawierała tylko ten tekst. Jeśli żaden tekst nie zostanie zaznaczony, Agent zacytuje wszystko.

Teraz Agent pominie sygnaturę, gdy cytuje oryginalny tekst, przyjmując, że sygnatura poprzedzona jest linią zawierającą "-- " lub "--". (Sygnatura nadal będzie pozostawiana w wiadomościach przesyłanych dalej.) Agent przerwie cytowanie na ostatniej znalezionej sygnaturze, pominie również wszystkie puste linie bezpośrednio poprzedzające sygnaturę.

Agent nie będzie sprawdzał pisowni linii wprowadzającej, którą wstawi na początku odpowiedzi tak długo, aż jej w jakiś sposób nie zmienisz.

Agent ostrzeże cię, jeśli wiadomość, którą chcesz wysłać nie ma tematu. Możesz wyłączyć to ostrzeżenie w "Options" (Opcje) -> "Posting Preferences" (Właściwości wysyłania) -> okno dialogowe "General" (Ogólne).

Gdy wysyłasz kontynuację lub odpowiedź Agent poprawi niewłaściwe linie odniesień wiadomości oryginalnej poprzez usunięcie "złamanych" identyfikatorów wiadomości.

Dodaliśmy polecenie wklejania twojej sygnatury do okna tworzenia ("Composition Window"). Polecenie "Edit" (Edycja) -> "Paste Signature" (Wklej sygnaturę) wyświetli okno dialogowe, z którego będziesz mógł wybrać sygnaturę do wklejenia. Okno dialogowe podświetli aktualny wybór z okna tworzenia ("Composition Window"). Po wklejeniu Agent zmieni sygnaturę wiadomości na [None] ([Brak]), co zapobiegnie ponownemu dodaniu sygnatury do wiadomości w trakcie wysyłania.

Ogólne zachowanie Agenta

Istnieje nowe opcja w "Options" (Opcje) -> "General Preferences" (Ustawienia ogólne) -> okno dialogowe "Message List" (Lista wiadomości): "Reply Prefixes" (Prefiksy odpowiedzi). Jest to lista prefiksów, które Agent będzie rozpoznawał w trakcie decydowania, czy dana wiadomość jest odpowiedzią na wiadomość innego autora.

Oto jak to działa:

Gdy przetwarzany jest temat wiadomości Agent czasami musi zidentyfikować i usunąć prefiks "Re:" (Odp:), który oznacza "reply" ("odpowiedź"). Zgodnie z konwencją większość ludzi używa "Re:", aby oznaczyć odpowiedź, nawet w językach innych niż angielski. Lecz niektórzy ludzie używają prefiksów specyficznych dla własnego języka, zamiast "Re:". Na przykład prefiksem powszechnie wykorzystywanym w Niemczech jest "AN:"

Możesz wykorzystać opcję "Reply Prefixes" (Prefiksy odpowiedzi) aby utworzyć listę wszystkich prefiksów, które Agent powinien rozpoznać w temacie. Agent zawsze przyjmuje, że prefiks kończy się dwukropkiem ":", tak więc nie możesz zamieścić dwukropka w liście. W dodatku, gdy Agent szuka prefiksów, nie jest wrażliwy na wielkość liter, tak więc nie ma znaczenia w jaki sposób zapiszesz prefiks - dużymi lub małymi literami. Pozycje na liście powinny być rozdzielone przecinkami lub spacjami.

Przykład:

re an

Spowoduje to rozpoznawanie przez Agenta angielskiego prefiksu "Re:" i niemieckiego "AN:"

Mechanizm rozpoznawania URLi będzie obecnie rozpoznawał URLe zamknięte w "<..>", w tym również zawierające spacje.

POPRAWIONE BŁĘDY

Agent nie był w stanie pobierać treści wiadomości Email i Usenet z niektórych serwerów. Było to spowodowane tym, w jaki sposób serwery te przesyłały znak końca linii. Agent obecnie będzie wspaniale obsługiwał te (niestandardowe) serwery, zamiast przekraczać limit czasu w oczekiwaniu na wiadomość.

Agent wylatywał w trakcie przetwarzania listy grup otrzymanej od serwera news zawierającej puste linie.

Gdy wiadomość zawiera wiele kopii tego samego pola, Agent łączy je. Ogólnie wykonanie tej czynności jest poprawne, lecz nie dla pól, które zawierają adres Email. W tym przypadku Agent powinien wstawić przecinek pomiędzy adres, co robi od Wydania 1.5.

Suwak jest teraz automatycznie poprawiany, gdy zmienia się tryb powiększenia. Poprzednio, gdy widziałeś listę wiadomości w jednym panelu i przełączyłeś się na widok trzypanelowy, położenie suwaka dla listy wiadomości nie odpowiadało pozycji wyświetlanej w samej liscie. Na przykład, panel mógł wskazywać ostatnią pozycję lisy, lecz suwak mógł się znajdować na samej górze.

Skrót klawiaturowy "P" ("Post New Usenet Message" (Wyślij nową wiadomość Usenet)) nie działał w innym oknie, niż przeglądarka trzypanelowa.

Wprowadzenie do odpowiedzi na wiadomość, którą wysłałeś do samego siebie używała pola To: (Do:), a powinno użyć pola From: (Od:).

Agent obecnie będzie wykrywał urwane odpowiedzi XOVER.

Oto co to znaczy:

Wygląda na to, że jest to błąd niektórych serwerów news. Jeśli serwer próbował wysłać informacje XOVER dla nieistniejącej wiadomości, wysyłał jedynie linię z numerem wiadomości i zapomniał wysłać linię zamykającą. Stąd kropka, która sygnalizuje koniec transmisji, była dodawana do niewłaściwej linii i Agent nigdy jej nie widział. Powodowało to, że Agent przekraczał limit czasu w trakcie pobierania nowych nagłówków.

W niektórych przypadkach Agent nie sprawdzał całej wiadomości w trakcie automatycznej kontroli pisowni. Jeśli miałeś zaznaczony tekst, którego pisownia była w porządku, a następnie wysłałeś wiadomość, nigdy nie miałeś szansy sprawdzenia pisowni reszty wiadomości. Agent wysyłał ją, ponieważ zaznaczony tekst miał prawidłową pisownię. Teraz Agent zawsze sprawdza całą wiadomość w trakcie kontroli automatycznej.

Agent miał problemy z obsługą plików w stylu Unixa w "Options" (Opcje) -> "Signatures" (Sygnatury) -> "Existing Files" (Istniejące pliki). Pliki te używają pojedynczego znaku \n do łamania linii, zamiast pary \r\n. Wieloliniowa sygnatura była wyświetlana jako pojedyncza linia, ze znakami łamania linii zastąpionymi przez mały czarny kwadracik.

Polecenie cofnięcia nie działało prawidłowo jeśli aktywny był panel treści w momencie wydania polecenia cofnięcia, a wiadomość, do której chciałeś przeskoczyć była pierwszą w zwiniętym wątku, który zawierał aktualną wiadomość. (Fiu!) Panel treści nie sądził, że ma zmienić pozycję, gdyż stara wiadomość była w tym samym wątku.

Właściwość "Reposition on Last Message" (Ustaw ostatnią wiadomość) (w czasie otwierania Agenta) sprawiała, że program wylatywał, jeśli Agent poprzednio wyświetlał pusty widok.

Tymczasowy plik (TEMP<x>.TMP) używany w trakcie zasysania załącznika binarnego nie był kasowany, jeśli wystąpił błąd zasysania lub jeśli zatrzymano zasysanie. Musiałeś całkowicie wyjść z Agenta w celu skasowania tego pliku. Dodatkowo Agent mógł wylecieć przy samodzielnej próbie usunięcia tego pliku.

Agent nie akceptował linii From (Od) zawierającej adres bez końcówki @domena (np. adres lokalny) w czasie importowania wiadomości z pliku.

Usunięcie flagi wiadomości "Ignore" (Ignoruj) usuwało jednocześnie flagę "Mark-for-Retrieval" (Zaznacz-do-pobrania).

Potwierdzenie dla "Send queued messages when going offline" (Wyślij kolejkę wiadomości w trakcie przechodzenia do trybu offline) domyślnie zaznaczało "Yes" (Tak). Powodowało to niewłaściwe wybranie "Yes" (Tak), jeśli okno dialogowe wyskakiwało w momencie, gdy pisałeś. Obecnie domyślnie zaznaczone jest "No" (Nie).

Skróty klawiaturowe dla "Delete" (Skasuj) i "Done" (Zrobione) były identyczne w oknie dialogowym kontroli pisowni. Jak to poprawiliśmy? Zmieniliśmy "Done" (Zrobione) na "Finish" (Koniec).

Teraz Agent podda się po otrzymaniu błędu 423 w trakcie pobierania wiadomości na podstawie jej identyfikatora. Niektóre serwery błędnie zgłaszały ten błąd, co powodowało, że Agent wchodził w nieskończoną pętlę prób pobierania.

ZMIANY/POPRAWKI W INSTALACJI PROGRAMU

Wprowadziliśmy kilka poprawek w sposobie w jaki program obsługuje "Shared directory" (Katalog współdzielony) w trakcie uaktualniania ("upgrade"):

Były przypadki, w których agent.exe był instalowany w katalogu kopii zapasowej ("backup"). (Precyzyjniej - był instalowany w prawidłowym miejscu, ale później był kasowany.)


Wstęp | | How To | | Słownik | | Menu | | "Sznurki" ]

Copyright © Yogurt
Editor: Yogurt