UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: Knights of the Old Republic

Gra została wydana 19 listopada 2003, a w 2004 wydano polską wersję. W listopadzie 2006 grę wydano ponownie w kompilacji "Star Wars: The Best of PC". 17 lipca 2012 pojawiła się jeszcze raz, tym razem z "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords", jako "Star Wars: Knights of the Old Republic Collection". W tej edycji "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords" zawiera filmy i muzykę w docelowej, dobrej jakości.

GOG.COM udostępnia "STAR WARS™: Knights of the Old Republic" za 8.79€/9.99$/35.79PLN.

Recenzja gry "Star Wars: Knights of the Old Republic" na Bastionie.

Opis wydania

Posiadam L.E.M.owe, angielskie, boxowe wydanie gry. Wydanie nowoczesne, czyli biedne. ~;) W sporym pudełku z polską okładką znajdują się... cztery płyty CD i czarnobiała polska instrukcja, ale z kolorową okładką. Płyty zawierają tylko pełną, angielską wersję gry "Star Wars: Knights of the Old Republic".

Posiadam również L.E.M.owe, polskie wydanie gry. W zasadzie jest jeszcze biedniejsze. ~;) W etui z polską obwolutą znajduje się pięć płyt CD, bez pudełka i drukowanej instrukcji. Cztery płyty zawierają angielską wersję gry z polską lokalizacją tekstową, piąta - polskie instrukcje w formacie PDF do "Star Wars: Knights of the Old Republic" i "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords".

Polską wersję kupiłem, aby uhonorować twórców bardzo dobrej lokalizacji. Jeszcze jej nie zainstalowałem, bo nie chciało mi się kombinować jak mieć obie wersje jednocześnie. ~;)

Wymagania sprzętowe

Komputer
wymagany sprzęt w 100% zgodny DirectX 9.0b i OpenGL 1.4
System operacyjny
Windows 98, 98SE, ME, 2000 i XP
CPU
minimum Pentium III 1GHz lub Athlon 1GHz (zalecany przynajmniej Pentium 4 1.6GHz lub Athlon XP 1.6GHz)
Pamięć RAM
wymagane 128MB dla Windows 98, 256MB dla Windows ME/2000/XP (zalecane 512MB)
Karta graficzna
wymagany akcelerator 3D OpenGL 1.4, PCI lub AGP z pamięcią 32MB, ze sprzętową obsługą funkcji Transform and Lighting (T&L);
zalecana karta: przynajmniej ATI Radeon 9200 lub NVIDIA GeForce Ti
Karta dźwiękowa
16-bitowa zgodna w 100% z DirectX 9.0b
Kontroler
wymagana klawiatura i mysz
CD
wymagany napęd 4X IDE lub SCSI
HDD
wymagane przynajmniej 4.0GB wolnego, nieskompresowanego miejsca
DirectX
wersja 9.0b (zawarta na płycie)

Poprawki

Ostatecznie została wydana jedna poprawka (http://www.lucasarts.com/support/update/KotOR.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/SWKotOR1_03.exe: 1.03 Update (3/04). Zawiera wcześniejsze wersje 1.01 i 1.02. Łącznie załatane jest dużo różnych rzeczy. Ich lista znajdowała się na stronie http://www.lucasarts.com/support/update/KotOR.html.

Poprawka może być u polskiego wydawcy - L.E.M.: Star Wars: Knights of the Old Republic (PC): Patch 1.03.

"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: KotOR.zip (25863481/25257kB/24.67MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki oraz archiwum strony opisu (w starszej wersji) w formacie .mht.

AFAIK wszystkie wydania późniejsze niż oryginalne z 2003/2004 zawierają wszystkie poprawki i nie ma potrzeby ich łatania.

Wersja z GOG.COM zawiera poprawki.

Opis wydania "STAR WARS™: Knights of the Old Republic" z GOG.COM

Korzystając z promocji kupiłem za 8.69PLN "STAR WARS™: Knights of the Old Republic". W pakiecie dostałem:

"STAR WARS™: Knights of the Old Republic" - opis uruchomienia
Bonusy:

Przetestowałem pakiet "STAR WARS™: Knights of the Old Republic" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.


Instalacja "Star Wars: Knights of the Old Republic" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program, który bez problemu działa w "czystym" Windows 7 x64 ~:) i umożliwia instalację "Star Wars: Knights of the Old Republic" na dysku. W trakcie instalacji, oprócz zmiany lokalizacji (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\SWKotOR) i wybrania dodawanych skrótów, nie ma żadnych dodatkowych opcji.

Po instalacji można, a w zasadzie należy, załatać grę. Poprawka "1.03 Update" - SWKotOR1_03.exe działa w "czystym" Windows 7 x64. Po uruchomieniu znajdzie grę i wymieni co trzeba.

Jeśli już na etapie instalacji pojawią się poważne problemy, to można spróbować zastosować procedurę opisaną na tej stronie. Choć przewodnik dotyczy głównie Windows Vista, to może mieć zastosowanie również do Windows 7.

Ja instalowałem grę normalnie, bez zmian w trybach zgodności itp. i nie napotkałem żadnych trudności.

Uruchomienie "Star Wars: Knights of the Old Republic" w Windows 7 x64

Gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z kilkoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo, bardzo, przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie. A dokładniej, to zawsze chce pierwszą płytę. Całość jest zabezpieczona przez SecuROM i wcale nie chce współpracować z zamontowanym obrazem. ~:( Możliwe, że coś innego niż MagicDisk, z którego korzystam, może działać lepiej.

    Korzystając z obrazu, niezałatana wersja nawet nie mrygnie i nie wyświetli żadnego komunikatu. Wersja z poprawką jest bardziej komunikatywna. ~;)))

    KotOR - czytelny komunikat błędu

    Trzeba zatem narażać oryginał...

  2. Gra ma problemy z procesorami wyposażonymi w kilka rdzeni, czyli pewnie ze wszystkimi dzisiejszymi. Wcześniej lub później robi BUM. Istnieje kilka sposobów obejścia problemu:
    1. Można w BIOSie wymusić pracę procesora tylko na jednym rdzeniu. Skuteczne, ale baaardzo niepraktyczne. ~;)
    2. Po uruchomieniu gry należy przepstryknąć się na "Pulpit", uruchomić "Task Manger", odszukać proces swkotor.exe i wymusić pracę na jednym rdzeniu. Prawy klik na procesie, z podręcznego menu należy wybrać "Set affinity..." i zostawić zaznaczony tylko jeden procesor. Skuteczne, ale mało wygodne.
    3. Można wyciągnąć skrót do pliku swkotor.exe i zmienić linię uruchamiającą program z G:\Games\LucasArts\SWKotOR\swkotor.exe na:
      C:\Windows\System32\cmd.exe /C start "SWKOTOR" \
      /D G:\Games\LucasArts\SWKotOR /high /affinity 8 \
      G:\Games\LucasArts\SWKotOR\swkotor.exe

      Powyższe polecenie to jedna linia, tu połamana w miejscu \, aby łatwiej było ją czytać. Oczywiście z dokładnością do ścieżki. Jeśli w ścieżce znajdą się spacje, to należy taki fragment zamknąć w "", np. "C:\Program Files (x86)\SWKotOR".

      Takie polecenie uruchomi "Command Prompt", z niego odpali w katalogu G:\Games\LucasArts\SWKotOR program G:\Games\LucasArts\SWKotOR\swkotor.exe nadając mu wysoki priorytet (/high) i wymuszając pracę na jednym (tu czwartym) rdzeniu (/affinity 8). Czyli zrobi to, o co chodzi. Więcej o /affinity wcześniej, przy okazji "Star Wars: Force Commander".

  3. Przy durnych problemach z grafiką (i ATI, i NVIDIA, a ponoć i Intel) pomocny może być "Dantooine lag fix". W pliku swkotor.ini (jest w katalogu gry) do sekcji [Graphics Options] należy dodać linijkę Disable Vertex Buffer Objects=1. Jeśli fix jest zbędny, można zmienić 1 na 0.
  4. Jeśli zdechnie FPS, można wyłączyć "Frame Buffer Effects" i "Soft Shadows" (odpowiednio Frame Buffer=0 i Soft Shadows=0 w sekcji [Graphics Options]). Reszta może być na maksa. ~;)

    8800 GTS 512 wymagał(y) wyłączenia tych opcji, ale ostatnio mu (im) przeszło i teraz działa(ją) bez problemów. Czyżby efekt nowszej wersji PhysX? Opisałem moje podejrzenia przy okazji "Star Wars: Shadows of the Empire".

    GTX 970 nigdy nie miał(y) z tym problemu. ~:)

    A dla HDG 530 opcje te po prostu są niedostępne. Też rozwiązanie. ~;)

  5. Więcej pomocnych informacji można znaleźć tu.

Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: Knights of the Old Republic"

Gra nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu. Ale "hackując" plik swkotor.exe można uzyskać zadowalające efekty. Całość procedury opisana jest na WSGF.

Na razie jeszcze nie testowałem, ale kiedyś to sprawdzę.

Podsumowanie "Star Wars: Knights of the Old Republic"

Instalacja
Bez problemów w Windows 7 x64.
Płyta w trakcie gry
Tak, zawsze pierwsza i tylko oryginał (zabezpieczenie SecuROM).
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
Z pewnymi kruczkami, ale działa OK.
DDRAW.DLL
Systemowy.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Procesory wielordzeniowe
Problemy, ale z rozwiązaniem.
Szeroki ekran
Brak wbudowanej obsługi.
Uzyskanie wymaga "hackowania".
Maksymalna rozdzielczość
1600x1200, w tabelce FPSy (V-Sync 60)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
Opcje "Frame Buffer Effects" i "Soft Shadows" Wyłączone WŁĄCZONE Niedostępne WŁĄCZONE
1280x1024 stabilne 60 zazwyczaj 40+
złe SLI, złe... ~;)
stabilne 60 stabilne 60 zazwyczaj 40+ stabilne 60 stabilne 60
1600x1200 na poziomie 25+ stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 na poziomie 20+ stabilne 60 stabilne 60
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
3.36GB/2.67GB

Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D.

KotOR - jest OK, logo KotOR - jest OK, starter KotOR - jest OK, menu
KotOR - jest OK, tytuł KotOR - jest OK, film KotOR - jest OK, misja

W sumie dobrze jest. ~:)

Aha, Revan była kobietą! ~:P

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w Windows 10 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt