Gra została wydana w 19 maja 1999.
GOG.COM udostępnia "STAR WARS™ Episode I: Racer" za 8.09€/9.99$/33.99PLN.
Recenzja gry "Star Wars: Episode I: Racer" na Bastionie.
Posiadam L.E.M.owe, boxowe wydanie gry, z polską okładką. W pudełku znajduje się płyta CD, czarnobiała polska instrukcja, ale z kolorową okładką i karta rejestracyjna L.E.M. Na płycie znajduje się tylko pełna, angielska wersja gry "Star Wars: Episode I: Racer".
Dla PeCetów nie wydano żadnych poprawek. Choć nie do końca. Była kiedyś strona http://support.lucasarts.com/trg/xp/swep1racer.htm, na której zamieszczono sznurki do dwóch poprawek umożliwiających grę w Windows XP:
Dziś sznurki nie są przywiązane... Pliki po pobraniu należało wrzucić do katalogu gry, zastępując oryginały.
"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: swep1racer.zip (693260/677kB/0.66MB). W ZIPie znajdują się oba poprawione pliki (ale nie wiem w której wersji, pasują do mojej ~;) ) oraz archiwum strony opisu w formacie .mht.
Wersja z GOG.COM zawiera poprawiony plik swep1rcr.exe i oryginalny plik a3dapi.dll (bez poprawki).
Korzystając z promocji kupiłem za 28.89PLN "STAR WARS™ Episode I: Racer". W pakiecie dostałem:
Przetestowałem pakiet "STAR WARS™ Episode I: Racer" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)
UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.
Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:
Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:
W trakcie instalacji, oprócz zmiany lokalizacji (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\RACER), nie ma żadnych dodatkowych opcji. Pod koniec procesu nie ma co klikać kalibracji joysticka, ponieważ joysticki USB nie są widoczne w Virtual PC (przynajmniej moje).
Na etapie instalacji można załatać grę. Należy pobrać nowe wersje plików swep1rcr.exe oraz a3dapi.dll i zastąpić nimi oryginały.
Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki DeIsL.isu, dsetup.dll, dsetup16.dll, dsetup32.dll, register.exe, SYSCHECK.EXE, SYSCHECK.INI, Uninstall Star Wars Episode I Racer i Website.exe.
Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):
Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\Star Wars: Episode I Racer\v1.0] "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\RACER\\SWEP1RCR.EXE" "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\RACER" "Source Path"="V:" "CD Path"="V:" "Analyze Path"="V:\\INSTALL\\SysCheck.exe" "Source Dir"="V:\\" "JoystickID"="1" "InstallType"=dword:00000009
Aha, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.
Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Play Star Wars Episode I: Racer", prowadzi do G:\Games\LucasArts\RACER\RACER.EXE.
I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: Episode I: Racer". Po uruchomieniu gra robi BUM z komunikatem: You must configure your 3D settings before playing Star Wars Episode I Racer. Po kliknięciu OK wyświetli się jeszcze: Direct3D Failure - No 3D Hardware Found i to by było na tyle. W efekcie nie uda się uruchomić gry w ten sposób...
Należy skopiować:
Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry.
Jak wspomniałem wcześniej, łatanie polega na ręcznej podmianie plików, więc w "czystym" Windows 7 x64 też się da. ~;)
Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyt i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.
Ponieważ poradziłem sobie sam, to z tej metody nie korzystałem, ale powinna zadziałać.
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. No, prawie, bo jest kilka zastrzeżeń:
Rozwiązanie jest proste. Wystarczy nadać pełne prawa do katalogu gry dla graczy. Zapewni to dodatkowo możliwość zapisywania wyników, rekordów itp. Choć czasami działa w kratkę. ~;)
A jeszcze lepiej jest uruchamiać grę z prawami administratora.
A w czasie gry jest jeszcze zabawniej.
Niby wygląda to podobnie do "Star Wars: Shadows of the Empire", ale żadne kombinacje w ustawieniach sterowników kart graficznych, wyłączanie Explorera, uruchamianie w trybach zgodności itp. nie przynoszą poprawy. Lipa. ~:((( Choć nie do końca, bo tak jak przy "Star Wars: Shadows of the Empire", rozwiązaniem są pliki z WineD3D For Windows. ~:) Ale od początku...
Pierwotnie rozwiązanie znalazłem na stronie Play Old PC Games // Star Wars Episode I: Racer. Znajduje się na niej opis jak można sobie radzić z problemami. Z uwagą, że czasami wymaga to cierpliwości godnej mistrza Jedi.
Ze strony można pobrać plik Install-SWEP1RCR.exe, który jest instalatorem dla systemów 64-bitowych, a co ważniejsze zawiera gotową, załataną przez fanów (wg przepisu z WineD3D For Windows) wersję gry, działającą na dzisiejszych komputerach. W zasadzie nie tyle załataną, co zmuszoną do pracy z wykorzystaniem kilku bibliotek WINE. 12.01.2015 na stronie pojawiła się zaktualizowana wersja instalatora, wykorzystująca nowsze biblioteki oraz trochę zmieniająca sposób instalacji.
Ponieważ grę miałem już zainstalowaną, nie uruchamiałem Install-SWEP1RCR.exe, więc nie wiem co on tak na prawdę robi. ~:) Za to korzystając z 7-zip wypakowałem z instalatora pliki:
Pliki wrzuciłem do katalogu gry, przy czym zmieniłem nazwę oryginalnego pliku SWEP1RCR.EXE na SWEP1RCR-1.1.EXE, a SWEP1RCR-FIX.EXE na SWEP1RCR.EXE, aby załatana wersja uruchamiała się z startera. Oczywiście, zamiast tego, można wyciągnąć skrót do SWEP1RCR-FIX.EXE.
I zadziałało. ~:))) Równie dobrze, a nawet lepiej, działa wersja zaktualizowana.
Oczywiście można postąpić tak samo jak ze "Star Wars: Shadows of the Empire" i bezpośrednio wykorzystać pliki z WineD3D For Windows, pamiętając o doborze prawidłowej wersji pakietu. Należy:
I powinno być dobrze przy wykorzystaniu normalnego SWEP1RCR.EXE. Przynajmniej u mnie tak jest w Windows 7 Ultimate x86_64. ~:) Przetestowałem wersję 1.7.54 (dla 8800 GTS 512 i GTX 970) uzyskując SOA#1 ~:) 1.7.55 i późniejsze (np. 1.8-rc1 i 1.9.1) nie chciały działać. Od jakiegoś czasu, na stronie twórcy, zalecaną wersją jest 1.7.52, ale dostępna jest również wersja 3.X. Sprawdziłem 3.6 (14.04.2018) z GTX 970 SLI i ponownie jest OK.
Oczywiście w ten sposób można zaktualizować pliki wydobyte z Install-SWEP1RCR.exe i korzystać z SWEP1RCR-FIX.EXE. Wystarczy pamiętać, aby zmienić nazwę pliku ddraw.dll na odraw.dll
Niezależnie od wybranej metody można napotkać drobne niedogodności, ale da się z nimi żyć. Nie zauważyłem spadków wydajności przy tak uruchomionej grze.
A tak wyglądają wersje i rozmiary plików wyciągnięte z różnych "naprawiaczy":
Plik | pierwotny Install-SWEP1RCR.exe | zaktualizowany Install-SWEP1RCR.exe | WineD3D For Windows 1.7.54 (dostępny 31.10.2015) |
---|---|---|---|
dxgi.dll (IMHO zbędny) | 6.0.6000.16386 (79 334) | 6.0.6000.16386 (154 665) | 6.0.6000.16386 (239 035) |
ddraw.dll/odraw.dll | 5.3.1.904 (420 321) | 5.3.1.904 (472 753) | 5.3.1.904 (592 474) |
libwine.dll | N/A (1 277 883) | N/A (1 750 509) | N/A (1 807 957) |
wined3d.dll | 1.3.28 (1 175 969) | 1.7.34 (1 160 788) | 1.7.54 (1 431 898) |
SWEP1RCR-FIX.EXE | 1.0.0.0 (872 448) | 1.0.0.0 (872 448) | N/A |
Działa, gdy jest SLI i gdy SLI nie ma.
Alternatywnym rozwiązaniem mogą być pliki z dgVoodoo 2 (tylko dla kart wspierających DirectX 11). Dla pojedynczej GTX 970 początek wygląda obiecująco. Starter rozpoznaje "kartę" dgVoodoo i umożliwia ustawienie dowolnej rozdzielczości. Gra się uruchamia, początkowe filmy wyświetlają się prawidłowo, choć oczywiście są malutkie. ~;) Pojawia się pierwsze menu i... gra się minimalizuje. Afterburner pokazuje prawidłowe obciążenie, leci muzyka, ale nie można przywrócić gry na ekran. Szkoda. ~:(
Znacznie lepiej jest dla dwóch kart GTX 970 pracujących w SLI. Po prostu wszystko działa prawidłowo. W wersji 2.54 poprawiono sporo błędów, np. na Tatooine podwójne słońca nie "przebijają się" przez ściany kanionów. ~:)
Aby zainstalować pliki należy:
Ostatecznie: Dla kart innych niż GTX 970 SLI pozostaje działające na NVIDIAach WineD3D For Windows. Dla GTX 970 SLI wszystkie problemy rozwiązuje dgVoodoo 2.
Z nowymi sterownikami NVIDIA działający FRAPS powoduje powieszenie się gry w momencie ładowania dgVoodoo 2.
U mnie problem wystąpił tylko w konfiguracji dwóch kart GTX 970 pracujących w SLI. I faktycznie rozwiązaniem okazały się pliki z dgVoodoo 2. Jak je zainstalować, opisałem wcześniej. Jeśli nadal jest za szybko, należy upewnić się, że włączony jest V-Sync:
Jeszcze jednym rozwiązaniem dla kart NVIDIA, podpatrzonym w "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" z GOG.COM, jest wykorzystanie NVIDIA Profile Inspector i ograniczenie FPSu dla gry w okolicach 60. Pobierając program raczej należy skorzystać z mirrora autora, bo inne mogą zawierać nieaktualną wersję. Sprawdziłem wersję 2.1.2.0. Należy:
I powinno być OK. ~:)
Próba wykorzystania plików z WineD3D For Windows nie przynosi rozwiązania. W sumie jest jeszcze gorzej, bo gra wisi z białym tłem. Próbowałem kilku różnych wersji, ale bez efektów. Nie próbowałem plików z dgVoodoo 2. W sumie poddaję się, bo nie jest to moja podstawowa karta graficzna...
O ile w trakcie przerywników można udawać, że to tylko "głębokie cienie". ~;)
To już w rozgrywce udawanie na nic się nie zda i można śmigać jedynie na czuja, jak prawdziwy Jedi. ~;)
Co ciekawe, dzieje się tak z oryginalnym lub poprawionym dla XP plikiem SWEP1RCR.EXE (i do pary a3dapi.dll). Gra się normalnie uruchamia, zachowuje stabilnie, to, co widać renderuje prawidłowo i bez błędów, tylko Z-bufor karty jest za mały. Nie udało mi się tego obejść. ~:( Możliwe, że ten typ tak ma, tym bardziej, że nie bardzo jest czym "kręcić" w ustawieniach sterowników... Dopiero późniejsze wersje sprzętu i sterowników dają dostęp do ustawień DirectX.
Fanowska wersja z SWEP1RCR-FIX.exe na testowy laptaku wcale się nie uruchamia i gra po prostu robi BUM.
Gra nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu. Ale "hackując" pliki SWEP1RCR.EXE i RACER.EXE można uzyskać zadowalające efekty. Całość procedury opisana jest na WSGF. Opisane są tam również możliwe efekty uboczne.
Sprawdziłem - działa. ~:) Moim celem było uzyskanie rozdzielczości 1920x1200. Korzystając z HexEdytora poprawiłem pliki:
Występują spodziewane efekty uboczne (lekkie przycięcie w pionie, rozciągnięte menu, HUD i brakujące obrazki w starterze), ale da się z nimi żyć, a gra wykorzystuje wszystkie piksele ekranu. ~;)
"Star Wars: Episode I: Racer" umożliwia grę w Sieci. Jedynym dostępnym i wymaganym protokołem jest IPX.
Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa. ~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.
Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)
Rozdzielczość | Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
8800 GTS 512 | 8800 GTS 512 SLI | GTX 970 | GTX 970 SLI | HDG 530 | GTX 970 | GTX 970 SLI | |
WineD3D For Windows | WineD3D For Windows | WineD3D For Windows | WineD3D For Windows | kłopoty z Z-buforem
i grać się nie da | WineD3D For Windows | dgVoodoo 2 | |
ciut za szybko | ciut za szybko | z dobrą szybkością | |||||
1280x1024 | N/A | N/A | N/A | N/A
(SLI, ale grzeje się tylko jedna karta ~;) ) | stabilne 60 | N/A | stabilne 60
(SLI, ale grzeje się tylko jedna karta ~;) ) |
1600x1200 | N/A | N/A | N/A | N/A
(SLI, ale grzeje się tylko jedna karta ~;) ) | stabilne 60 | N/A | stabilne 60
(SLI, ale grzeje się tylko jedna karta ~;) ) |
1920x1200 | nie sprawdzałem | nie sprawdzałem | nie sprawdzałem | nie sprawdzałem | nie sprawdzałem | nie sprawdzałem | stabilne 60
(SLI, ale grzeje się tylko jedna karta ~;) ) |
Gra działa płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D. Można uzyskać HD (Vert-) z drobnymi efektami ubocznymi.
W sumie dobrze jest. ~:) (O ile nie korzysta się z "kart" Intela.)