UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;

STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter

GOG.COM udostępnia "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter" za 8.79€/9.99$/35.79PLN. W pakiecie dostaje się:

"STAR WARS®: X-Wing vs. TIE Fighter" (+ Balance of Power)
Zgodnie z opisem jest to pakiet zawierający "STAR WARS®: X-Wing vs. TIE Fighter" i "STAR WARS®: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power".

Opis klasycznego wydania gier, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania ich w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Poprawki

Gry zawierają poprawki wydane przez LucasArts.

Instalacja "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter" w Windows x64

Pobrałem i przetestowałem plik setup_sw_xvt_2.0.0.5.exe (302MB). Bez problemów uruchomił się w Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro i 10 Pro) i przedstawił się jako "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter + Balance of Power". ~:) W opcjach instalacji można zmienić katalog (ja wrzuciłem gry do "G:\Games\GOG Games\Star Wars - XvT", przy czym "STAR WARS®: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" wylądował automagicznie w "G:\Games\GOG Games\Star Wars - XvT\BalanceOfPower") i zezwolić na dodanie ikony na "Pulpit". Instalacja przebiegła bez problemów. ~:)

Skrót na "Pulpicie" uruchamia starter, który umożliwia wybór "STAR WARS®: X-Wing vs. TIE Fighter" lub "STAR WARS®: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power". Dodatkowo oferuje kilka innych, nieistotnych opcji. ~;)

W Windows 8.1 Pro x64 gry zostały "odziedziczone" po Windows 8 Pro x64, ale nie sądzę, by mogły pojawić się jakieś problemy w trakcie instalacji.

Uruchomienie "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter" w Windows x64

Ponieważ obie gry zachowują się identycznie, opis uruchomienia jest wspólny.

Po instalacji gry bez problemów działają w "czystym" Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro, 8.1 Pro i 10 Pro). Z jednym zastrzeżeniem.

  1. Są problemy z trybem 3D. W odróżnieniu do "STAR WARS®: X-Wing (1998)" i "STAR WARS®: TIE Fighter (1998)" GOG.COM nie dołącza własnego pliku ddraw.dll. Z systemowym ddraw.dll można włączyć tryb 3D w opcjach konfiguracji obu gier, ale po uruchomieniu misji wyświetlany jest komunikat o braku odpowiedniej karty 3D i gry działają w trybie 2D. Jednocześnie w konfiguracji wyłączane jest 3D. W trybie 2D wszystko działa prawidłowo.

    Bez bicia się przyznam, że nie chciało mi się testować iluś tam różnych ddraw.dll, skoro wiedziałem, że rozwiązaniem są pliki z rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11~:) Od wersji 1.4.0 pakiet umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing. Należy:

    1. Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszej. Najlepiej 1.4.5 lub późniejszy (np. 1.4.6 umożliwia latanie na myszce i klawiaturze - hardcore ~:) , a 1.4.9 zawiera poprawki dedykowane "STAR WARS®: X-Wing vs. TIE Fighter" i "STAR WARS®: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power").
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogów gier wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg. U mnie znajdują się one w:
      "STAR WARS®: X-Wing vs. TIE Fighter"
      "G:\Games\GOG Games\Star Wars - XvT"
      "STAR WARS®: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power"
      "G:\Games\GOG Games\Star Wars - XvT\BalanceOfPower"

    Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86. Ostatecznym efektem jest działające 3D w obu grach. ~:)

    W Windows 7 mogą pojawić się drobne zacięcia przy ruszaniu joystickiem. Pomocne może być przestawienie w pliku konfiguracyjnym ddraw.cfg opcji ProcessAffinity z domyślnej wartości -1 (wykryj i użyj drugiego rdzenia) na 0 (nic nie zmieniaj).

Nie ma problemów z dźwiękiem, nie żeby kiedyś były, ale ta wersja nie ma CD, więc muzyka została zripowana do formatu OGG, a gry korzystają z odpowiednio zmienionego winmm.dll (tu win32.dll) i kilku dodatkowych bibliotek.

Gra w Sieci

"STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter" umożliwia grę w Sieci. Co więcej, "podstawka" została stworzona głównie w tym celu. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):

IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 8 osób. Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper. Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)
TCP/IP
Podstawa działania Internetu. Umożliwia grę w sieci lokalnej (do 8 osób) oraz Internecie (do 4 osób). Przy dzisiejszych łączach i komputerach można wybrać sieć lokalną, nawet grając w Internecie.
Direct Modem
Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów. Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
Direct Serial
Równie egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób. Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach, dla obu gier ("STAR WARS®: X-Wing vs. TIE Fighter" i "STAR WARS®: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power"). ~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 (klasyczne wersje z CD) i Windows 8/8.1/10 Pro x64 (wersja z GOG.COM). Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter"

Instalacja w Windows x64
Bez problemów.
Uruchomienie w Windows x64
Z pewnymi kruczkami, ale działa OK. Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
DDRAW.DLL
rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 najlepiej w wersji 1.4.5 lub późniejszej.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale dla G31 Express Chipset Family w Windows 8/8.1/10 korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7 - kilka klatek więcej).
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x480, w tabelce FPSy (dla "STAR WARS®: X-Wing vs. TIE Fighter" i "STAR WARS®: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power")
Rozdzielczość Windows 7
Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
Windows 8/8.1
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
Windows 10
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
HDG 530 GTX 970 SLI
(ale grzeje się tylko jedna karta ~;) )
G31 Express Chipset Family GTS 450 512MB G31 Express Chipset Family GTS 450 512MB
sterownik Windows 8 (8.15.10.2697) sterownik Windows 7 (8.15.10.1930) sterownik Windows 10 (8.15.10.2697) sterownik Windows 7 (8.15.10.1930)
640x480 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 31 na poziomie 22+ na poziomie 27+ stabilne 31 na poziomie 22+ na poziomie 27+ stabilne 31
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
392MB/357MB

Gry działają płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).

XvT - jest OK, SOA#1 XvT:BotP - jest OK, SOA#1

Dobrze jest. ~:)


Copyright © Yogurt
6.49.036 15.11.2021
Author:
Yogurt