UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;

STAR WARS™: TIE Fighter Special Edition

Od 28.04.2015 na GOG.COM jest dostępna (za 8.79€/9.99$/35.79PLN) uzupełniona wersja "STAR WARS™: TIE Fighter Special Edition". Wcześniejsza nie zawierała DOSowych pakietów dodatkowych, a jedynie "podstawkę" i pełną wersję "windowsową". W pakiecie dostaje się:

"STAR WARS®: TIE Fighter (1994)"
DOSowa "podstawka" z dodatkowymi misjami ("Star Wars: TIE Fighter: Defender of the Empire"), bonusy:
"STAR WARS®: TIE Fighter Collector's CD (1995)"
DOSowa wersja z dodatkowymi misjami ("Star Wars: TIE Fighter: Defender of the Empire" i "Star Wars: TIE Fighter: Enemies of the Empire"), bonusy:
"STAR WARS®: TIE Fighter (1998)"
Wersja "windowsowa". Bonusy:

Opis klasycznego wydania gier, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania ich w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów dla wersji DOS i Windows.

Poprawki

Gry zawierają poprawki wydane przez LucasArts.

STAR WARS®: TIE Fighter (1994)

Instalacja "STAR WARS®: TIE Fighter (1994)" w Windows x64

Pobrałem i przetestowałem plik setup_sw_tie_fighter_dos_2.0.0.6.exe (20.0MB). Bez problemów uruchomił się w Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro i 10 Pro). W opcjach instalacji można zmienić katalog (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter (1994)") i zezwolić na dodanie ikony na "Pulpit". Instalacja przebiegła bez problemów. ~:)

W katalogu gry, oprócz plików gry i dodatków GOG.COM, zainstalowany został DOSBox 0.72 (ogólnie już piąty ~;) ), który jest niezbędny do uruchomienia programu. W "Menu Start" dodanych zostało kilka dodatkowych ikon (np. konfiguracja gry, konfiguracja DOSBoxa, itp.).

W Windows 8.1 Pro x64 gra została "odziedziczona" po Windows 8 Pro x64, ale nie sądzę, by mogły pojawić się jakieś problemy w trakcie instalacji.

Uruchomienie "STAR WARS®: TIE Fighter (1994)" w Windows x64

Po instalacji gra bez problemów działa w "czystym" Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro, 8.1 Pro i 10 Pro), choć oczywiście wykorzystuje DOSBox. ~:)

Konfiguracja samej gry i DOSBoxa nie budzi zastrzeżeń:

Krótko - nie ma się do czego przyczepić. ~;)

Podsumowanie "STAR WARS®: TIE Fighter (1994)"

Instalacja w Windows x64
Bez problemów.
Uruchomienie w Windows x64
Bez problemów.
DDRAW.DLL
Systemowy.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale dla G31 Express Chipset Family w Windows 8/8.1/10 korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7).
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
320x240 skalowane do 640x480.
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
26.7MB/21.3MB (w tym 7.31MB/6.16MB DOSBox ~;) ).

Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami.

TF_dos - jest OK, SOA#1

Dobrze jest. ~:)

STAR WARS®: TIE Fighter Collector's CD (1995)

Instalacja "STAR WARS®: TIE Fighter Collector's CD (1995)" w Windows x64

Pobrałem i przetestowałem plik setup_sw_tie_fighter_doscd_2.0.0.5.exe (347MB). Bez problemów uruchomił się w Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro i 10 Pro). W opcjach instalacji można zmienić katalog (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter CD (1995)") i zezwolić na dodanie ikony na "Pulpit". Instalacja przebiegła bez problemów. ~:)

W katalogu gry, oprócz plików gry i dodatków GOG.COM, zainstalowany został DOSBox 0.74 (już szósty ~;) ), który jest niezbędny do uruchomienia programu. W "Menu Start" dodanych zostało kilka dodatkowych ikon (np. konfiguracja gry, konfiguracja DOSBoxa, itp.).

W Windows 8.1 Pro x64 gra została "odziedziczona" po Windows 8 Pro x64, ale nie sądzę, by mogły pojawić się jakieś problemy w trakcie instalacji.

Uruchomienie "STAR WARS®: TIE Fighter Collector's CD (1995)" w Windows x64

Po instalacji gra bez problemów działa w "czystym" Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro, 8.1 Pro i 10 Pro), choć oczywiście wykorzystuje DOSBox. ~:)

Konfiguracja samej gry i DOSBoxa nie budzi zastrzeżeń:

Krótko - nie ma się do czego przyczepić. ~;)

Podsumowanie "STAR WARS®: TIE Fighter Collector's CD (1995)"

Instalacja w Windows x64
Bez problemów.
Uruchomienie w Windows x64
Bez problemów.
DDRAW.DLL
Systemowy.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale dla G31 Express Chipset Family w Windows 8/8.1/10 korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7).
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x480.
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
695MB/569MB (w tym 8.25MB/6.82MB DOSBox ~;) ).

Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami.

TF_cd - jest OK, SOA#1

Dobrze jest. ~:)

STAR WARS®: TIE Fighter (1998)

Instalacja "STAR WARS®: TIE Fighter (1998)" w Windows x64

Pobrałem i przetestowałem plik setup_sw_tie_fighter_2.1.0.8.exe (210MB). Bez problemów uruchomił się w Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro i 10 Pro). W opcjach instalacji można zmienić katalog (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter (1998)") i zezwolić na dodanie ikony na "Pulpit". Instalacja przebiegła bez problemów. ~:)

Skrót na "Pulpicie" bezpośrednio uruchamia TIE95.EXE. Nie jest wykorzystywany starter, choć można go znaleźć w katalogu gry.

W Windows 8.1 Pro x64 gra została "odziedziczona" po Windows 8 Pro x64, ale nie sądzę, by mogły pojawić się jakieś problemy w trakcie instalacji.

Uruchomienie "STAR WARS®: TIE Fighter (1998)" w Windows x64

Po instalacji gra bez problemów działa w "czystym" Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro, 8.1 Pro i 10 Pro). ~:) Z jednym zastrzeżeniem, choć różnymi efektami, w zależności od karty graficznej.

  1. W Windows 7 i 10 z ddraw.dll dołączonym przez GOG.COM gra działa w kratkę. ~;)
    GTS 450 512MB i GTX 970 SLI
    Są problemy z trybem 3D. Po uruchomieniu misji, gdy aktywowany jest tryb 3D, gra robi BUM lub się wiesza. ~:( W trybie 2D wszystko działa jak powinno.

    Sprawdziłem:

    Systemowy ddraw.dll
    Jego aktywacja jest prosta, należy zmienić nazwę dołączonego przez GOG.COM pliku ddraw.dll w katalogu gry (u mnie "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter (1998)") na np. ddraw.dll-gog.

    Po uruchomieniu gry pojawia się kolejny problem - nie widać kursora myszy. ~:( Niby machać i klikać na czuja się da, ale jest to koszmar. Istnieją dwa rozwiązania:

    1. Można korzystać ze startera w katalogu gry - TIESTART.EXE.
      • Po uruchomieniu startera należy przejść do opcji zaawansowanych (Advanced Options) i zaznaczyć wykorzystanie kursora programowego (Use Software Cursor).
      • Potwierdzić (Done) i już.
      • Po uruchomieniu gry z poziomu startera kursor myszy będzie widoczny.
    2. Można zmodyfikować skrót uruchamiający grę tak, aby zawierał pstryczek /softwarecursor.
      • Prawy klik na skrócie.
      • Na zakładce "Shortcut" (Skrót) na końcu pola "Target" (Cel) dopisać po spacji /softwarecursor, czyli zmienić linię (u mnie) "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter (1998)\TIE95.EXE" na "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter (1998)\TIE95.EXE" /softwarecursor Jeśli w ścieżce są spacje, to cała ścieżka jest w cudzysłowach, a /softwarecursor jest poza nimi.
      • OK i powinno działać.

    Niestety, w momencie uruchomienia misji wyświetlany jest komunika o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra przełącza się w tryb 2D. ~:(

    W Windows 7 gra dodatkowo ma problemy z ustawieniem swojej palety. W efekcie na ekranie pojawiają się "poprzyprawowe" widoki. ~:)

    Pliki z dgVoodoo 2 (wymagają karty wspierającej DirectX 11)
    Oczywiście nie widać myszy, ale powyżej jest rozwiązanie. W Windows 7 nie ma problemów z ustawieniem palety.

    Niestety, w momencie uruchomienia misji wyświetlany jest komunika o braku możliwości uruchomienia trybu 3D i gra przełącza się w tryb 2D. ~:(

    Pliki z WineD3D For Windows
    Należy dobrać odpowiednią wersję pakietu - przetestowałem wersję 1.7.54. 1.7.55 i późniejsze (np. 1.8-rc1 i 1.9.1) nie chciały działać. Od jakiegoś czasu, na stronie twórcy, zalecaną wersją jest 1.7.52, choć możliwe, że 3.6 (14.04.2018) będzie równie dobra.

    Należy:

    1. Pobrać ze strony np. WineD3DForWindows_1.7.54.zip.
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (tam, gdzie jest TIE95.EXE, u mnie "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter (1998)") wrzucić trzy pliki: ddraw.dll, libwine.dll i wined3d.dll. UWAGA: Nadpisany zostanie plik ddraw.dll dołączony przez GOG.COM, ale on i tak nie działa jak powinien (przynajmniej u mnie w Windows 7 i 10 z kartą GTS 450 512MB oraz GTX 970 SLI).

    Oczywiście nie widać myszy, ale powyżej jest rozwiązanie. Ostatecznym efektem jest działające 3D, ale nie w Windows 7 - chwilę po uruchomieniu gra robi BUM! ~:( W sumie jest lepszy sposób, działający zawsze.

    Pliki z rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
    I to jest rozwiązanie. ~:) Od wersji 1.4.0 pakiet umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing, a od wersji 1.4.5 załatwia sprawę braku kursora myszy (bez konieczności korzystania ze startera lub pstryczka /softwarecursor). Należy:
    1. Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszej. Najlepiej 1.4.5 (omija się problemy z kursorem myszy) lub późniejszy (np. 1.4.6 umożliwia latanie na myszce i klawiaturze - hardcore ~:) ).
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (tam, gdzie jest TIE95.EXE, u mnie "G:\Games\GOG Games\Star Wars - TIE Fighter (1998)") wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg. UWAGA: Nadpisany zostanie plik ddraw.dll dołączony przez GOG.COM, ale on i tak nie działa jak powinien (przynajmniej u mnie w Windows 10 z kartą GTS 450 512MB).

    Jeśli po uruchomieniu gry wyskoczy komunikat o braku plików MS*.DLL konieczne będzie doinstalowanie Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013, najlepiej w wersji x64 i x86. Ostatecznym efektem jest działające 3D. ~:)

    W Windows 7 mogą pojawić się drobne zacięcia przy ruszaniu joystickiem. Pomocne może być przestawienie w pliku konfiguracyjnym ddraw.cfg opcji ProcessAffinity z domyślnej wartości -1 (wykryj i użyj drugiego rdzenia) na 0 (nic nie zmieniaj).

    Uruchomienie z ddraw.dll
    GOG.COM Systemowy dgVoodoo 2 WineD3D For Windows
    1.7.54
    rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
    1.4.5 lub późniejsze
    TIE95.EXE BUM brak myszy (i przełączenie do trybu 2D) brak myszy (i przełączenie do trybu 2D) brak myszy (3D OK)
    BUM w Windows 7
    3D OK ~:)
    TIE95.EXE /softwarecursor BUM przełączenie do trybu 2D przełączenie do trybu 2D 3D OK ~:)
    BUM w Windows 7
    3D OK ~:)

    Powyżej tabela podsumowująca różne pliki ddraw.dll i próbę uzyskania 3D.

    HGD 530 i G31 Express Chipset Family
    Gra nie działa - chwilę po uruchomieniu robi BUM. ~:( Sprawdziłem sterowniki 8.15.10.1930 dla Windows 7 i 8.15.10.2697 dla Windows 8/8.1/10.

    Rozwiązaniem są pliki z rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11~:) Opis instalacji powyżej.

Nie ma problemów z dźwiękiem, nie żeby kiedyś były, ale ta wersja nie ma CD, więc muzyka została zripowana do formatu OGG, a gra korzysta z odpowiednio zmienionego winmm.dll i kilku dodatkowych bibliotek.

Ciekawostką jest niższa liczba klatek w Windows 7 na znacznie lepszym sprzęcie, niż w Windows 8/8.1/10. Ale jest stabilnie i całkowicie płynnie.

Podsumowanie "STAR WARS®: TIE Fighter (1998)"

Instalacja w Windows x64
Bez problemów.
Uruchomienie w Windows x64
Z pewnymi kruczkami, ale może działać OK. Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
DDRAW.DLL
rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 najlepiej w wersji 1.4.5 lub późniejszej
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia (ale dla G31 Express Chipset Family w Windows 8/8.1/10 korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7).
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x480, w tabelce FPSy
Rozdzielczość Windows 7
Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
Windows 8/8.1
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
Windows 10
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
HDG 530 GTX 970 SLI
(ale grzeje się tylko jedna karta ~;) )
G31 Express Chipset Family GTS 450 512MB G31 Express Chipset Family GTS 450 512MB
640x480 stabilne 20 stabilne 30 na poziomie 31+ na poziomie 31+ na poziomie 31+ stabilne 35
(55+ w trybie 2D)
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
384MB/321MB

Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).

TF_win - jest OK, SOA#1

Dobrze jest. ~:)


Copyright © Yogurt
6.49.036 15.11.2021
Author:
Yogurt