UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Star Wars: Knights of the Old Republic
Opis gry, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania jej w Windows 7 Ultimate x64 SP1.
I tam należy szukać szczegółów.
Przetestowałem również pakiet "STAR WARS™: Knights of the Old Republic" z GOG.COM w Windows 10 Pro x64 - całość działa bez problemów. ~:)
Szczegółowy opis: "STAR WARS™: Knights of the Old Republic" z GOG.COM.
UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD.
Instalacja "Star Wars: Knights of the Old Republic" w Windows 10 x64
Instalator bez problemu działa w "czystym" Windows 10 x64. ~:)
Całą procedurę opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1.
I tam należy szukać szczegółów.
W Windows 10 gra została "odziedziczona" po Windows 8/8.1 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\SWKotOR.
W tym przypadku miałem już:
- Skrót na "Pulpicie" uruchamiający grę na jednym rdzeniu.
- Załataną grę.
Kilka szczegółów w Windows 8/8.1.
Uruchomienie "Star Wars: Knights of the Old Republic" w Windows 10 x64
Gra bez problemów działa w "czystym" Windows 10 x64.
Z kilkoma zastrzeżeniami:
- Gra jest bardzo, bardzo, przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie.
A dokładniej, to zawsze chce pierwszą płytę.
Całość jest zabezpieczona przez SecuROM i wcale nie chce współpracować z zamontowanym obrazem. ~:(
Możliwe, że coś innego niż MagicDisk, z którego korzystam, może działać lepiej.
Trzeba zatem narażać oryginał...
- Z "kartą" G31 Express Chipset Family i sterownikami Windows 10 (8.15.10.2697) gra nie działa.
Chwilę po uruchomieniu gra robi BUM.
Rozwiązaniem są sterowniki Windows 7 (8.15.10.1930).
Z nimi gra po prostu działa jak powinna. ~:)
- Gra ma problemy z procesorami wyposażonymi w kilka rdzeni, choć ja tego nie doświadczyłem.
Może za krótko grałem, a może Windows 10 ma już odpowiednie "shimsy" dla "Star Wars: Knights of the Old Republic", tak jak dla "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords"?
Jeśli jednak gra robi BUM na procesorach z kilkoma rdzeniami, to istnieje kilka sposobów obejścia problemu:
- Można w BIOSie wymusić pracę procesora tylko na jednym rdzeniu.
Skuteczne, ale baaardzo niepraktyczne. ~;)
- Po uruchomieniu gry należy przepstryknąć się na "Pulpit", uruchomić "Task Manger", odszukać proces swkotor.exe i wymusić pracę na jednym rdzeniu.
Prawy klik na procesie, z podręcznego menu należy wybrać "Set affinity..." i zostawić zaznaczony tylko jeden procesor.
Skuteczne, ale mało wygodne.
- Można wyciągnąć skrót do pliku swkotor.exe i zmienić linię uruchamiającą program z G:\Games\LucasArts\SWKotOR\swkotor.exe na:
C:\Windows\System32\cmd.exe /C start "SWKOTOR" \
/D G:\Games\LucasArts\SWKotOR /high /affinity 8 \
G:\Games\LucasArts\SWKotOR\swkotor.exe
Powyższe polecenie to jedna linia, tu połamana w miejscu \, aby łatwiej było ją czytać.
Oczywiście z dokładnością do ścieżki.
Jeśli w ścieżce znajdą się spacje, to należy taki fragment zamknąć w "", np. "C:\Program Files (x86)\SWKotOR".
Takie polecenie uruchomi "Command Prompt", z niego odpali w katalogu G:\Games\LucasArts\SWKotOR program G:\Games\LucasArts\SWKotOR\swkotor.exe nadając mu wysoki priorytet (/high) i wymuszając pracę na jednym (tu czwartym) rdzeniu (/affinity 8).
Czyli zrobi to, o co chodzi.
Więcej o /affinity wcześniej, przy okazji "Star Wars: Force Commander".
- Przy durnych problemach z grafiką (i ATI, i NVIDIA, a ponoć i Intel) pomocny może być "Dantooine lag fix".
W pliku swkotor.ini (jest w katalogu gry) do sekcji [Graphics Options] należy dodać linijkę Disable Vertex Buffer Objects=1.
Jeśli fix jest zbędny, można zmienić 1 na 0.
- Jeśli zdechnie FPS, można wyłączyć "Frame Buffer Effects" i "Soft Shadows" (odpowiednio Frame Buffer=0 i Soft Shadows=0 w sekcji [Graphics Options]).
Reszta może być na maksa. ~;)
8800 GTS 512 wymagał wyłączenia tych opcji, ale ostatnio mu przeszło i teraz działa bez problemów.
Dla G31 Express Chipset Family opcje te po prostu są niedostępne.
Też rozwiązanie. ~;)
- Więcej pomocnych informacji można znaleźć tu.
- Jeśli jakieś opcje nie są dostępne z poziomu menu gry, można spróbować ustawić je w pliku swkotor.ini.
Ja tak włączyłem sobie "Anisotropy x16", które w menu było martwe.
GTS 450 512MB wymaga dobrego chłodzenia.
Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: Knights of the Old Republic"
Gra nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu.
Ale "hackując" plik swkotor.exe można uzyskać zadowalające efekty.
Całość procedury opisana jest na WSGF.
W Windows 10 nie testowałem.
Podsumowanie "Star Wars: Knights of the Old Republic"
- Instalacja
- Bez problemów w Windows 10 x64.
- Płyta lub obraz w trakcie gry
- Tak, zawsze pierwsza i tylko oryginał (zabezpieczenie SecuROM).
- Uruchomienie w Windows 10 x64
- Z pewnymi kruczkami, ale działa OK.
- DDRAW.DLL
- Systemowy.
- Sterowniki NVIDIA
- Bez znaczenia.
- Sterowniki Intel
- 8.15.10.1930 dla Windows 7, zintegrowany Intel przestaje się wyrabiać.
- Procesory wielordzeniowe
- Możliwe problemy, ale z rozwiązaniem.
- Szeroki ekran
- Brak wbudowanej obsługi.
Uzyskanie wymaga "hackowania".
- Maksymalna rozdzielczość
- 1600x1200, w tabelce FPSy (V-Sync 60)
Rozdzielczość
| Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
|
G31 Express Chipset Family
sterownik Windows 7 (8.15.10.1930)
| 8800 GTS 512
| GTS 450 512MB
|
Opcje "Frame Buffer Effects", "Soft Shadows" i "Antialiasing"
| Niedostępne
| WŁĄCZONE
|
1280x1024
| na poziomie 10++
| na poziomie 40++
| na poziomie 40++
|
1600x1200
| brak portu
| na poziomie 20++
| na poziomie 20++
|
- Gra w Sieci
- Nie dotyczy.
- Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
- 3.36GB/2.67GB
Gra działa płynnie (na G31 Express Chipset Family tak sobie ~;) ).
Cutscenki są odgrywane.
Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D.
W sumie dobrze jest. ~:)
Aha, Revan była kobietą! ~:P