Gra została wydana 18 maja 1999.
Recenzja gry "Star Wars: Episode I: The Phantom Menace" na Bastionie.
Posiadam L.E.M.owe, boxowe wydanie gry, z polską okładką. W pudełku znajduje się płyta CD, czarnobiała polska instrukcja, ale z kolorową okładką i karta rejestracyjna L.E.M. Na płycie znajduje się tylko pełna, angielska wersja gry "Star Wars: Episode I: The Phantom Menace".
Została wydana jedna poprawka (http://www.lucasarts.com/support/update/phantom.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/tpmupd11.exe: 8-bit Sound Update (10/99). Choć nazywa się dziwnie, to naprawia błąd pojawiający się w trakcie wyboru opcji joysticka lub video w konfiguracji sprzętu wywołanej ze startera, gdy używa się DirectX 7. Poprawka działa tylko z pełną wersją gry.
Poprawka może być u polskiego wydawcy - L.E.M.: Star Wars Episode I: The Phantom Menace (PC): Patch 1.1.
"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: phantom.zip (812066/793kB/0.77MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki oraz archiwum strony opisu w formacie .mht.
Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:
Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:
W trakcie instalacji można zmienić lokalizację (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\LucasArts\The Phantom Menace") i warto jest wybrać pełną opcję (335MB), gra prawie nie będzie ciągnąć swoich plików z CD. Pod koniec procesu nie ma co klikać kalibracji joysticka, ponieważ joysticki USB nie są widoczne w Virtual PC (przynajmniej moje).
Na etapie instalacji można załatać grę. Poprawka "8-bit Sound Update" - tpmupd11.exe to instalator, który działa również w "czystym" Windows 7 x64. Po uruchomieniu odnajdzie grę i podmieni co trzeba.
Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki DeIsL.isu, dsetup.dll, dsetup16.dll, dsetup32.dll, instdx50.exe, register.exe, SYSCHECK.EXE, SYSCHECK.INI, Uninstall The Phantom Menace i Website.exe.
Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):
Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\The Phantom Menace\v1.0] "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\The Phantom Menace\\WMAIN.EXE" "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\The Phantom Menace" "Source Path"="V:" "CD Path"="V:" "Analyze Path"="V:\\INSTALL\\SysCheck.exe" "Source Dir"="V:\\" "JoystickID"="1" "InstallType"=dword:00000001 "SoundCard"="TRUE"
Jeżeli na etapie instalacji w Windows XP w Virtual PC załatano grę, to dochodzi jeden wpis i wówczas klucz ma następującą zawartość:
Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\The Phantom Menace\v1.0] "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\The Phantom Menace\\WMAIN.EXE" "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\The Phantom Menace" "Source Path"="V:" "CD Path"="V:" "Analyze Path"="V:\\INSTALL\\SysCheck.exe" "Source Dir"="V:\\" "JoystickID"="1" "InstallType"=dword:00000001 "SoundCard"="TRUE" "Magic"=dword:00092774
Aha, w obu przypadkach powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.
Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Play The Phantom Menace", prowadzi do "G:\Games\LucasArts\The Phantom Menace\TPM.EXE".
I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: Episode I: The Phantom Menace". Po uruchomieniu gra robi BUM z komunikatem: Could not initialize HAL, ponieważ Virtual PC nie ma żadnego wsparcia dla Direct3D. W efekcie nie uda się uruchomić gry w ten sposób...
Należy skopiować:
Problem jest ze skompresowanym plikiem BIG.Z, który powinno się rozpakować do BIG.LAB, ale nie bardzo jest czym. ~:( Nie rusza go 7-zip, gzip i co tam jeszcze miałem na dysku windzianym i linuxianym. Ale może za mało szukałem?
Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry.
Jak wspomniałem wcześniej, poprawka "8-bit Sound Update" - tpmupd11.exe działa w "czystym" Windows 7 x64, wiec nie ma problemu z jej instalacją.
Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyt i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC. Z zastrzeżeniem co do pliku BIG.Z/BIG.LAB...
Ponieważ poradziłem sobie sam, to z tej metody nie korzystałem, ale powinna zadziałać.
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Jedynym zastrzeżeniem jest to, że gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
Na pierwszy rzut oka gra nie posiada wbudowanej obsługi rozdzielczości wyższych niż 1600x1200. To najwyższa wartość, którą można wybrać w opcjach konfiguracyjnych. Ale wystarczy drugi rzut oka, tym razem do pliku OBI.INI z katalogu gry (u mnie "G:\Games\LucasArts\The Phantom Menace"), aby stwierdzić, że znajdują się tam zmienne screen_width i screen_height, które ustawiają rozdzielczość w czasie gry.
Wystarczy zmienić je na własne (np. screen_width=1920 i screen_height=1200), aby gra uruchomiła się ustawionej rozdzielczości. ~:) W zasadzie jedynym ujemnym efektem jest mniejsze lub większe przycięcie obrazu od góry i dołu w trakcie rozgrywki (obraz jest dopasowany do szerokości i przycięty w pionie przy zachowaniu właściwych proporcji). Oczywiście jeśli wejdzie się w opcje konfiguracyjne, to gra wróci do standardowych wartości.
Rozdzielczość | Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
8800 GTS 512 | 8800 GTS 512 SLI | GTX 970 | GTX 970 SLI | HDG 530 | GTX 970 | GTX 970 SLI | |
1280x1024 | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30 |
1600x1200 | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30
(ale dostępny max to 1400x1050 przy 640MB pamięci "karty") | stabilne 30 | stabilne 30 |
1920x1200 | nie sprawdzałem | nie sprawdzałem | nie sprawdzałem | nie sprawdzałem | niedostępne | nie sprawdzałem | stabilne 30 |
Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D. Można uzyskać HD (Vert-) z drobnymi efektami ubocznymi.
Dobrze jest. ~:)