Gra została wydana 29 kwietnia 1997. W listopadzie tego samego roku został wydany pakiet z dodatkowymi misjami: "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power", który zawierał pełnoprawną kampanię w trybie singleplayer dla obu stron konfliktu. W 1998 na rynku pojawiło się wydanie zbiorcze "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter with Balance of Power", jak łatwo zgadnąć zawierające obie części. W zasadzie opis uruchomienia powinien być za "Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II with Mysteries of the Sith", ale skoro "podstawka" i misje były wydane przed "Star Wars: Shadows of the Empire", to jest tu.
GOG.COM udostępnia (za 8.79€/9.99$/35.79PLN) "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter", ale to pakiet zawierający "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" i "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power".
Recenzja gry "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" na Bastionie.
Posiadam L.E.M.owe, boxowe wydanie zbiorcze "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter with Balance of Power". W pudełku znajdują się:
Na płytach znajdują się tylko gry.
Dla "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" ostatecznie została wydana jedna poprawka (http://www.lucasarts.com/support/update/xvt.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/XVT_3DFX.exe: 1.1.4 Upgrade (10/97). Łatka zawiera wszystkie wcześniejsze (v1.0, v1.10 i 3Dfx). Naprawia problemy z:
Dodatkowo, a może przede wszystkim, poprawka umożliwia uzyskanie sprzętowej akceleracji 3D ze strony odpowiednich kart graficznych. W zaawansowanych opcjach startera jest możliwy wybór karty graficznej, a w opcjach grafiki w grze - włączenie 3D.
Dla graczy sieciowych ważnym jest, aby wszyscy posiadali taką samą wersję gry, ponieważ różne wersje nie są ze sobą zgodne.
"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: xvt.zip (1620732/1583kB/1.55MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki oraz archiwum strony opisu w formacie .mht.
UWAGA: zainstalowanie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" automatycznie dodaje "1.1.4 Upgrade" do "podstawki", stąd nie należy aplikować łatki, jeśli pakiet z misjami jest zainstalowany. Dodatkowo instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" dodaje wsparcie dla kart bazujących na "PowerVR 3D".
Dla "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" nie wydano żadnych poprawek.
Wersja z GOG.COM zawiera poprawki.
Korzystając z promocji kupiłem za 15.99PLN "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter". W pakiecie dostałem:
Przetestowałem pakiet "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter" (+ Balance of Power) z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)
UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gier zainstalowanych z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.
Z wersjami jest małe zamieszanie. Działa to, co powinno, ale informacje wyświetlane w trakcie gry mogą być trochę mylące.
Gra | Data pliku z_xvt__.exe | Wielkość pliku z_xvt__.exe | Wersja w starterze | Wersja w czasie gry |
---|---|---|---|---|
X-Wing vs. TIE Fighter | 1997-04-16 | 1 369 088 | Brak | 1.00 04/15/97 |
X-Wing vs. TIE Fighter + "1.1.4 Upgrade" | 1997-10-14 | 1 422 336 | v.1.1 | 1.00 04/15/97 |
X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power | 1997-11-26 | 1 405 952 | v.2.0 | 1.10 05/11/97 |
X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School | 1998-02-09 | 1 356 800 | OEM2 | OEM2 5/31/98 |
Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia instalację gry na dysku. Niestety, instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:
W trakcie instalacji można zmienić lokalizację plików (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\XwingTie) i warto jest wybrać pełną opcję (180MB), gra prawie nie będzie ciągnąć swoich plików z CD. Pod koniec procesu nie ma co klikać kalibracji joysticka, ponieważ joysticki USB nie są widoczne w Virtual PC (przynajmniej moje). Chwilę potem należy zrezygnować z dodawania do systemu DirectX, bo jest w prehistorycznej wersji 5.0.
Jeśli posiada się jedynie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" lub nie będzie instalowany pakiet "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power", i tylko wtedy, na etapie instalacji można załatać grę. Poprawka "1.1.4 Upgrade" - XVT_3DFX.exe to pakiet instalacyjny, niestety również w wersji 16-bitowej i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Po uruchomieniu w Windows XP w Virtual PC instalator odnajdzie gdzie jest gra i podmieni co trzeba.
Po instalacji w Windows XP w Virtual PC, kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą, można pominąć zbędne pliki AUTORUN.INF, DeIsL.isu, LEC MULTIPLAYER HOME PAGE.url, REGISTER ON-LINE.url, Uninstall X-Wing vs. TIE Fighter.lnk i VISIT WWW.LUCASARTS.COM.url.
Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa. Wersja 1.0 bez zainstalowanej poprawki "1.1.4 Upgrade" - XVT_3DFX.exe (oczywiście z dokładnością do ścieżki):
Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\X-Wing vs. TIE Fighter\1.0] "Registered"=dword:00000000 "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie\\Z_xvt__.exe" "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie" "Source Path"="V:"
Wersja 1.1 z zainstalowaną poprawką (oczywiście z dokładnością do ścieżki):
Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\X-Wing vs. TIE Fighter\1.0] "Registered"=dword:00000000 "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie\\Z_xvt__.exe" "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie" "Source Path"="V:" "Version"="1.1" [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\X-Wing vs. TIE Fighter\1.1]
Aha, w obu przypadkach, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.
Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Play X-Wing vs. TIE Fighter", prowadzi do G:\Games\LucasArts\XwingTie\XWINGTIE.EXE.
I na instalacji, jeśli trzeba z patchem, kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter". Co prawda można sobie obejrzeć intro, choć bez muzyczki w tle, w trakcie wyświetlania listy płac, ale później gra nie znajduje joysticka i nawet nie dochodzi do stwierdzenia, że Virtual PC nie ma żadnego wsparcia dla Direct3D. W efekcie nie uda się uruchomić gry w ten sposób...
Można pominąć:
Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy dla wersji 1.0 i można wyciągnąć skrót do gry.
W ten sposób nie uda się zainstalować poprawki "1.1.4 Upgrade" - XVT_3DFX.exe, która jest w wersji 16-bitowej i nie działa w "czystym" Windows 7 x64.
Można wykorzystać dysk "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power", aby przez kopiowanie zaktualizować grę do wersji 1.1.4. Należy skopiować większość katalogów z CD do katalogu gry, pomijając:
Dodatkowo należy koniecznie wprowadzić do Rejestru przedstawione powyżej wpisy dla wersji 1.1.
Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyt i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.
Ponieważ poradziłem sobie sam, to z tej metody nie korzystałem, ale powinna zadziałać.
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z dwoma zastrzeżeniami:
Jeśli wykorzystywany jest obraz płyty, to wirtualny napęd powinien mieć literę poniżej napędu fizycznego. Inaczej nie będzie muzyki. Po prostu gra odtwarza muzykę z pierwszego napędu CD.
Np. CMD nie pokazuje celu
Poruszenie myśliwca częściowo poprawi CMD, ale i tak powycinane będą fragmenty obiektów
Próbowałem wielu różnych sposobów opisanych w Sieci:
I bez efektów. ~:(
Nie próbowałem starszych sterowników grafiki, ale nie sądzę, aby pomogły.
To pierwsza karta, którą testowałem, stąd najwięcej opisów. ~;)
Podobnie jest na testowym laptaku (B-Wing), który w zasadzie nie ma grafiki (Mobile Intel 965 Express Chipset Family). ~;) Również nie widać odległych obiektów, ale to co bliżej jest wyświetlane prawidłowo.
Rozwiązaniem na powyższe bolączki jest pakiet rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11. Od wersji 1.4.0 umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing. Należy:
Jeśli po uruchomieniu wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86. Ostatecznym efektem jest działające 3D. ~;)
Mogą pojawić się drobne zacięcia przy ruszaniu joystickiem. Pomocne może być przestawienie w pliku konfiguracyjnym ddraw.cfg opcji ProcessAffinity z domyślnej wartości -1 (wykryj i użyj drugiego rdzenia) na 0 (nic nie zmieniaj).
W Windows 7 Ultimate x64 SP1 sprawdziłem tylko GTX 970 SLI, ale np. 8800 GTS 512 z rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 bez problemów działa w Windows 8. A w Ósemce bez łatki tryb 3D nie wyświetlał żadnych obiektów!
Aha, uruchamiając misje z poziomu "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" (o czym dalej) czasami jest dobrze.
"Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" umożliwia grę w Sieci. Co więcej, "podstawka" została stworzona głównie w tym celu. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):
Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach. ~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1/10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.
Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)
Rozdzielczość | Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
8800 GTS 512 | 8800 GTS 512 SLI | GTX 970 | GTX 970 SLI | HDG 530 | GTX 970 | GTX 970 SLI | |
640x480 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 |
Gra działa płynnie, również w Sieci. Intro jest odgrywane. Jest dźwięk, muzyka i nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).
Dobrze jest. ~:)
Instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" wymaga wcześniejszej instalacji "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter".
Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia instalację pakietu na dysku. Niestety, instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Również z tego powodu nie uda się zainstalować gry poprzez skopiowanie zawartości odpowiednich katalogów z CD na dysk. O ile można w ten sposób zaktualizować "podstawkę" do wersji 1.1.4, to już sama instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" jest przeprowadzana przez kolejny 16-bitowy instalator, który oczywiście nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:
Jeśli jeszcze nie zainstalowano "podstawki", czyli "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter", to należy to zrobić zgodnie z zamieszczonymi wcześniej sugestiami (pełna instalacja, bez testowania joysticka i bez instalacji DirectX 5.0).
Jeśli jest już zainstalowana "podstawka", to po uruchomieniu instalator dodatku sam odnajdzie gdzie jest gra, doda i podmieni co trzeba. Można zmienić lokalizację (ja wrzuciłem dodatek do G:\Games\LucasArts\XwingTie\BalanceOfPower) i warto jest wybrać pełną opcję (146MB), gra prawie nie będzie ciągnąć swoich plików z CD. Następnie należy zrezygnować z dodawania do systemu DirectX, bo jest w prehistorycznej wersji 5.0. Na koniec można wybrać konfigurację karty 3D, co i tak nie ma większego znaczenia.
Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogi z grami (u mnie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" w G:\Games\LucasArts\XwingTie, a "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" w G:\Games\LucasArts\XwingTie\BalanceOfPower) można pominąć zbędne pliki AUTORUN.INF, DeIsL.isu, DPLAY50A.EXE, LEC MULTIPLAYER HOME PAGE.url, REGISTER ON-LINE.url, Uninstall X-Wing vs. TIE Fighter.lnk, VISIT WWW.LUCASARTS.COM.url i z podkatalogu \BalanceOfPower plik DeIsL1.isu.
Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):
Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\Balance of Power\1.0] [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\X-Wing vs. TIE Fighter\1.0] "Registered"=dword:00000000 "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie\\Z_xvt__.exe" "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie" "Source Path"="V:" "BOP CDPath"="V:" "Version"="1.1" "Watch Intro"="TRUE" "Show video dialog"="FALSE" [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\X-Wing vs. TIE Fighter\1.1] [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\X-Wing vs. TIE Fighter\2.0] "Registered"=dword:00000000 "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie\\BalanceOfPower\\Z_xvt__.exe" "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\XwingTie\\BalanceOfPower" "Source Path"="V:" "Version"="2.0"
Aha, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.
Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Play X-Wing vs. TIE Fighter", prowadzi do G:\Games\LucasArts\XwingTie\XWINGTIE.EXE.
W ten sposób dodaje się również poprawkę "1.1.4 Upgrade" - XVT_3DFX.exe, która jest "wbudowana" w proces instalacji "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power".
I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power". Co prawda można sobie obejrzeć intra, choć bez muzyczki w tle, w trakcie wyświetlania list płac, ale później gra nie znajduje joysticka i nawet nie dochodzi do stwierdzenia, że Virtual PC nie ma żadnego wsparcia dla Direct3D. W efekcie nie uda się uruchomić gry w ten sposób...
Ponieważ poradziłem sobie sam, to z tej metody nie korzystałem, ale powinna zadziałać.
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z dwoma zastrzeżeniami (1 i 2) dla 8800 GTS 512 i dla HDG 530 w szczególnym przypadku oraz z dwoma zastrzeżeniami dla GTX 970 (1 i 3). Dla zastrzeżeń 2 i 3 jest jedno rozwiązanie: 4. ~:)
Jeśli wykorzystywany jest obraz płyty, to wirtualny napęd powinien mieć literę poniżej napędu fizycznego. Inaczej nie będzie muzyki. Po prostu gra odtwarza muzykę z pierwszego napędu CD.
Przy pierwszym uruchomieniu gra żąda najpierw płyty "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter", a po chwili "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power". Nawet jeśli przestawi się wpisy w Rejestrze, to gra nie chce korzystać z kilku napędów, zatem trzeba przełożyć płytę lub przepstryknąć się do Windows i przemontować obraz.
Przy kolejnych uruchomieniach gra zazwyczaj chce już tylko płytę "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter". Ale czasami przypomni jej się "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power", warto więc zostawić oba obrazy.
Obecność poprawki "1.1.4 Upgrade" umożliwia włączenie akceleracji 3D. Jeśli uruchamia się "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" pojawiają się takie same problemy z nakładaniem/filtrowaniem tekstur (u mnie z kartami 8800 GTS 512 SLI i bez SLI), jak dla "gołego" "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" z zainstalowaną poprawką. W końcu to to samo, czyli "podstawka". ~;)
Np. CMD nie pokazuje celu, a obiekty są "powycinane":
Na szczęście "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" udostępnia również wszystkie misje oryginalne i pracuje na lepszym silniku, który nie ma problemów z pracą w trybie 3D dając ładniej wygładzony obraz:
Analogicznie dla karty HDG 530. W ich przypadku brakuje odległych obiektów, za to bliskie renderowane są prawidłowo.
Na szczęście "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" udostępnia również wszystkie misje oryginalne i pracuje na lepszym silniku, który prawie nie ma problemów z pracą w trybie 3D dając ładniej wygładzony obraz:
Prawie bez problemów, bo na małych dystansach niektóre tekstury potrafią zrobić się czarne. ~:)
Jeśli po uruchomieniu wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86. Ostatecznym efektem jest działające 3D. ~;)
Mogą pojawić się drobne zacięcia przy ruszaniu joystickiem. Pomocne może być przestawienie w pliku konfiguracyjnym ddraw.cfg opcji ProcessAffinity z domyślnej wartości -1 (wykryj i użyj drugiego rdzenia) na 0 (nic nie zmieniaj).
"Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" umożliwia grę w Sieci. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):
Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach. ~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1/10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.
Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)
Rozdzielczość | Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
8800 GTS 512 | 8800 GTS 512 SLI | GTX 970 | GTX 970 SLI | HDG 530 | GTX 970 | GTX 970 SLI | |
640x480 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 |
Gra działa płynnie, również w Sieci. Intra są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).
Dobrze jest. ~:)