UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II i Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith

Opis gier, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania ich w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Przetestowałem również pakiet "STAR WARS™ Jedi Knight: Dark Forces II" z GOG.COM w Windows 10 Pro x64 - całość działa bez problemów. ~:) Szczegółowy opis:


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gier zainstalowanych z tradycyjnego nośnika: CD.


Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II

Instalacja "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II" w Windows 10 x64

Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 10 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 10.
  2. Skopiowanie wybranej zawartości CD gdzieś na dysk.
  3. Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II.

Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

W Windows 10 gra została "odziedziczona" po Windows 8/8.1 i znajdowała się w "G:\Games\LucasArts\Jedi Knight". W tym przypadku miałem już:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Jedi Knight" na "Pulpicie" prowadzący do "G:\Games\LucasArts\Jedi Knight\JK.EXE".
  3. Załataną grę.

Kilka szczegółów w Windows 8/8.1.

Uruchomienie "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II" w Windows 10 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 10 x64. No, prawie, bo jest kilka zastrzeżeń:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swoich CD i wymaga obecności płyty w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja. W końcu z CD leci muzyka oraz wyświetlane są filmy. Z pierwszego początkowe (etapy 1-8), z drugiego reszta (etapy 9-21). Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obrazy i montować je jakimś programem.
  2. Gra może robić BUM. Starter (Jedi.EXE) się odpali i wszystkie jego opcje działają, ale po kliknięciu "Play Jedi Knight" gra robi BUM. Takie cichutkie, bez żadnego komunikatu.

    Rozwiązanie jest tak głupie, że ten kto na nie wpadł, powinien dostać Nobla z PeCetologii Windzianej. ~;) Z katalogu gry należy skasować, a przynajmniej zmienić nazwę pliku Jedi.EXE !!! Potem grę można uruchamiać korzystając z JK.EXE. Dobrze jest zrobić sobie skrót do tego pliku, bo może się przydać do dodawania pstryczków.

  3. Gra może mieć problemy z akceleracją 3D. Z wyłączoną akceleracją 3D i tylko 8-bitowym kolorem wszystko wygląda prawidłowo, choć oczywiście niezbyt "ładnie". Włączenie 3D powoduje, że znika wszystko, oprócz nakładek w rodzaju celownika, mapy i HUD.

    Jeśli usunie się wszystkie nakładki (np. celownik) i powiększy się obraz na maksa (skala 10, co usuwa HUD, czyli też nakładkę), to można grać z pełną akceleracją 3D, choć niezbyt wygodnie. Mogą pojawić się problemy, gdy już będziemy posługiwać się Mocą (aktywuje to nakładkę).

    G31 Express Chipset Family
    Z "kartą" G31 Express Chipset Family nie zadziałały żadne sugerowane rozwiązania, które sprawdziłem. W sumie wygląda to gorzej niż w testowym laptaku z podobną, ale starszą, wbudowaną grafiką - Mobile Intel 965 Express Chipset Family i Windows 7 x64. Ostatecznie z G31 Express Chipset Family można grać albo z brakiem akceleracji 3D z 8-bitowym kolorem, albo z wyłączonymi nakładkami w trybie 3D i 16-bitowym kolorem. W dodatku podniesienie przedmiotów, trafienie itp. powoduje chwilowe miganie ekranu, co wkurza.
    8800 GTS 512
    Znacznie lepiej. Wystarczy skorzystać z plików WineD3D For Windows, aby wszystko działało prawidłowo. Należy jedynie dobrać odpowiednią wersję pakietu. Przetestowałem 1.7.54, która działała prawidłowo. 1.7.55 i późniejsze (np. 1.8-rc1 i 1.9.1) nie chciały działać. Od jakiegoś czasu, na stronie twórcy, zalecaną wersją jest 1.7.52, choć możliwe, że 3.6 (14.04.2018) będzie równie dobra (w Windows 7 jest OK dla gry z GOG.COM).

    Aby zainstalować pliki należy:

    1. Pobrać ze strony np. WineD3DForWindows_1.7.54.zip.
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (u mnie "G:\Games\LucasArts\Jedi Knight") wrzucić trzy pliki: ddraw.dll, libwine.dll i wined3d.dll.

    Samo uruchomienie może chwilę potrwać, ale nie należy się tym przejmować.

    GTS 450 512MB
    Dwa rozwiązania, oba działają prawidłowo. ~:)
    1. Pliki z WineD3D For Windows. Opis instalacji opisałem powyżej.
    2. Pliki z dgVoodoo 2. Należy:
      1. Pobrać ze strony dgVoodoo 2 np. dgVoodoo2_5.zip lub nowszy (np. 2.55).
      2. Rozpakować gdzieś archiwum.
      3. Do katalogu gry (u mnie "G:\Games\LucasArts\Jedi Knight") wrzucić dwa pliki: DDraw.dll i D3DImm.dll z podkatalogu \MS rozpakowanego archiwum.

    I powinno być dobrze. ~:)

    Obrazki ilustrujące powyższe problemy wykonałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 8/8.1 Pro x64. I tam należy szukać szczegółów - punkt 3.

Co ciekawe, nie dopadła mnie psychodelia kolorów, znikające menu z koniecznością przepstryknięcia się na "Pulpit" i z powrotem oraz przeźroczysty czarny kolor - problemy, które występowały w Windows 7 x64.

GTS 450 512MB wymaga dobrego chłodzenia.

Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II"

Gra posiada wbudowaną obsługę szerokiego ekranu. Rozpoznaje wszystkie dostępne opcje i potrafi skorzystać z większości z nich. W zasadzie jedynym ujemnym efektem jest mniejsze lub większe przycięcie obrazu od góry i dołu w trakcie rozgrywki (obraz jest dopasowany do szerokości i przycięty w pionie przy zachowaniu właściwych proporcji).

Menu i przerywniki wyświetlane są w rozdzielczości 640x480, zatem mają właściwe proporcje. Co najwyżej na dużym ekranie filmy mają sporą pikselozę. ~;)

Dostępne rozdzielczości sprawdziłem przy okazji uruchomienia gry z kartą GTX 970 w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

W trybie 2D "wysokie" rozdzielczości (np. 1920x1200) mogą kończyć się BUM. Ale co z tego, skoro w 3D działają jak powinny. ~;)

Gra w Sieci

"Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II" umożliwia grę w Sieci. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Multiplayer" i "Join Game" lub "Host Game"):

Serial Connection For DirectPlay
Egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób. Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)
Modem Connection For DirectPlay
Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów. Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 32 osób (8 zalecane). Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper. Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)

Gdy IPXu nie ma w systemie, to ten rodzaj połączenia może nie pojawić się w opcjach połączeń.

Internet TCP/IP Connection For DirectPlay
Podstawa działania Internetu. Umożliwia grę w sieci lokalnej (do 32 osób, 8 zalecane) oraz Internecie (do 32 osób, 4 zalecane). Przy dzisiejszych łączach i komputerach pewnie zawsze można wybrać 32.

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - prawie bez problemów. To prawie, to fakt, że jeśli Windows 10 był Hostem, to faktycznie problemów nie było. Jeśli Hostem był Windows 7, to z Dziesiątki miałem problemy z podłączeniem. Nie bardzo wiem co było nie tak, bo z wykorzystaniem IPXWrapper i w "Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith" (a to w końcu prawie to samo) takich problemów nie było...

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II"

Instalacja
W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 10.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak, na początku pierwsza, później druga.
Uruchomienie w Windows 10 x64
Z pewnymi kruczkami, ale może działać OK.
DDRAW.DLL
Systemowy i bez 3D dla G31 Express Chipset Family.
WineD3D For Windows (do 1.7.54 lub od 2.8) dla 8800 GTS 512.
WineD3D For Windows (do 1.7.54 lub od 2.8) lub dgVoodoo 2 dla GTS 450 512MB.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7) i bez 3D. ~:(
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Obsługa wbudowana.
Maksymalna rozdzielczość
Co najmniej 1920x1200, w tabelce FPSy (niejawny V-Sync 60?; N/A - brak danych z FRAPS, ale jest płynnie; FRAPS trochę żre i faktyczna płynność jest lepsza)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
G31 Express Chipset Family 8800 GTS 512
WineD3D For Windows
GTS 450 512MB
sterownik Windows 10 (8.15.10.2697) sterownik Windows 7 (8.15.10.1930) WineD3D For Windows dgVoodoo 2
1280x1024 na poziomie 21+
(bez 3D i trochę żre FRAPS)
na poziomie 50+
(bez 3D)
N/A N/A na poziomie 60-
1920x1200 brak portu N/A N/A na poziomie 45+
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
154MB/102MB + 2 obrazy UIF 579MB i 546MB (łącznie 1.09GB)

Gra działa płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem). Wbudowane HD (Vert-).

JK:DF2 - jest OK, SOA#1
JK:DF2 - jest OK, 1920x1200

Dobrze jest. ~:) (O ile nie korzysta się z "kart" Intela.)

Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith

Instalacja "Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith" w Windows 10 x64

Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 10 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 10.
  2. Skopiowanie wybranej zawartości CD gdzieś na dysk.
  3. Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II.

Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

W Windows 10 gra została "odziedziczona" po Windows 8/8.1 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\MotS. W tym przypadku miałem już:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Mysteries of the Sith" na "Pulpicie" prowadzący do G:\Games\LucasArts\MotS\SITH.EXE.

Kilka szczegółów w Windows 8/8.1.

Uruchomienie "Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith" w Windows 10 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 10 x64. No, prawie, bo jest kilka zastrzeżeń:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja. W końcu z CD leci muzyka oraz wyświetlane są filmy. Czasami gra chce drugą płytę "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II". Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obrazy i montować go jakimś programem.
  2. Gra może mieć problemy z akceleracją 3D. Z wyłączoną akceleracją 3D i tylko 8-bitowym kolorem wszystko wygląda prawidłowo, choć oczywiście niezbyt "ładnie". Włączenie 3D powoduje, że znika wszystko, oprócz nakładek w rodzaju celownika, mapy i HUD.

    Jeśli usunie się wszystkie nakładki (np. celownik) i powiększy się obraz na maksa (skala 10, co usuwa HUD, czyli też nakładkę), to można grać z pełną akceleracją 3D, choć niezbyt wygodnie. Mogą pojawić się problemy, gdy już będziemy posługiwać się Mocą.

    G31 Express Chipset Family
    Z "kartą" G31 Express Chipset Family nie zadziałały żadne sugerowane rozwiązania, które sprawdziłem. W sumie wygląda to gorzej niż w testowym laptaku z podobną, ale starszą, wbudowaną grafiką - Mobile Intel 965 Express Chipset Family i Windows 7 x64. Ostatecznie z G31 Express Chipset Family można grać albo z brakiem akceleracji 3D z 8-bitowym kolorem, albo z wyłączonymi nakładkami w trybie 3D i 16-bitowym kolorem. W dodatku podniesienie przedmiotów, trafienie itp. powoduje chwilowe miganie ekranu, co wkurza.

    Co ciekawe, gra nie miała problemów ze sterownikami z Windows 10 (8.15.10.2697), które występowały w Windows 8/8.1. Postęp? ~;)

    8800 GTS 512
    Znacznie lepiej. Wystarczy skorzystać z plików WineD3D For Windows, aby wszystko działało prawidłowo. Należy jedynie dobrać odpowiednią wersję pakietu. Przetestowałem 1.7.54, która działała prawidłowo. 1.7.55 i późniejsze (np. 1.8-rc1 i 1.9.1) nie chciały działać. Od jakiegoś czasu, na stronie twórcy, zalecaną wersją jest 1.7.52, choć możliwe, że 3.6 (14.04.2018) będzie równie dobra (w Windows 7 jest OK dla gry z GOG.COM).

    Aby zainstalować pliki należy:

    1. Pobrać ze strony np. WineD3DForWindows_1.7.54.zip.
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (u mnie G:\Games\LucasArts\MotS) wrzucić trzy pliki: ddraw.dll, libwine.dll i wined3d.dll.

    Samo uruchomienie może chwilę potrwać, ale nie należy się tym przejmować.

    GTS 450 512MB
    Dwa rozwiązania, oba działają prawidłowo. ~:)
    1. Pliki z WineD3D For Windows. Opis instalacji opisałem powyżej.
    2. Pliki z dgVoodoo 2. Należy:
      1. Pobrać ze strony dgVoodoo 2 np. dgVoodoo2_5.zip lub nowszy (np. 2.55).
      2. Rozpakować gdzieś archiwum.
      3. Do katalogu gry (u mnie G:\Games\LucasArts\MotS) wrzucić dwa pliki: DDraw.dll i D3DImm.dll z podkatalogu \MS rozpakowanego archiwum.

    I powinno być dobrze. ~:)

    Obrazki ilustrujące powyższe problemy wykonałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 8/8.1 Pro x64. I tam należy szukać szczegółów - punkt 3.

Co ciekawe, nie dopadła mnie psychodelia kolorów, znikające menu z koniecznością przepstryknięcia się na "Pulpit" i z powrotem oraz przeźroczysty czarny kolor - problemy, które występowały w Windows 7 x64.

GTS 450 512MB wymaga dobrego chłodzenia.

Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith"

Gra posiada wbudowaną obsługę szerokiego ekranu. Rozpoznaje wszystkie dostępne opcje i potrafi skorzystać z większości z nich. W zasadzie jedynym ujemnym efektem jest mniejsze lub większe przycięcie obrazu od góry i dołu w trakcie rozgrywki (obraz jest dopasowany do szerokości i przycięty w pionie przy zachowaniu właściwych proporcji).

Menu i przerywniki wyświetlane są w rozdzielczości 640x480, zatem mają właściwe proporcje. Co najwyżej na dużym ekranie filmy mają sporą pikselozę. ~;)

Dostępne rozdzielczości sprawdziłem przy okazji uruchomienia gry z kartą GTX 970 w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

W trybie 2D "wysokie" rozdzielczości (np. 1920x1200) mogą kończyć się BUM. Ale co z tego, skoro w 3D działają jak powinny. ~;)

Gra w Sieci

"Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith" umożliwia grę w Sieci. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Multiplayer" i "Join Game" lub "Host Game"):

Serial Connection For DirectPlay
Egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób. Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)
Modem Connection For DirectPlay
Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów. Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 32 osób (8 zalecane). Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper. Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)

Gdy IPXu nie ma w systemie, to ten rodzaj połączenia może nie pojawić się w opcjach połączeń.

Internet TCP/IP Connection For DirectPlay
Podstawa działania Internetu. Umożliwia grę w sieci lokalnej (do 32 osób, 8 zalecane) oraz Internecie (do 32 osób, 4 zalecane). Przy dzisiejszych łączach i komputerach pewnie zawsze można wybrać 32.

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith"

Instalacja
W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 10.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak, czasami również druga płyta "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II".
Uruchomienie w Windows 10 x64
Z pewnymi kruczkami, ale może działać OK.
DDRAW.DLL
Systemowy i bez 3D dla G31 Express Chipset Family.
WineD3D For Windows (do 1.7.54 lub od 2.8) dla 8800 GTS 512.
WineD3D For Windows (do 1.7.54 lub od 2.8) lub dgVoodoo 2 dla GTS 450 512MB.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7) i bez 3D. ~:(
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Obsługa wbudowana.
Maksymalna rozdzielczość
Co najmniej 1920x1200, w tabelce FPSy (niejawny V-Sync 60?; N/A - brak danych z FRAPS, ale jest płynnie; FRAPS trochę żre i faktyczna płynność jest lepsza)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
G31 Express Chipset Family 8800 GTS 512
WineD3D For Windows
GTS 450 512MB
sterownik Windows 10 (8.15.10.2697) sterownik Windows 7 (8.15.10.1930) WineD3D For Windows dgVoodoo 2
1280x1024 na poziomie 21+
(bez 3D i trochę żre FRAPS)
na poziomie 50+
(bez 3D)
N/A N/A na poziomie 60-
1920x1200 brak portu N/A N/A na poziomie 45+
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
187MB/121MB + obraz UIF 521MB

Gra działa płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem). Wbudowane HD (Vert-).

JK:MotS - jest OK, misja SOA#1
JK:MotS - jest OK, 1920x1200

Dobrze jest. ~:) (O ile nie korzysta się z "kart" Intela.)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 7 Ultimate x64 SP1
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
6.49.030 15.11.2021
Author:
Yogurt