UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: X-Wing Alliance

Gra została wydana 28 lutego 1999. W 2000 wydano ponownie w ramach "Star Wars: X-Wing Trilogy", razem z "Star Wars: X-Wing (95/T)" i "Star Wars: TIE Fighter (95/T)".

GOG.COM udostępnia "STAR WARS™: X-Wing Alliance™" za 8.79€/9.99$/35.79PLN.

Recenzja gry "Star Wars: X-Wing Alliance" na Bastionie.

Opis wydania

Posiadam L.E.M.owe, boxowe wydanie gry, z polską okładką. W pudełku znajdują się dwie płyty CD (druga płyta umożliwia grę np. przez Null Modem), czarnobiała polska instrukcja, ale z kolorową okładką i karta rejestracyjna L.E.M. Na płytach znajduje się tylko pełna, angielska wersja gry "Star Wars: X-Wing Alliance".

Wymagania sprzętowe

System operacyjny
Windows 95 lub 98
CPU
Pentium 200MHz
Pamięć RAM
32MB
Karta graficzna
PCI lub AGP z pamięcią 2MB; opcjonalne 3D wymaga zgodnego z Direct3D akceleratora PCI lub AGP z pamięcią 4MB
Karta dźwiękowa
16-bitowa w 100% zgodna z DirectX
Kontroler
joystick, mysz lub klawiatura; wymagany joystick w 100% zgodny z DirectX; gra wspiera Force Feedback via DirectInput
CD
4X IDE lub SCSI
DirectX
wersja 6.0 (zawarta na płycie); cały system musi być zgodny z DirectX 6
Gra w sieci LAN
do 8 graczy via IPX lub TCP/IP
Gra w Internecie
do 4 graczy via łącze 28.8kbps
Gra przez modem
2 graczy via modem 14.4kbps
Gra przez bezpośrednie połączenie szeregowe
2 graczy via kabel Null Modem

Poprawki

Ostatecznie została wydana jedna poprawka (http://www.lucasarts.com/support/update/alliance.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/xwaupd202.exe: 2.02 Update (6/99). Łatka przeznaczona jest dla wszystkich wersji językowych. Naprawia i dodaje wiele:

Poprawka może być u polskiego wydawcy - L.E.M.: Star Wars: X-Wing Alliance (PC): Patch 2.02.

"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: alliance.zip (3214368/3139kB/3.07MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki, archiwum strony opisu w formacie .mht oraz kompletny XWA-HRFonts.zip, który znalazłem gdzieś w Sieci

Wersja z GOG.COM zawiera poprawki.

Opis wydania "STAR WARS™: X-Wing Alliance™" z GOG.COM

Korzystając z promocji kupiłem za 15.99PLN "STAR WARS™: X-Wing Alliance™". W pakiecie dostałem:

"STAR WARS™: X-Wing Alliance™" - opis uruchomienia
Ta wersja działa tylko w rozdzielczości 800x600, ale istnieje sposób odblokowania innych wartości. ~:) Bonusy:

Przetestowałem pakiet "STAR WARS™: X-Wing Alliance™" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.


Instalacja "Star Wars: X-Wing Alliance" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:

Instalację "Star Wars: X-Wing Alliance" na dysku
Opcja nie działa w "czystym" Windows 7 x64, ale umożliwia instalację gry w Windows XP (również w Virtual PC).
Zapoznanie się z dokumentacją (3 pliki)
Opcja działa tak sobie, bo nie zawsze uruchamia ten program, co trzeba. ~;)
Analizę komputera
Opcja działa w "czystym" Windows 7 x64 i według niej wszystko jest OK.

Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Virtual PC i przekopiowanie wyników na dysk Windows 7.

    W trakcie instalacji można zmienić lokalizację (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\XWingAlliance) i warto jest wybrać pełną opcję (275MB), gra prawie nie będzie ciągnąć swoich plików z CD. Pod koniec procesu nie ma co klikać kalibracji joysticka, ponieważ joysticki USB nie są widoczne w Virtual PC (przynajmniej moje). Chwilę potem należy zrezygnować z dodawania do systemu DirectX, bo jest w prehistorycznej wersji 6.0. Na koniec instalator proponuje elektroniczną rejestrację produktu. Nigdy mi się nie chciało tego robić, a dzisiaj pewnie i tak nie działa.

    Na etapie instalacji można załatać grę. Poprawka "2.02 Update" - xwaupd202.exe to instalator, który działa również w "czystym" Windows 7 x64. Po uruchomieniu odnajdzie grę i podmieni co trzeba.

    Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki DeIsL.isu, dsetup.dll, dsetup16.dll, dsetup32.dll, DXDIAG.*, register.exe, SysCheck.exe, SYSCHECK.INI, Uninstall X-Wing Alliance i Website.exe.

    Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\X-Wing Alliance\v1.0]
    "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\XWingAlliance\\XWingAlliance.EXE"
    "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\XWingAlliance"
    "Source Path"="V:"
    "CD Path"="V:"
    "Analyze Path"="V:\\INSTALL\\SysCheck.exe"
    "Source Dir"="V:\\"
    "JoystickID"="1"
    "Version"="1.0"
    "InstallType"=dword:00000009
    "MAGIC"=dword:00091000
    "SoundCard"="TRUE"

    Jeżeli na etapie instalacji w Windows XP w Virtual PC załatano grę, to zmianie ulegną dwie wartości i wówczas klucz ma następującą zawartość:

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\X-Wing Alliance\v1.0]
    "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\XWingAlliance\\XWingAlliance.EXE"
    "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\XWingAlliance"
    "Source Path"="V:"
    "CD Path"="V:"
    "Analyze Path"="V:\\INSTALL\\SysCheck.exe"
    "Source Dir"="V:\\"
    "JoystickID"="1"
    "Version"="2.0"
    "InstallType"=dword:00000009
    "MAGIC"=dword:00094e22
    "SoundCard"="TRUE"

    Aha, w obu przypadkach powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.

    Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Play X-Wing Alliance", prowadzi do G:\Games\LucasArts\XWingAlliance\Alliance.EXE.

    I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: X-Wing Alliance". Co prawda można sobie założyć pilota i obejrzeć intro, ale później gra nie znajduje joysticka i nawet nie dochodzi do stwierdzenia, że Virtual PC nie ma żadnego wsparcia dla Direct3D. W efekcie nie uda się uruchomić gry w ten sposób...

  2. Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.

    Należy skopiować:

    Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry.

    Jak wspomniałem wcześniej, poprawka "2.02 Update" - xwaupd202.exe działa w "czystym" Windows 7 x64, wiec nie ma problemu z jej instalacją.

    Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyt i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.

Uruchomienie "Star Wars: X-Wing Alliance" w Windows 7 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z dwoma, trzema zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
  2. W wyższych rozdzielczościach mogą występować problemy z komunikatami wyświetlanymi w kokpicie. Należy podmienić plik FONTS.dat w katalogu \RESDATA korzystając z zawartości XWA-HRFonts.zip i będzie OK.
    Oryginalny plik FONTS.dat XWA - śmieci w tekście i poprawiony XWA - jest OK.

    Aha, ustawienie 1152x864 uruchamia 1280x960. ~;) Reszta jest normalna.

  3. Nowsze karty (wspierające sprzętowo DirectX 11, czyli np. GTX 970, ale nie HDG 530!) mogą mieć problemy z "brakującymi pikselami". W efekcie całkowicie czarne pola stają się przeźroczyste. Np. patrząc do tyłu widać coś takiego:
    XWA - brakujące piksele w kokpicie,

    Rozwiązaniem jest pakiet JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11 lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11. Oba wykorzystują DirectX 11 API. Wątek opisujący historię powstania JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11 dostępny jest tu. Pakiet JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11 obsługuje jedynie "Star Wars: X-Wing Alliance". Na bazie tego rozwiązania powstał pakiet rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11, który od wersji 1.4.0 umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing. ~:)

    Przetestowałem oba rozwiązania, ale z uwagi na większą funkcjonalność i uniwersalność, proponuję korzystać z rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11. Należy:

    1. Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszej. Najlepiej 1.4.5 lub późniejszy (np. 1.4.6 umożliwia latanie na myszce i klawiaturze - hardcore ~;) ).
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (u mnie G:\Games\LucasArts\XWingAlliance) wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.

    I powinno być OK. ~:)

    Jak już zaznaczyłem problem z przeźroczystymi czarnymi polami nie dotyczy "kart" Intel HD Graphics 530, które też sprzętowo wspierają DirectX 11. Taka ciekawostka. Aha, dodane pliki ddraw.dll i ddraw.cfg nie przeszkadzają w pracy.

Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: X-Wing Alliance"

Gra nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu. Ale "hackując" plik XWINGALLIANCE.EXE można uzyskać zadowalające efekty. Całość procedury opisana jest na WSGF. Opisane są tam również możliwe efekty uboczne (np. efekt zoomu).

Sprawdziłem - działa. ~:) Moim celem było uzyskanie rozdzielczości 1920x1200. Korzystając z HexEdytora poprawiłem plik XWINGALLIANCE.EXE. Odszukałem ciąg "40 06 00 00 B9 B0 04", w którym wartości "40 06 " i "B0 04" odpowiadają za rozdzielczość 1600x1200. Zmienić musiałem tylko pierwszą wartość z "40 06 " (1600) na "80 07" (1920).

I wyszło idealnie, ponieważ zachowując rozdzielczość pionową nie mam efektu zoomu, a jedynie poszerzenie pola widzenia. Oczywiście w menu gry nadal widnieje 1600x1200, ale w grze jest to 1920x1200. ~:)

Gra w Sieci

"Star Wars: X-Wing Alliance" umożliwia grę w Sieci (w tym przez MSN Gaming ZONE, ale to chyba już nie działa). Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):

IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 8 osób. Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper. Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)
TCP/IP
Podstawa działania Internetu. Umożliwia grę w sieci lokalnej (do 8 osób) oraz Internecie (do 4 osób). Przy dzisiejszych łączach i komputerach można wybrać sieć lokalną, nawet grając w Internecie.
Direct Modem
Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów. Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
Direct Serial
Równie egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób. Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1/10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: X-Wing Alliance"

Instalacja
W Windows XP w Virtual PC i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 7.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Nie działa, brak joysticka.
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
Z pewnymi kruczkami, ale działa OK. Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
DDRAW.DLL
Systemowy dla kart bez wsparcia dla DirectX 11.
JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11 lub lepiej rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 dla kart z DirectX 11, ale pasuje do wszystkich.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak wbudowanej obsługi.
Uzyskanie wymaga "hackowania".
Maksymalna rozdzielczość
1600x1200 (co najmniej 1920x1200 "hackując" binaria), w tabelce FPSy
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
1280x1024 na poziomie 25+ stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30
1600x1200 na poziomie 25+ stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30 stabilne 30
1920x1200 nie sprawdzałem nie sprawdzałem nie sprawdzałem nie sprawdzałem nie sprawdzałem nie sprawdzałem stabilne 30
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
276MB/218MB + obraz UIF 375MB

Gra działa płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D. Można uzyskać HD (Hor+).

XWA - jest OK, logo XWA - jest OK, starter XWA - jest OK, menu
XWA - jest OK, film XWA - jest OK, misja
XWA - jest OK, 1920x1200

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w Windows 10 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt