UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter i Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power
Opis gier, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania ich w Windows 7 Ultimate x64 SP1.
I tam należy szukać szczegółów.
Przetestowałem również pakiet "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter" (+ Balance of Power) z GOG.COM w Windows 8/8.1 Pro x64 - całość działa bez problemów. ~:)
Szczegółowy opis: "STAR WARS™: X-Wing vs. TIE Fighter" (+ Balance of Power) z GOG.COM.
UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gier zainstalowanych z tradycyjnego nośnika: CD.
Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter
Instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" w Windows 8/8.1 x64
Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64.
Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:
- Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 8/8.1.
Należy pamiętać, że jeśli posiada się jedynie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" lub nie będzie instalowany pakiet "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power", i tylko wtedy, na etapie instalacji można załatać grę.
Poprawka "1.1.4 Upgrade" - XVT_3DFX.exe to pakiet instalacyjny, niestety również w wersji 16-bitowej i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64.
Ale bez problemów zadziała w Windows XP w Hyper-V i wymieni co trzeba.
- Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.
W ten sposób nie uda się zainstalować poprawki "1.1.4 Upgrade" - XVT_3DFX.exe, która jest w wersji 16-bitowej i nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64.
Można wykorzystać dysk "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power", aby przez kopiowanie zaktualizować grę do wersji 1.1.4.
- Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // X-Wing Vs. TIE Fighter.
Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1.
I tam należy szukać szczegółów.
W Windows 8 skopiowałem katalog gry z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do G:\Games\LucasArts\XwingTie.
W tym przypadku miałem już załataną grę.
Dodałem:
- Opisane wpisy do Rejestru.
- Skrót "Play X-Wing vs. TIE Fighter" na "Pulpit" prowadzący do G:\Games\LucasArts\XwingTie\XWINGTIE.EXE.
W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\XwingTie.
W tym przypadku miałem już:
- Opisane wpisy do Rejestru.
- Skrót "Play X-Wing vs. TIE Fighter" na "Pulpicie" prowadzący do G:\Games\LucasArts\XwingTie\XWINGTIE.EXE.
- Załataną grę.
Uruchomienie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" w Windows 8/8.1 x64
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64.
Z dwoma zastrzeżeniami:
- Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja.
W końcu z CD leci muzyka.
Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
Jeśli wykorzystywany jest obraz płyty, to wirtualny napęd powinien mieć literę poniżej napędu fizycznego.
Inaczej nie będzie muzyki.
Po prostu gra odtwarza muzykę z pierwszego napędu CD.
- Instalacja poprawki "1.1.4 Upgrade" - XVT_3DFX.exe zmienia "silnik" gry i umożliwia włączenie akceleracji 3D.
Niestety, mogą się wówczas zniknąć wszystkie obiekty.
3D z błędami
,
wyłączone 3D i jest OK
.
Próbowałem wykorzystać pliki z:
- ddraw.dll z http://www.jkhub.net/
- Gra się uruchamia, ale nie ma żadnego efektu i obiektów nie widać.
- WineD3D For Windows
- Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D.
- dgVoodoo 2
- Z kartami 8800 GTS 512 i G31 Express Chipset Family gra nie uruchamia się, a jedynym efektem jest komunikat błędu:
Ale dgVoodoo 2 wymaga karty zgodnej z DirectX 11, a te karty tej wersji nie wspierają.
Inaczej jest z kartą GTS 450 512MB, która wspiera DirectX 11.
Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D.
Obraz jest skalowany do pełnej rozdzielczości monitora.
- JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11
- Zamiast menu gry wyświetlany jest czerwony ekran, więc nie bardzo jak jest uruchomić grę.
- rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
- I to jest rozwiązanie działające z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)
Od wersji 1.4.0 pakiet umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing.
Należy:
- Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszej.
Najlepiej 1.4.5 lub późniejszy (np. 1.4.6 umożliwia latanie na myszce i klawiaturze - hardcore ~;) , a 1.4.9 zawiera poprawki dedykowane "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" i "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power").
- Rozpakować gdzieś archiwum.
- Do katalogu gry (u mnie G:\Games\LucasArts\XwingTie) wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.
Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86.
Ostatecznym efektem jest działające 3D z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)
Nie zauważyłem "szatkowania tekstur", które czasami występowały w Windows 7, przy czym w czasie ówczesnych testów nie było jeszcze rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11.
Gra w Sieci
"Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" umożliwia grę w Sieci.
Co więcej, "podstawka" została stworzona głównie w tym celu.
Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):
- IPX
- Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 8 osób.
Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP.
Można skorzystać z IPXWrapper.
Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)
- TCP/IP
- Podstawa działania Internetu.
Umożliwia grę w sieci lokalnej (do 8 osób) oraz Internecie (do 4 osób).
Przy dzisiejszych łączach i komputerach można wybrać sieć lokalną, nawet grając w Internecie.
- Direct Modem
- Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów.
Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
- Direct Serial
- Równie egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób.
Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)
Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper.
Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach. ~:)
Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1 Pro x64 (wersja z GOG.COM).
Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.
Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)
Podsumowanie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter"
- Instalacja
- W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 8/8.1.
- Płyta lub obraz w trakcie gry
- Tak.
- Uruchomienie w Windows 8/8.1 x64
- Z pewnymi kruczkami, ale działa OK.
Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
- DDRAW.DLL
- rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 najlepiej w wersji 1.4.5 lub późniejszej.
- Sterowniki NVIDIA
- Bez znaczenia.
- Sterowniki Intel
- Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7 - kilka klatek więcej).
- Procesory wielordzeniowe
- Bez znaczenia.
- Szeroki ekran
- Brak obsługi.
- Maksymalna rozdzielczość
- 640x480, w tabelce FPSy (bez różnicy w zależności od systemu)
Rozdzielczość
| Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
|
G31 Express Chipset Family
| 8800 GTS 512
| GTS 450 512MB
|
sterownik Windows 8/8.1 (8.15.10.2697)
| sterownik Windows 7 (8.15.10.1930)
|
640x480
| na poziomie 22+
| na poziomie 27+
| stabilne 31
| stabilne 31
|
- Gra w Sieci
- Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
- Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
- 118MB/96.3MB + obraz UIF 428MB
Gra działa płynnie, również w Sieci.
Intro jest odgrywane.
Jest dźwięk, muzyka i nie ma problemów z peryferiami.
Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).
Dobrze jest. ~:)
Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power
Instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" w Windows 8/8.1 x64
Instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" wymaga wcześniejszej instalacji "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter".
Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64.
Również z tego powodu nie uda się zainstalować gry poprzez skopiowanie zawartości odpowiednich katalogów z CD na dysk.
O ile można w ten sposób zaktualizować "podstawkę" do wersji 1.1.4, to już sama instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" jest przeprowadzana przez kolejny 16-bitowy instalator, który oczywiście nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64.
Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:
- Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 8/8.1.
- Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // X-Wing Vs. TIE Fighter.
Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1.
I tam należy szukać szczegółów.
W Windows 8 skopiowałem katalog załatanej "podstawki" z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do G:\Games\LucasArts\XwingTie, przy czym "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" znajdowało się w podkatalogu G:\Games\LucasArts\XwingTie\BalanceOfPower.
Dodałem:
- Opisane wpisy do Rejestru.
- Skrót "Play X-Wing vs. TIE Fighter" na "Pulpit" prowadzący do G:\Games\LucasArts\XwingTie\XWINGTIE.EXE.
W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\XwingTie\BalanceOfPower, a załatana "podstawka" w G:\Games\LucasArts\XwingTie.
W tym przypadku miałem już:
- Opisane wpisy do Rejestru.
- Skrót "Play X-Wing vs. TIE Fighter" na "Pulpicie" prowadzący do G:\Games\LucasArts\XwingTie\XWINGTIE.EXE.
Uruchomienie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" w Windows 8/8.1 x64
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64.
Z dwoma zastrzeżeniami:
- Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja.
W końcu z CD leci muzyka.
Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
Jeśli wykorzystywany jest obraz płyty, to wirtualny napęd powinien mieć literę poniżej napędu fizycznego.
Inaczej nie będzie muzyki.
Po prostu gra odtwarza muzykę z pierwszego napędu CD.
Przy pierwszym uruchomieniu gra żąda najpierw płyty "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter", a po chwili "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power".
Nawet jeśli przestawi się wpisy w Rejestrze, to gra nie chce korzystać z kilku napędów, zatem trzeba przełożyć płytę lub przepstryknąć się do Windows i przemontować obraz.
Przy kolejnych uruchomieniach gra zazwyczaj chce już tylko płytę "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter".
Ale czasami przypomni jej się "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power", warto więc zostawić oba obrazy.
- Gra ma identyczne problemy z 3D jak załatana "podstawka".
Po włączeniu 3D, mogą się zniknąć wszystkie obiekty.
3D z błędami
,
wyłączone 3D i jest OK
.
Próbowałem wykorzystać pliki z:
- ddraw.dll z http://www.jkhub.net/
- Gra się uruchamia, ale nie ma żadnego efektu i obiektów nie widać.
- WineD3D For Windows
- Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D.
- dgVoodoo 2
- Z kartami 8800 GTS 512 i G31 Express Chipset Family gra nie uruchamia się, a jedynym efektem jest komunikat błędu:
Ale dgVoodoo 2 wymaga karty zgodnej z DirectX 11, a te karty tej wersji nie wspierają.
Inaczej jest z kartą GTS 450 512MB, która wspiera DirectX 11.
Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D.
Obraz jest skalowany do pełnej rozdzielczości monitora.
- JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11
- Zamiast menu gry wyświetlany jest czerwony ekran, więc nie bardzo jak jest uruchomić grę.
- rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
- I to jest rozwiązanie działające z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)
Od wersji 1.4.0 pakiet umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing.
Należy:
- Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszej.
Najlepiej 1.4.5 lub późniejszy (np. 1.4.6 umożliwia latanie na myszce i klawiaturze - hardcore ~;) , a 1.4.9 zawiera poprawki dedykowane "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" i "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power").
- Rozpakować gdzieś archiwum.
- Do katalogu gry (u mnie G:\Games\LucasArts\XwingTie\BalanceOfPower) wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.
Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86.
Ostatecznym efektem jest działające 3D z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)
Gra w Sieci
"Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power" umożliwia grę w Sieci.
Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):
- IPX
- Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 8 osób.
Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP.
Można skorzystać z IPXWrapper.
Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)
- TCP/IP
- Podstawa działania Internetu.
Umożliwia grę w sieci lokalnej (do 8 osób) oraz Internecie (do 4 osób).
Przy dzisiejszych łączach i komputerach można wybrać sieć lokalną, nawet grając w Internecie.
- Direct Modem
- Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów.
Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
- Direct Serial
- Równie egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób.
Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)
Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper.
Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach. ~:)
Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1 Pro x64 (wersja z GOG.COM).
Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.
Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)
Podsumowanie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power"
- Instalacja
- W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 8/8.1.
- Płyta lub obraz w trakcie gry
- Tak, zawsze "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter", czasami dodatkowo zmiana na "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power".
- Uruchomienie w Windows 8/8.1 x64
- Z pewnymi kruczkami, ale działa OK.
Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
- DDRAW.DLL
- rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 najlepiej w wersji 1.4.5 lub późniejszej.
- Sterowniki NVIDIA
- Bez znaczenia.
- Sterowniki Intel
- Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7 - kilka klatek więcej).
- Procesory wielordzeniowe
- Bez znaczenia.
- Szeroki ekran
- Brak obsługi.
- Maksymalna rozdzielczość
- 640x480, w tabelce FPSy (bez różnicy w zależności od systemu)
Rozdzielczość
| Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
|
G31 Express Chipset Family
| 8800 GTS 512
| GTS 450 512MB
|
sterownik Windows 8/8.1 (8.15.10.2697)
| sterownik Windows 7 (8.15.10.1930)
|
640x480
| na poziomie 22+
| na poziomie 27+
| stabilne 31
| stabilne 31
|
- Gra w Sieci
- Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
- Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
- 155MB/140MB + obraz UIF 535MB
Gra działa płynnie, również w Sieci.
Intro jest odgrywane.
Jest dźwięk, muzyka i nie ma problemów z peryferiami.
Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).
Dobrze jest. ~:)