Gra została wydana 28 lutego 1999. W 2000 wydano ponownie w ramach "Star Wars: X-Wing Trilogy", razem z "Star Wars: X-Wing (95/T)" i "Star Wars: TIE Fighter (95/T)".
GOG.COM udostępnia "STAR WARS™: X-Wing Alliance™" za 8.79€/9.99$/35.79PLN.
Recenzja gry "Star Wars: X-Wing Alliance" na Bastionie.
Posiadam L.E.M.owe, boxowe wydanie gry, z polską okładką. W pudełku znajdują się dwie płyty CD (druga płyta umożliwia grę np. przez Null Modem), czarnobiała polska instrukcja, ale z kolorową okładką i karta rejestracyjna L.E.M. Na płytach znajduje się tylko pełna, angielska wersja gry "Star Wars: X-Wing Alliance".
Ostatecznie została wydana jedna poprawka (http://www.lucasarts.com/support/update/alliance.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/xwaupd202.exe: 2.02 Update (6/99). Łatka przeznaczona jest dla wszystkich wersji językowych. Naprawia i dodaje wiele:
Poprawka może być u polskiego wydawcy - L.E.M.: Star Wars: X-Wing Alliance (PC): Patch 2.02.
"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: alliance.zip (3214368/3139kB/3.07MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki, archiwum strony opisu w formacie .mht oraz kompletny XWA-HRFonts.zip, który znalazłem gdzieś w Sieci
Wersja z GOG.COM zawiera poprawki.
Korzystając z promocji kupiłem za 15.99PLN "STAR WARS™: X-Wing Alliance™". W pakiecie dostałem:
Przetestowałem pakiet "STAR WARS™: X-Wing Alliance™" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)
UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.
Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:
Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:
W trakcie instalacji można zmienić lokalizację (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\XWingAlliance) i warto jest wybrać pełną opcję (275MB), gra prawie nie będzie ciągnąć swoich plików z CD. Pod koniec procesu nie ma co klikać kalibracji joysticka, ponieważ joysticki USB nie są widoczne w Virtual PC (przynajmniej moje). Chwilę potem należy zrezygnować z dodawania do systemu DirectX, bo jest w prehistorycznej wersji 6.0. Na koniec instalator proponuje elektroniczną rejestrację produktu. Nigdy mi się nie chciało tego robić, a dzisiaj pewnie i tak nie działa.
Na etapie instalacji można załatać grę. Poprawka "2.02 Update" - xwaupd202.exe to instalator, który działa również w "czystym" Windows 7 x64. Po uruchomieniu odnajdzie grę i podmieni co trzeba.
Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki DeIsL.isu, dsetup.dll, dsetup16.dll, dsetup32.dll, DXDIAG.*, register.exe, SysCheck.exe, SYSCHECK.INI, Uninstall X-Wing Alliance i Website.exe.
Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):
Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\X-Wing Alliance\v1.0] "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\XWingAlliance\\XWingAlliance.EXE" "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\XWingAlliance" "Source Path"="V:" "CD Path"="V:" "Analyze Path"="V:\\INSTALL\\SysCheck.exe" "Source Dir"="V:\\" "JoystickID"="1" "Version"="1.0" "InstallType"=dword:00000009 "MAGIC"=dword:00091000 "SoundCard"="TRUE"
Jeżeli na etapie instalacji w Windows XP w Virtual PC załatano grę, to zmianie ulegną dwie wartości i wówczas klucz ma następującą zawartość:
Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\X-Wing Alliance\v1.0] "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\XWingAlliance\\XWingAlliance.EXE" "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\XWingAlliance" "Source Path"="V:" "CD Path"="V:" "Analyze Path"="V:\\INSTALL\\SysCheck.exe" "Source Dir"="V:\\" "JoystickID"="1" "Version"="2.0" "InstallType"=dword:00000009 "MAGIC"=dword:00094e22 "SoundCard"="TRUE"
Aha, w obu przypadkach powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.
Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Play X-Wing Alliance", prowadzi do G:\Games\LucasArts\XWingAlliance\Alliance.EXE.
I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: X-Wing Alliance". Co prawda można sobie założyć pilota i obejrzeć intro, ale później gra nie znajduje joysticka i nawet nie dochodzi do stwierdzenia, że Virtual PC nie ma żadnego wsparcia dla Direct3D. W efekcie nie uda się uruchomić gry w ten sposób...
Należy skopiować:
Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry.
Jak wspomniałem wcześniej, poprawka "2.02 Update" - xwaupd202.exe działa w "czystym" Windows 7 x64, wiec nie ma problemu z jej instalacją.
Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyt i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z dwoma, trzema zastrzeżeniami:
Aha, ustawienie 1152x864 uruchamia 1280x960. ~;) Reszta jest normalna.
Rozwiązaniem jest pakiet JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11 lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11. Oba wykorzystują DirectX 11 API. Wątek opisujący historię powstania JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11 dostępny jest tu. Pakiet JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11 obsługuje jedynie "Star Wars: X-Wing Alliance". Na bazie tego rozwiązania powstał pakiet rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11, który od wersji 1.4.0 umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing. ~:)
Przetestowałem oba rozwiązania, ale z uwagi na większą funkcjonalność i uniwersalność, proponuję korzystać z rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11. Należy:
I powinno być OK. ~:)
Jak już zaznaczyłem problem z przeźroczystymi czarnymi polami nie dotyczy "kart" Intel HD Graphics 530, które też sprzętowo wspierają DirectX 11. Taka ciekawostka. Aha, dodane pliki ddraw.dll i ddraw.cfg nie przeszkadzają w pracy.
Gra nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu. Ale "hackując" plik XWINGALLIANCE.EXE można uzyskać zadowalające efekty. Całość procedury opisana jest na WSGF. Opisane są tam również możliwe efekty uboczne (np. efekt zoomu).
Sprawdziłem - działa. ~:) Moim celem było uzyskanie rozdzielczości 1920x1200. Korzystając z HexEdytora poprawiłem plik XWINGALLIANCE.EXE. Odszukałem ciąg "40 06 00 00 B9 B0 04", w którym wartości "40 06 " i "B0 04" odpowiadają za rozdzielczość 1600x1200. Zmienić musiałem tylko pierwszą wartość z "40 06 " (1600) na "80 07" (1920).
I wyszło idealnie, ponieważ zachowując rozdzielczość pionową nie mam efektu zoomu, a jedynie poszerzenie pola widzenia. Oczywiście w menu gry nadal widnieje 1600x1200, ale w grze jest to 1920x1200. ~:)
"Star Wars: X-Wing Alliance" umożliwia grę w Sieci (w tym przez MSN Gaming ZONE, ale to chyba już nie działa). Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):
Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach. ~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1/10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.
Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)
Rozdzielczość | Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
8800 GTS 512 | 8800 GTS 512 SLI | GTX 970 | GTX 970 SLI | HDG 530 | GTX 970 | GTX 970 SLI | |
1280x1024 | na poziomie 25+ | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30 |
1600x1200 | na poziomie 25+ | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30 | stabilne 30 |
1920x1200 | nie sprawdzałem | nie sprawdzałem | nie sprawdzałem | nie sprawdzałem | nie sprawdzałem | nie sprawdzałem | stabilne 30 |
Gra działa płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D. Można uzyskać HD (Hor+).
Dobrze jest. ~:)