UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
STAR WARS™: TIE Fighter Special Edition
Od 28.04.2015 na GOG.COM jest dostępna (za 8.79€/9.99$/35.79PLN) uzupełniona wersja "STAR WARS™: TIE Fighter Special Edition".
Wcześniejsza nie zawierała DOSowych pakietów dodatkowych, a jedynie "podstawkę" i pełną wersję "windowsową".
W pakiecie dostaje się:
- "STAR WARS®: TIE Fighter (1994)"
- DOSowa "podstawka" z dodatkowymi misjami ("Star Wars: TIE Fighter: Defender of the Empire"), bonusy:
- Działa w Windows, OSX i Linuxie.
- TIE Fighter Manual.
- TIE Fighter Reference Card.
- TIE Fighter Defender of the Empire Strategy Guide.
- TIE Fighter Stele Chronicles.
- "STAR WARS®: TIE Fighter Collector's CD (1995)"
- DOSowa wersja z dodatkowymi misjami ("Star Wars: TIE Fighter: Defender of the Empire" i "Star Wars: TIE Fighter: Enemies of the Empire"), bonusy:
- Działa w Windows, OSX i Linuxie.
- Wersja angielska i niemiecka.
- "STAR WARS®: TIE Fighter (1998)"
- Wersja "windowsowa".
Bonusy:
- TIE Fighter Collector's Edition Manual.
- TIE Fighter Collector's Edition Strategy Guide.
- TIE Fighter Collector's Edition Reference Card.
Opis klasycznego wydania gier, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania ich w Windows 7 Ultimate x64 SP1.
I tam należy szukać szczegółów dla wersji DOS i Windows.
Poprawki
Gry zawierają poprawki wydane przez LucasArts.
STAR WARS®: TIE Fighter (1994)
Instalacja "STAR WARS®: TIE Fighter (1994)" w Windows x64
Pobrałem i przetestowałem plik setup_sw_tie_fighter_dos_2.0.0.6.exe (20.0MB).
Bez problemów uruchomił się w Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro i 10 Pro).
W opcjach instalacji można zmienić katalog (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter (1994)") i zezwolić na dodanie ikony na "Pulpit".
Instalacja przebiegła bez problemów. ~:)
W katalogu gry, oprócz plików gry i dodatków GOG.COM, zainstalowany został DOSBox 0.72 (ogólnie już piąty ~;) ), który jest niezbędny do uruchomienia programu.
W "Menu Start" dodanych zostało kilka dodatkowych ikon (np. konfiguracja gry, konfiguracja DOSBoxa, itp.).
W Windows 8.1 Pro x64 gra została "odziedziczona" po Windows 8 Pro x64, ale nie sądzę, by mogły pojawić się jakieś problemy w trakcie instalacji.
Uruchomienie "STAR WARS®: TIE Fighter (1994)" w Windows x64
Po instalacji gra bez problemów działa w "czystym" Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro, 8.1 Pro i 10 Pro), choć oczywiście wykorzystuje DOSBox. ~:)
Konfiguracja samej gry i DOSBoxa nie budzi zastrzeżeń:
- Skrót ma w opcjach zgodności ustawiony pstryczek "Disable display scaling on high DPI settings".
- Wybrany output=overlay nie powinien sprawiać problemów.
- Wybrane skalowanie x2 jest OK.
Pixeloza okrutna, ale tak to było. ~;)
- Wybrany Sound Blaster 16 prawidłowo odtwarza dźwięk.
- Nie ma problemu z joystickiem, choć na upartego można grać myszką. ~;)
Krótko - nie ma się do czego przyczepić. ~;)
Podsumowanie "STAR WARS®: TIE Fighter (1994)"
- Instalacja w Windows x64
- Bez problemów.
- Uruchomienie w Windows x64
- Bez problemów.
- DDRAW.DLL
- Systemowy.
- Sterowniki NVIDIA
- Bez znaczenia.
- Sterowniki Intel
- Bez znaczenia (ale dla G31 Express Chipset Family w Windows 8/8.1/10 korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7).
- Procesory wielordzeniowe
- Bez znaczenia.
- Szeroki ekran
- Brak obsługi.
- Maksymalna rozdzielczość
- 320x240 skalowane do 640x480.
- Gra w Sieci
- Nie dotyczy.
- Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
- 26.7MB/21.3MB (w tym 7.31MB/6.16MB DOSBox ~;) ).
Gra działa płynnie.
Cutscenki są odgrywane.
Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami.
Dobrze jest. ~:)
STAR WARS®: TIE Fighter Collector's CD (1995)
Instalacja "STAR WARS®: TIE Fighter Collector's CD (1995)" w Windows x64
Pobrałem i przetestowałem plik setup_sw_tie_fighter_doscd_2.0.0.5.exe (347MB).
Bez problemów uruchomił się w Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro i 10 Pro).
W opcjach instalacji można zmienić katalog (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter CD (1995)") i zezwolić na dodanie ikony na "Pulpit".
Instalacja przebiegła bez problemów. ~:)
W katalogu gry, oprócz plików gry i dodatków GOG.COM, zainstalowany został DOSBox 0.74 (już szósty ~;) ), który jest niezbędny do uruchomienia programu.
W "Menu Start" dodanych zostało kilka dodatkowych ikon (np. konfiguracja gry, konfiguracja DOSBoxa, itp.).
W Windows 8.1 Pro x64 gra została "odziedziczona" po Windows 8 Pro x64, ale nie sądzę, by mogły pojawić się jakieś problemy w trakcie instalacji.
Uruchomienie "STAR WARS®: TIE Fighter Collector's CD (1995)" w Windows x64
Po instalacji gra bez problemów działa w "czystym" Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro, 8.1 Pro i 10 Pro), choć oczywiście wykorzystuje DOSBox. ~:)
Konfiguracja samej gry i DOSBoxa nie budzi zastrzeżeń:
- Skrót ma w opcjach zgodności ustawiony pstryczek "Disable display scaling on high DPI settings".
- Wybrany output=overlay nie powinien sprawiać problemów.
- Wybrane skalowanie x2 jest OK.
- Wybrany Sound Blaster 16 prawidłowo odtwarza dźwięk.
- Nie ma problemu z joystickiem, choć na upartego można grać myszką. ~;)
Krótko - nie ma się do czego przyczepić. ~;)
Podsumowanie "STAR WARS®: TIE Fighter Collector's CD (1995)"
- Instalacja w Windows x64
- Bez problemów.
- Uruchomienie w Windows x64
- Bez problemów.
- DDRAW.DLL
- Systemowy.
- Sterowniki NVIDIA
- Bez znaczenia.
- Sterowniki Intel
- Bez znaczenia (ale dla G31 Express Chipset Family w Windows 8/8.1/10 korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7).
- Procesory wielordzeniowe
- Bez znaczenia.
- Szeroki ekran
- Brak obsługi.
- Maksymalna rozdzielczość
- 640x480.
- Gra w Sieci
- Nie dotyczy.
- Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
- 695MB/569MB (w tym 8.25MB/6.82MB DOSBox ~;) ).
Gra działa płynnie.
Cutscenki są odgrywane.
Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami.
Dobrze jest. ~:)
STAR WARS®: TIE Fighter (1998)
Instalacja "STAR WARS®: TIE Fighter (1998)" w Windows x64
Pobrałem i przetestowałem plik setup_sw_tie_fighter_2.1.0.8.exe (210MB).
Bez problemów uruchomił się w Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro i 10 Pro).
W opcjach instalacji można zmienić katalog (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter (1998)") i zezwolić na dodanie ikony na "Pulpit".
Instalacja przebiegła bez problemów. ~:)
Skrót na "Pulpicie" bezpośrednio uruchamia TIE95.EXE.
Nie jest wykorzystywany starter, choć można go znaleźć w katalogu gry.
W Windows 8.1 Pro x64 gra została "odziedziczona" po Windows 8 Pro x64, ale nie sądzę, by mogły pojawić się jakieś problemy w trakcie instalacji.
Uruchomienie "STAR WARS®: TIE Fighter (1998)" w Windows x64
Po instalacji gra bez problemów działa w "czystym" Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro, 8.1 Pro i 10 Pro). ~:)
Z jednym zastrzeżeniem, choć różnymi efektami, w zależności od karty graficznej.
- W Windows 7 i 10 z ddraw.dll dołączonym przez GOG.COM gra działa w kratkę. ~;)
- GTS 450 512MB i GTX 970 SLI
- Są problemy z trybem 3D.
Po uruchomieniu misji, gdy aktywowany jest tryb 3D, gra robi BUM lub się wiesza. ~:(
W trybie 2D wszystko działa jak powinno.
Sprawdziłem:
- Systemowy ddraw.dll
- Jego aktywacja jest prosta, należy zmienić nazwę dołączonego przez GOG.COM pliku ddraw.dll w katalogu gry (u mnie "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter (1998)") na np. ddraw.dll-gog.
Po uruchomieniu gry pojawia się kolejny problem - nie widać kursora myszy. ~:(
Niby machać i klikać na czuja się da, ale jest to koszmar.
Istnieją dwa rozwiązania:
- Można korzystać ze startera w katalogu gry - TIESTART.EXE.
- Po uruchomieniu startera należy przejść do opcji zaawansowanych (Advanced Options) i zaznaczyć wykorzystanie kursora programowego (Use Software Cursor).
- Potwierdzić (Done) i już.
- Po uruchomieniu gry z poziomu startera kursor myszy będzie widoczny.
- Można zmodyfikować skrót uruchamiający grę tak, aby zawierał pstryczek /softwarecursor.
- Prawy klik na skrócie.
- Na zakładce "Shortcut" (Skrót) na końcu pola "Target" (Cel) dopisać po spacji /softwarecursor, czyli zmienić linię (u mnie) "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter (1998)\TIE95.EXE" na "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter (1998)\TIE95.EXE" /softwarecursor
Jeśli w ścieżce są spacje, to cała ścieżka jest w cudzysłowach, a /softwarecursor jest poza nimi.
- OK i powinno działać.
Niestety, w momencie uruchomienia misji wyświetlany jest komunika o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra przełącza się w tryb 2D. ~:(
W Windows 7 gra dodatkowo ma problemy z ustawieniem swojej palety. W efekcie na ekranie pojawiają się "poprzyprawowe" widoki. ~:)
- Pliki z dgVoodoo 2 (wymagają karty wspierającej DirectX 11)
- Oczywiście nie widać myszy, ale powyżej jest rozwiązanie.
W Windows 7 nie ma problemów z ustawieniem palety.
Niestety, w momencie uruchomienia misji wyświetlany jest komunika o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra przełącza się w tryb 2D. ~:(
- Pliki z WineD3D For Windows
- Należy dobrać odpowiednią wersję pakietu - przetestowałem wersję 1.7.54.
1.7.55 i późniejsze (np. 1.8-rc1 i 1.9.1) nie chciały działać.
Od jakiegoś czasu, na stronie twórcy, zalecaną wersją jest 1.7.52, choć możliwe, że 3.6 (14.04.2018) będzie równie dobra.
Należy:
- Pobrać ze strony np. WineD3DForWindows_1.7.54.zip.
- Rozpakować gdzieś archiwum.
- Do katalogu gry (tam, gdzie jest TIE95.EXE, u mnie "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter (1998)") wrzucić trzy pliki: ddraw.dll, libwine.dll i wined3d.dll.
UWAGA: Nadpisany zostanie plik ddraw.dll dołączony przez GOG.COM, ale on i tak nie działa jak powinien (przynajmniej u mnie w Windows 7 i 10 z kartą GTS 450 512MB oraz GTX 970 SLI).
Oczywiście nie widać myszy, ale powyżej jest rozwiązanie.
Ostatecznym efektem jest działające 3D, ale nie w Windows 7 - chwilę po uruchomieniu gra robi BUM! ~:(
W sumie jest lepszy sposób, działający zawsze.
- Pliki z rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
- I to jest rozwiązanie. ~:)
Od wersji 1.4.0 pakiet umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing, a od wersji 1.4.5 załatwia sprawę braku kursora myszy (bez konieczności korzystania ze startera lub pstryczka /softwarecursor).
Należy:
- Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszej.
Najlepiej 1.4.5 (omija się problemy z kursorem myszy) lub późniejszy (np. 1.4.6 umożliwia latanie na myszce i klawiaturze - hardcore ~:) ).
- Rozpakować gdzieś archiwum.
- Do katalogu gry (tam, gdzie jest TIE95.EXE, u mnie "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter (1998)") wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.
UWAGA: Nadpisany zostanie plik ddraw.dll dołączony przez GOG.COM, ale on i tak nie działa jak powinien (przynajmniej u mnie w Windows 10 z kartą GTS 450 512MB).
Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86.
Ostatecznym efektem jest działające 3D. ~:)
W Windows 7 mogą pojawić się drobne zacięcia przy ruszaniu joystickiem.
Pomocne może być przestawienie w pliku konfiguracyjnym ddraw.cfg opcji ProcessAffinity z domyślnej wartości -1 (wykryj i użyj drugiego rdzenia) na 0 (nic nie zmieniaj).
Uruchomienie z
| ddraw.dll
|
GOG.COM
| Systemowy
| dgVoodoo 2
| WineD3D For Windows
1.7.54
| rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
1.4.5 lub późniejsze
|
TIE95.EXE
| BUM
| brak myszy (i przełączenie do trybu 2D)
| brak myszy (i przełączenie do trybu 2D)
| brak myszy (3D OK)
BUM w Windows 7
| 3D OK ~:)
|
TIE95.EXE /softwarecursor
| BUM
| przełączenie do trybu 2D
| przełączenie do trybu 2D
| 3D OK ~:)
BUM w Windows 7
| 3D OK ~:)
|
Powyżej tabela podsumowująca różne pliki ddraw.dll i próbę uzyskania 3D.
- HGD 530 i G31 Express Chipset Family
- Gra nie działa - chwilę po uruchomieniu robi BUM. ~:(
Sprawdziłem sterowniki 8.15.10.1930 dla Windows 7 i 8.15.10.2697 dla Windows 8/8.1/10.
Rozwiązaniem są pliki z rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11. ~:)
Opis instalacji powyżej.
Nie ma problemów z dźwiękiem, nie żeby kiedyś były, ale ta wersja nie ma CD, więc muzyka została zripowana do formatu OGG, a gra korzysta z odpowiednio zmienionego winmm.dll i kilku dodatkowych bibliotek.
Ciekawostką jest niższa liczba klatek w Windows 7 na znacznie lepszym sprzęcie, niż w Windows 8/8.1/10.
Ale jest stabilnie i całkowicie płynnie.
Podsumowanie "STAR WARS®: TIE Fighter (1998)"
- Instalacja w Windows x64
- Bez problemów.
- Uruchomienie w Windows x64
- Z pewnymi kruczkami, ale może działać OK.
Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
- DDRAW.DLL
- rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 najlepiej w wersji 1.4.5 lub późniejszej
- Sterowniki NVIDIA
- Bez znaczenia.
- Sterowniki Intel
- Bez znaczenia (ale dla G31 Express Chipset Family w Windows 8/8.1/10 korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7).
- Procesory wielordzeniowe
- Bez znaczenia.
- Szeroki ekran
- Brak obsługi.
- Maksymalna rozdzielczość
- 640x480, w tabelce FPSy
Rozdzielczość
| Windows 7
Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
| Windows 8/8.1
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
| Windows 10
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
|
HDG 530
| GTX 970 SLI
(ale grzeje się tylko jedna karta ~;) )
| G31 Express Chipset Family
| GTS 450 512MB
| G31 Express Chipset Family
| GTS 450 512MB
|
640x480
| stabilne 20
| stabilne 30
| na poziomie 31+
| na poziomie 31+
| na poziomie 31+
| stabilne 35
(55+ w trybie 2D)
|
- Gra w Sieci
- Nie dotyczy.
- Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
- 384MB/321MB
Gra działa płynnie.
Cutscenki są odgrywane.
Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami.
Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).
Dobrze jest. ~:)