Opis gry, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania jej w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.
Nie mam już komputera testowego z Windows 10, aby przetestować pakiet "STAR WARS™ Episode I: Racer" z GOG.COM na tym systemie. W Windows 7 Ultimate x64 SP1 nie wystąpiły żadne problemy. Szczegółowy opis: "STAR WARS™ Episode I: Racer" z GOG.COM.
UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD.
Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 10 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:
Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.
W Windows 10 gra została "odziedziczona" po Windows 8/8.1 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\RACER. W tym przypadku miałem już:
Kilka szczegółów w Windows 8/8.1.
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 10 x64. No, prawie, bo jest kilka zastrzeżeń:
Rozwiązanie jest proste. Wystarczy nadać pełne prawa do katalogu gry dla graczy. Zapewni to dodatkowo możliwość zapisywania wyników, rekordów itp. Choć czasami działa w kratkę. ~;)
A jeszcze lepiej jest uruchamiać grę z prawami administratora.
Gra się normalnie uruchamia, zachowuje stabilnie, to, co widać renderuje prawidłowo i bez błędów, tylko Z-bufor karty jest za mały. Nie udało mi się tego obejść. ~:( Możliwe, że ten typ tak ma, tym bardziej, że nie bardzo jest czym "kręcić" w ustawieniach sterowników... Dopiero późniejsze wersje sprzętu i sterowników dają dostęp do ustawień DirectX. Wygląda to identycznie jak w testowym laptaku z podobną, ale starszą, wbudowaną grafiką - Mobile Intel 965 Express Chipset Family i Windows 7 x64. I tam też nie udało mi się tego obejść. ~:(
Z "kartą" G31 Express Chipset Family nie da się wykorzystać plików z WineD3D For Windows lub dgVoodoo 2 (brak obsługi DirectX 11). W obu przypadkach gra tuż po uruchomieniu robi BUM z komunikatem o braku możliwości uruchomienia DirectDraw. ~:(
Rozwiązaniem są pliki z WineD3D For Windows. ~:) Należy jedynie dobrać odpowiednią wersję pakietu. Przetestowałem 1.7.54, która działała prawidłowo. 1.7.55 i późniejsze (np. 1.8-rc1 i 1.9.1) nie chciały działać. Od jakiegoś czasu, na stronie twórcy, zalecaną wersją jest 1.7.52, choć możliwe, że 3.6 (14.04.2018) będzie równie dobra (w Windows 7 jest OK). Aby zainstalować pliki należy:
I zadziałało. ~:)))
Mogą wystąpić pewne efekty uboczne:
Dla karty GTS 450 512MB można zamiast WineD3D For Windows skorzystać z dgVoodoo 2. Należy:
I powinno być dobrze. Mogą wystąpić efekty uboczne podobne do wymienionych powyżej, łącznie z metodami obejścia (np. ustawienie zgodności z Windows XP SP2 lub SP3 we właściwościach programu SWEP1RCR.EXE). Za to nie ma problemu ze zbyt szybkim działaniem gry.
Dodatkowo należy upewnić się, że włączony jest V-Sync:
Zazwyczaj pomaga. ~:)
Jeszcze jednym rozwiązaniem dla kart NVIDIA, podpatrzonym w "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" z GOG.COM, może być wykorzystanie NVIDIA Profile Inspector i ograniczenie FPSu dla gry w okolicach 60. Pobierając program raczej należy skorzystać z mirrora autora, bo inne mogą zawierać nieaktualną wersję (dla "Star Wars: Episode 1 Racer" z klasycznego nośnika w Windows 7 Ultimate x64 SP1 sprawdziłem wersję 2.1.2.0). Należy:
I powinno być OK, ale tego rozwiązania w Windows 10 Pro x64 nie sprawdzałem (i nie mam już jak).
Obrazki ilustrujące powyższe problemy wykonałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 8/8.1 Pro x64. I tam należy szukać szczegółów.
GTS 450 512MB wymaga dobrego chłodzenia.
Gra nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu. Ale "hackując" pliki SWEP1RCR.EXE i RACER.EXE można uzyskać zadowalające efekty. Całość procedury opisana jest na WSGF. Opisane są tam również możliwe efekty uboczne.
Sprawdziłem - działa. ~:) Moim celem było uzyskanie rozdzielczości 1920x1200. Korzystając z HexEdytora poprawiłem pliki:
Występują spodziewane efekty uboczne (lekkie przycięcie w pionie, rozciągnięte menu, HUD i brakujące obrazki w starterze), ale da się z nimi żyć, a gra wykorzystuje wszystkie piksele ekranu. ~;)
"Star Wars: Episode I: Racer" umożliwia grę w Sieci. Jedynym dostępnym i wymaganym protokołem jest IPX.
Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa. ~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.
Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)
Rozdzielczość | Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | ||||
---|---|---|---|---|---|
G31 Express Chipset Family | 8800 GTS 512 | GTS 450 512MB | |||
sterownik Windows 10 (8.15.10.2697) | sterownik Windows 7 (8.15.10.1930) | WineD3D For Windows | WineD3D For Windows | dgVoodoo 2 | |
kłopoty z Z-buforem i grać się nie da | ciut za szybko | ciut za szybko | z dobrą szybkością | ||
1280x1024 | na poziomie 21+
(trochę żre FRAPS) | na poziomie 40+ | N/A | N/A | na poziomie 47+ |
1920x1200 | brak portu | N/A | N/A | na poziomie 35+ |
Gra działa płynnie, również w Sieci, a czasami wręcz "nadpłynnie". ~;) Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z lepszym lub gorszym rozwiązaniem), kłopoty może sprawiać Z-bufor. Można uzyskać HD (Vert-) z drobnymi efektami ubocznymi.
W sumie dobrze jest. ~:) (O ile nie korzysta się z "kart" Intela.)