UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter i Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power

Gra została wydana 29 kwietnia 1997. W listopadzie tego samego roku został wydany pakiet z dodatkowymi misjami: "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power", który zawierał pełnoprawną kampanię w trybie singleplayer dla obu stron konfliktu. W 1998 na rynku pojawiło się wydanie zbiorcze "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter with Balance of Power", jak łatwo zgadnąć zawierające obie części. W zasadzie opis uruchomienia powinien być za "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II with Mysteries of the Sith", ale skoro "podstawka" i misje były wydane przed "Star Wars: Shadows of the Empire", to jest tu.

GOG.COM udostępnia (za 8.79€/9.99$/35.79PLN) "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter", ale to pakiet zawierający "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" i "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power".

Recenzja gry "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" na Bastionie.

Opis wydania

Posiadam L.E.M.owe, boxowe wydanie zbiorcze "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter with Balance of Power". W pudełku znajdują się:

Na płytach znajdują się tylko gry.

Wymagania sprzętowe

System operacyjny
wymagany Windows 95, gra jest zgodna z Windows 98
CPU
wymagany Pentium 90MHz lub szybszy
Pamięć RAM
wymagane 16MB (24MB zalecane do gry w Internecie)
Karta graficzna
wymagana jest karta PCI
Karta dźwiękowa
wymagana karta 16-bitowa
Kontroler
wymagany joystick, wspierane są również urządzenia DirectInput
CD
wymagany napęd 2X (zalecany 4X lub szybszy)
CPU dla trybu multiplayer
Pentium 100MHz lub szybszy (Pentium 133MHz zalecany do gry w Internecie)
Gra w sieci LAN
do 8 graczy via IPX lub TCP/IP
Gra w Internecie
do 4 graczy via łącze 28.8kbps lub szybsze
Gra przez modem
2 graczy via modem 14.4kbps lub szybszy
Gra przez bezpośrednie połączenie szeregowe
2 graczy via kabel Null Modem

Poprawki

Dla "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" ostatecznie została wydana jedna poprawka (http://www.lucasarts.com/support/update/xvt.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/XVT_3DFX.exe: 1.1.4 Upgrade (10/97). Łatka zawiera wszystkie wcześniejsze (v1.0, v1.10 i 3Dfx). Naprawia problemy z:

  1. DirectPlay, które uniemożliwiają podłączenie się do gry lub bycie jej gospodarzem,
  2. grafiką w komputerach wyposażonych w procesor AMD,
  3. wydajnością kart z chipsetem Voodoo Rush i ogólnie poprawia współpracę z chipsetami 3Dfx Voodoo oraz Voodoo Rush,
  4. grą przez Internet.

Dodatkowo, a może przede wszystkim, poprawka umożliwia uzyskanie sprzętowej akceleracji 3D ze strony odpowiednich kart graficznych. W zaawansowanych opcjach startera jest możliwy wybór karty graficznej, a w opcjach grafiki w grze - włączenie 3D.

Dla graczy sieciowych ważnym jest, aby wszyscy posiadali taką samą wersję gry, ponieważ różne wersje nie są ze sobą zgodne.

"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: xvt.zip (1620732/1583kB/1.55MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki oraz archiwum strony opisu w formacie .mht.

UWAGA: zainstalowanie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" automatycznie dodaje "1.1.4 Upgrade" do "podstawki", stąd nie należy aplikować łatki, jeśli pakiet z misjami jest zainstalowany. Dodatkowo instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" dodaje wsparcie dla kart bazujących na "PowerVR 3D".

Dla "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" nie wydano żadnych poprawek.

Wersja z GOG.COM zawiera poprawki.

Opis wydania "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter" z GOG.COM

Korzystając z promocji kupiłem za 15.99PLN "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter". W pakiecie dostałem:

"STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter" (+ Balance of Power) - opis uruchomienia
Zgodnie z opisem jest to pakiet zawierający "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" i "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power".

Przetestowałem pakiet "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter" (+ Balance of Power) z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gier zainstalowanych z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.


Słowo o wersjach

Z wersjami jest małe zamieszanie. Działa to, co powinno, ale informacje wyświetlane w trakcie gry mogą być trochę mylące.

Gra Data pliku z_xvt__.exe Wielkość pliku z_xvt__.exe Wersja w starterze Wersja w czasie gry
X-Wing vs. TIE Fighter 1997-04-16 1 369 088 Brak 1.00 04/15/97
X-Wing vs. TIE Fighter + "1.1.4 Upgrade" 1997-10-14 1 422 336 v.1.1 1.00 04/15/97
X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power 1997-11-26 1 405 952 v.2.0 1.10 05/11/97
X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School 1998-02-09 1 356 800 OEM2 OEM2 5/31/98

Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter

Instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia instalację gry na dysku. Niestety, instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Virtual PC i przekopiowanie wyników na dysk Windows 7.

    W trakcie instalacji można zmienić lokalizację plików (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\XwingTie) i warto jest wybrać pełną opcję (180MB), gra prawie nie będzie ciągnąć swoich plików z CD. Pod koniec procesu nie ma co klikać kalibracji joysticka, ponieważ joysticki USB nie są widoczne w Virtual PC (przynajmniej moje). Chwilę potem należy zrezygnować z dodawania do systemu DirectX, bo jest w prehistorycznej wersji 5.0.

    Jeśli posiada się jedynie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" lub nie będzie instalowany pakiet "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power", i tylko wtedy, na etapie instalacji można załatać grę. Poprawka "1.1.4 Upgrade" - XVT_3DFX.exe to pakiet instalacyjny, niestety również w wersji 16-bitowej i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Po uruchomieniu w Windows XP w Virtual PC instalator odnajdzie gdzie jest gra i podmieni co trzeba.

    Po instalacji w Windows XP w Virtual PC, kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą, można pominąć zbędne pliki AUTORUN.INF, DeIsL.isu, LEC MULTIPLAYER HOME PAGE.url, REGISTER ON-LINE.url, Uninstall X-Wing vs. TIE Fighter.lnk i VISIT WWW.LUCASARTS.COM.url.

    Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa. Wersja 1.0 bez zainstalowanej poprawki "1.1.4 Upgrade" - XVT_3DFX.exe (oczywiście z dokładnością do ścieżki):

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\X-Wing vs. TIE Fighter\1.0]
    "Registered"=dword:00000000
    "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie\\Z_xvt__.exe"
    "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie"
    "Source Path"="V:"

    Wersja 1.1 z zainstalowaną poprawką (oczywiście z dokładnością do ścieżki):

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\X-Wing vs. TIE Fighter\1.0]
    "Registered"=dword:00000000
    "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie\\Z_xvt__.exe"
    "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie"
    "Source Path"="V:"
    "Version"="1.1"
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\X-Wing vs. TIE Fighter\1.1]

    Aha, w obu przypadkach, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.

    Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Play X-Wing vs. TIE Fighter", prowadzi do G:\Games\LucasArts\XwingTie\XWINGTIE.EXE.

    I na instalacji, jeśli trzeba z patchem, kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter". Co prawda można sobie obejrzeć intro, choć bez muzyczki w tle, w trakcie wyświetlania listy płac, ale później gra nie znajduje joysticka i nawet nie dochodzi do stwierdzenia, że Virtual PC nie ma żadnego wsparcia dla Direct3D. W efekcie nie uda się uruchomić gry w ten sposób...

  2. Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.

    Można pominąć:

    Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy dla wersji 1.0 i można wyciągnąć skrót do gry.

    W ten sposób nie uda się zainstalować poprawki "1.1.4 Upgrade" - XVT_3DFX.exe, która jest w wersji 16-bitowej i nie działa w "czystym" Windows 7 x64.

    Można wykorzystać dysk "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power", aby przez kopiowanie zaktualizować grę do wersji 1.1.4. Należy skopiować większość katalogów z CD do katalogu gry, pomijając:

    Dodatkowo należy koniecznie wprowadzić do Rejestru przedstawione powyżej wpisy dla wersji 1.1.

    Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyt i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.

  3. Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // X-Wing Vs. TIE Fighter.

    Ponieważ poradziłem sobie sam, to z tej metody nie korzystałem, ale powinna zadziałać.

Uruchomienie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" w Windows 7 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z dwoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja. W końcu z CD leci muzyka. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.

    Jeśli wykorzystywany jest obraz płyty, to wirtualny napęd powinien mieć literę poniżej napędu fizycznego. Inaczej nie będzie muzyki. Po prostu gra odtwarza muzykę z pierwszego napędu CD.

  2. Instalacja poprawki "1.1.4 Upgrade" - XVT_3DFX.exe zmienia "silnik" gry i umożliwia włączenie akceleracji 3D. Niestety, mogą się wówczas pojawić problemy związane z nakładaniem/filtrowaniem tekstur. Aby było zabawniej, różne karty zachowują się różnie. ~;)
    8800 GTS 512 SLI i bez SLI
    Krótko mówiąc część obiektów znika, w całości lub częściach, a na ekranie są martwe, czarne obszary.

    Np. CMD nie pokazuje celu

    3D z błędami XvT - 3D i braki na CMD, wyłączone 3D i jest OK XvT - bez 3D i jest OK.

    Poruszenie myśliwca częściowo poprawi CMD, ale i tak powycinane będą fragmenty obiektów

    3D z błędami XvT - 3D i braki w obiektach, wyłączone 3D i jest OK XvT - bez 3D i jest OK.

    Próbowałem wielu różnych sposobów opisanych w Sieci:

    • Wyłączenie Explorera przed uruchomieniem gry - IMHO jakaś lipa w założeniach, skoro problem dotyczy tekstur, ale ponoć niektórym pomaga, zwłaszcza w powiązaniu z dwoma poniższymi.
    • Ustawienie zgodności z Windows XP, wymuszenie pracy w 256 kolorach i rozdzielczości 640x480, przy zablokowanych tematach dla Z_XVT__.EXE - pomysł z lepszymi założeniami teoretycznymi.
    • Podrzucenie ddraw.dll z http://www.jkhub.net/ - przez chwilkę jest prawie dobrze, po czym obiekty stopniowo znikają.
    • Zmiany w binarce wprowadzane przez XWA Hacker - sekundę po rozpoczęciu misji gra robi BUM.
    • Wymuszenie naprzemiennego renderowania ramek dla Z_XVT__.EXE w opcjach sterowników NVIDIA - najlepsze rezultaty, choć z uwagi na stroboskopowe efekty wyświetlania niektórych obiektów, można oszaleć. ~;)
    • Wyłączenie SLI i różne zmiany w konfiguracji sterowników NVIDIA.
    • Powyższe w różnych kombinacjach.

    I bez efektów. ~:(

    Nie próbowałem starszych sterowników grafiki, ale nie sądzę, aby pomogły.

    To pierwsza karta, którą testowałem, stąd najwięcej opisów. ~;)

    Intel HD Graphics 530 i Mobile Intel 965 Express Chipset Family
    "Karta" HDG 530 nie ma problemów z brakami tekstur. Za to ma inny problem - nie widać obiektów oddalonych o więcej niż ~900m. ~:/
    3D i brak dalszych obiektów lub ich części XvT - 3D i ucięty obiekt, wyłączone 3D i jest OK, nawet z daleka XvT - bez 3D i jest OK.

    Podobnie jest na testowym laptaku (B-Wing), który w zasadzie nie ma grafiki (Mobile Intel 965 Express Chipset Family). ~;) Również nie widać odległych obiektów, ale to co bliżej jest wyświetlane prawidłowo.

    3D i brak mgławicy XvT - B-Wing 3D i brak mgławicy, wyłączone 3D i jest OK XvT - B-Wing bez 3D i jest OK,
    GTX 970 SLI (z aktualnymi sterownikami)
    W momencie rozpoczęcia rozgrywki wyłączany jest tryb 3D i gra działa w trybie 2D. Co ciekawe, nie pojawia się komunikat o braku dostępu do odpowiedniej karty 3D, a w konfiguracji tryb 3D pozostaje włączony.

    Rozwiązaniem na powyższe bolączki jest pakiet rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11. Od wersji 1.4.0 umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing. Należy:

    1. Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszej. Najlepiej 1.4.5 lub późniejszy (np. 1.4.6 umożliwia latanie na myszce i klawiaturze - hardcore ~;) , a 1.4.9 zawiera poprawki dedykowane "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" i "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power").
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (u mnie G:\Games\LucasArts\XwingTie) wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.

    Jeśli po uruchomieniu wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86. Ostatecznym efektem jest działające 3D. ~;)

    Mogą pojawić się drobne zacięcia przy ruszaniu joystickiem. Pomocne może być przestawienie w pliku konfiguracyjnym ddraw.cfg opcji ProcessAffinity z domyślnej wartości -1 (wykryj i użyj drugiego rdzenia) na 0 (nic nie zmieniaj).

    W Windows 7 Ultimate x64 SP1 sprawdziłem tylko GTX 970 SLI, ale np. 8800 GTS 512 z rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 bez problemów działa w Windows 8. A w Ósemce bez łatki tryb 3D nie wyświetlał żadnych obiektów!

Aha, uruchamiając misje z poziomu "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" (o czym dalej) czasami jest dobrze.

Gra w Sieci

"Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" umożliwia grę w Sieci. Co więcej, "podstawka" została stworzona głównie w tym celu. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):

IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 8 osób. Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper. Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)
TCP/IP
Podstawa działania Internetu. Umożliwia grę w sieci lokalnej (do 8 osób) oraz Internecie (do 4 osób). Przy dzisiejszych łączach i komputerach można wybrać sieć lokalną, nawet grając w Internecie.
Direct Modem
Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów. Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
Direct Serial
Równie egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób. Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1/10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter"

Instalacja
W Windows XP w Virtual PC i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 7.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Nie działa, brak joysticka.
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing)
Z pewnymi kruczkami, ale działa OK. Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
DDRAW.DLL
rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 najlepiej w wersji 1.4.5 lub późniejszej (ale w Windows 7 x64 sprawdziłem tylko GTX 970 SLI).
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Uruchomienie w Windows 7 x64 (B-Wing - Intel)
Prawie bez problemów.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x480, w tabelce FPSy (w zależności od myśliwca!?!)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
640x480 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
118MB/96.3MB + obraz UIF 428MB

Gra działa płynnie, również w Sieci. Intro jest odgrywane. Jest dźwięk, muzyka i nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).

XvT - jest OK, logo XvT - jest OK, starter XvT - jest OK, menu
XvT - jest OK, tytuł XvT - jest OK, film XvT - jest OK, misja

Dobrze jest. ~:)

Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power

Instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" w Windows 7 x64

Instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" wymaga wcześniejszej instalacji "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter".

Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia instalację pakietu na dysku. Niestety, instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Również z tego powodu nie uda się zainstalować gry poprzez skopiowanie zawartości odpowiednich katalogów z CD na dysk. O ile można w ten sposób zaktualizować "podstawkę" do wersji 1.1.4, to już sama instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" jest przeprowadzana przez kolejny 16-bitowy instalator, który oczywiście nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Virtual PC i przekopiowanie wyników na dysk Windows 7.

    Jeśli jeszcze nie zainstalowano "podstawki", czyli "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter", to należy to zrobić zgodnie z zamieszczonymi wcześniej sugestiami (pełna instalacja, bez testowania joysticka i bez instalacji DirectX 5.0).

    Jeśli jest już zainstalowana "podstawka", to po uruchomieniu instalator dodatku sam odnajdzie gdzie jest gra, doda i podmieni co trzeba. Można zmienić lokalizację (ja wrzuciłem dodatek do G:\Games\LucasArts\XwingTie\BalanceOfPower) i warto jest wybrać pełną opcję (146MB), gra prawie nie będzie ciągnąć swoich plików z CD. Następnie należy zrezygnować z dodawania do systemu DirectX, bo jest w prehistorycznej wersji 5.0. Na koniec można wybrać konfigurację karty 3D, co i tak nie ma większego znaczenia.

    Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogi z grami (u mnie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" w G:\Games\LucasArts\XwingTie, a "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" w G:\Games\LucasArts\XwingTie\BalanceOfPower) można pominąć zbędne pliki AUTORUN.INF, DeIsL.isu, DPLAY50A.EXE, LEC MULTIPLAYER HOME PAGE.url, REGISTER ON-LINE.url, Uninstall X-Wing vs. TIE Fighter.lnk, VISIT WWW.LUCASARTS.COM.url i z podkatalogu \BalanceOfPower plik DeIsL1.isu.

    Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\Balance of Power\1.0]
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\X-Wing vs. TIE Fighter\1.0]
    "Registered"=dword:00000000
    "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie\\Z_xvt__.exe"
    "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie"
    "Source Path"="V:"
    "BOP CDPath"="V:"
    "Version"="1.1"
    "Watch Intro"="TRUE"
    "Show video dialog"="FALSE"
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\X-Wing vs. TIE Fighter\1.1]
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\X-Wing vs. TIE Fighter\2.0]
    "Registered"=dword:00000000
    "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie\\BalanceOfPower\\Z_xvt__.exe"
    "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie\\BalanceOfPower"
    "Source Path"="V:"
    "Version"="2.0"

    Aha, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.

    Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Play X-Wing vs. TIE Fighter", prowadzi do G:\Games\LucasArts\XwingTie\XWINGTIE.EXE.

    W ten sposób dodaje się również poprawkę "1.1.4 Upgrade" - XVT_3DFX.exe, która jest "wbudowana" w proces instalacji "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power".

    I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power". Co prawda można sobie obejrzeć intra, choć bez muzyczki w tle, w trakcie wyświetlania list płac, ale później gra nie znajduje joysticka i nawet nie dochodzi do stwierdzenia, że Virtual PC nie ma żadnego wsparcia dla Direct3D. W efekcie nie uda się uruchomić gry w ten sposób...

  2. Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // X-Wing Vs. TIE Fighter.

    Ponieważ poradziłem sobie sam, to z tej metody nie korzystałem, ale powinna zadziałać.

Uruchomienie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" w Windows 7 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z dwoma zastrzeżeniami (1 i 2) dla 8800 GTS 512 i dla HDG 530 w szczególnym przypadku oraz z dwoma zastrzeżeniami dla GTX 970 (1 i 3). Dla zastrzeżeń 2 i 3 jest jedno rozwiązanie: 4. ~:)

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja. W końcu z CD leci muzyka. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.

    Jeśli wykorzystywany jest obraz płyty, to wirtualny napęd powinien mieć literę poniżej napędu fizycznego. Inaczej nie będzie muzyki. Po prostu gra odtwarza muzykę z pierwszego napędu CD.

    Przy pierwszym uruchomieniu gra żąda najpierw płyty "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter", a po chwili "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power". Nawet jeśli przestawi się wpisy w Rejestrze, to gra nie chce korzystać z kilku napędów, zatem trzeba przełożyć płytę lub przepstryknąć się do Windows i przemontować obraz.

    Przy kolejnych uruchomieniach gra zazwyczaj chce już tylko płytę "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter". Ale czasami przypomni jej się "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power", warto więc zostawić oba obrazy.

  2. To zastrzeżenie dotyczy szczególnego przypadku: Uruchomienia "podstawki" z poziomu startera "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" dla kart 8800 GTS 512 lub HDG 530. Nie dotyczy "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" (co jest dziwne!).

    Obecność poprawki "1.1.4 Upgrade" umożliwia włączenie akceleracji 3D. Jeśli uruchamia się "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" pojawiają się takie same problemy z nakładaniem/filtrowaniem tekstur (u mnie z kartami 8800 GTS 512 SLI i bez SLI), jak dla "gołego" "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" z zainstalowaną poprawką. W końcu to to samo, czyli "podstawka". ~;)

    Np. CMD nie pokazuje celu, a obiekty są "powycinane":

    3D z błędami (silnik 1.1) XvT(:BotP) - 3D i braki na CMD, wyłączone 3D i jest OK XvT(:BotP) - bez 3D i jest OK.

    Na szczęście "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" udostępnia również wszystkie misje oryginalne i pracuje na lepszym silniku, który nie ma problemów z pracą w trybie 3D dając ładniej wygładzony obraz:

    wyłączone 3D i pixeloza XvT(:BotP) - bez 3D i pixeloza, włączone 3D (silnik 2.0) i jest OK XvT:BotP - 3D i jest OK.

    Analogicznie dla karty HDG 530. W ich przypadku brakuje odległych obiektów, za to bliskie renderowane są prawidłowo.

    3D z błędami (silnik 1.1) XvT(:BotP) - 3D i ucięty obiekt, wyłączone 3D i jest OK XvT(:BotP) - bez 3D i jest OK.

    Na szczęście "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" udostępnia również wszystkie misje oryginalne i pracuje na lepszym silniku, który prawie nie ma problemów z pracą w trybie 3D dając ładniej wygładzony obraz:

    wyłączone 3D i pixeloza XvT(:BotP) - bez 3D i pixeloza, włączone 3D (silnik 2.0) i jest OK XvT:BotP - 3D i jest OK.

    Prawie bez problemów, bo na małych dystansach niektóre tekstury potrafią zrobić się czarne. ~:)

    3D i czarny kawałek stacji XvT(:BotP) - 3D i czarne pole.
  3. "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" na karcie GTX 970 SLI działa identycznie jak "podstawka", czyli W momencie rozpoczęcia rozgrywki wyłączany jest tryb 3D i gra działa w trybie 2D. Co ciekawe, nie pojawia się komunikat o braku dostępu do odpowiedniej karty 3D, a w konfiguracji tryb 3D pozostaje włączony.
  4. Rozwiązaniem na powyższe bolączki jest pakiet rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11. Od wersji 1.4.0 umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing. Należy:
    1. Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszej. Najlepiej 1.4.5 lub późniejszy (np. 1.4.6 umożliwia latanie na myszce i klawiaturze - hardcore ~;) , a 1.4.9 zawiera poprawki dedykowane "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" i "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power").
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (u mnie G:\Games\LucasArts\XwingTie) wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.

    Jeśli po uruchomieniu wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86. Ostatecznym efektem jest działające 3D. ~;)

    Mogą pojawić się drobne zacięcia przy ruszaniu joystickiem. Pomocne może być przestawienie w pliku konfiguracyjnym ddraw.cfg opcji ProcessAffinity z domyślnej wartości -1 (wykryj i użyj drugiego rdzenia) na 0 (nic nie zmieniaj).

Gra w Sieci

"Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" umożliwia grę w Sieci. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):

IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 8 osób. Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper. Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)
TCP/IP
Podstawa działania Internetu. Umożliwia grę w sieci lokalnej (do 8 osób) oraz Internecie (do 4 osób). Przy dzisiejszych łączach i komputerach można wybrać sieć lokalną, nawet grając w Internecie.
Direct Modem
Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów. Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
Direct Serial
Równie egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób. Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1/10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power"

Instalacja
W Windows XP w Virtual PC i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 7.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak, zawsze "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter", czasami dodatkowo zmiana na "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power".
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Nie działa, brak joysticka.
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
Z pewnymi kruczkami, ale działa OK. Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
DDRAW.DLL
rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 najlepiej w wersji 1.4.5 lub późniejszej (ale w Windows 7 x64 sprawdziłem tylko GTX 970 SLI).
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x480, w tabelce FPSy (w zależności od myśliwca!?!)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
640x480 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
155MB/140MB + obraz UIF 535MB

Gra działa płynnie, również w Sieci. Intra są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).

XvT:BotP - jest OK, logo XvT:BotP - jest OK, starter XvT:BotP - jest OK, menu
XvT:BotP - jest OK, tytuł XvT:BotP - jest OK, film XvT:BotP - jest OK, misja

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w Windows 10 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt