UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: Episode I: Racer

Opis gry, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania jej w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Nie mam już komputera testowego z Windows 10, aby przetestować pakiet "STAR WARS™ Episode I: Racer" z GOG.COM na tym systemie. W Windows 7 Ultimate x64 SP1 nie wystąpiły żadne problemy. Szczegółowy opis: "STAR WARS™ Episode I: Racer" z GOG.COM.


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD.


Instalacja "Star Wars: Episode I: Racer" w Windows 10 x64

Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 10 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 10.
  2. Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.
  3. Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // Star Wars Episode I: Racer.

Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

W Windows 10 gra została "odziedziczona" po Windows 8/8.1 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\RACER. W tym przypadku miałem już:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Play Star Wars Episode I: Racer" na "Pulpicie" prowadzący do G:\Games\LucasArts\RACER\RACER.EXE.
  3. Załataną grę.
  4. Obsługę 3D.

Kilka szczegółów w Windows 8/8.1.

Uruchomienie "Star Wars: Episode I: Racer" w Windows 10 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 10 x64. No, prawie, bo jest kilka zastrzeżeń:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
  2. Może się zdarzyć, że po uruchomieniu gry nie ma problemów z dźwiękiem w trakcie intra. Po uruchomieniu się menu gry dźwięk znika. Po wejściu do ustawień dźwięku (Settings\Audio Settings) okazuje się, że gra nie wykrywa karty dźwiękowej. Zmiana jest niedostępna i wyświetla się zabawne: No sound card detected~:/

    Rozwiązanie jest proste. Wystarczy nadać pełne prawa do katalogu gry dla graczy. Zapewni to dodatkowo możliwość zapisywania wyników, rekordów itp. Choć czasami działa w kratkę. ~;)

    A jeszcze lepiej jest uruchamiać grę z prawami administratora.

  3. Mogą wystąpić problemy z Z-buforem. W testowym Windows 10 x64 z "kartą" G31 Express Chipset Family prawidłowo i bez błędów renderowane jest jedynie najbliższe otoczenie. Wszystko, co jest dalej, jest czarne lub znika w bladej mgle.

    Gra się normalnie uruchamia, zachowuje stabilnie, to, co widać renderuje prawidłowo i bez błędów, tylko Z-bufor karty jest za mały. Nie udało mi się tego obejść. ~:( Możliwe, że ten typ tak ma, tym bardziej, że nie bardzo jest czym "kręcić" w ustawieniach sterowników... Dopiero późniejsze wersje sprzętu i sterowników dają dostęp do ustawień DirectX. Wygląda to identycznie jak w testowym laptaku z podobną, ale starszą, wbudowaną grafiką - Mobile Intel 965 Express Chipset Family i Windows 7 x64. I tam też nie udało mi się tego obejść. ~:(

    Z "kartą" G31 Express Chipset Family nie da się wykorzystać plików z WineD3D For Windows lub dgVoodoo 2 (brak obsługi DirectX 11). W obu przypadkach gra tuż po uruchomieniu robi BUM z komunikatem o braku możliwości uruchomienia DirectDraw. ~:(

  4. Z 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB jest, hmmm, gorzej. Nieważne, czy gra jest poprawiona łatką dla XP, czy nie, na ekranie za wiele nie widać.

    Rozwiązaniem są pliki z WineD3D For Windows~:) Należy jedynie dobrać odpowiednią wersję pakietu. Przetestowałem 1.7.54, która działała prawidłowo. 1.7.55 i późniejsze (np. 1.8-rc1 i 1.9.1) nie chciały działać. Od jakiegoś czasu, na stronie twórcy, zalecaną wersją jest 1.7.52, choć możliwe, że 3.6 (14.04.2018) będzie równie dobra (w Windows 7 jest OK). Aby zainstalować pliki należy:

    1. Pobrać ze strony np. WineD3DForWindows_1.7.54.zip.
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (u mnie G:\Games\LucasArts\RACER) wrzucić trzy pliki: ddraw.dll, libwine.dll i wined3d.dll.

    I zadziałało. ~:)))

    Mogą wystąpić pewne efekty uboczne:

    Dla karty GTS 450 512MB można zamiast WineD3D For Windows skorzystać z dgVoodoo 2. Należy:

    1. Pobrać ze strony dgVoodoo 2 np. dgVoodoo2_5.zip lub nowszy (np. 2.55).
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (u mnie G:\Games\LucasArts\RACER) wrzucić dwa pliki: DDraw.dll i D3DImm.dll z podkatalogu \MS rozpakowanego archiwum.

    I powinno być dobrze. Mogą wystąpić efekty uboczne podobne do wymienionych powyżej, łącznie z metodami obejścia (np. ustawienie zgodności z Windows XP SP2 lub SP3 we właściwościach programu SWEP1RCR.EXE). Za to nie ma problemu ze zbyt szybkim działaniem gry.

  5. Gra może działać za szybko. Problem zgłaszany tu i ówdzie, np. na Play Old PC Games // Star Wars Episode I: Racer i tam sugerowanym rozwiązaniem jest dgVoodoo 2 (tylko dla kart wspierających DirectX 11). Z GTS 450 512MB działa, o czym powyżej.

    Dodatkowo należy upewnić się, że włączony jest V-Sync:

    Zazwyczaj pomaga. ~:)

    Jeszcze jednym rozwiązaniem dla kart NVIDIA, podpatrzonym w "STAR WARS™ Shadows of the Empire™" z GOG.COM, może być wykorzystanie NVIDIA Profile Inspector i ograniczenie FPSu dla gry w okolicach 60. Pobierając program raczej należy skorzystać z mirrora autora, bo inne mogą zawierać nieaktualną wersję (dla "Star Wars: Episode 1 Racer" z klasycznego nośnika w Windows 7 Ultimate x64 SP1 sprawdziłem wersję 2.1.2.0). Należy:

    1. Pobrać archiwum, wyciągnąć z niego program nvidiaProfileInspector.exe i uruchomić.
    2. W polu "Profiles" wybrać "Star Wars: Episode 1 Racer".
    3. W sekcji "2 - Sync and Refresh" zmienić "Frame Rate Limit" z "Off" na "59.7".
    4. Zapisać zmiany klikając "Apply changes" i zamknąć program.

    I powinno być OK, ale tego rozwiązania w Windows 10 Pro x64 nie sprawdzałem (i nie mam już jak).

Obrazki ilustrujące powyższe problemy wykonałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 8/8.1 Pro x64. I tam należy szukać szczegółów.

GTS 450 512MB wymaga dobrego chłodzenia.

Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: Episode I: Racer"

Gra nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu. Ale "hackując" pliki SWEP1RCR.EXE i RACER.EXE można uzyskać zadowalające efekty. Całość procedury opisana jest na WSGF. Opisane są tam również możliwe efekty uboczne.

Sprawdziłem - działa. ~:) Moim celem było uzyskanie rozdzielczości 1920x1200. Korzystając z HexEdytora poprawiłem pliki:

SWEP1RCR.EXE
Wyszukałem ciąg "80 02 00 00 75 09 81 7f 08 e0 01", w którym wartości "80 02" i "e0 01" odpowiadają za rozdzielczość 640x480. Zmieniłem "80 02" (640) na "80 07" (1920) i "e0 01" (480) na "b0 04" (1200).
RACER.EXE
Wyszukałem ciąg "80 02 00 00 00 a0 00 00 80 03 00 00 00 e8 00 00 80 05 00 00 00 08 01 00 80 06 00 00 00 68 01 00 80 0c 00 00 00 e0 01", którego początek i koniec ma znane już znaczenie. Tu również zmieniłem "80 02" (640) na "80 07" (1920) i "e0 01" (480) na "b0 04" (1200).

Występują spodziewane efekty uboczne (lekkie przycięcie w pionie, rozciągnięte menu, HUD i brakujące obrazki w starterze), ale da się z nimi żyć, a gra wykorzystuje wszystkie piksele ekranu. ~;)

Gra w Sieci

"Star Wars: Episode I: Racer" umożliwia grę w Sieci. Jedynym dostępnym i wymaganym protokołem jest IPX.

IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 8 osób. Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper, który wymaga działającego TCP/IP.

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: Episode I: Racer"

Instalacja
W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 10.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows 10 x64
Z pewnymi kruczkami, ale może działać OK.
Z G31 Express Chipset Family gra działa, ale nie da się grać z uwagi na problemy z Z-buforem, czyli nie działa. ~:(
DDRAW.DLL
WineD3D For Windows (do 1.7.54 lub od 2.8) dla 8800 GTS 512 (gra może działać trochę za szybko; pomóc może NVIDIA Profile Inspector).
dgVoodoo 2 dla GTS 450 512MB.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7), działa, ale niczego nie widać, czyli nie działa. ~:(
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak wbudowanej obsługi.
Uzyskanie wymaga "hackowania".
Maksymalna rozdzielczość
1600x1200 (co najmniej 1920x1200 "hackując" binaria), w tabelce FPSy (V-Sync 60; N/A - brak danych z FRAPS, ale jest płynnie, czasami za bardzo ~;) )
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
G31 Express Chipset Family 8800 GTS 512 GTS 450 512MB
sterownik Windows 10 (8.15.10.2697) sterownik Windows 7 (8.15.10.1930) WineD3D For Windows WineD3D For Windows dgVoodoo 2
kłopoty z Z-buforem i grać się nie da ciut za szybko ciut za szybko z dobrą szybkością
1280x1024 na poziomie 21+
(trochę żre FRAPS)
na poziomie 40+ N/A N/A na poziomie 47+
1920x1200 brak portu N/A N/A na poziomie 35+
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
190MB/178MB + obraz UIF 452MB

Gra działa płynnie, również w Sieci, a czasami wręcz "nadpłynnie". ~;) Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z lepszym lub gorszym rozwiązaniem), kłopoty może sprawiać Z-bufor. Można uzyskać HD (Vert-) z drobnymi efektami ubocznymi.

EI:R - jest OK, SOA#1
EI:R - jest OK, 1920x1200

W sumie dobrze jest. ~:) (O ile nie korzysta się z "kart" Intela.)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 7 Ultimate x64 SP1
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
6.49.030 15.11.2021
Author:
Yogurt