UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Star Wars: X-Wing Collector Series
Opis gier, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania ich w Windows 7 Ultimate x64 SP1.
I tam należy szukać szczegółów.
Przetestowałem również pakiety "STAR WARS™: X-Wing Special Edition" i "STAR WARS™: TIE Fighter Special Edition" z GOG.COM w Windows 8/8.1 Pro x64 - całość działa bez problemów. ~:)
Szczegółowy opis:
UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gier zainstalowanych z tradycyjnego nośnika: CD.
Star Wars: X-Wing (95/CS)
Instalacja "Star Wars: X-Wing (95/CS)" w Windows 8/8.1 x64
Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64.
Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:
- Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 8/8.1.
- Skopiowanie części zawartości CD gdzieś na dysk.
Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1.
I tam należy szukać szczegółów.
W Windows 8 skopiowałem katalog gry z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do G:\Games\LucasArts\XWING95.
Dodałem:
- Opisane wpisy do Rejestru.
- Skrót "X-Wing" na "Pulpit" prowadzący do G:\Games\LucasArts\XWING95\XWINGTIE.EXE.
Dodatkowo zainstalowałem pakiet ustawiający zgodność gry z Windows 2000/XP/7/8/8.1/10 (i pewnie Vistą).
Należy z XWTIE95.zip wypakować plik XWTIE95.exe i go uruchomić.
Zainstaluje się co trzeba i będzie OK.
Łatka jest wspólna z "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)" i "leczy" obie gry.
Aha, jeśli ktoś nie chce instalować łatki, to wystarczy, że wyłączy się akcelerację 3D (w opcjach lotu - ESC w Rejestracji - należy wybrać 640x480x8bit lub 640x480x16bit) i da się latać jak w starym, dobrym DOSie. ~;)
O czym za chwilę...
W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\XWING95.
W tym przypadku miałem już:
- Opisane wpisy do Rejestru.
- Skrót "X-Wing" na "Pulpicie" prowadzący do G:\Games\LucasArts\XWING95\XWINGTIE.EXE.
- Zainstalowany pakiet ustawiający zgodność gry z Windows 2000/XP/7/8 (i pewnie Vistą).
Uruchomienie "Star Wars: X-Wing (95/CS)" w Windows 8/8.1 x64
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze i (opcjonalnie) zainstalowano łatkę XWTIE95.exe, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64.
Z dwoma zastrzeżeniami:
- Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie.
W końcu z CD leci muzyka i instrukcje dowódców.
Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
- Włączenie akceleracji 3D może spowodować, że znikną wszystkie obiekty.
3D z błędami
,
wyłączone 3D i jest OK
.
Próbowałem wykorzystać pliki z:
- ddraw.dll z http://www.jkhub.net/
- Gra się uruchamia, ale nie ma żadnego efektu i obiektów nie widać.
- WineD3D For Windows
- Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D.
- dgVoodoo 2
- Gra nie uruchamia się, a jedynym efektem jest komunikat błędu:
Ale dgVoodoo 2 wymaga karty zgodnej z DirectX 11...
Inaczej jest z kartą GTS 450 512MB, która wspiera DirectX 11.
Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D.
- JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11
- Gra robi BUM.
- rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
- I to jest rozwiązanie działające z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)
Od wersji 1.4.0 pakiet umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing.
Należy:
- Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszy.
- Rozpakować gdzieś archiwum.
- Do katalogu gry (tam, gdzie jest XWING95.EXE, u mnie G:\Games\LucasArts\XWING95) wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.
- Jeśli korzysta się z wersji 1.4.0, to w opcjach zgodności programu XWING95.EXE należy wymusić uruchamianie w rozdzielczości 640x480 (skalowaniem zajmą się sterowniki lub monitor).
Bez tego mysz będzie "zatrzaśnięta" w obszarze 640x480 i nie da się wyjść z Rejestracji. ~;)
Problemu tego nie ma od wersji 1.4.6.
Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86.
Ostatecznym efektem jest działające 3D z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)
Nie doświadczyłem problemów z ustawieniem właściwej palety, które występowały w Windows 7 x64.
Podsumowanie "Star Wars: X-Wing (95/CS)"
- Instalacja
- W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 8/8.1.
- Płyta lub obraz w trakcie gry
- Tak.
- Uruchomienie w Windows 8/8.1 x64
- Z pewnymi kruczkami, ale działa OK.
Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
- DDRAW.DLL
- rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
- Sterowniki NVIDIA
- Bez znaczenia.
- Sterowniki Intel
- Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7).
- Procesory wielordzeniowe
- Bez znaczenia.
- Szeroki ekran
- Brak obsługi.
- Maksymalna rozdzielczość
- 640x480, w tabelce FPSy (bez różnicy w zależności od systemu)
Rozdzielczość
| Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
|
G31 Express Chipset Family
| 8800 GTS 512
| GTS 450 512MB
|
640x480
| stabilne 31
| stabilne 31
| stabilne 31
|
- Gra w Sieci
- Nie dotyczy.
- Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
- 86.1MB/68.6MB + obraz UIF 454MB (wspólny z "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School")
Gra działa płynnie.
Cutscenki są odgrywane.
Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami.
Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).
Dobrze jest. ~:)
Star Wars: TIE Fighter (95/CS)
Instalacja "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)" w Windows 8/8.1 x64
Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64.
Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:
- Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 8/8.1.
- Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.
Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1.
I tam należy szukać szczegółów.
W Windows 8 skopiowałem katalog gry z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do G:\Games\LucasArts\TIE95.
W tym przypadku miałem już załataną grę.
Dodałem:
- Opisane wpisy do Rejestru.
- Skrót "TIE Fighter" na "Pulpit" prowadzący do G:\Games\LucasArts\TIE95\TIESTART.EXE.
Ponieważ wcześniej instalowałem i załatałem "Star Wars: X-Wing (95/CS)", to nie musiałem ponownie instalować pakietu ustawiającego zgodność gry z Windows 2000/XP/7/8/8.1/10 (i pewnie Vistą) - XWTIE95.exe.
O ile w "Star Wars: X-Wing (95/CS)" da się latać bez łatki i bez 3D, to w "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)" patch jest obowiązkowy, bo bez niego gry się nie uruchomi.
W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\TIE95.
W tym przypadku miałem już:
- Opisane wpisy do Rejestru.
- Skrót "TIE Fighter" na "Pulpicie" prowadzący do G:\Games\LucasArts\TIE95\TIESTART.EXE.
- Załataną grę.
- Zainstalowany pakiet ustawiający zgodność gry z Windows 2000/XP/7/8 (i pewnie Vistą).
Uruchomienie "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)" w Windows 8/8.1 x64
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64.
Z dwoma zastrzeżeniami:
- Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie.
W końcu z CD leci muzyka i instrukcje dowódców.
Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
- Włączenie akceleracji 3D może spowodować, że znikną wszystkie obiekty.
3D z błędami
,
wyłączone 3D i jest OK
.
Próbowałem wykorzystać pliki z:
- ddraw.dll z http://www.jkhub.net/
- Gra się uruchamia, ale nie ma żadnego efektu i obiektów nie widać.
- dgVoodoo 2
- Gra nie uruchamia się, a jedynym efektem jest komunikat błędu:
Ale dgVoodoo 2 wymaga karty zgodnej z DirectX 11...
Inaczej jest z kartą GTS 450 512MB, która wspiera DirectX 11.
Co prawda opcja 3D jest zaznaczona, ale jakoś nie widać różnicy...
- WineD3D For Windows
- Co prawda opcja 3D jest zaznaczona i się nie wyłącza, tak jak to ma miejsce w "Star Wars: X-Wing (95/CS), ale jakoś nie widać różnicy...
.
Należy jednak zauważyć, że dla działa to jedynie kartami 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB oraz ze sterownikami Windows 8/8.1 (8.15.10.2697) dla G31 Express Chipset Family.
Jeśli zainstalowane są sterowniki Windows 7 (8.15.10.1930) wyświetlany jest przeskalowany "Pulpit" z lecącym w tle dźwiękiem.
Gra działa, ale niczego nie wyświetla.
Ze sterownikami Windows 7 (8.15.10.1930) wygląda to gorzej niż w testowym laptaku z podobną, ale starszą, wbudowaną grafiką - Mobile Intel 965 Express Chipset Family i Windows 7 x64.
- JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11
- Gra robi BUM.
- rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
- I to jest rozwiązanie działające z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)
Od wersji 1.4.0 pakiet umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing.
Należy:
- Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszy.
- Rozpakować gdzieś archiwum.
- Do katalogu gry (tam, gdzie jest TIE95.EXE, u mnie G:\Games\LucasArts\TIE95) wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.
- Jeśli korzysta się z wersji 1.4.0, to w opcjach zgodności programu TIE95.EXE należy wymusić uruchamianie w rozdzielczości 640x480 (skalowaniem zajmą się sterowniki lub monitor).
Bez tego mysz będzie "zatrzaśnięta" w obszarze 640x480 i nie da się wyjść z Rejestracji. ~;)
Problemu tego nie ma od wersji 1.4.6.
Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86.
Ostatecznym efektem jest działające 3D z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)
Nie doświadczyłem problemów z ustawieniem właściwej palety, które występowały w Windows 7 x64.
Podsumowanie "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)"
- Instalacja
- W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 8/8.1.
- Płyta lub obraz w trakcie gry
- Tak.
- Uruchomienie w Windows 8/8.1 x64
- Z pewnymi kruczkami, ale działa OK.
Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
- DDRAW.DLL
- rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
- Sterowniki NVIDIA
- Bez znaczenia.
- Sterowniki Intel
- Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7).
- Procesory wielordzeniowe
- Bez znaczenia.
- Szeroki ekran
- Brak obsługi.
- Maksymalna rozdzielczość
- 640x480, w tabelce FPSy (bez różnicy w zależności od systemu)
Rozdzielczość
| Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
|
G31 Express Chipset Family
| 8800 GTS 512
| GTS 450 512MB
|
640x480
| stabilne 35
| stabilne 35
| stabilne 35
|
- Gra w Sieci
- Nie dotyczy.
- Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
- 92.0MB/75.9MB + obraz UIF 455MB
Gra działa płynnie.
Cutscenki są odgrywane.
Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami.
Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).
Dobrze jest. ~:)
Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School
Instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" w Windows 8/8.1 x64
Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64.
Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:
- Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 8/8.1.
- Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.
Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1.
I tam należy szukać szczegółów.
W Windows 8 skopiowałem katalog gry z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do "G:\Games\LucasArts\XvT Flight School".
Dodałem:
- Opisane wpisy do Rejestru.
- Skrót "Play XvT Flight School" na "Pulpit" prowadzący do "G:\Games\LucasArts\XvT Flight School\XWINGTIE.EXE".
W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w "G:\Games\LucasArts\XvT Flight School".
W tym przypadku miałem już:
- Opisane wpisy do Rejestru.
- Skrót "Play XvT Flight School" na "Pulpicie" prowadzący do "G:\Games\LucasArts\XvT Flight School\XWINGTIE.EXE".
Uruchomienie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" w Windows 8/8.1 x64
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64.
Z dwoma zastrzeżeniami:
- Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja.
W końcu z CD leci muzyka.
Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
Jeśli wykorzystywany jest obraz płyty, to wirtualny napęd powinien mieć literę poniżej napędu fizycznego.
Inaczej nie będzie muzyki.
Po prostu gra odtwarza muzykę z pierwszego napędu CD.
- Włączenie akceleracji 3D może spowodować, że znikną wszystkie obiekty.
Identycznie jak w "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" i "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power".
3D z błędami
,
wyłączone 3D i jest OK
.
Próbowałem wykorzystać pliki z:
- ddraw.dll z http://www.jkhub.net/
- Gra się uruchamia, ale nie ma żadnego efektu i obiektów nie widać.
- WineD3D For Windows
- Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D.
- dgVoodoo 2
- Gra nie uruchamia się, a jedynym efektem jest komunikat błędu:
Ale dgVoodoo 2 wymaga karty zgodnej z DirectX 11...
Inaczej jest z kartą GTS 450 512MB, która wspiera DirectX 11.
Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D.
Obraz jest skalowany do pełnej rozdzielczości monitora.
- JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11
- Gra robi BUM.
- rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
- I to jest rozwiązanie działające z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)
Od wersji 1.4.0 pakiet umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing.
Należy:
- Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszy.
- Rozpakować gdzieś archiwum.
- Do katalogu gry (u mnie "G:\Games\LucasArts\XvT Flight School") wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.
Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86.
Ostatecznym efektem jest działające 3D z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)
Gra w Sieci
"Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" umożliwia grę w Sieci.
Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):
- IPX
- Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 8 osób.
Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP.
Można skorzystać z IPXWrapper, który wymaga działającego TCP/IP.
- Direct Modem
- Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów.
Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
- Direct Serial
- Równie egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób.
Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)
Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem IPXWrapper.
No dobra, w Windows 8/8.1 nie sprawdzałem, ale skoro działa w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 10 Pro x64, to i w Ósemce/OsiemJeden powinno. ~;)
Podsumowanie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School"
- Instalacja
- W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 8/8.1.
- Płyta lub obraz w trakcie gry
- Tak.
- Uruchomienie w Windows 8/8.1 x64
- Z pewnymi kruczkami, ale działa OK.
Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
- DDRAW.DLL
- rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
- Sterowniki NVIDIA
- Bez znaczenia.
- Sterowniki Intel
- Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7).
- Procesory wielordzeniowe
- Bez znaczenia.
- Szeroki ekran
- Brak obsługi.
- Maksymalna rozdzielczość
- 640x480, w tabelce FPSy (bez różnicy w zależności od systemu)
Rozdzielczość
| Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
|
G31 Express Chipset Family
| 8800 GTS 512
| GTS 450 512MB
|
640x480
| na poziomie 25+
| stabilne 31
| stabilne 31
|
- Gra w Sieci
- Bez problemów w sieciach TCP/IP z wykorzystaniem wrappera IPX.
- Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
- 119MB/99.8MB + obraz UIF 454MB (wspólny z "Star Wars: X-Wing (95/CS)")
Gra działa płynnie, również w Sieci.
Intro jest odgrywane.
Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami.
Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).
Dobrze jest. ~:)