UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;

STAR WARS™: X-Wing Alliance™

GOG.COM udostępnia "STAR WARS™: X-Wing Alliance™" za 8.79€/9.99$/35.79PLN. W pakiecie dostaje się:

"STAR WARS™: X-Wing Alliance™"
Bonusy:

Opis klasycznego wydania gry, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania jej w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Poprawki

Gra zawiera poprawki wydane przez LucasArts.

Instalacja "STAR WARS™: X-Wing Alliance™" w Windows x64

Pobrałem i przetestowałem plik setup_sw_xwing_alliance_2.0.0.9.exe (507MB). Bez problemów uruchomił się w Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro i 10 Pro). W opcjach instalacji można zmienić katalog (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\GOG Games\Star Wars - X-Wing Alliance") i zezwolić na dodanie ikony na "Pulpit". Instalacja przebiegła bez problemów. ~:)

Skrót na "Pulpicie" uruchamia trochę uproszczony starter, który umożliwia uruchomienie gry i zarządzanie pilotami. Dodatkowo oferuje kilka innych, nieistotnych opcji. ~;)

Co ważniejsze instalator dodaje pliki ddraw.dll i ddraw.cfg z pakietu JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11, które umożliwiają prawidłową grę w trybie 3D. ~:)

W Windows 8.1 Pro x64 gra została "odziedziczona" po Windows 8 Pro x64, ale nie sądzę, by mogły pojawić się jakieś problemy w trakcie instalacji.

Uruchomienie "STAR WARS™: X-Wing Alliance™" w Windows x64

Po instalacji gra bez problemów działa w "czystym" Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro, 8.1 Pro i 10 Pro). ~:) Z trzema zastrzeżeniami.

  1. Gra działa tylko w rozdzielczości 800x600 w trybie 3D. W opcjach gry można ustawić sobie cokolwiek (np. 1280x1024), ale po rozpoczęciu misji gra przełączy rozdzielczość na 800x600 i tak jej zostanie, bo dodatkowo zmieni wartość screenres1 na 1 w pliku CONFIG.CFG. Problem znany, rozwiązanie również. Należy:
    1. Pobrać XWA Hacker. Ja korzystałem z wersji 2.8.
    2. Rozpakować archiwum do jakiegoś katalogu.
    3. Skopiować z katalogu gry (u mnie "G:\Games\GOG Games\Star Wars - X-Wing Alliance") program XWINGALLIANCE.EXE do katalogu, w którym rozpakowano archiwum XWA Hacker. Przy okazji należy zrobić sobie kopię pliku XWINGALLIANCE.EXE (np. pod nazwą XWINGALLIANCE.EXE-orig), tak na wszelki wypadek.
    4. Uruchomić noforce800mode.bat (zostanie odpalony program xwahacker.exe, który zmodyfikuje plik XWINGALLIANCE.EXE wyłączając wymuszanie trybu 800x600 - opcja -c 4).
    5. Wrzucić zmodyfikowany plik XWINGALLIANCE.EXE do katalogu gry (u mnie "G:\Games\GOG Games\Star Wars - X-Wing Alliance") nadpisując oryginał (jeśli coś poszło nie tak, przywrócić oryginał z kopii).

    I powinno być OK. ~:) Będzie można grać w dowolnej z dostępnych rozdzielczości.

    Wygląda na to, że plik FONTS.DAT wykorzystywany do wyświetlania komunikatów w kokpicie jest poprawiony, bo nie miałem problemów z nieczytelnymi komunikatami w wyższych rozdzielczościach.

    Aha, próba zmiany JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11 - 1.3 na rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 - 1.4.X niekoniecznie zadziała bezproblemowo. Możliwe, że to efekt dodatkowych zmian w XWINGALLIANCE.EXE, ale u mnie potrafiło wszystko zniknąć z ekranu. Pewnie można pogrzebać w konfiguracji ddraw.cfg lub odkręcać zmiany, ale skoro JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11 działa, to po co zmieniać? ~;)

  2. Nie działa tryb 2D. Przynajmniej w Windows 10. W momencie uruchamiania misji gra robi BUM. Możliwe, że jest to efekt dodatkowych zmian wprowadzonych do pliku XWINGALLIANCE.EXE (oprócz wymuszenia 800x600 i wyłączenia kontroli CD). Nie bardzo chce mi się szukać rozwiązania, skoro tryb 3D działa prawidłowo. ~;)
  3. Gra może się wieszać. Wcześniej, później lub wcale. Ekran się wyszarza, ale dźwięk działa, a nawet można się rozglądać, ale kliknięcie czegokolwiek wywołuje windowsowe okienko z informacją, że program przestał odpowiadać. Można go jedynie zabić.

    Rozwiązaniem jest ustawienie zgodności z Windows XP SP2 lub SP3 we właściwościach programu XWINGALLIANCE.EXE. Od tej pory wszystko działa jak powinno. ~:)

Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL (efekt wykorzystania JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11) konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86.

Obsługa szerokiego ekranu w "STAR WARS™: X-Wing Alliance™"

Gra nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu. Ale "hackując" plik XWINGALLIANCE.EXE można uzyskać zadowalające efekty. Całość procedury opisana jest na WSGF. Opisane są tam również możliwe efekty uboczne (np. efekt zoomu).

Testując klasyczne wydanie gry "ręcznie" zmieniałem XWINGALLIANCE.EXE - wyszło idealnie. I tam należy szukać szczegółów.

Testując wydanie z GOG.COM skorzystałem z XWA Hacker. Miałem już katalog z rozpakowanym archiwum, w którym znajdował się plik XWINGALLIANCE.EXE z odblokowanymi rozdzielczościami. Uruchomiłem "Command Prompt" (cmd.exe), przeszedłem do tego katalogu i odpaliłem następujące polecenie:

xwahacker xwingalliance.exe -r 3 1920 1200

Rozdzielczości o indeksie 3 (domyślnie 1600x1200) została przypisana wartość 1920x1200. Czyli uzyskałem to, co chciałem, a ponieważ zachowałem rozdzielczość pionową nie mam efektu zoomu, a jedynie poszerzenie pola widzenia. Oczywiście w menu gry nadal widnieje 1600x1200, ale w grze jest to 1920x1200. ~:)

Gra w Sieci

"STAR WARS™: X-Wing Alliance™" umożliwia grę w Sieci (w tym przez MSN Gaming ZONE, ale to chyba już nie działa). Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):

IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 8 osób. Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper. Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)
TCP/IP
Podstawa działania Internetu. Umożliwia grę w sieci lokalnej (do 8 osób) oraz Internecie (do 4 osób). Przy dzisiejszych łączach i komputerach można wybrać sieć lokalną, nawet grając w Internecie.
Direct Modem
Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów. Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
Direct Serial
Równie egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób. Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 (klasyczna wersja z CD) i Windows 8/8.1/10 Pro x64 (wersja z GOG.COM). Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "STAR WARS™: X-Wing Alliance™"

Instalacja w Windows x64
Bez problemów.
Uruchomienie w Windows x64
Ogólnie bez problemów, ale pełna funkcjonalność wymaga dodatkowych zabiegów. Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
DDRAW.DLL
Dołączony z GOG.COM (JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11).
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale dla G31 Express Chipset Family w Windows 8/8.1/10 korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7 - lepsza wydajność).
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Uzyskanie wymaga "hackowania".
Maksymalna rozdzielczość
1600x1200 (co najmniej 1920x1200 "hackując" binaria), w tabelce FPSy
Rozdzielczość Windows 7
Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
Windows 8/8.1
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
Windows 10
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
HDG 530 GTX 970 SLI G31 Express Chipset Family GTS 450 512MB G31 Express Chipset Family GTS 450 512MB
sterownik Windows 8 (8.15.10.2697) sterownik Windows 7 (8.15.10.1930) sterownik Windows 10 (8.15.10.2697) sterownik Windows 7 (8.15.10.1930)
1280x1024 na poziomie 25+ stabilne 31 na poziomie 19- na poziomie 30- stabilne 31 na poziomie 19- na poziomie 30- stabilne 31
1600x1200 na poziomie 25+ stabilne 31 brak portu stabilne 31 brak portu stabilne 31
1920x1200 na poziomie 25+ stabilne 31 brak portu stabilne 31 brak portu stabilne 31
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
819MB/700MB

Gra działa płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D (dzięki dołączonemu ddraw.dll). Można uzyskać HD (Hor+).

XWA - jest OK, SOA#1
XWA - jest OK, 1920x1200

Dobrze jest. ~:)


Copyright © Yogurt
6.49.036 15.11.2021
Author:
Yogurt