UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: Episode I: The Phantom Menace

Gra została wydana 18 maja 1999.

Recenzja gry "Star Wars: Episode I: The Phantom Menace" na Bastionie.

Opis wydania

Posiadam L.E.M.owe, boxowe wydanie gry, z polską okładką. W pudełku znajduje się płyta CD, czarnobiała polska instrukcja, ale z kolorową okładką i karta rejestracyjna L.E.M. Na płycie znajduje się tylko pełna, angielska wersja gry "Star Wars: Episode I: The Phantom Menace".

Wymagania sprzętowe

System operacyjny
Windows 95 lub 98
CPU
wymagany Pentium 200MHz lub szybszy
Pamięć RAM
32MB
Karta graficzna
wymagany akcelerator 3D, PCI lub AGP z pamięcią 4MB, zgodny z Direct3D lub Glide
Karta dźwiękowa
wymagana karta 16-bitowa lub lepsza
Kontroler
wymagana klawiatura; opcjonalne wsparcie dla gamepadów i joysticków
CD
4X IDE lub SCSI
DirectX
wersja 6.1 (zawarta na płycie); cały system musi być w 100% zgodny z DirectX

Poprawki

Została wydana jedna poprawka (http://www.lucasarts.com/support/update/phantom.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/tpmupd11.exe: 8-bit Sound Update (10/99). Choć nazywa się dziwnie, to naprawia błąd pojawiający się w trakcie wyboru opcji joysticka lub video w konfiguracji sprzętu wywołanej ze startera, gdy używa się DirectX 7. Poprawka działa tylko z pełną wersją gry.

Poprawka może być u polskiego wydawcy - L.E.M.: Star Wars Episode I: The Phantom Menace (PC): Patch 1.1.

"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: phantom.zip (812066/793kB/0.77MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki oraz archiwum strony opisu w formacie .mht.

Instalacja "Star Wars: Episode I: The Phantom Menace" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:

Instalację "Star Wars: Episode I: The Phantom Menace" na dysku
Opcja nie działa w "czystym" Windows 7 x64, ale umożliwia instalację gry w Windows XP (również w Virtual PC).
Zapoznanie się z dokumentacją (3 pliki)
Opcja działa prawidłowo.
Analizę komputera
Opcja działa w "czystym" Windows 7 x64 i według niej wszystko jest OK.

Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Virtual PC i przekopiowanie wyników na dysk Windows 7.

    W trakcie instalacji można zmienić lokalizację (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\LucasArts\The Phantom Menace") i warto jest wybrać pełną opcję (335MB), gra prawie nie będzie ciągnąć swoich plików z CD. Pod koniec procesu nie ma co klikać kalibracji joysticka, ponieważ joysticki USB nie są widoczne w Virtual PC (przynajmniej moje).

    Na etapie instalacji można załatać grę. Poprawka "8-bit Sound Update" - tpmupd11.exe to instalator, który działa również w "czystym" Windows 7 x64. Po uruchomieniu odnajdzie grę i podmieni co trzeba.

    Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki DeIsL.isu, dsetup.dll, dsetup16.dll, dsetup32.dll, instdx50.exe, register.exe, SYSCHECK.EXE, SYSCHECK.INI, Uninstall The Phantom Menace i Website.exe.

    Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\The Phantom Menace\v1.0]
    "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\The Phantom Menace\\WMAIN.EXE"
    "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\The Phantom Menace"
    "Source Path"="V:"
    "CD Path"="V:"
    "Analyze Path"="V:\\INSTALL\\SysCheck.exe"
    "Source Dir"="V:\\"
    "JoystickID"="1"
    "InstallType"=dword:00000001
    "SoundCard"="TRUE"

    Jeżeli na etapie instalacji w Windows XP w Virtual PC załatano grę, to dochodzi jeden wpis i wówczas klucz ma następującą zawartość:

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\The Phantom Menace\v1.0]
    "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\The Phantom Menace\\WMAIN.EXE"
    "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\The Phantom Menace"
    "Source Path"="V:"
    "CD Path"="V:"
    "Analyze Path"="V:\\INSTALL\\SysCheck.exe"
    "Source Dir"="V:\\"
    "JoystickID"="1"
    "InstallType"=dword:00000001
    "SoundCard"="TRUE"
    "Magic"=dword:00092774

    Aha, w obu przypadkach powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.

    Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Play The Phantom Menace", prowadzi do "G:\Games\LucasArts\The Phantom Menace\TPM.EXE".

    I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: Episode I: The Phantom Menace". Po uruchomieniu gra robi BUM z komunikatem: Could not initialize HAL, ponieważ Virtual PC nie ma żadnego wsparcia dla Direct3D. W efekcie nie uda się uruchomić gry w ten sposób...

  2. Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.

    Należy skopiować:

    Problem jest ze skompresowanym plikiem BIG.Z, który powinno się rozpakować do BIG.LAB, ale nie bardzo jest czym. ~:( Nie rusza go 7-zip, gzip i co tam jeszcze miałem na dysku windzianym i linuxianym. Ale może za mało szukałem?

    Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry.

    Jak wspomniałem wcześniej, poprawka "8-bit Sound Update" - tpmupd11.exe działa w "czystym" Windows 7 x64, wiec nie ma problemu z jej instalacją.

    Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyt i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC. Z zastrzeżeniem co do pliku BIG.Z/BIG.LAB...

  3. Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // Star Wars: Episode I: The Phantom Menace.

    Ponieważ poradziłem sobie sam, to z tej metody nie korzystałem, ale powinna zadziałać.

Uruchomienie "Star Wars: Episode I: The Phantom Menace" w Windows 7 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Jedynym zastrzeżeniem jest to, że gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.

Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: Episode I: The Phantom Menace"

Na pierwszy rzut oka gra nie posiada wbudowanej obsługi rozdzielczości wyższych niż 1600x1200. To najwyższa wartość, którą można wybrać w opcjach konfiguracyjnych. Ale wystarczy drugi rzut oka, tym razem do pliku OBI.INI z katalogu gry (u mnie "G:\Games\LucasArts\The Phantom Menace"), aby stwierdzić, że znajdują się tam zmienne screen_width i screen_height, które ustawiają rozdzielczość w czasie gry.

Wystarczy zmienić je na własne (np. screen_width=1920 i screen_height=1200), aby gra uruchomiła się ustawionej rozdzielczości. ~:) W zasadzie jedynym ujemnym efektem jest mniejsze lub większe przycięcie obrazu od góry i dołu w trakcie rozgrywki (obraz jest dopasowany do szerokości i przycięty w pionie przy zachowaniu właściwych proporcji). Oczywiście jeśli wejdzie się w opcje konfiguracyjne, to gra wróci do standardowych wartości.

Podsumowanie "Star Wars: Episode I: The Phantom Menace"

Instalacja
W Windows XP w Virtual PC i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 7.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Nie działa, brak wsparcia dla Direct3D.
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
Bez problemów.
DDRAW.DLL
Systemowy.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Obsługa wbudowana, ale uruchomienie wymaga zmian w pliku OBI.INI.
Maksymalna rozdzielczość
1600x1200 (co najmniej 1920x1200 edytując OBI.INI), w tabelce FPSy
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
1280x1024 stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30
1600x1200 stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30
(ale dostępny max to 1400x1050 przy 640MB pamięci "karty")
stabilne 30 stabilne 30
1920x1200 nie sprawdzałem nie sprawdzałem nie sprawdzałem nie sprawdzałem niedostępne nie sprawdzałem stabilne 30
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
337MB/305MB + obraz UIF 580MB

Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D. Można uzyskać HD (Vert-) z drobnymi efektami ubocznymi.

EI:TPM - jest OK, starter EI:TPM - jest OK, menu
EI:TPM - jest OK, tytuł EI:TPM - jest OK, film EI:TPM - jest OK, misja
EI:TPM - jest OK, 1920x1200

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w Windows 10 Pro x64

Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt