UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: X-Wing Collector Series

Opis gier, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania ich w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Przetestowałem również pakiety "STAR WARS™: X-Wing Special Edition" i "STAR WARS™: TIE Fighter Special Edition" z GOG.COM w Windows 8/8.1 Pro x64 - całość działa bez problemów. ~:) Szczegółowy opis:


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gier zainstalowanych z tradycyjnego nośnika: CD.


Star Wars: X-Wing (95/CS)

Instalacja "Star Wars: X-Wing (95/CS)" w Windows 8/8.1 x64

Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 8/8.1.
  2. Skopiowanie części zawartości CD gdzieś na dysk.

Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

W Windows 8 skopiowałem katalog gry z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do G:\Games\LucasArts\XWING95. Dodałem:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "X-Wing" na "Pulpit" prowadzący do G:\Games\LucasArts\XWING95\XWINGTIE.EXE.

Dodatkowo zainstalowałem pakiet ustawiający zgodność gry z Windows 2000/XP/7/8/8.1/10 (i pewnie Vistą). Należy z XWTIE95.zip wypakować plik XWTIE95.exe i go uruchomić. Zainstaluje się co trzeba i będzie OK.

Łatka jest wspólna z "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)" i "leczy" obie gry.

Aha, jeśli ktoś nie chce instalować łatki, to wystarczy, że wyłączy się akcelerację 3D (w opcjach lotu - ESC w Rejestracji - należy wybrać 640x480x8bit lub 640x480x16bit) i da się latać jak w starym, dobrym DOSie. ~;) O czym za chwilę...

W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\XWING95. W tym przypadku miałem już:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "X-Wing" na "Pulpicie" prowadzący do G:\Games\LucasArts\XWING95\XWINGTIE.EXE.
  3. Zainstalowany pakiet ustawiający zgodność gry z Windows 2000/XP/7/8 (i pewnie Vistą).

Uruchomienie "Star Wars: X-Wing (95/CS)" w Windows 8/8.1 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze i (opcjonalnie) zainstalowano łatkę XWTIE95.exe, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Z dwoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie. W końcu z CD leci muzyka i instrukcje dowódców. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
  2. Włączenie akceleracji 3D może spowodować, że znikną wszystkie obiekty.
    3D z błędami XWCS - G31 z 3D i brak obiektów, wyłączone 3D i jest OK XWCS - G31 bez 3D i jest OK.

    Próbowałem wykorzystać pliki z:

    ddraw.dll z http://www.jkhub.net/
    Gra się uruchamia, ale nie ma żadnego efektu i obiektów nie widać.
    WineD3D For Windows
    Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D.
    dgVoodoo 2
    Gra nie uruchamia się, a jedynym efektem jest komunikat błędu:
    XWCS - G31: Game could not start

    Ale dgVoodoo 2 wymaga karty zgodnej z DirectX 11...

    Inaczej jest z kartą GTS 450 512MB, która wspiera DirectX 11. Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D.

    JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11
    Gra robi BUM.
    rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
    I to jest rozwiązanie działające z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:) Od wersji 1.4.0 pakiet umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing. Należy:
    1. Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszy.
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (tam, gdzie jest XWING95.EXE, u mnie G:\Games\LucasArts\XWING95) wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.
    4. Jeśli korzysta się z wersji 1.4.0, to w opcjach zgodności programu XWING95.EXE należy wymusić uruchamianie w rozdzielczości 640x480 (skalowaniem zajmą się sterowniki lub monitor). Bez tego mysz będzie "zatrzaśnięta" w obszarze 640x480 i nie da się wyjść z Rejestracji. ~;) Problemu tego nie ma od wersji 1.4.6.

    Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86. Ostatecznym efektem jest działające 3D z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)

    XWCS - działa 3D

Nie doświadczyłem problemów z ustawieniem właściwej palety, które występowały w Windows 7 x64.

Podsumowanie "Star Wars: X-Wing (95/CS)"

Instalacja
W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 8/8.1.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows 8/8.1 x64
Z pewnymi kruczkami, ale działa OK. Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
DDRAW.DLL
rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7).
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x480, w tabelce FPSy (bez różnicy w zależności od systemu)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
G31 Express Chipset Family 8800 GTS 512 GTS 450 512MB
640x480 stabilne 31 stabilne 31 stabilne 31
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
86.1MB/68.6MB + obraz UIF 454MB (wspólny z "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School")

Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).

XWCS - Osiem i jest OK, SOA#1 bez 3D
XWCS - Osiem i jest OK, SOA#1 XWCS - OsiemJeden i jest OK, SOA#1

Dobrze jest. ~:)

Star Wars: TIE Fighter (95/CS)

Instalacja "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)" w Windows 8/8.1 x64

Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 8/8.1.
  2. Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.

Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

W Windows 8 skopiowałem katalog gry z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do G:\Games\LucasArts\TIE95. W tym przypadku miałem już załataną grę. Dodałem:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "TIE Fighter" na "Pulpit" prowadzący do G:\Games\LucasArts\TIE95\TIESTART.EXE.

Ponieważ wcześniej instalowałem i załatałem "Star Wars: X-Wing (95/CS)", to nie musiałem ponownie instalować pakietu ustawiającego zgodność gry z Windows 2000/XP/7/8/8.1/10 (i pewnie Vistą) - XWTIE95.exe. O ile w "Star Wars: X-Wing (95/CS)" da się latać bez łatki i bez 3D, to w "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)" patch jest obowiązkowy, bo bez niego gry się nie uruchomi.

W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w G:\Games\LucasArts\TIE95. W tym przypadku miałem już:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "TIE Fighter" na "Pulpicie" prowadzący do G:\Games\LucasArts\TIE95\TIESTART.EXE.
  3. Załataną grę.
  4. Zainstalowany pakiet ustawiający zgodność gry z Windows 2000/XP/7/8 (i pewnie Vistą).

Uruchomienie "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)" w Windows 8/8.1 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Z dwoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie. W końcu z CD leci muzyka i instrukcje dowódców. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
  2. Włączenie akceleracji 3D może spowodować, że znikną wszystkie obiekty.
    3D z błędami TFCS - G31 z 3D i brak obiektów, wyłączone 3D i jest OK TFCS - G31 bez 3D i jest OK.

    Próbowałem wykorzystać pliki z:

    ddraw.dll z http://www.jkhub.net/
    Gra się uruchamia, ale nie ma żadnego efektu i obiektów nie widać.
    dgVoodoo 2
    Gra nie uruchamia się, a jedynym efektem jest komunikat błędu:
    XWCS - G31: Game could not start

    Ale dgVoodoo 2 wymaga karty zgodnej z DirectX 11...

    Inaczej jest z kartą GTS 450 512MB, która wspiera DirectX 11. Co prawda opcja 3D jest zaznaczona, ale jakoś nie widać różnicy...

    WineD3D For Windows
    Co prawda opcja 3D jest zaznaczona i się nie wyłącza, tak jak to ma miejsce w "Star Wars: X-Wing (95/CS), ale jakoś nie widać różnicy...
    TFCS - G31 z 3D i jest OK.

    Należy jednak zauważyć, że dla działa to jedynie kartami 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB oraz ze sterownikami Windows 8/8.1 (8.15.10.2697) dla G31 Express Chipset Family. Jeśli zainstalowane są sterowniki Windows 7 (8.15.10.1930) wyświetlany jest przeskalowany "Pulpit" z lecącym w tle dźwiękiem. Gra działa, ale niczego nie wyświetla. Ze sterownikami Windows 7 (8.15.10.1930) wygląda to gorzej niż w testowym laptaku z podobną, ale starszą, wbudowaną grafiką - Mobile Intel 965 Express Chipset Family i Windows 7 x64.

    JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11
    Gra robi BUM.
    rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
    I to jest rozwiązanie działające z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:) Od wersji 1.4.0 pakiet umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing. Należy:
    1. Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszy.
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (tam, gdzie jest TIE95.EXE, u mnie G:\Games\LucasArts\TIE95) wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.
    4. Jeśli korzysta się z wersji 1.4.0, to w opcjach zgodności programu TIE95.EXE należy wymusić uruchamianie w rozdzielczości 640x480 (skalowaniem zajmą się sterowniki lub monitor). Bez tego mysz będzie "zatrzaśnięta" w obszarze 640x480 i nie da się wyjść z Rejestracji. ~;) Problemu tego nie ma od wersji 1.4.6.

    Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86. Ostatecznym efektem jest działające 3D z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)

    TFCS - działa 3D

Nie doświadczyłem problemów z ustawieniem właściwej palety, które występowały w Windows 7 x64.

Podsumowanie "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)"

Instalacja
W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 8/8.1.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows 8/8.1 x64
Z pewnymi kruczkami, ale działa OK. Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
DDRAW.DLL
rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7).
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x480, w tabelce FPSy (bez różnicy w zależności od systemu)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
G31 Express Chipset Family 8800 GTS 512 GTS 450 512MB
640x480 stabilne 35 stabilne 35 stabilne 35
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
92.0MB/75.9MB + obraz UIF 455MB

Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).

TFCS - Osiem i jest OK, SOA#1 bez 3D
TFCS - Osiem i jest OK, SOA#1 TFCS - OsiemJeden i jest OK, SOA#1

Dobrze jest. ~:)

Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School

Instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" w Windows 8/8.1 x64

Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 8/8.1.
  2. Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.

Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

W Windows 8 skopiowałem katalog gry z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do "G:\Games\LucasArts\XvT Flight School". Dodałem:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Play XvT Flight School" na "Pulpit" prowadzący do "G:\Games\LucasArts\XvT Flight School\XWINGTIE.EXE".

W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w "G:\Games\LucasArts\XvT Flight School". W tym przypadku miałem już:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Play XvT Flight School" na "Pulpicie" prowadzący do "G:\Games\LucasArts\XvT Flight School\XWINGTIE.EXE".

Uruchomienie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" w Windows 8/8.1 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Z dwoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja. W końcu z CD leci muzyka. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.

    Jeśli wykorzystywany jest obraz płyty, to wirtualny napęd powinien mieć literę poniżej napędu fizycznego. Inaczej nie będzie muzyki. Po prostu gra odtwarza muzykę z pierwszego napędu CD.

  2. Włączenie akceleracji 3D może spowodować, że znikną wszystkie obiekty. Identycznie jak w "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter" i "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power".
    3D z błędami XvT:FS - G31 z 3D i brak obiektów, wyłączone 3D i jest OK XvT:FS - G31 bez 3D i jest OK.

    Próbowałem wykorzystać pliki z:

    ddraw.dll z http://www.jkhub.net/
    Gra się uruchamia, ale nie ma żadnego efektu i obiektów nie widać.
    WineD3D For Windows
    Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D.
    dgVoodoo 2
    Gra nie uruchamia się, a jedynym efektem jest komunikat błędu:
    XvT:FS - G31: DirectDraw init FAILED at 0

    Ale dgVoodoo 2 wymaga karty zgodnej z DirectX 11...

    Inaczej jest z kartą GTS 450 512MB, która wspiera DirectX 11. Gra się uruchamia, ale w trakcie startu misji mignie komunikat o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra automatycznie przełącza się w tryb 2D. Obraz jest skalowany do pełnej rozdzielczości monitora.

    JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11
    Gra robi BUM.
    rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
    I to jest rozwiązanie działające z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:) Od wersji 1.4.0 pakiet umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing. Należy:
    1. Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszy.
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (u mnie "G:\Games\LucasArts\XvT Flight School") wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.

    Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86. Ostatecznym efektem jest działające 3D z G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB. ~:)

    XvT:FS - działa 3D
Gra w Sieci

"Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" umożliwia grę w Sieci. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):

IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 8 osób. Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper, który wymaga działającego TCP/IP.
Direct Modem
Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów. Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
Direct Serial
Równie egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób. Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem IPXWrapper. No dobra, w Windows 8/8.1 nie sprawdzałem, ale skoro działa w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 10 Pro x64, to i w Ósemce/OsiemJeden powinno. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School"

Instalacja
W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 8/8.1.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows 8/8.1 x64
Z pewnymi kruczkami, ale działa OK. Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
DDRAW.DLL
rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7).
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x480, w tabelce FPSy (bez różnicy w zależności od systemu)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
G31 Express Chipset Family 8800 GTS 512 GTS 450 512MB
640x480 na poziomie 25+ stabilne 31 stabilne 31
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
119MB/99.8MB + obraz UIF 454MB (wspólny z "Star Wars: X-Wing (95/CS)")

Gra działa płynnie, również w Sieci. Intro jest odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).

XvT:FS - Osiem i jest OK, SOA#1 bez 3D
XvT:FS - Osiem i jest OK, SOA#1 XvT:FS - OsiemJeden i jest OK, SOA#1

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 7 Ultimate x64 SP1
A tymczasem w Windows 10 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
6.49.051 15.11.2021
Author:
Yogurt