UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;

Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter i Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power

Opis gier, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania ich w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Przetestowałem również pakiet "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter" (+ Balance of Power) z GOG.COM w Windows 8/8.1 Pro x64 - całość działa bez problemów. ~:) Szczegółowy opis: "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter" (+ Balance of Power) z GOG.COM.


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gier zainstalowanych z tradycyjnego nośnika: CD.


Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter

Instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" w Windows 8/8.1 x64

Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 8/8.1.

    Należy pamiętać, że jeśli posiada się jedynie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" lub nie będzie instalowany pakiet "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power", i tylko wtedy, na etapie instalacji można załatać grę. Poprawka "1.1.4 Upgrade" - XVT_3DFX.exe to pakiet instalacyjny, niestety również w wersji 16-bitowej i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Ale bez problemów zadziała w Windows XP w Hyper-V i wymieni co trzeba.

  2. Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.

    W ten sposób nie uda się zainstalować poprawki "1.1.4 Upgrade" - XVT_3DFX.exe, która jest w wersji 16-bitowej i nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Można wykorzystać dysk "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power", aby przez kopiowanie zaktualizować grę do wersji 1.1.4.

  3. Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // X-Wing Vs. TIE Fighter.

Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

W Windows 8 skopiowałem katalog gry z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do G:\Games\LucasArts\XwingTie. W tym przypadku miałem już załataną grę. Dodałem:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Play X-Wing vs. TIE Fighter" na "Pulpit" prowadzący do G:\Games\LucasArts\XwingTie\XWINGTIE.EXE.

W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\XwingTie. W tym przypadku miałem już:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Play X-Wing vs. TIE Fighter" na "Pulpicie" prowadzący do G:\Games\LucasArts\XwingTie\XWINGTIE.EXE.
  3. Załataną grę.

Uruchomienie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" w Windows 8/8.1 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Z dwoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja. W końcu z CD leci muzyka. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.

    Jeśli wykorzystywany jest obraz płyty, to wirtualny napęd powinien mieć literę poniżej napędu fizycznego. Inaczej nie będzie muzyki. Po prostu gra odtwarza muzykę z pierwszego napędu CD.

  2. Instalacja poprawki "1.1.4 Upgrade" - XVT_3DFX.exe zmienia "silnik" gry i umożliwia włączenie akceleracji 3D. Niestety, mogą się wówczas zniknąć wszystkie obiekty.
    3D z błędami XvT - G31 z 3D i brak obiektów, wyłączone 3D i jest OK XvT - G31 bez 3D i jest OK.

    Próbowałem wykorzystać pliki z:

    ddraw.dll z http://www.jkhub.net/
    Gra się uruchamia, ale nie ma żadnego efektu i obiektów nie widać.
    WineD3D For Windows
    Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D.
    dgVoodoo 2
    Z kartami 8800 GTS 512 i G31 Express Chipset Family gra nie uruchamia się, a jedynym efektem jest komunikat błędu:
    XvT - G31: DirectDraw init FAILED at 0

    Ale dgVoodoo 2 wymaga karty zgodnej z DirectX 11, a te karty tej wersji nie wspierają.

    Inaczej jest z kartą GTS 450 512MB, która wspiera DirectX 11. Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D. Obraz jest skalowany do pełnej rozdzielczości monitora.

    JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11
    Zamiast menu gry wyświetlany jest czerwony ekran, więc nie bardzo jak jest uruchomić grę.
    rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
    I to jest rozwiązanie działające z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:) Od wersji 1.4.0 pakiet umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing. Należy:
    1. Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszej. Najlepiej 1.4.5 lub późniejszy (np. 1.4.6 umożliwia latanie na myszce i klawiaturze - hardcore ~;) , a 1.4.9 zawiera poprawki dedykowane "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" i "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power").
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (u mnie G:\Games\LucasArts\XwingTie) wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.

    Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86. Ostatecznym efektem jest działające 3D z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)

    XvT - G31 i działa 3D

Nie zauważyłem "szatkowania tekstur", które czasami występowały w Windows 7, przy czym w czasie ówczesnych testów nie było jeszcze rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11.

Gra w Sieci

"Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" umożliwia grę w Sieci. Co więcej, "podstawka" została stworzona głównie w tym celu. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):

IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 8 osób. Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper. Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)
TCP/IP
Podstawa działania Internetu. Umożliwia grę w sieci lokalnej (do 8 osób) oraz Internecie (do 4 osób). Przy dzisiejszych łączach i komputerach można wybrać sieć lokalną, nawet grając w Internecie.
Direct Modem
Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów. Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
Direct Serial
Równie egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób. Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1 Pro x64 (wersja z GOG.COM). Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter"

Instalacja
W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 8/8.1.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows 8/8.1 x64
Z pewnymi kruczkami, ale działa OK. Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
DDRAW.DLL
rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 najlepiej w wersji 1.4.5 lub późniejszej.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7 - kilka klatek więcej).
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x480, w tabelce FPSy (bez różnicy w zależności od systemu)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
G31 Express Chipset Family 8800 GTS 512 GTS 450 512MB
sterownik Windows 8/8.1 (8.15.10.2697) sterownik Windows 7 (8.15.10.1930)
640x480 na poziomie 22+ na poziomie 27+ stabilne 31 stabilne 31
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
118MB/96.3MB + obraz UIF 428MB

Gra działa płynnie, również w Sieci. Intro jest odgrywane. Jest dźwięk, muzyka i nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).

XvT - Osiem i jest OK, SOA#1 bez 3D
XvT - Osiem i jest OK, SOA#1 XvT - OsiemJeden i jest OK, SOA#1

Dobrze jest. ~:)

Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power

Instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" w Windows 8/8.1 x64

Instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" wymaga wcześniejszej instalacji "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter".

Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Również z tego powodu nie uda się zainstalować gry poprzez skopiowanie zawartości odpowiednich katalogów z CD na dysk. O ile można w ten sposób zaktualizować "podstawkę" do wersji 1.1.4, to już sama instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" jest przeprowadzana przez kolejny 16-bitowy instalator, który oczywiście nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 8/8.1.
  2. Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // X-Wing Vs. TIE Fighter.

Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

W Windows 8 skopiowałem katalog załatanej "podstawki" z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do G:\Games\LucasArts\XwingTie, przy czym "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" znajdowało się w podkatalogu G:\Games\LucasArts\XwingTie\BalanceOfPower. Dodałem:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Play X-Wing vs. TIE Fighter" na "Pulpit" prowadzący do G:\Games\LucasArts\XwingTie\XWINGTIE.EXE.

W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\XwingTie\BalanceOfPower, a załatana "podstawka" w G:\Games\LucasArts\XwingTie. W tym przypadku miałem już:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Play X-Wing vs. TIE Fighter" na "Pulpicie" prowadzący do G:\Games\LucasArts\XwingTie\XWINGTIE.EXE.

Uruchomienie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" w Windows 8/8.1 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Z dwoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja. W końcu z CD leci muzyka. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.

    Jeśli wykorzystywany jest obraz płyty, to wirtualny napęd powinien mieć literę poniżej napędu fizycznego. Inaczej nie będzie muzyki. Po prostu gra odtwarza muzykę z pierwszego napędu CD.

    Przy pierwszym uruchomieniu gra żąda najpierw płyty "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter", a po chwili "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power". Nawet jeśli przestawi się wpisy w Rejestrze, to gra nie chce korzystać z kilku napędów, zatem trzeba przełożyć płytę lub przepstryknąć się do Windows i przemontować obraz.

    Przy kolejnych uruchomieniach gra zazwyczaj chce już tylko płytę "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter". Ale czasami przypomni jej się "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power", warto więc zostawić oba obrazy.

  2. Gra ma identyczne problemy z 3D jak załatana "podstawka". Po włączeniu 3D, mogą się zniknąć wszystkie obiekty.
    3D z błędami XvT:BotP - G31 z 3D i brak obiektów, wyłączone 3D i jest OK XvT:BotP - G31 bez 3D i jest OK.

    Próbowałem wykorzystać pliki z:

    ddraw.dll z http://www.jkhub.net/
    Gra się uruchamia, ale nie ma żadnego efektu i obiektów nie widać.
    WineD3D For Windows
    Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D.
    dgVoodoo 2
    Z kartami 8800 GTS 512 i G31 Express Chipset Family gra nie uruchamia się, a jedynym efektem jest komunikat błędu:
    XvT:BotP - G31: DirectDraw init FAILED at 0

    Ale dgVoodoo 2 wymaga karty zgodnej z DirectX 11, a te karty tej wersji nie wspierają.

    Inaczej jest z kartą GTS 450 512MB, która wspiera DirectX 11. Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D. Obraz jest skalowany do pełnej rozdzielczości monitora.

    JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11
    Zamiast menu gry wyświetlany jest czerwony ekran, więc nie bardzo jak jest uruchomić grę.
    rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
    I to jest rozwiązanie działające z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:) Od wersji 1.4.0 pakiet umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing. Należy:
    1. Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszej. Najlepiej 1.4.5 lub późniejszy (np. 1.4.6 umożliwia latanie na myszce i klawiaturze - hardcore ~;) , a 1.4.9 zawiera poprawki dedykowane "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" i "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power").
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (u mnie G:\Games\LucasArts\XwingTie\BalanceOfPower) wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.

    Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86. Ostatecznym efektem jest działające 3D z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)

    XvT:BotP - działa 3D
Gra w Sieci

"Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" umożliwia grę w Sieci. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):

IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 8 osób. Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper. Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)
TCP/IP
Podstawa działania Internetu. Umożliwia grę w sieci lokalnej (do 8 osób) oraz Internecie (do 4 osób). Przy dzisiejszych łączach i komputerach można wybrać sieć lokalną, nawet grając w Internecie.
Direct Modem
Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów. Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
Direct Serial
Równie egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób. Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1 Pro x64 (wersja z GOG.COM). Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power"

Instalacja
W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 8/8.1.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak, zawsze "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter", czasami dodatkowo zmiana na "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power".
Uruchomienie w Windows 8/8.1 x64
Z pewnymi kruczkami, ale działa OK. Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
DDRAW.DLL
rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 najlepiej w wersji 1.4.5 lub późniejszej.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7 - kilka klatek więcej).
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x480, w tabelce FPSy (bez różnicy w zależności od systemu)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
G31 Express Chipset Family 8800 GTS 512 GTS 450 512MB
sterownik Windows 8/8.1 (8.15.10.2697) sterownik Windows 7 (8.15.10.1930)
640x480 na poziomie 22+ na poziomie 27+ stabilne 31 stabilne 31
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
155MB/140MB + obraz UIF 535MB

Gra działa płynnie, również w Sieci. Intro jest odgrywane. Jest dźwięk, muzyka i nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).

XvT:BotP - Osiem i jest OK, SOA#1 bez 3D
XvT:BotP - Osiem i jest OK, SOA#1 XvT:BotP - OsiemJeden i jest OK, SOA#1

Dobrze jest. ~:)


Copyright © Yogurt
6.49.051 15.11.2021
Author:
Yogurt