UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: Battlefront

Gra została wydana 19 września 2004. W listopadzie 2006 grę wydano ponownie w kompilacji "Star Wars: The Best of PC".

GOG.COM udostępnia "STAR WARS™ Battlefront (Classic, 2004)" za 8.19€/9.22$/34.99PLN.

Recenzja gry "Star Wars: Battlefront" na Bastionie.

Opis wydania

Posiadam L.E.M.owe wydanie gry. Wydanie nowoczesne, czyli biedne. ~;) Nie ma tekturowego pudełka i dodatków. W etui z polską obwolutą znajdują się trzy płyty CD oraz czarnobiała polska instrukcja, ale z kolorową okładką. Wewnątrz etui naklejony jest numer seryjny, niezbędny do instalacji gry. Na płytach znajduje się tylko pełna, angielska wersja gry "Star Wars: Battlefront".

Wymagania sprzętowe

Komputer
wymagany sprzęt w 100% zgodny z DirectX 9.0c
System operacyjny
Windows 98SE, ME, 2000 i XP
CPU
wymagany Pentium III 1.0GHz lub Athlon 1.0GHz (zalecany Pentium 4 2.0GHz lub Athlon XP 2400+)
Pamięć RAM
wymagane 256MB (zalecane 512MB)
Karta graficzna
wymagany akcelerator 3D z pamięcią 64MB, ze sprzętową obsługą funkcji Transform and Lighting (T&L) (zalecany akcelerator 3D z pamięcią 128MB, ze sprzętową obsługą funkcji Vertex Shader i Pixel Shader (VS/PS))
Karta dźwiękowa
zgodna w 100% z DirectX 9.0c
Kontroler
wymagana klawiatura i mysz; wsparcie dla joysticków i gamepadów
CD
wymagany napęd 8X (zalecany 16X CD-ROM lub DVD-ROM)
HDD
wymagane przynajmniej 2.7GB wolnego miejsca
DirectX
wersja 9.0c (zawarta na płycie)
CPU dla dedykowanego serwera
2.4GHz lub szybszy
Gra w sieci LAN i Internecie
od 2 do 32 graczy; wymagany DSL, łącze kablowe lub szybsze

Poprawki

Ostatecznie zostały wydane dwie poprawki.

ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/Battlefront1_2_Eng.exe: 1.2 Update (1/05)
Patch zawiera wydane wcześniej poprawki 1.1 i 1.11. Łącznie poprawiono dużo różnych rzeczy. Ich lista znajdowała się na stronie http://www.lucasarts.com/support/update/Battlefront.html. Dedykowane serwery wymagają własnej wersji 1.2, a po jej instalacji będą współdziałały jedynie z klientami 1.2 (w drugą stronę też to działa, klienci 1.2 współpracują tylko z serwerami 1.2). Dostępne są oddzielne pliki poprawki dla wersji francuskiej, niemieckiej, włoskiej i hiszpańskiej.

Poprawka może być u polskiego wydawcy - L.E.M.: Star Wars: Battlefront (PC): Patch 1.2.

ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/Battlefront_Beta1_3.exe: 1.3 beta update (04/21/05)
Patch ma status BETA, może nie działać wszędzie i przeznaczony jest dla amerykańskiej wersji gry. Łata głównie problemy w trybie multiplayer, których lista znajdowała się na stronie http://support.lucasarts.com/patches/battlefront1_3.htm. Dodatkowo poprawiono pilota CIS strzelającego do tyłu (cokolwiek to znaczy ~;) ). Przed instalacją BETA 1.3 konieczna jest instalacja poprawki 1.2. Dedykowane serwery wymagają własnej wersji BETA 1.3, a po jej instalacji będą współdziałały jedynie z klientami BETA 1.3 (którzy nie będą współpracowali z serwerami 1.2). Serwerów BETA 1.3 jest pewnie niewiele, więc trzeba dobrze przemyśleć, czy chce się instalować tą poprawkę.

UWAGA: patch BETA 1.3 nie bardzo działa z wydaną w Polsce angielskiej wersją gry! Przynajmniej na moim komputerze. Da się zainstalować, ale po uruchomieniu SecuROM nie pozwoli grać, wyświetlając poniższy komunikat (oczywiście oryginalna płyta w napędzie):

B - SecuROM dla BETA 1.3

Pewnie korzystając z procedury uzyskania nowszej wersji binarki z SecuROM (opisałem co i jak przy okazji "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords") można otrzymać działającą u nas wersję BETA 1.3. Mi ona nie była do niczego potrzebna, więc nawet nie próbowałem.

"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: Battlefront.zip (186938776/182557kB/178.28MB). W ZIPie znajdują się pliki poprawek 1.2 dla wydanej w Polsce angielskiej wersji gry i BETA 1.3 oraz archiwum stron opisu (w starszej wersji) w formacie .mht.

Opis wydania "STAR WARS™ Battlefront (Classic, 2004)" z GOG.COM

Korzystając z promocji kupiłem za 29.79PLN "STAR WARS™ Battlefront (Classic, 2004)". W pakiecie dostałem:

"STAR WARS™ Battlefront (Classic, 2004)" - opis uruchomienia
Bonusy:

Przetestowałem pakiet "STAR WARS™ Battlefront (Classic, 2004)" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.


Instalacja "Star Wars: Battlefront" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program, który umożliwia:

Instalację "Star Wars: Battlefront" na dysku
Opcja działa w "czystym" Windows 7 x64.
Sprawdzenie dostępności aktualizacji, zapoznanie się z dokumentacją (2 pliki) i przetestowanie komputera
Opcja działa prawidłowo, a tester w "czystym" Windows 7 x64 twierdzi, że prawie wszystko jest OK (nie wykrywa karty dźwiękowej, ale to pewnie z powodu braku praw administracyjnych).
Odwiedzenie strony LucasArts i zapoznanie się z plikiem licencji
Nigdy nie korzystałem, ale pewnie coś robi.

Instalator bez problemu działa w "czystym" Windows 7 x64. ~:) Na samym początku należy podać numer licencji. Następnie można zainstalować "GameSpy Arcade", ale mi się nigdy tego robić nie chciało. W trakcie instalacji można wybrać jedną z dwóch metod:

  1. instalacja automatyczna - umieści pliki w domyślnym miejscu na dysku C:;
  2. instalacja manualna - pozwala samemu wybrać co i gdzie ma się znaleźć.

Jeśli wybrało się instalację manualną (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\LucasArts\Star Wars Battlefront"), to można dodać skrót na pulpit. Na zakończenie można poczytać sobie plik README.TXT i należy zrezygnować z dodawania do systemu DirectX, bo jest w historycznej wersji 9.0c.

Po instalacji należy załatać grę. Poprawka "1.2 Update" - Battlefront1_2_Eng.exe działa w "czystym" Windows 7 x64. Po uruchomieniu znajdzie grę i wymieni co trzeba.

Uruchomienie "Star Wars: Battlefront" w Windows 7 x64

Gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z kilkoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo, bardzo, przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie. Jest zabezpieczona przez SecuROM i wcale nie chce współpracować z zamontowanym obrazem. ~:( Możliwe, że coś innego niż MagicDisk, z którego korzystam, może działać lepiej.

    Trzeba zatem narażać oryginał...

  2. Niezałatana wersja gry robi BUM. I na blaszaku (X-Wing), i na laptaku (B-Wing), które taki sam mają chyba tylko system operacyjny. Widać ten typ tak ma. Konieczna zatem jest instalacja "1.2 Update" - Battlefront1_2_Eng.exe. Gra z poprawką działa bez problemów.
  3. Gra może mieć problemy z procesorami wyposażonymi w kilka rdzeni. Wcześniej lub później robi wówczas BUM. Ale moje dwu- i czterordzeniowe Intele nie sprawiają kłopotów. Przynajmniej z 8800 GTS 512 SLI i GTX 970, no i grafiką by Intel. Bo bez SLI 8800 GTS 512 powoduje, że czterordzeniowy Intel nie pozwala na uruchomienie gry i po sprawdzeniu SecuROM gra wisi. Istnieje kilka sposobów obejścia problemu:
    1. Można w BIOSie wymusić pracę procesora tylko na jednym rdzeniu. Skuteczne, ale baaardzo niepraktyczne. ~;)
    2. Można wyciągnąć skrót do pliku Battlefront.exe i zmienić linię uruchamiającą program z "G:\Games\LucasArts\Star Wars Battlefront\GameData\Battlefront.exe" na:
      C:\Windows\System32\cmd.exe /C start "BFI" \
      /D "G:\Games\LucasArts\Star Wars Battlefront\GameData" /high /affinity 8 \
      "G:\Games\LucasArts\Star Wars Battlefront\GameData\Battlefront.exe"

      Powyższe polecenie to jedna linia, tu połamana w miejscu \, aby łatwiej było ją czytać. Oczywiście z dokładnością do ścieżki. Ponieważ w ścieżce znajdą się spacje, to odpowiednie fragmenty zostały zamknięte w "".

      Takie polecenie uruchomi "Command Prompt", z niego odpali w katalogu "G:\Games\LucasArts\Star Wars Battlefront\GameData" program "G:\Games\LucasArts\Star Wars Battlefront\GameData\Battlefront.exe" nadając mu wysoki priorytet (/high) i wymuszając pracę na jednym (tu czwartym) rdzeniu (/affinity 8). Czyli zrobi to, o co chodzi. Więcej o /affinity wcześniej, przy okazji "Star Wars: Force Commander".

Grę można uruchomić z pstryczkami. Należy utworzyć skrót do pliku Battlefront.exe i uzupełnić wywołanie o wybrane pstryczki. Np.

Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: Battlefront"

Oficjalnie gra nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu. Taką informację można znaleźć na stronach wsparcia od Disneya. Z drugiej strony, w Sieci jacyś ludkowie opowiadają, że im się udało uruchomić, ale może im się tylko wydaje. ~;) Mi się nie udało.

W podkatalogu \GameData\Data\_LVL_PC (u mnie "G:\Games\LucasArts\Star Wars Battlefront\GameData\Data\_LVL_PC") znajduje się plik vidmode.ini, w którym gra zapisuje potencjalnie dostępne ustawieniu grafiki. Jest on tworzony przy pierwszym uruchomieniu gry i uaktualniany przy każdej zmianie karty graficznej. Ale nie jest aktualizowany przy zmianie monitora, a jego parametry mają bezpośredni wpływ na dostępne opcje. Aby odblokować niedostępne ustawienia, wystarczy skasować plik. Przy kolejnym uruchomieniu gry zostanie stworzony na nowo. Ja tak odblokowałem 1600x1200, które było niedostępne w starym monitorze.

Niestety, chociaż w pliku mam 1920x1200, to gra nie udostępnia tej rozdzielczości. ~:(

Gra w Sieci

"Star Wars: Battlefront" umożliwia grę w Sieci. Jedynym dostępnym i wymaganym protokołem jest TCP/IP, umożliwiający grę w sieci lokalnej (do 50 osób) i Internecie (do 32 osób). Połączenie dostępne w różnych wariantach:

Internet
Do 32 graczy, z możliwością rejestracji i wyszukiwania via GameSpy (od 2013 nie działa).
LAN
Do 50 graczy z lokalnym wyszukiwaniem.
Direct Connection
Do 32 graczy, z bezpośrednim wskazaniem adresu komputera hostującego grę.

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie (opcja LAN i Direct Connection). Krótko mówiąc - działa~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: Battlefront"

Instalacja
Bez problemów w Windows 7 x64.
Płyta w trakcie gry
Tak, zawsze pierwsza i tylko oryginał (zabezpieczenie SecuROM).
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
Z pewnymi kruczkami, ale działa OK.
DDRAW.DLL
Systemowy.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Procesory wielordzeniowe
Możliwe problemy, ale z rozwiązaniem.
Szeroki ekran
Oficjalnie brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
1600x1200, w tabelce FPSy (V-Sync 60)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
1280x1024 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 na poziomie 60-
(z drobnymi błędami)
stabilne 60 stabilne 60
1600x1200 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 na poziomie 40+
(z drobnymi błędami)
stabilne 60 stabilne 60
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
2.71GB/2.33GB

Gra działa płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D.

B - jest OK, logo B - jest OK, starter B - jest OK, menu
B - jest OK, tytuł B - jest OK, film B - jest OK, misja

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w Windows 10 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt