GOG.COM udostępnia "STAR WARS™ Jedi Knight: Dark Forces II" za 5.29€/5.99$/21.49PLN. W pakiecie dostaje się:
Opis klasycznego wydania gier, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania ich w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.
Gra zawiera poprawki wydane przez LucasArts.
Pobrałem (zabawne, że pobrało się do katalogu star_wars_republic_commando_copy3, inne lądowały w prawidłowo nazwanych) i przetestowałem plik setup_sw_jedi_knight_dark_forces2_2.0.0.6.exe (656MB). Bez problemów uruchomił się w Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro i 10 Pro). W opcjach instalacji można zmienić katalog (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\GOG Games\Star Wars Jedi Knight - Dark Forces 2") i zezwolić na dodanie ikony na "Pulpit". Instalacja przebiegła bez problemów. ~:)
W Windows 8/8.1/10 Pro x64 skrót na "Pulpicie" bezpośrednio uruchamia JK.EXE z pstryczkiem -displayconfig, który daje dojście do "serwisowych" opcji w grafice. Dodatkowo w opcjach zgodności ma włączone ograniczenie ilości kolorów do 16-bitów (65536). Brak ograniczenia czasami powodował problemy.
Trochę inaczej wygląda skrót w Windows 7. Prowadzi tam do programu GOGLauncher.exe, który uruchamiany jest z parametrem 1422286819 (identyfikator gry GOG). Starter umożliwia obejście problemów z psychodelią kolorów.
W katalogu gry nie ma startera, którego obecność sprawia problemy w Windows 8, 8.1 i 10.
W Windows 8.1 Pro x64 gra została "odziedziczona" po Windows 8 Pro x64, ale nie sądzę, by mogły pojawić się jakieś problemy w trakcie instalacji.
Po instalacji gra bez problemów działa w "czystym" Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro, 8.1 Pro i 10 Pro). ~:) Z jednym zastrzeżeniem dla Windows 7 i jednym w Windows 8, 8.1 i 10, choć oba dotyczą trybu 3D.
Istnieją dwa rozwiązania, oba działają prawidłowo. ~:)
Aby zainstalować pliki należy:
Samo uruchomienie może chwilę potrwać, ale nie należy się tym przejmować.
I powinno być dobrze. ~:) Samo uruchomienie gry wygląda troszkę inaczej niż dla gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika. Dla gry z GOG.COM aktywacja dgVoodoo 2 następuje dopiero w trakcie rozpoczynania misji, a dla gry z CD w trakcie uruchamiania programu.
Z nowymi sterownikami NVIDIA działający FRAPS powoduje powieszenie się gry w momencie ładowania dgVoodoo 2.
Co ciekawe, takich problemów nie ma HDG 530. Też sprzętowy DirectX 11, ale wszystko wyświetlane jest prawidłowo z systemowym ddraw.dll.
Obrazki ilustrujące powyższe problemy wykonałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów - punkt 3.
Z wyłączoną akceleracją 3D i tylko 8-bitowym kolorem wszystko wygląda prawidłowo, choć oczywiście niezbyt "ładnie". Włączenie 3D powoduje, że znika wszystko, oprócz nakładek w rodzaju celownika, mapy i HUD.
Jeśli usunie się wszystkie nakładki (np. celownik) i powiększy się obraz na maksa (skala 10, co usuwa HUD, czyli też nakładkę), to można grać z pełną akceleracją 3D, choć niezbyt wygodnie. Mogą pojawić się problemy, gdy już będziemy posługiwać się Mocą (aktywuje to nakładkę).
Obrazki ilustrujące powyższe problemy wykonałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 8/8.1 Pro x64. I tam należy szukać szczegółów - punkt 3.
Nie ma problemów z dźwiękiem, nie żeby kiedyś były, ale ta wersja nie ma CD, więc muzyka została zripowana do formatu OGG, a gra korzysta z odpowiednio zmienionego winmm.dll i kilku dodatkowych bibliotek.
Gra posiada wbudowaną obsługę szerokiego ekranu. Rozpoznaje wszystkie dostępne opcje i potrafi skorzystać z większości z nich. W zasadzie jedynym ujemnym efektem jest mniejsze lub większe przycięcie obrazu od góry i dołu w trakcie rozgrywki (obraz jest dopasowany do szerokości i przycięty w pionie przy zachowaniu właściwych proporcji).
Menu i przerywniki wyświetlane są w rozdzielczości 640x480, zatem mają właściwe proporcje. Co najwyżej na dużym ekranie filmy mają sporą pikselozę. ~;)
Dostępne rozdzielczości sprawdziłem przy okazji uruchomienia gry z kartą GTX 970 w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.
W trybie 2D "wysokie" rozdzielczości (np. 1920x1200) mogą kończyć się BUM. Ale co z tego, skoro w 3D działają jak powinny. ~;)
"STAR WARS™ Jedi Knight: Dark Forces II" umożliwia grę w Sieci. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Multiplayer" i "Join Game" lub "Host Game"):
Gdy IPXu nie ma w systemie, to ten rodzaj połączenia może nie pojawić się w opcjach połączeń.
Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach. ~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 (klasyczna wersja z CD) i Windows 8/8.1/10 Pro x64 (wersja z GOG.COM). Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.
Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)
Patch z 18 stycznia 2018 poprawił dziłanie DirectPlay w Windows 8, 8.1 i 10.
Rozdzielczość | Windows 7
Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz | Windows 8/8.1
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | Windows 10
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HDG 530 | GTX 970 SLI
(ale grzeje się tylko jedna karta ~;) ) | G31 Express Chipset Family | GTS 450 512MB | G31 Express Chipset Family | GTS 450 512MB | ||||
WineD3D For Windows | dgVoodoo 2 | WineD3D For Windows | dgVoodoo 2 | WineD3D For Windows | dgVoodoo 2 | ||||
1280x1024 | od 30 do 60 | N/A | N/A-2 | N/A
(bez 3D) | N/A | na poziomie 60- | N/A
(bez 3D) | N/A | na poziomie 60- |
1920x1200 | od 30 do 60
(ale dostępny max to 1400x1050 przy 1GB pamięci "karty") | N/A | N/A-2 | brak portu | N/A | na poziomie 40- | brak portu | N/A | na poziomie 40- |
Gra działa płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem). Wbudowane HD (Vert-).
Dobrze jest. ~:) (O ile nie korzysta się z "kart" Intela.)
Pobrałem (zabawne, że pobrało się do katalogu star_wars_jedi_knight_dark_forces_ii_copy3, inne lądowały w prawidłowo nazwanych) i przetestowałem plik setup_sw_jedi_knight_mots_2.0.0.5.exe (238MB). Bez problemów uruchomił się w Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro i 10 Pro). W opcjach instalacji można zmienić katalog (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\GOG Games\Star Wars Jedi Knight - Mysteries of the Sith") i zezwolić na dodanie ikony na "Pulpit". Instalacja przebiegła bez problemów. ~:)
W Windows 8/8.1/10 Pro x64 skrót na "Pulpicie" bezpośrednio uruchamia JKM.EXE z pstryczkiem -windowgui, który menu i przerywniki powinien wyświetlać w okienkach. Sama gra działa na całym ekranie. Dodatkowo w opcjach zgodności ma włączone ograniczenie ilości kolorów do 16-bitów (65536). Brak ograniczenia czasami powodował problemy.
Trochę inaczej wygląda skrót w Windows 7. Prowadzi tam do programu GOGLauncher.exe, który uruchamiany jest z parametrem 1422285784 (identyfikator gry GOG). Starter umożliwia obejście problemów z psychodelią kolorów.
W katalogu gry nie ma startera, choć jego obecność nie powodowała problemów dla gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika.
W Windows 8.1 Pro x64 gra została "odziedziczona" po Windows 8 Pro x64, ale nie sądzę, by mogły pojawić się jakieś problemy w trakcie instalacji.
Po instalacji gra bez problemów działa w "czystym" Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro, 8.1 Pro i 10 Pro). ~:) Z jednym zastrzeżeniem dla Windows 7 i jednym w Windows 8, 8.1 i 10, choć oba dotyczą trybu 3D.
Istnieją dwa rozwiązania, oba działają prawidłowo. ~:)
Aby zainstalować pliki należy:
Samo uruchomienie może chwilę potrwać, ale nie należy się tym przejmować.
I powinno być dobrze. ~:) Samo uruchomienie gry wygląda troszkę inaczej niż dla gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika. Dla gry z GOG.COM aktywacja dgVoodoo 2 następuje dopiero w trakcie rozpoczynania misji, a dla gry z CD w trakcie uruchamiania programu.
Z nowymi sterownikami NVIDIA działający FRAPS powoduje powieszenie się gry w momencie ładowania dgVoodoo 2.
Co ciekawe, takich problemów nie ma HDG 530. Też sprzętowy DirectX 11, ale wszystko wyświetlane jest prawidłowo z systemowym ddraw.dll.
Obrazki ilustrujące powyższe problemy wykonałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów - punkt 3.
Z wyłączoną akceleracją 3D i tylko 8-bitowym kolorem wszystko wygląda prawidłowo, choć oczywiście niezbyt "ładnie". Włączenie 3D powoduje, że znika wszystko, oprócz nakładek w rodzaju celownika, mapy i HUD.
Jeśli usunie się wszystkie nakładki (np. celownik) i powiększy się obraz na maksa (skala 10, co usuwa HUD, czyli też nakładkę), to można grać z pełną akceleracją 3D, choć niezbyt wygodnie. Mogą pojawić się problemy, gdy już będziemy posługiwać się Mocą (aktywuje to nakładkę).
Obrazki ilustrujące powyższe problemy wykonałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 8/8.1 Pro x64. I tam należy szukać szczegółów - punkt 3.
W Windows 8, 8.1 i 10 mimo pstryczka -windowgui menu i filmy wyświetlanie są na całym ekranie. I dobrze. ~;)
Nie ma problemów z dźwiękiem, nie żeby kiedyś były, ale ta wersja nie ma CD, więc muzyka została zripowana do formatu OGG, a gra korzysta z odpowiednio zmienionego winmm.dll i kilku dodatkowych bibliotek.
Gra posiada wbudowaną obsługę szerokiego ekranu. Rozpoznaje wszystkie dostępne opcje i potrafi skorzystać z większości z nich. W zasadzie jedynym ujemnym efektem jest mniejsze lub większe przycięcie obrazu od góry i dołu w trakcie rozgrywki (obraz jest dopasowany do szerokości i przycięty w pionie przy zachowaniu właściwych proporcji).
Menu i przerywniki wyświetlane są w rozdzielczości 640x480, zatem mają właściwe proporcje. Co najwyżej na dużym ekranie filmy mają sporą pikselozę. ~;)
Dostępne rozdzielczości sprawdziłem przy okazji uruchomienia gry z kartą GTX 970 w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.
W trybie 2D "wysokie" rozdzielczości (np. 1920x1200) mogą kończyć się BUM. Ale co z tego, skoro w 3D działają jak powinny. ~;)
"STAR WARS™ Jedi Knight: Dark Forces II - Mysteries of the Sith" umożliwia grę w Sieci. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Multiplayer" i "Join Game" lub "Host Game"):
Gdy IPXu nie ma w systemie, to ten rodzaj połączenia może nie pojawić się w opcjach połączeń.
Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach. ~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 (klasyczna wersja z CD) i Windows 8/8.1/10 Pro x64 (wersja z GOG.COM). Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.
Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)
Patch z 18 stycznia 2018 poprawił dziłanie DirectPlay w Windows 8, 8.1 i 10.
Rozdzielczość | Windows 7
Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz | Windows 8/8.1
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | Windows 10
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HDG 530 | GTX 970 SLI
(ale grzeje się tylko jedna karta ~;) ) | G31 Express Chipset Family | GTS 450 512MB | G31 Express Chipset Family | GTS 450 512MB | ||||
WineD3D For Windows | dgVoodoo 2 | WineD3D For Windows | dgVoodoo 2 | WineD3D For Windows | dgVoodoo 2 | ||||
1280x1024 | od 30 do 60 | N/A | N/A-2 | N/A
(bez 3D) | N/A | na poziomie 60- | N/A
(bez 3D) | N/A | na poziomie 60- |
1920x1200 | od 30 do 60
(ale dostępny max to 1400x1050 przy 1GB pamięci "karty") | N/A | N/A-2 | brak portu | N/A | na poziomie 48- | brak portu | N/A | na poziomie 48- |
Gra działa płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem). Wbudowane HD (Vert-).
Dobrze jest. ~:) (O ile nie korzysta się z "kart" Intela.)