Opis gry, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania jej w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.
Przetestowałem również pakiet "STAR WARS™: X-Wing Alliance™" z GOG.COM w Windows 8/8.1 Pro x64 - całość działa bez problemów. ~:) Szczegółowy opis: "STAR WARS™: X-Wing Alliance™" z GOG.COM.
UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD.
Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:
Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.
W Windows 8 skopiowałem katalog gry z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do G:\Games\LucasArts\XWingAlliance. W tym przypadku miałem już załataną grę. Dodałem:
Tak "instalując" grę miałem już podmieniony plik FONTS.dat (poprawia czytelność komunikatów w wyższych rozdzielczościach, o czym za chwilę), zainstalowany patch 2.02 i obsługę HD. Jakby co, to poprawka "2.02 Update" - xwaupd202.exe działa również w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Po uruchomieniu odnajdzie grę i podmieni co trzeba.
W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\XWingAlliance. W tym przypadku miałem już:
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Z kilkoma zastrzeżeniami:
Włączenie 3D powoduje, że znika wszystko, na zrzucie nawet nakładki ~;)
Próbowałem wykorzystać pliki z:
Ale dgVoodoo 2 wymaga karty zgodnej z DirectX 11...
Inaczej jest z kartą GTS 450 512MB, która wspiera DirectX 11. Gra się uruchamia, ale automatycznie przełącza się w tryb 2D. Obraz jest skalowany do pełnej rozdzielczości monitora.
Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86. Ostatecznym efektem jest działające 3D z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)
Z G31 Express Chipset Family gra uruchamia się i wszystko działa OK do momentu uruchomienia misji. Wyskakuje wówczas okienko:
Zabicie tego okienka proste nie jest, ale da się. Od tego momentu G31 Express Chipset Family i 8800 GTS 512 działają tak samo. Czasami nie ma żadnych problemów, a czasami gra się powiesi. Milknie dźwięk, a kliknięcie czegokolwiek powoduje, że ekran się wyszarza i program przestaje odpowiadać. Aby było śmieszniej, to myszką można porozglądać się po kokpicie (działa grafika 3D). Próba naciśnięcia czegokolwiek kończy się znanym windowsowym okienkiem proponującym zabicie procesu i gra robi BUM. ~:( Co prowadzi do 4. ~;)
Rozwiązaniem jest ustawienie zgodności z Windows XP SP2 lub SP3 we właściwościach programu XWINGALLIANCE.EXE. Od tej pory wszystko działa jak powinno. ~:)
Nie dopadł mnie przeźroczysty czarny kolor - problem, który występował w Windows 7 x64.
GTS 450 512MB wymaga dobrego chłodzenia.
Gra nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu. Ale "hackując" plik XWINGALLIANCE.EXE można uzyskać zadowalające efekty. Całość procedury opisana jest na WSGF. Opisane są tam również możliwe efekty uboczne (np. efekt zoomu).
Sprawdziłem - działa. ~:) Moim celem było uzyskanie rozdzielczości 1920x1200. Korzystając z HexEdytora poprawiłem plik XWINGALLIANCE.EXE. Odszukałem ciąg "40 06 00 00 B9 B0 04", w którym wartości "40 06 " i "B0 04" odpowiadają za rozdzielczość 1600x1200. Zmienić musiałem tylko pierwszą wartość z "40 06 " (1600) na "80 07" (1920).
I wyszło idealnie, ponieważ zachowując rozdzielczość pionową nie mam efektu zoomu, a jedynie poszerzenie pola widzenia. Oczywiście w menu gry nadal widnieje 1600x1200, ale w grze jest to 1920x1200. ~:)
"Star Wars: X-Wing Alliance" umożliwia grę w Sieci (w tym przez MSN Gaming ZONE, ale to chyba już nie działa). Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):
Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach. ~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1 Pro x64 (wersja z GOG.COM). Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.
Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)
Rozdzielczość | Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | |||
---|---|---|---|---|
G31 Express Chipset Family | 8800 GTS 512 | GTS 450 512MB | ||
sterownik Windows 8/8.1 (8.15.10.2697) | sterownik Windows 7 (8.15.10.1930) | |||
640x480 | na poziomie 20+ | stabilne 31 | stabilne 31 | |
1280x1024 | na poziomie 19+ | na poziomie 30- | stabilne 31 | stabilne 31 |
1600x1200 | brak portu | stabilne 31 | stabilne 31 | |
1920x1200 | brak portu | stabilne 31 | stabilne 31 |
Gra działa płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem). Można uzyskać HD (Hor+).
Dobrze jest. ~:)