UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II i Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith

Gra została wydana 9 października 1997. W lutym 1998 został wydany pakiet z dodatkową historią: "Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith". W tym samym roku na rynku pojawiło się wydanie zbiorcze "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II with Mysteries of the Sith", jak łatwo zgadnąć zawierające obie części. A skoro wydanie zbiorcze, które mam, pojawiło się po "Star Wars: Supremacy a.k.a. Rebellion", to opis jest w tym miejscu. ~;)

GOG.COM udostępnia (za 5.29€/5.99$/21.49PLN) "STAR WARS™ Jedi Knight: Dark Forces II", ale to pakiet zawierający "STAR WARS™ Jedi Knight: Dark Forces II" i "STAR WARS™ Jedi Knight: Dark Forces II - Mysteries of the Sith".

Recenzja gry "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II" na Bastionie.

Recenzja gry "Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith" na Bastionie.

Opis wydania

Posiadam L.E.M.owe, boxowe wydanie zbiorcze "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II with Mysteries of the Sith". W pudełku znajdują się:

Na płytach znajdują się tylko gry.

Wymagania sprzętowe

System operacyjny
wymagany sprzęt w 100% zgodny z Windows 95 DirectX, gra jest zgodna z Windows 98
CPU
Pentium 90MHz lub szybszy
Pamięć RAM
wymagane 16MB (zalecane 32MB)
Karta graficzna
wymagana jest karta PCI, gra wspiera większość akceleratorów 3D
Karta dźwiękowa
wymagana karta 16-bitowa w 100% zgodna z Windows 95
Kontroler
wymagana klawiatura, mysz lub joystick w 100% zgodne z Windows 95
CD
wymagany napęd 2X (zalecany 4X)
DirectX
wymagana wersja 5.0 (zawarta na płycie)
Gra w sieci LAN
do 8 graczy via IPX lub TCP/IP
Gra w Internecie
do 4 graczy via łącze 28.8kbps lub szybsze, zalecany Pentium 133 lub szybszy
Gra przez modem
2 graczy via modem 14.4kbps lub szybszy
Gra przez bezpośrednie połączenie szeregowe
2 graczy via kabel Null Modem

Poprawki

Dla "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II" została wydana jedna poprawka (http://www.lucasarts.com/support/update/jedi.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/jkupd101.exe: 1.01 Update (6/98). Naprawia ona problemy z "gubieniem" niektórych joysticków w trakcie gry i zawieszaniem się gry po włączeniu celownika, gdy korzysta się z kart z chipsetem Voodoo 2.

"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: jedi.zip (669693/654kB/0.64MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki oraz archiwum strony opisu w formacie .mht.

Wersja z GOG.COM zawiera poprawki.

Dla "Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith" nie wydano żadnych poprawek.

Opis wydania "STAR WARS™ Jedi Knight: Dark Forces II" z GOG.COM

Korzystając z promocji kupiłem za 5.29PLN "STAR WARS™ Jedi Knight: Dark Forces II". W pakiecie dostałem:

"STAR WARS™ Jedi Knight: Dark Forces II" - opis uruchomienia
Bonusy:
"STAR WARS™ Jedi Knight: Dark Forces II - Mysteries of the Sith" - opis uruchomienia
Bonusy:

Przetestowałem pakiet "STAR WARS™ Jedi Knight: Dark Forces II" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gier zainstalowanych z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.


Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II

Instalacja "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:

Instalację gry na dysku
Opcja nie działa w "czystym" Windows 7 x64, ale umożliwia instalację gry w Windows XP (również w Virtual PC).
Zapoznanie się z dokumentacją (2 pliki)
Opcja działa tak sobie, bo nie zawsze uruchamia ten program, co trzeba. ~;)
Analizę komputera
Opcja działa w "czystym" Windows 7 x64 i według niej wszystko jest OK.

Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Virtual PC i przekopiowanie wyników na dysk Windows 7.

    W trakcie instalacji można zmienić lokalizację (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\LucasArts\Jedi Knight") i warto wybrać:

    Na etapie instalacji można załatać grę. Poprawka "1.01 Update" - jkupd101.exe to instalator, który działa również w "czystym" Windows 7 x64. Po uruchomieniu odnajdzie grę i podmieni JK.EXE oraz doda plik UPDATE.TXT.

    Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki DeIsL1.isu, Register.exe, Uninstall Jedi Knight.lnk, Website.exe i Zone.exe.

    Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\JediKnight\v1.0]
    "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\Jedi Knight\\Jk.exe"
    "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\Jedi Knight"
    "Source Path"="V:"
    "CD Path"="V:"
    "Analyze Path"="V:\\INSTALL\\SysCheck.exe"
    "Source Dir"="V:\\"
    "InstallType"=dword:00000009
    "bLowRes"=dword:00000000
    "Sound File"="g:\\games\\lucasarts\\Jedi Knight\\Resource\\Res1hi.gob"
    "bHighResGraphicsInstall"=dword:00000001
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\DirectPlay\Applications\Jedi Knight 1.0]
    "Guid"="{BF0613C0-DE79-11d0-99C9-00A02476AD4B}"
    "File"="Jk.exe"
    "CommandLine"=""
    "Path"="g:\\games\\lucasarts\\Jedi Knight"
    "CurrentDirectory"="g:\\games\\lucasarts\\Jedi Knight"

    Aha, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.

    Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Jedi Knight", prowadzi do "G:\Games\LucasArts\Jedi Knight\Jedi.EXE". Choć lepszym może być skrót prowadzący do "G:\Games\LucasArts\Jedi Knight\JK.EXE", bo przyda się do dodania pstryczków.

    Grę można uruchomić w Windows XP w Virtual PC, oczywiście bez akceleracji 3D. Bez zainstalowanej integracji gra robi BUM po wstępnych ustawieniach i wybraniu misji. Jeśli uruchomi się bezpośrednio JK.EXE z pstryczkiem -windowGUI wszystko działa jak trzeba, w przeskalowanym okienku Virtual PC. Z zainstalowaną integracją, w trybie pełnoekranowym, wstępnie wygląda to lepiej. Można uruchomić grę ze startera lub z pstryczkiem -windowGUI. Oczywiście gra nie zajmie pełnego ekranu, ale odpowiedni dla własnej rozdzielczości obszar. Mysz jest jednak MEGAczuła i można się męczyć jedynie bez niej. Z zainstalowaną i włączoną integracją gra robi BUM ze śmiesznym komunikatem, że wymaga przynajmniej 256 kolorów.

  2. Skopiowanie wybranej zawartości CD gdzieś na dysk.

    Należy skopiować:

    Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry. I to lepiej ten do JK.EXE niż do JEDI.EXE (jeśli się go dodało).

    Jak wspomniałem wcześniej, poprawka "1.01 Update" - jkupd101.exe działa w "czystym" Windows 7 x64, wiec nie ma problemu z jej instalacją.

    Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyty i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.

  3. Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II.

    Ponieważ poradziłem sobie sam, to z tej metody nie korzystałem, ale powinna zadziałać.

Uruchomienie "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II" w Windows 7 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. No, prawie, bo jest kilka zastrzeżeń:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swoich CD i wymaga obecności płyty w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja. W końcu z CD leci muzyka oraz wyświetlane są filmy. Z pierwszego początkowe (etapy 1-8), z drugiego reszta (etapy 9-21). Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obrazy i montować je jakimś programem.
  2. Uruchomienie gry z poziomu startera (JEDI.EXE) powoduje problemy już na etapie filmu otwierającego. Gra wyświetlając filmy Smacker Video ma problemy z ustawieniem właściwej palety i na ekranie widać dosyć psychodeliczny obraz. ~;)
    JK:DF2 - psychodelia

    Po zakończeniu lub przerwaniu filmu powinno wyświetlić się menu, którego nie widać. Przepstryknięcie się do Windows i znów do gry coś tam wyświetli.

    JK:DF2 - śmieci w menu

    Później w samej grze bywa dobrze. 8-bitowy kolor dostępny bez akceleracji 3D potrafi płatać figle, ale np. zmiana jasności (F11) naprawia sytuację. Jeśli włączona jest akceleracja 3D takich problemów nie ma.

    Bez 3D i korekty JK:DF2 - psychodelia bez 3D i korekty F11, włączone 3D JK:DF2 - włączone 3D.

    Istnieją trzy metody naprawienia palety:

    1. Przed uruchomieniem gry należy wyłączyć Explorera, a po jej zakończeniu ponownie go włączyć. Bez niego Windows jest raczej trudny w obsłudze. ~;) Zabić Explorera można z Menadżera zadań, tam też da się odpalić grę i ponownie uruchomić Explorera ("Nowe zadanie" z menu "Plik"). Albo, lepiej, można wykorzystać plik wsadowy zawierający np. takie linie:
      taskkill /f /if explorer.exe
      jk.exe
      start explorer.exe

      Plik można nazwać np. JK.CMD, wrzucić do katalogu gry (tam, gdzie jest JK.EXE) i z niego uruchamiać grę (np. wyciągając skrót).

      Jeśli nie pojawi się jakieś menu, należy przepstryknąć się na chwilę do Windows i będzie OK.

    2. Należy utworzyć skrót do pliku JK.EXE, a następnie dodać pstryczek -windowGUI do linii uruchamiającej grę. Powinna ona mieć następującą postać (oczywiście z dokładnością do ścieżki):
      "G:\Games\LucasArts\Jedi Knight\JK.EXE" -windowGUI

      Menu oraz filmy wyświetlane będą w okienku Windows, sama gra na pełnym ekranie. Czasami pojawiają się śmieci w górnym prawym rogu. "Przebija" ramka windzianego okna aplikacji do warstwy wyświetlającej grę. Da się z tym żyć.

      Drugim ciekawym pstryczkiem jest -displayConfig, który daje dojście do "serwisowych" opcji w grafice. Więcej rzeczy do mieszania, niektóre dość ciekawe, bo na skutek niedopasowania ustawień można zobaczyć świat Star Wars oczami Kyle Katarna, który najadł się przyprawy. ~;) Więcej pstryczków (np. -dispStats) i ich znaczenie opisano tu.

    3. Najlepszym rozwiązaniem okazały się pliki z dgVoodoo 2 (tylko dla kart wspierających DirectX 11). Należy:
      1. Pobrać ze strony dgVoodoo 2 np. dgVoodoo2_5.zip lub nowszy (np. 2.55).
      2. Rozpakować gdzieś archiwum.
      3. Do katalogu gry (tam, gdzie jest JK.EXE, u mnie "G:\Games\LucasArts\Jedi Knight") wrzucić dwa pliki: DDraw.dll i D3DImm.dll z podkatalogu \MS rozpakowanego archiwum.

      I już. Całość działa jak powinna i nie ma problemów z "niewidocznymi" menu oraz koniecznością przepstrykiwania się do Windowsa.

      Z nowymi sterownikami NVIDIA działający FRAPS powoduje powieszenie się gry w momencie ładowania dgVoodoo 2.

  3. Nowsze karty (wspierające sprzętowo DirectX 11, czyli np. GTX 970) mogą mieć problemy z "brakującymi pikselami". W efekcie całkowicie czarne pola stają się przeźroczyste. Przykładowy obrazek z przeźroczystą giwerą i śmieciami w świetliku na suficie:
    JK:DF2 - brakujące piksele na giwerze,

    Jeśli wyłączy się akcelerację 3D, problem znika.

    Nie pomaga ddraw.dll ze strony http://www.jkhub.net/, ani z forum XWAUpgrade. Na forum Steamu niektórzy zgłaszają taki sam problem.

    Rozwiązaniem okazały się pliki z dgVoodoo 2~:) Jak się je instaluje i co może się stać, gdy działa FRAPS - opisałem wcześniej.

    Co ciekawe, takich problemów nie ma HDG 530. Też sprzętowy DirectX 11, ale wszystko wyświetlane jest prawidłowo z systemowym ddraw.dll.

  4. A może być jeszcze inaczej, jak na testowym laptaku (B-Wing). Po uruchomieniu ze startera wyświetla się klasyczna psychodelia w czasie intra, a gdy ma się wyświetlić menu początkowe, gra (już JK.EXE) robi BUM. Stąd odpada pomysł z wyłączeniem Explorera, aby ominąć problemy z paletą.

    Uruchomienie z pstryczkiem -windowGUI działa prawidłowo, aż do czasu odpalenia misji z wyłączoną akceleracją 3D (tak, jak to jest po pierwszym uruchomieniu gry, bez dodatkowej konfiguracji). Wyświetlany jest wówczas zabawny komunikat gry: Video card may not have enough memory for this mode - try a lower settings. Restoring previous settings. Po nim jeszcze jeden (o ile było to pierwsze uruchomienie): Error setting last valid display mode, please recheck display settings. "Brak pamięci" występuje niezależnie od wybranej rozdzielczości, pod warunkiem, że wyłączona jest akceleracja 3D.

    Włączenie akceleracji 3D pamięci w karcie graficznej nie zwiększa, ale, o dziwo, umożliwia normalną grę.

    Pstryczek -dispStats umożliwia jeszcze więcej eksperymentów z trybami pracy grafiki, dając czasami jeszcze dziwniejsze efekty.

  5. Czasami występują różne inne problemy z kartami ATI lub NVIDIA. Pomocny (nie u mnie) może być plik ddraw.dll do pobranie ze strony http://www.jkhub.net/. Po wypakowaniu z archiwum, plik należy wrzucić do katalogu, w którym znajduje się gra (plik JK.EXE).
Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II"

Gra posiada wbudowaną obsługę szerokiego ekranu. Rozpoznaje wszystkie dostępne opcje i potrafi skorzystać z większości z nich. W zasadzie jedynym ujemnym efektem jest mniejsze lub większe przycięcie obrazu od góry i dołu w trakcie rozgrywki (obraz jest dopasowany do szerokości i przycięty w pionie przy zachowaniu właściwych proporcji).

Menu i przerywniki wyświetlane są w rozdzielczości 640x480, zatem mają właściwe proporcje. Co najwyżej na dużym ekranie filmy mają sporą pikselozę. ~;)

Dla kart GTX 970 i dwóch różnych monitorów przeprowadziłem dokładniejsze testy, sprawdzając wszystkie dostępne rozdzielczości. Niektóre uruchamiają się w innej wielkości niż zadeklarowana:

Ustawiona rozdzielczość Efekt Ustawiona rozdzielczość Efekt Ustawiona rozdzielczość Efekt Ustawiona rozdzielczość Efekt Ustawiona rozdzielczość Efekt
1152x864 1280x960 1176x664 1280x720 1280x768 1280x960 1280x800 1280x960 1360x768 1440x900
1366x768 1440x900 1600x900 1680x1050 1600x1024 1680x1050 1768x992 1920x1080 pozostałe OK

W trybie 2D "wysokie" rozdzielczości (np. 1920x1200) mogą kończyć się BUM. Ale co z tego, skoro w 3D działają jak powinny. ~;)

Gra w Sieci

"Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II" umożliwia grę w Sieci. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Multiplayer" i "Join Game" lub "Host Game"):

Serial Connection For DirectPlay
Egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób. Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)
Modem Connection For DirectPlay
Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów. Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 32 osób (8 zalecane). Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper. Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)

Gdy IPXu nie ma w systemie, to ten rodzaj połączenia może nie pojawić się w opcjach połączeń.

Internet TCP/IP Connection For DirectPlay
Podstawa działania Internetu. Umożliwia grę w sieci lokalnej (do 32 osób, 8 zalecane) oraz Internecie (do 32 osób, 4 zalecane). Przy dzisiejszych łączach i komputerach pewnie zawsze można wybrać 32.

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1/10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - prawie bez problemów. No prawie, to fakt, że jeśli Windows 10 był Hostem, to faktycznie problemów nie było. Jeśli Hostem był Windows 7, to z Dziesiątki miałem problemy z podłączeniem, ale w końcu się udało. Nie bardzo wiem co było nie tak, bo z wykorzystaniem IPXWrapper i w "Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith" (a to w końcu prawie to samo) takich problemów nie było.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II"

Instalacja
W Windows XP w Virtual PC i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 7.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak, na początku pierwsza, później druga.
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Bez akceleracji 3D i z megaczułą myszką, więc po co?
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
Bez problemów lub z pewnymi kruczkami, ale działa OK.
DDRAW.DLL
Systemowy z kruczkami dla kart bez wsparcia dla DirectX 11.
Systemowy dla HDG 530.
dgVoodoo 2 dla kart zgodnych z DirectX 11.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Obsługa wbudowana.
Maksymalna rozdzielczość
Co najmniej 1920x1200, w tabelce FPSy (niejawny V-Sync 60?)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
1280x1024 na poziomie 60- na poziomie 60- stabilne 60 stabilne 60
(SLI, ale grzeje się tylko jedna karta ~;) )
stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60
(SLI, ale grzeje się tylko jedna karta ~;) )
1920x1200 na poziomie 40+ na poziomie 35+
(złe SLI, złe... ~;) )
stabilne 60 stabilne 60
(SLI, ale grzeje się tylko jedna karta ~;) )
stabilne 60
(ale dostępny max to 1400x1050 przy 1GB pamięci "karty")
stabilne 60 stabilne 60
(SLI, ale grzeje się tylko jedna karta ~;) )
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
154MB/102MB + 2 obrazy UIF 579MB i 546MB (łącznie 1.09GB)

Gra działa płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D. Wbudowane HD (Vert-).

JK:DF2 - jest OK, logo JK:DF2 - jest OK, starter JK:DF2 - jest OK, menu
JK:DF2 - jest OK, tytuł JK:DF2 - jest OK, film JK:DF2 - jest OK, misja
JK:DF2 - jest OK, 1920x1200

Dobrze jest. ~:)

Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith

Instalacja "Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:

Instalację gry na dysku
Opcja nie działa w "czystym" Windows 7 x64, ale umożliwia instalację gry w Windows XP (również w Virtual PC).
Zapoznanie się z dokumentacją (2 pliki)
Opcja działa tak sobie, bo nie zawsze uruchamia ten program, co trzeba. ~;)
Analizę komputera
Opcja działa w "czystym" Windows 7 x64 i według niej wszystko jest OK.

Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Virtual PC i przekopiowanie wyników na dysk Windows 7.

    W trakcie instalacji można zmienić lokalizację (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\MotS) i warto wybrać pełną instalację - 187MB, mniej rzeczy będzie ciągnięte z CD.

    Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki DeIsL1.isu, Uninstall Mysteries of the Sith.lnk, Website.exe i Zone.exe.

    Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\Mysteries of the Sith\v1.0]
    "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\MotS\\JKM.EXE"
    "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\MotS"
    "Source Path"="V:"
    "CD Path"="V:"
    "Analyze Path"="V:\\INSTALL\\SysCheck.exe"
    "Source Dir"="V:\\"
    "InstallType"=dword:00000009
    "bLowRes"=dword:00000001
    "Sound File"="g:\\games\\lucasarts\\MotS\\Resource\\Res1low.gob"
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\DirectPlay\Applications\Mysteries of the Sith 1.0]
    "Guid"="{A4FF3960-3B4F-11d1-96CB-444553540000}"
    "File"="JKM.EXE"
    "CommandLine"=""
    "Path"="g:\\games\\lucasarts\\MotS"
    "CurrentDirectory"="g:\\games\\lucasarts\\MotS"

    Aha, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.

    Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Mysteries of the Sith", prowadzi do G:\Games\LucasArts\MotS\SITH.EXE. Choć lepszym może być skrót prowadzący do G:\Games\LucasArts\MotS\JKM.EXE, bo przyda się do dodania pstryczków.

    Grę można uruchomić w Windows XP w Virtual PC, oczywiście bez akceleracji 3D. Bez zainstalowanej integracji gra robi BUM po wstępnych ustawieniach i wybraniu misji. Jeśli uruchomi się bezpośrednio JKM.EXE z pstryczkiem -windowGUI wszystko działa jak trzeba, w przeskalowanym okienku Virtual PC. Z zainstalowaną integracją, w trybie pełnoekranowym, wstępnie wygląda to lepiej, choć w czasie gry lata troszkę śmieci. Można uruchomić grę ze startera lub z pstryczkiem -windowGUI. Oczywiście gra nie zajmie pełnego ekranu, ale odpowiedni dla własnej rozdzielczości obszar. Mysz jest jednak MEGAczuła i można się męczyć jedynie bez niej. Z zainstalowaną i włączoną integracją gra robi BUM ze śmiesznym komunikatem, że wymaga przynajmniej 256 kolorów.

  2. Skopiowanie wybranej zawartości CD gdzieś na dysk.

    Należy skopiować:

    Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry. I to lepiej ten do JKM.EXE niż do SITH.EXE (jeśli się go dodało).

    Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyty i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.

  3. Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II.

    Ponieważ poradziłem sobie sam, to z tej metody nie korzystałem, ale powinna zadziałać.

Uruchomienie "Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith" w Windows 7 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. No, prawie, bo jest kilka zastrzeżeń:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja. W końcu z CD leci muzyka oraz wyświetlane są filmy. Czasami gra chce drugą płytę "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II". Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obrazy i montować go jakimś programem.
  2. Uruchomienie gry z poziomu startera (SITH.EXE) powoduje problemy podobne do znanych z "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II". Choć filmy zastąpione zostały animacjami w formacie Smush Animation Format (znanym z wcześniejszych produkcji LucasArts), to efekty są równie psychodeliczne. Lepiej wyświetlane jest początkowe menu, ale już przerwa w czasie gry (nie)pokaże menu, którego nie widać. Przepstryknięcie się do Windows i znów do gry coś tam poprawi. Jest to upierdliwe.

    W samej grze bywa dobrze. Mniej więcej prawidłowo wyświetlają się kolejne filmy. Jeśli wyłączona jest akceleracja 3D i mamy tylko 8-bitów, to widać świat Star Wars oczami Mary Jade, który najadła się przyprawy. ~;) Jeśli włączona jest akceleracja 3D wszystko jest dobrze. Oba "jeśli" dla moich kart graficznych ze sterownikami NVIDIA 332.21.

    Bez 3D i korekty JK:MotS - psychodelia bez 3D i korekty F11, włączone 3D JK:MotS - włączone 3D i jest dobrze.

    Istnieją trzy metody naprawienia palety:

    1. Przed uruchomieniem gry należy wyłączyć Explorera, a po jej zakończeniu ponownie go włączyć. Bez niego Windows jest raczej trudny w obsłudze. ~;) Zabić Explorera można z Menadżera zadań, tam też da się odpalić grę i ponownie uruchomić Explorera ("Nowe zadanie" z menu "Plik"). Albo, lepiej, można wykorzystać plik wsadowy zawierający np. takie linie:
      taskkill /f /if explorer.exe
      jkm.exe
      start explorer.exe

      Plik można nazwać np. JKM.CMD, wrzucić do katalogu gry (tam, gdzie jest JKM.EXE) i z niego uruchamiać grę (np. wyciągając skrót).

      Jeśli nie pojawi się jakieś menu, należy przepstryknąć się na chwilę do Windows i będzie OK.

    2. Należy utworzyć skrót do pliku JKM.EXE, a następnie dodać pstryczek -windowGUI do linii uruchamiającej grę. Powinna ona mieć następującą postać (oczywiście z dokładnością do ścieżki):
      G:\Games\LucasArts\MotS\JKM.EXE -windowGUI

      Menu oraz filmy wyświetlane będą w okienku Windows, sama gra na pełnym ekranie. Czasami pojawiają się śmieci w górnym prawym rogu. "Przebija" ramka windzianego okna aplikacji do warstwy wyświetlającej grę. Da się z tym żyć.

      Drugim ciekawym pstryczkiem jest -displayConfig, który daje dojście do "serwisowych" opcji w grafice. Więcej pstryczków (np. -dispStats) i ich znaczenie opisano tu.

    3. Najlepszym rozwiązaniem okazały się pliki z dgVoodoo 2 (tylko dla kart wspierających DirectX 11). Należy:
      1. Pobrać ze strony dgVoodoo 2 np. dgVoodoo2_5.zip lub nowszy (np. 2.55).
      2. Rozpakować gdzieś archiwum.
      3. Do katalogu gry (tam, gdzie jest JKM.EXE, u mnie G:\Games\LucasArts\MotS) wrzucić dwa pliki: DDraw.dll i D3DImm.dll z podkatalogu \MS rozpakowanego archiwum.

      I już. Całość działa jak powinna i nie ma problemów z "niewidocznymi" menu oraz koniecznością przepstrykiwania się do Windowsa.

      Z nowymi sterownikami NVIDIA działający FRAPS powoduje powieszenie się gry w momencie ładowania dgVoodoo 2.

  3. Nowsze karty (wspierające sprzętowo DirectX 11, czyli np. GTX 970) mogą mieć problemy z "brakującymi pikselami". W efekcie całkowicie czarne pola stają się przeźroczyste. Przykładowy obrazek z przeźroczystymi połączeniami płyt w podłodze:
    JK:MotS - brakujące piksele w podłodze,

    Jeśli wyłączy się akcelerację 3D, problem znika.

    Nie pomaga ddraw.dll ze strony http://www.jkhub.net/, ani z forum XWAUpgrade. Na forum Steamu niektórzy zgłaszają taki sam problem.

    Rozwiązaniem okazały się pliki z dgVoodoo 2~:) Jak się je instaluje i co może się stać, gdy działa FRAPS - opisałem wcześniej.

    Co ciekawe, takich problemów nie ma HDG 530. Też sprzętowy DirectX 11, ale wszystko wyświetlane jest prawidłowo.

  4. A może być jeszcze inaczej, jak na testowym laptaku (B-Wing). Po uruchomieniu ze startera gra (już JKM.EXE) robi BUM. Od razu, nie wyświetlając nawet intra. Stąd odpada pomysł z wyłączeniem Explorera, aby ominąć problemy z paletą.

    Uruchomienie z pstryczkiem -windowGUI działa prawidłowo, aż do czasu odpalenia misji z wyłączoną akceleracją 3D (tak, jak to jest po pierwszym uruchomieniu gry, bez dodatkowej konfiguracji). Wyświetlany jest wówczas zabawny komunikat gry: Video card may not have enough memory for this mode - try a lower settings. Restoring previous settings. Po nim jeszcze jeden (o ile było to pierwsze uruchomienie): Error setting last valid display mode, please recheck display settings. "Brak pamięci" występuje niezależnie od wybranej rozdzielczości, pod warunkiem, że wyłączona jest akceleracja 3D.

    Włączenie akceleracji 3D pamięci w karcie graficznej nie zwiększa, ale, o dziwo, umożliwia normalną grę.

    Pstryczek -dispStats umożliwia jeszcze więcej eksperymentów z trybami pracy grafiki, dając czasami jeszcze dziwniejsze efekty.

  5. Czasami występują różne inne problemy z kartami ATI lub NVIDIA. Pomocny (nie u mnie) może być plik ddraw.dll do pobranie ze strony http://www.jkhub.net/. Po wypakowaniu z archiwum, plik należy wrzucić do katalogu, w którym znajduje się gra (plik JKM.EXE).
Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith"

Gra posiada wbudowaną obsługę szerokiego ekranu. Rozpoznaje wszystkie dostępne opcje i potrafi skorzystać z większości z nich. W zasadzie jedynym ujemnym efektem jest mniejsze lub większe przycięcie obrazu od góry i dołu w trakcie rozgrywki (obraz jest dopasowany do szerokości i przycięty w pionie przy zachowaniu właściwych proporcji).

Menu i przerywniki wyświetlane są w rozdzielczości 640x480, zatem mają właściwe proporcje. Co najwyżej na dużym ekranie filmy mają sporą pikselozę. ~;)

Dla kart GTX 970 i dwóch różnych monitorów przeprowadziłem dokładniejsze testy, sprawdzając wszystkie dostępne rozdzielczości. Niektóre uruchamiają się w innej wielkości niż zadeklarowana:

Ustawiona rozdzielczość Efekt Ustawiona rozdzielczość Efekt Ustawiona rozdzielczość Efekt Ustawiona rozdzielczość Efekt Ustawiona rozdzielczość Efekt
1152x864 1280x960 1176x664 1280x720 1280x768 1280x960 1280x800 1280x960 1360x768 1440x900
1366x768 1440x900 1600x900 1680x1050 1600x1024 1680x1050 1768x992 1920x1080 pozostałe OK

W trybie 2D "wysokie" rozdzielczości (np. 1920x1200) mogą kończyć się BUM. Ale co z tego, skoro w 3D działają jak powinny. ~;)

Gra w Sieci

"Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith" umożliwia grę w Sieci. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Multiplayer" i "Join Game" lub "Host Game"):

Serial Connection For DirectPlay
Egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób. Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)
Modem Connection For DirectPlay
Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów. Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 32 osób (8 zalecane). Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper. Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)

Gdy IPXu nie ma w systemie, to ten rodzaj połączenia może nie pojawić się w opcjach połączeń.

Internet TCP/IP Connection For DirectPlay
Podstawa działania Internetu. Umożliwia grę w sieci lokalnej (do 32 osób, 8 zalecane) oraz Internecie (do 32 osób, 4 zalecane). Przy dzisiejszych łączach i komputerach pewnie zawsze można wybrać 32.

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1/10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith"

Instalacja
W Windows XP w Virtual PC i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 7.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak, czasami również druga płyta "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II".
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Bez akceleracji 3D i z megaczułą myszką, więc po co?
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
Bez problemów lub z pewnymi kruczkami, ale działa OK.
DDRAW.DLL
Systemowy z kruczkami dla kart bez wsparcia dla DirectX 11.
Systemowy dla HDG 530.
dgVoodoo 2 dla kart zgodnych z DirectX 11.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Obsługa wbudowana.
Maksymalna rozdzielczość
Co najmniej 1920x1200, w tabelce FPSy (niejawny V-Sync 60?)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
1280x1024 na poziomie 60- na poziomie 60- stabilne 60 stabilne 60
(SLI, ale grzeje się tylko jedna karta ~;) )
stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60
(SLI, ale grzeje się tylko jedna karta ~;) )
1920x1200 na poziomie 40+ na poziomie 35+
(złe SLI, złe... ~;) )
stabilne 60 stabilne 60
(SLI, ale grzeje się tylko jedna karta ~;) )
stabilne 60
(ale dostępny max to 1400x1050 przy 1GB pamięci "karty")
stabilne 60 stabilne 60
(SLI, ale grzeje się tylko jedna karta ~;) )
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
187MB/121MB + obraz UIF 521MB

Gra działa płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D. Wbudowane HD (Vert-).

JK:MotS - jest OK, starter JK:MotS - jest OK, menu
JK:MotS - jest OK, tytuł JK:MotS - jest OK, film JK:MotS - jest OK, misja
JK:MotS - jest OK, 1920x1200

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w Windows 10 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt