UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: Rogue Squadron 3D

Opis gry, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania jej w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Przetestowałem również pakiet "STAR WARS™: Rogue Squadron 3D" z GOG.COM w Windows 8/8.1 Pro x64 - całość działa bez problemów. ~:) Szczegółowy opis: "STAR WARS™: Rogue Squadron 3D" z GOG.COM.


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD.


Instalacja "Star Wars: Rogue Squadron 3D" w Windows 8/8.1 x64

Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 8/8.1.
  2. Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.
  3. Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // Star Wars: Rogue Squadron 3D.

Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

W Windows 8 skopiowałem katalog gry z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do G:\Games\LucasArts\ROGUE. W tym przypadku miałem już załataną grę. Dodałem:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Play Rogue Squadron" na "Pulpit" prowadzący do G:\Games\LucasArts\ROGUE\ROGUE.EXE.

Tak "instalując" grę miałem ją już załataną. Należy pamiętać, że poprawka "1.2.0 Update" - rogueupd12.exe jest konieczne i jej brak może powodować różne problemy. Na szczęście instalator poprawki działa również w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Po uruchomieniu odnajdzie grę i podmieni co trzeba.

W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\ROGUE. W tym przypadku miałem już:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Play Rogue Squadron" na "Pulpicie" prowadzący do G:\Games\LucasArts\ROGUE\ROGUE.EXE.
  3. Załataną grę.

Uruchomienie "Star Wars: Rogue Squadron 3D" w Windows 8/8.1 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze i zainstalowano poprawkę, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Z dwoma (lub kilkoma w Windows 8.1) zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
  2. W domyślnym trybie widoku w czasie gry (F3) myśliwiec może powolutku oddalać się od kamery i po pewnym czasie staje się niegrywalny. Rozwiązaniem jest zmiana widoku:
    F1
    Widok bezpośrednio zza myśliwca, trochę mniej wygodny niż domyślny F3, ale w pełni grywalny.
    F8
    Widok z kokpitu, raczej hardcorowy sposób gry dla prawdziwych pilotów. ~;)
  3. W Windows 8.1 gra może przestać się uruchamiać. U mnie wystąpiło to po instalacji karty i sterowników NVIDIA 8800 GTS 512. Wymiana na GTS 450 512MB nie poprawiła sytuacji. Aby było śmieszniej, również próba uruchomienia gry na G31 Express Chipset Family daje ten sam efekt. Po odpaleniu gry ze startera (lub bezpośrednio po klikkliknięciu Rogue Squadron.exe) wyświetlany jest komunikat:
    Error: Please reinstall program from CD-ROM.
    Press a key to exit to desktop.

    Nie miałem takich kłopotów w Windows 7 (kilka różnych konfiguracji, kilka zmian kart graficznych) i Windows 8 (najpierw testy z G31 Express Chipset Family, potem zmiana na 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB). W Windows 8.1 gra działała bez problemów z G31 Express Chipset Family, a po instalacji 8800 GTS 512 przestała.

    Rozwiązaniem jest wymuszenie uruchamiania gry (startera - ROGUE.EXE, jeśli się z niego korzysta lub pliku Rogue Squadron.exe, jeśli ze startera się nie korzysta) z prawami administratora. Wówczas gra działa bez problemów. Dziwne, ale skuteczne.

    Wymuszenie zgodności z Windows XP SP3 też zadziała, ale nie będą działały peryferia podłączone do USB (np. gamepad).

  4. Również w Windows 8.1 po zakończeniu misji gra może zrobić BUM. Jak wcześniej - takich problemów w Windows 7 i Windows 8 nie było, a może za krótko grałem? Na szczęście BUM ma miejsce po zaliczeniu misji, więc wystarczy uruchomić grę ponownie, aby grać dalej. Ponure, że za każdym razem... ~:|

    Problem znany i wiązany z gubieniem synchronizacji, ponoć nawet istnieje poprawiona wersja, ale jeszcze jej nie znalazłem.

Maksymalna rozdzielczość w grze to 1280x1024. Z wykorzystaniem nGlide Glide Wrapper można uzyskać wyższe wartości. Ponieważ może to powodować różne problemy, a uzyskany obraz jest rozciągnięty, nawet nie chciało mi się odpalić testów.

GTS 450 512MB wymaga dobrego chłodzenia.

Podsumowanie "Star Wars: Rogue Squadron 3D"

Instalacja
W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 8/8.1.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows 8/8.1 x64
Bez problemów.
DDRAW.DLL
Systemowy.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7 - znacznie lepsza wydajność).
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
1280x1024, w tabelce FPSy (bez różnicy w zależności od systemu; V-Sync 60; FRAPS trochę żre i faktyczna płynność jest lepsza)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
G31 Express Chipset Family 8800 GTS 512 GTS 450 512MB
sterownik Windows 8.1 (8.15.10.2697) sterownik Windows 7 (8.15.10.1930)
1280x1024 na poziomie 24+ na poziomie 42++
ciekawostka!
na poziomie 20+ na poziomie 20+
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
46.8MB/35.9MB + obraz UIF 47.3MB

Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D.

RS3D - Osiem i jest OK, SOA#1 RS3D - OsiemJeden i jest OK, SOA#1

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 7 Ultimate x64 SP1
A tymczasem w Windows 10 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
6.49.051 15.11.2021
Author:
Yogurt