UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: X-Wing Alliance

Opis gry, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania jej w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Przetestowałem również pakiet "STAR WARS™: X-Wing Alliance™" z GOG.COM w Windows 8/8.1 Pro x64 - całość działa bez problemów. ~:) Szczegółowy opis: "STAR WARS™: X-Wing Alliance™" z GOG.COM.


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD.


Instalacja "Star Wars: X-Wing Alliance" w Windows 8/8.1 x64

Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 8/8.1.
  2. Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.

Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

W Windows 8 skopiowałem katalog gry z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do G:\Games\LucasArts\XWingAlliance. W tym przypadku miałem już załataną grę. Dodałem:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Play X-Wing Alliance" na "Pulpit" prowadzący do G:\Games\LucasArts\XWingAlliance\Alliance.EXE.

Tak "instalując" grę miałem już podmieniony plik FONTS.dat (poprawia czytelność komunikatów w wyższych rozdzielczościach, o czym za chwilę), zainstalowany patch 2.02 i obsługę HD. Jakby co, to poprawka "2.02 Update" - xwaupd202.exe działa również w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Po uruchomieniu odnajdzie grę i podmieni co trzeba.

W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\XWingAlliance. W tym przypadku miałem już:

  1. Podmieniony plik FONTS.dat.
  2. Opisane wpisy do Rejestru.
  3. Skrót "Play X-Wing Alliance" na "Pulpicie" prowadzący do G:\Games\LucasArts\XWingAlliance\Alliance.EXE.
  4. Załataną grę.
  5. Obsługę HD.
  6. Ustawioną zgodność z Windows XP SP2/3.

Uruchomienie "Star Wars: X-Wing Alliance" w Windows 8/8.1 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Z kilkoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
  2. W wyższych rozdzielczościach mogą występować problemy z komunikatami wyświetlanymi w kokpicie. Należy podmienić plik FONTS.dat w katalogu \RESDATA korzystając z zawartości XWA-HRFonts.zip i będzie OK.
  3. Gra może mieć problemy z akceleracją 3D. Z wyłączoną akceleracją 3D w rozdzielczości 640x480 wszystko wygląda prawidłowo, choć oczywiście paskudnie.
    XWA - G31 bez 3D jest OK

    Włączenie 3D powoduje, że znika wszystko, na zrzucie nawet nakładki ~;)

    XWA - G31 z 3D i ciemność

    Próbowałem wykorzystać pliki z:

    ddraw.dll z http://www.jkhub.net/
    Gra się uruchamia, ale nie ma żadnego efektu i obiektów nie widać.
    WineD3D For Windows
    Różne efekty w zależności od karty graficznej:
    • Z G31 Express Chipset Family w trakcie odpalania misji wyświetla się komunikat błędu informujący o braku możliwości uruchomienia trybu 3D, a po chwili gra robi BUM.
    • Z 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB gra się uruchamia, ale automatycznie przełącza się w tryb 2D. I można sobie polatać tak, jak bez WineD3D For Windows~;) O ile gra nie zrobi BUM, o czym w punkcie 4.
    dgVoodoo 2
    Gra nie uruchamia się, a jedynym efektem jest komunikat błędu:
    XWA - G31: DirectDraw init FAILED at 0

    Ale dgVoodoo 2 wymaga karty zgodnej z DirectX 11...

    Inaczej jest z kartą GTS 450 512MB, która wspiera DirectX 11. Gra się uruchamia, ale automatycznie przełącza się w tryb 2D. Obraz jest skalowany do pełnej rozdzielczości monitora.

    JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11
    Różne efekty w zależności od karty graficznej:
    • Z G31 Express Chipset Family gra nie uruchamia się, a proces po chwili znika.
    • Z 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB wszystko działa jak powinno. ~:) Ale ponieważ następne rozwiązanie działa ze wszystkimi grami z serii X-Wing, proponuję używać właśnie jego.
    rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
    I to jest rozwiązanie działające z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:) Od wersji 1.4.0 pakiet umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing. Należy:
    1. Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszy.
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (u mnie G:\Games\LucasArts\XWingAlliance) wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.

    Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86. Ostatecznym efektem jest działające 3D z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)

    XWA - działa 3D

    Z G31 Express Chipset Family gra uruchamia się i wszystko działa OK do momentu uruchomienia misji. Wyskakuje wówczas okienko:

    XWA - G31: DeviceResources::RetriveBackBuffer

    Zabicie tego okienka proste nie jest, ale da się. Od tego momentu G31 Express Chipset Family i 8800 GTS 512 działają tak samo. Czasami nie ma żadnych problemów, a czasami gra się powiesi. Milknie dźwięk, a kliknięcie czegokolwiek powoduje, że ekran się wyszarza i program przestaje odpowiadać. Aby było śmieszniej, to myszką można porozglądać się po kokpicie (działa grafika 3D). Próba naciśnięcia czegokolwiek kończy się znanym windowsowym okienkiem proponującym zabicie procesu i gra robi BUM. ~:( Co prowadzi do 4. ~;)

  4. Gra może się wieszać. Wcześniej, później lub wcale. Ekran się wyszarza, ale dźwięk działa, a nawet można się rozglądać, ale kliknięcie czegokolwiek wywołuje windowsowe okienko z informacją, że program przestał odpowiadać. Można go jedynie zabić.

    Rozwiązaniem jest ustawienie zgodności z Windows XP SP2 lub SP3 we właściwościach programu XWINGALLIANCE.EXE. Od tej pory wszystko działa jak powinno. ~:)

Nie dopadł mnie przeźroczysty czarny kolor - problem, który występował w Windows 7 x64.

GTS 450 512MB wymaga dobrego chłodzenia.

Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: X-Wing Alliance"

Gra nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu. Ale "hackując" plik XWINGALLIANCE.EXE można uzyskać zadowalające efekty. Całość procedury opisana jest na WSGF. Opisane są tam również możliwe efekty uboczne (np. efekt zoomu).

Sprawdziłem - działa. ~:) Moim celem było uzyskanie rozdzielczości 1920x1200. Korzystając z HexEdytora poprawiłem plik XWINGALLIANCE.EXE. Odszukałem ciąg "40 06 00 00 B9 B0 04", w którym wartości "40 06 " i "B0 04" odpowiadają za rozdzielczość 1600x1200. Zmienić musiałem tylko pierwszą wartość z "40 06 " (1600) na "80 07" (1920).

I wyszło idealnie, ponieważ zachowując rozdzielczość pionową nie mam efektu zoomu, a jedynie poszerzenie pola widzenia. Oczywiście w menu gry nadal widnieje 1600x1200, ale w grze jest to 1920x1200. ~:)

Gra w Sieci

"Star Wars: X-Wing Alliance" umożliwia grę w Sieci (w tym przez MSN Gaming ZONE, ale to chyba już nie działa). Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):

IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 8 osób. Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper. Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)
TCP/IP
Podstawa działania Internetu. Umożliwia grę w sieci lokalnej (do 8 osób) oraz Internecie (do 4 osób). Przy dzisiejszych łączach i komputerach można wybrać sieć lokalną, nawet grając w Internecie.
Direct Modem
Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów. Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
Direct Serial
Równie egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób. Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1 Pro x64 (wersja z GOG.COM). Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: X-Wing Alliance"

Instalacja
W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 8/8.1.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows 8/8.1 x64
Z pewnymi kruczkami, ale może działać OK. Wymagany joystick.
DDRAW.DLL
JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11 lub lepiej rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7).
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak wbudowanej obsługi.
Uzyskanie wymaga "hackowania".
Maksymalna rozdzielczość
1600x1200 (co najmniej 1920x1200 "hackując" binaria), w tabelce FPSy (bez różnicy w zależności od systemu)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
G31 Express Chipset Family 8800 GTS 512 GTS 450 512MB
sterownik Windows 8/8.1 (8.15.10.2697) sterownik Windows 7 (8.15.10.1930)
640x480 na poziomie 20+ stabilne 31 stabilne 31
1280x1024 na poziomie 19+ na poziomie 30- stabilne 31 stabilne 31
1600x1200 brak portu stabilne 31 stabilne 31
1920x1200 brak portu stabilne 31 stabilne 31
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
276MB/218MB + obraz UIF 375MB

Gra działa płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem). Można uzyskać HD (Hor+).

XWA - Osiem i jest OK, SOA#1 bez 3D

XWA - Osiem i jest OK, SOA#1 XWA - OsiemJeden i jest OK, SOA#1
XWA - Osiem i jest OK, 1920x1200 XWA - OsiemJeden i jest OK, 1920x1200

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 7 Ultimate x64 SP1
A tymczasem w Windows 10 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
6.49.051 15.11.2021
Author:
Yogurt