UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: X-Wing Collector Series

Pakiet została wydany w 1998. Zawiera:

W 2000 zmieniono trochę skład zastępując "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" przez "Star Wars: X-Wing Alliance" i wydano ponownie jako "Star Wars: X-Wing Trilogy".

28.04.2015 GOG.COM udostępnił (za 8.79€/9.99$/35.79PLN) uzupełnioną wersję "STAR WARS™: X-Wing Special Edition" zawierającą "podstawkę" z 1993, wydanie zbiorcze "X-Wing Collector's CD-ROM" z 1994 i wersję "windowsową", czyli płytę X-Wing z "Star Wars: X-Wing Collector Series" z 1998. Wcześniejsza wersja nie zawierała DOSowych pakietów dodatkowych, a jedynie "podstawkę" i pełną wersję "windowsową".

28.04.2015 GOG.COM udostępnił (za 8.79€/9.99$/35.79PLN) uzupełnioną wersję "STAR WARS™: TIE Fighter Special Edition" zawierającą "podstawkę" z 1994, wydanie zbiorcze "TIE Fighter Collector's CD-ROM"z 1995 i wersję "windowsową", czyli płytę TIE z "Star Wars: X-Wing Collector Series" z 1998. Wcześniejsza wersja nie zawierała DOSowych pakietów dodatkowych, a jedynie "podstawkę" i pełną wersję "windowsową".

Recenzja gry "Star Wars: X-Wing" na Bastionie.

Recenzja gry "Star Wars: TIE Fighter" na Bastionie.

Opis wydania

Posiadam L.E.M.owe wydanie gry w edycji "LucasArts Classic", chyba z okolic roku 2000/2001, sądząc po zawartości trzeciej płyty. Wydanie nowoczesne, czyli biedne. ~;) Nie ma tekturowego pudełka, drukowanych instrukcji i innych dodatków. W etui z angielską obwolutą znajdują się trzy płyty CD oraz wkładka "Finding the manual on your CD-ROM".

  1. Pierwsza płyta (w moim wydaniu błędnie opisana jako "DISK 2 Tie Fighter") zawiera angielskie wersje "Star Wars: X-Wing (95/CS)" i "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" oraz PDF z angielską instrukcją do trzech gier. W "Star Wars: X-Wing (95/CS)" część misji dostępna jest w dwóch wariantach:
    Classic
    Wersja oryginalna, przez niektórych uznana za zbyt trudną.
    New
    Wersja łatwiejsza do przejścia. Zmiany dotyczą następujących misji:
    • Tour Of Duty #1, Operation #4
    • Tour Of Duty #1, Operation #8
    • Tour Of Duty #1, Operation #10
    • Tour Of Duty #2, Operation #1
    • Tour Of Duty #2, Operation #5
    • Tour Of Duty #3, Operation #8
    • Tour Of Duty #3, Operation #13
    • Tour Of Duty #3, Operation #14
    • Tour Of Duty #4, Operation #20
    • Tour Of Duty #5, Operation #19
    • Combat Training, X-Wing Mission #3
    • Combat Training, Y-Wing Mission #6
  2. Druga płyta (w moim wydaniu błędnie opisana jako "DISK 1 X-Wing; X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School") zawiera angielską wersję "Star Wars: TIE Fighter" oraz ten sam PDF z angielską instrukcją do trzech gier.
  3. Trzecia płyta zawiera sporo przydatnych różności:

Wymagania sprzętowe

System operacyjny
wymagany Windows 95, gra jest zgodna z Windows 98
CPU
wymagany Pentium 90MHz lub szybszy (zalecany Pentium 133MHz)
Pamięć RAM
wymagane 16MB
CD
wymagany napęd 2X (zalecany 4X)
Karta graficzna
wymagana jest karta PCI zgodna w 100% z DirectX; wparcie via DirectX dla większości akceleratorów 3D
Karta dźwiękowa
wymagana karta 16-bitowa zgodna w 100% z DirectX
Kontroler
wymagany joystick
DirectX
wersja 5.2 (zawarta na płycie)
CPU dla trybu multiplayer dla "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School"
wymagany Pentium 100MHz
Gra w sieci LAN
do 8 graczy via IPX
Gra przez modem
2 graczy via modem 14.4kbps lub szybszy
Gra przez bezpośrednie połączenie szeregowe
2 graczy via kabel Null Modem

Poprawki

W ramach "Star Wars: X-Wing Collector Series" wydano tylko jedną poprawkę (http://www.lucasarts.com/support/update/tie-xcs.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/B6M3GW.TIE: "Star Wars: Tie Fighter (X-Wing Collector Series)" Battle 6, Mission 3 Update (8/98). Powinna ona wyeliminować ewentualne zawieszenie się gry przy próbie wejścia do sekwencji walki w 6 bitwie, 3 misji. Instalacja sprowadza się do podmiany pliku w katalogu \MISSION.

"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: tie-xcs.zip (358800/350kB/0.34MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki, archiwum strony opisu w formacie .mht oraz kompletny XWTIE95.zip, który znalazłem gdzieś w Sieci.

Wersja z GOG.COM zawiera poprawki.

Dla pozostałych gier z pakietu nie wydano żadnych poprawek. Ale...

W katalogu \SUPPORT na płycie z "Star Wars: X-Wing (95/CS)" znajdują się pliki TOPACE.PLT i TOPACE5.PLT. Ten drugi to odpowiednik "Top Ace Pilot - topace5.plt" z pierwszej poprawki dla DOSowej wersji "Star Wars: X-Wing". Wykorzystanie tego pilota daje bezpośredni dostęp do wszystkich misji, jako historycznych.

Sądząc po numerze wersji (OEM2) i dacie publikacji (5/31/98) "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" gra jest nowsza i możliwe, że lepiej spatchowana niż "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power".

Opis wydania "STAR WARS™: X-Wing Special Edition" z GOG.COM

Korzystając z promocji na GOG.COM kupiłem za 15.99PLN "STAR WARS™: X-Wing Special Edition". W pakiecie dostałem:

"STAR WARS®: X-Wing (1993)" - opis uruchomienia
DOSowa "podstawka" z dodatkowymi misjami, bonusy:
"STAR WARS®: X-Wing Collector's CD (1994)" - opis uruchomienia
DOSowa wersja z dodatkowymi i poprawionymi misjami, bonusy:
"STAR WARS®: X-Wing (1998)" - opis uruchomienia
Wersja "windowsowa". Bonusy:

Przetestowałem pakiet "STAR WARS™: X-Wing Special Edition" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)

Opis wydania "STAR WARS™: TIE Fighter Special Edition" z GOG.COM

Korzystając z promocji na GOG.COM kupiłem za 15.99PLN "STAR WARS™: TIE Fighter Special Edition". W pakiecie dostałem:

"STAR WARS®: TIE Fighter (1994)" - opis uruchomienia
DOSowa "podstawka" z pierwszym dodatkiem, bonusy:
"STAR WARS®: TIE Fighter Collector's CD (1995)" - opis uruchomienia
DOSowa wersja z dodatkowymi misjami, bonusy:
"STAR WARS®: TIE Fighter (1998)" - opis uruchomienia
Wersja "windowsowa". Bonusy:

Przetestowałem pakiet "STAR WARS™: TIE Fighter Special Edition" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gier zainstalowanych z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM, oczywiście oprócz "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School".


Star Wars: X-Wing (95/CS)

Instalacja "Star Wars: X-Wing (95/CS)" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:

Instalację "Star Wars: X-Wing (95/CS)" na dysku
Opcja nie działa w "czystym" Windows 7 x64, ale umożliwia instalację gry w Windows XP (również w Virtual PC).
Instalację "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" na dysku
O czym będzie później, opcja nie działa w "czystym" Windows 7 x64, ale umożliwia instalację gry w Windows XP (również w Virtual PC).
Analizę komputera
Opcja działa w "czystym" Windows 7 x64 i według niej wszystko jest OK.
Zapoznanie się z dokumentacją (5 plików)
Opcja działa tak sobie, bo nie zawsze uruchamia ten program, co trzeba. ~;)

Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Virtual PC i przekopiowanie wyników na dysk Windows 7.

    W trakcie instalacji, oprócz zmiany lokalizacji (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\XWING95), nie ma żadnych dodatkowych opcji. Pod koniec procesu nie ma co klikać kalibracji joysticka, ponieważ joysticki USB nie są widoczne w Virtual PC (przynajmniej moje). Na koniec można wybrać akcelerator 3D, co i tak nie ma większego znaczenia.

    Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki DeIsL.isu, register.exe, Uninstall X-Wing i Website.exe.

    Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\X-Wing95\1.0]
    "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\XWING95\\xwing95.EXE"
    "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\XWING95"
    "Source Path"="V:"
    "CD Path"="V:"
    "Analyze Path"="V:\\INSTX95\\SysCheck.exe"
    "Source Dir"="V:\\"
    "Show video dialog"="FALSE"
    "InstallType"=dword:00000009

    Aha, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.

    Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "X-Wing", prowadzi do G:\Games\LucasArts\XWING95\XWINGTIE.EXE.

    I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: X-Wing (95/CS)". Gra nie znajduje joysticka i nie uda się jej uruchomić w ten sposób...

  2. Skopiowanie części zawartości CD gdzieś na dysk.

    Należy skopiować:

    Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry.

    Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyt i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.

Uruchomienie "Star Wars: X-Wing (95/CS)" w Windows 7 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z kilkoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie. W końcu z CD leci muzyka i instrukcje dowódców. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
  2. Gra ma problemy z ustawieniem swojej palety. W efekcie na ekranie pojawiają się "poprzyprawowe" widoki. ~:) Istnieją cztery metody naprawienia palety:
    1. Przed uruchomieniem gry należy wyłączyć Explorera, a po jej zakończeniu ponownie go włączyć. Bez niego Windows jest raczej trudny w obsłudze. ~;) Zabić Explorera można z Menadżera zadań, tam też da się odpalić grę i ponownie uruchomić Explorera ("Nowe zadanie" z menu "Plik"). Albo, lepiej, można wykorzystać plik wsadowy zawierający np. takie linie:
      taskkill /f /if explorer.exe
      xwing95.exe
      start explorer.exe

      Plik można nazwać np. XWING95.CMD, wrzucić do katalogu gry (tam, gdzie jest XWING95.EXE) i z niego uruchamiać grę (np. wyciągając skrót).

      Działa zawsze.

    2. Można spróbować ustawić kilka pstryczków zgodności dla pliku xwing95.exe. We właściwościach pliku, na zakładce "Compatibility" ("Zgodność") należy włączyć pstryczki:
      • Run in 256 colors (Uruchom w 256 kolorach)
      • Run in 640x480 screen resolution (Uruchom w rozdzielczości ekranu 640x480)
      • Disable visual themes (Zablokuj tematy) - ten niekoniecznie
      • Disable desktop composition (Zablokuj kompozycje pulpitu)

      Ale ten sposób działa w kratkę, czasem tak, a czasem się zbiesi i nie chce.

    3. Można skorzystać z plików z rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11. Należy:
      1. Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszy.
      2. Rozpakować gdzieś archiwum.
      3. Do katalogu gry (tam, gdzie jest XWING95.EXE, u mnie G:\Games\LucasArts\XWING95) wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.
      4. Jeśli korzysta się z wersji 1.4.0, to w opcjach zgodności programu XWING95.EXE należy wymusić uruchamianie w rozdzielczości 640x480 (skalowaniem zajmą się sterowniki lub monitor). Bez tego mysz będzie "zatrzaśnięta" w obszarze 640x480 i nie da się wyjść z Rejestracji. ~;) Problemu tego nie ma od wersji 1.4.6.

      I powinno być OK, choć mogą pojawić się drobne zacięcia przy ruszaniu joystickiem. Pomocne może być przestawienie w pliku konfiguracyjnym ddraw.cfg opcji ProcessAffinity z domyślnej wartości -1 (wykryj i użyj drugiego rdzenia) na 0 (nic nie zmieniaj).

    4. Najlepszym rozwiązaniem okazały się pliki z dgVoodoo 2 (tylko dla kart wspierających DirectX 11). Należy:
      1. Pobrać ze strony dgVoodoo 2 np. dgVoodoo2_5.zip lub nowszy (np. 2.55).
      2. Rozpakować gdzieś archiwum.
      3. Do katalogu gry (tam, gdzie jest XWING95.EXE, u mnie G:\Games\LucasArts\XWING95) wrzucić dwa pliki: DDraw.dll i D3DImm.dll z podkatalogu \MS rozpakowanego archiwum.

      I już. Całość działa tak, jak powinna. ~:)

  3. Gdy powyższe jest załatwione, można sobie obejrzeć początkowy film, zarejestrować się, pooglądać i pozaglądać wszędzie, rozpocząć misję i... Gra zrobi BUM, gdy będzie miał się wyświetlić kokpit w 3D. Ale tak było już we wcześniejszych systemach. Np. w Windows XP, ale i w Windows 2000, choć ja tego nie widziałem, bo na domowych blaszakach nigdy nie chciało mi się uruchomić W2k.

    Rozwiązaniem jest instalacja pakietu ustawiającego zgodność gry z Windows 2000/XP/7/8/8.1/10 (i pewnie Vistą). Należy z XWTIE95.zip wypakować plik XWTIE95.exe i go uruchomić. Zainstaluje się co trzeba i będzie OK.

    W pliku XWTIE95.zip, oprócz XWTIE95.exe, znajdują się jeszcze dwa pliki:

    Łatka jest wspólna z "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)" i "leczy" obie gry.

    Aha, jeśli ktoś nie chce instalować łatki, to wystarczy, że wyłączy się akcelerację 3D (w opcjach lotu - ESC w Rejestracji - należy wybrać 640x480x8bit lub 640x480x16bit) i da się latać jak w starym, dobrym DOSie. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: X-Wing (95/CS)"

Instalacja
W Windows XP w Virtual PC i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 7.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Nie działa, brak joysticka.
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
Z pewnymi kruczkami, ale działa OK. Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
DDRAW.DLL
Systemowy z kruczkami dla kart bez wsparcia dla DirectX 11.
dgVoodoo 2 dla kart zgodnych z DirectX 11.
rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 dla wszystkich (ale w Windows 7 x64 sprawdziłem tylko GTX 970 SLI).
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x480, w tabelce FPSy
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
640x480 na poziomie 25+ na poziomie 25+ na poziomie 25+ na poziomie 25+ na poziomie 25+ na poziomie 25+ na poziomie 25+
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
86.1MB/68.6MB + obraz UIF 454MB (wspólny z "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School")

Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).

XWCS - jest OK, logo XWCS - jest OK, starter XWCS - jest OK, menu
XWCS - jest OK, tytuł XWCS - jest OK, film XWCS - jest OK, misja

Dobrze jest. ~:)

Star Wars: TIE Fighter (95/CS)

Instalacja "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:

Instalację "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)" na dysku
Opcja nie działa w "czystym" Windows 7 x64, ale umożliwia instalację gry w Windows XP (również w Virtual PC).
Analizę komputera
Opcja działa w "czystym" Windows 7 x64 i według niej wszystko jest OK.
Zapoznanie się z dokumentacją (3 pliki)
Opcja działa tak sobie, bo nie zawsze uruchamia ten program, co trzeba. ~;)

Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Virtual PC i przekopiowanie wyników na dysk Windows 7.

    W trakcie instalacji, oprócz zmiany lokalizacji (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\TIE95), nie ma żadnych dodatkowych opcji. Pod koniec procesu nie ma co klikać kalibracji joysticka, ponieważ joysticki USB nie są widoczne w Virtual PC (przynajmniej moje). Na koniec można wybrać akcelerator 3D, co i tak nie ma większego znaczenia.

    Na etapie instalacji można załatać grę. Plik poprawki "Battle 6, Mission 3 Update" - B6M3GW.TIE należy wrzucić do katalogu \MISSION zastępując oryginalny.

    Przy próbie uruchomienia gry wyskoczy od razu żądanie instalacji DirectX w prehistorycznej wersji 5.2. To stary błąd, który można usunąć instalując pakiet ustawiający zgodność gry z Windows 2000/XP/7/8/8.1/10 (i pewnie Vistą). Należy z XWTIE95.zip wypakować plik XWTIE95.exe i go uruchomić. Zainstaluje się co trzeba i będzie OK. Dodatkowa zawartość pliku XWTIE95.zip opisana została wcześniej.

    Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki AUTORUN.INF, DeIsL.isu, register.exe, SysCheck.exe, SysCheck.ini, Uninstall TIE Fighter i Website.exe.

    Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\TIE95\1.0]
    "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\TIE95\\TIE95.EXE"
    "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\TIE95"
    "Source Path"="V:"
    "CD Path"="V:"
    "Analyze Path"="V:\\INSTALL\\SysCheck.exe"
    "Source Dir"="V:\\"
    "Show video dialog"="FALSE"
    "InstallType"=dword:00000009

    Aha, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.

    Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "TIE Fighter", prowadzi do G:\Games\LucasArts\TIE95\TIESTART.EXE.

    I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: X-Wing (95/CS)". Gra nie znajduje joysticka i nie uda się jej uruchomić w ten sposób...

  2. Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.

    Można pominąć:

    Za to należy dorzucić z CD z katalogu \INSTALL:

    Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry. Można również załatać grę. Plik poprawki "Battle 6, Mission 3 Update" - B6M3GW.TIE należy wrzucić do katalogu \MISSION zastępując oryginalny.

    Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyt i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.

Uruchomienie "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)" w Windows 7 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z kilkoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie. W końcu z CD leci muzyka i instrukcje dowódców. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
  2. Podobnie jak w Windows XP (i Windows 2000, a pewnie i Windows Vista) przy próbie uruchomienia gry wyskoczy od razu żądanie instalacji DirectX w prehistorycznej wersji 5.2.

    Rozwiązaniem jest instalacja pakietu ustawiającego zgodność gry z Windows 2000/XP/7/8/8.1/10 (i pewnie Vistą). Należy z XWTIE95.zip wypakować plik XWTIE95.exe i go uruchomić. Zainstaluje się co trzeba i będzie OK.

    W pliku XWTIE95.zip, oprócz XWTIE95.exe, znajdują się jeszcze dwa pliki:

    Instalując łatkę od razu eliminuje się problemy ze zgodnością z 3D.

    Łatka jest wspólna z "Star Wars: X-Wing (95/CS)" i "leczy" obie gry.

  3. Gra ma problemy z ustawieniem swojej palety. W efekcie na ekranie pojawiają się "poprzyprawowe" widoki. ~:) Istnieją cztery metody naprawienia palety:
    1. Przed uruchomieniem gry należy wyłączyć Explorera, a po jej zakończeniu ponownie go włączyć. Bez niego Windows jest raczej trudny w obsłudze. ~;) Zabić Explorera można z Menadżera zadań, tam też da się odpalić grę i ponownie uruchomić Explorera ("Nowe zadanie" z menu "Plik"). Albo, lepiej, można wykorzystać plik wsadowy zawierający np. takie linie:
      taskkill /f /if explorer.exe
      tie95.exe
      start explorer.exe

      Plik można nazwać np. TIE95.CMD, wrzucić do katalogu gry (tam, gdzie jest TIE95.EXE) i z niego uruchamiać grę (np. wyciągając skrót).

      Działa zawsze.

    2. Można spróbować ustawić kilka pstryczków zgodności dla pliku tie95.exe. We właściwościach pliku, na zakładce "Compatibility" ("Zgodność") należy włączyć pstryczki:
      • Run in 256 colors (Uruchom w 256 kolorach)
      • Run in 640x480 screen resolution (Uruchom w rozdzielczości ekranu 640x480)
      • Disable visual themes (Zablokuj tematy) - ten niekoniecznie
      • Disable desktop composition (Zablokuj kompozycje pulpitu)

      Ale ten sposób działa w kratkę, czasem tak, a czasem się zbiesi i nie chce.

    3. Można skorzystać z plików z rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11. Należy:
      1. Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszy.
      2. Rozpakować gdzieś archiwum.
      3. Do katalogu gry (tam, gdzie jest TIE95.EXE, u mnie G:\Games\LucasArts\TIE95) wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.
      4. Jeśli korzysta się z wersji 1.4.0, to w opcjach zgodności programu TIE95.EXE należy wymusić uruchamianie w rozdzielczości 640x480 (skalowaniem zajmą się sterowniki lub monitor). Bez tego mysz będzie "zatrzaśnięta" w obszarze 640x480 i nie da się wyjść z Rejestracji. ~;) Problemu tego nie ma od wersji 1.4.6.

      I powinno być OK, choć mogą pojawić się drobne zacięcia przy ruszaniu joystickiem. Pomocne może być przestawienie w pliku konfiguracyjnym ddraw.cfg opcji ProcessAffinity z domyślnej wartości -1 (wykryj i użyj drugiego rdzenia) na 0 (nic nie zmieniaj).

    4. Najlepszym rozwiązaniem okazały się pliki z dgVoodoo 2 (tylko dla kart wspierających DirectX 11). Należy:
      1. Pobrać ze strony dgVoodoo 2 np. dgVoodoo2_5.zip lub nowszy (np. 2.55).
      2. Rozpakować gdzieś archiwum.
      3. Do katalogu gry (tam, gdzie jest TIE95.EXE, u mnie G:\Games\LucasArts\TIE95) wrzucić dwa pliki: DDraw.dll i D3DImm.dll z podkatalogu \MS rozpakowanego archiwum.

      I już. Całość działa tak, jak powinna. ~:)

  4. Z "kartą" Intel HD Graphics 530 niektóre tekstury potrafią zrobić się czarne.
    Czarne tekstury w co drugim segmencie TFCS - braki w teksturach.

    Możliwe, że jest to wynik jakiejś "optymalizacji" w sterownikach Intela, ale jakoś nie chce mi się szukać której. ~;) Problem powinny rozwiązać pliki z rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11. W tym przypadku ich nie testowałem (i nie mam już jak), ale rozwiązywały problemy we wszystkich pozostałych przypadkach.

Podsumowanie "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)"

Instalacja
W Windows XP w Virtual PC i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 7.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Nie działa, brak joysticka.
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
Z pewnymi kruczkami, ale działa OK. Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
DDRAW.DLL
Systemowy z kruczkami dla kart bez wsparcia dla DirectX 11.
dgVoodoo 2 dla kart zgodnych z DirectX 11.
rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 dla wszystkich (ale w Windows 7 x64 sprawdziłem tylko GTX 970 SLI).
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia, z drobnymi błędami.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x480, w tabelce FPSy
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
640x480 na poziomie 33+ na poziomie 33+ na poziomie 33+ na poziomie 33+ na poziomie 33+ na poziomie 33+ na poziomie 33+
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
92.0MB/75.9MB + obraz UIF 455MB

Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem). Paprochy na poniższych zrzutach powstają w trakcie przechwytywania obrazu, na ekranie w trakcie gry wszystko jest OK.

TFCS - jest OK, logo TFCS - jest OK, starter TFCS - jest OK, menu
TFCS - jest OK, film TFCS - jest OK, misja

Dobrze jest. ~:)

Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School

Instalacja "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:

Instalację "Star Wars: X-Wing (95/CS)" na dysku
O czym było wcześniej, opcja nie działa w "czystym" Windows 7 x64, ale umożliwia instalację gry w Windows XP (również w Virtual PC).
Instalację "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" na dysku
Opcja nie działa w "czystym" Windows 7 x64, ale umożliwia instalację gry w Windows XP (również w Virtual PC).
Analizę komputera
Opcja działa w "czystym" Windows 7 x64 i według niej wszystko jest OK.
Zapoznanie się z dokumentacją (5 plików)
Opcja działa tak sobie, bo nie zawsze uruchamia ten program, co trzeba. ~;)

Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Virtual PC i przekopiowanie wyników na dysk Windows 7.

    W trakcie instalacji można zmienić lokalizację (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\LucasArts\XvT Flight School") i warto jest wybrać pełną opcję (180MB), gra prawie nie będzie ciągnąć swoich plików z CD. Pod koniec procesu nie ma co klikać kalibracji joysticka, ponieważ joysticki USB nie są widoczne w Virtual PC (przynajmniej moje). Chwilę potem należy zrezygnować z dodawania do systemu DirectX, bo jest w prehistorycznej wersji 5.2. Na koniec można wybrać akcelerator 3D, co i tak nie ma większego znaczenia.

    Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki AUTORUN.INF, DeIsL.isu, REGISTER.EXE, SETUP.EXE, SYSCHECK.EXE, SYSCHECK.INI, Uninstall XvT Flight School i Website.exe.

    Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\X-Wing vs. TIE Fighter\OEM2]
    "Registered"=dword:00000000
    "Executable"="g:\\games\\LucasArts\\XvT Flight School\\Z_xvt__.exe"
    "Install Path"="g:\\games\\LucasArts\\XvT Flight School"
    "Source Path"="V:"
    "Watch Intro"="TRUE"
    "Show video dialog"="FALSE"

    Aha, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.

    Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Play XvT Flight School", prowadzi do "G:\Games\LucasArts\XvT Flight School\XWINGTIE.EXE".

    I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School". Co prawda można sobie obejrzeć intro, choć bez muzyczki w tle, w trakcie wyświetlania listy płac, ale później gra nie znajduje joysticka i nawet nie dochodzi do stwierdzenia, że Virtual PC nie ma żadnego wsparcia dla Direct3D. W efekcie nie uda się uruchomić gry w ten sposób...

  2. Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.

    Można pominąć:

    Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry.

    Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyt i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.

Uruchomienie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" w Windows 7 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z dwoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
  2. Mogą pojawić się problemy z trybem 3D. Objawy są różne w zależności od karty graficznej.
    Intel HD Graphics 530
    Na małych dystansach niektóre tekstury potrafią zrobić się czarne. ~:)
    3D i czarny kawałek stacji XvT:FS - 3D i czarne pole.

    Możliwe, że jest to wynik jakiejś "optymalizacji" w sterownikach Intela, ale jakoś nie chce mi się szukać której. ~;)

    GTX 970 SLI (z aktualnymi sterownikami)
    W momencie rozpoczęcia rozgrywki wyłączany jest tryb 3D i gra działa w trybie 2D. Co ciekawe, nie pojawia się komunikat o braku dostępu do odpowiedniej karty 3D, a w konfiguracji tryb 3D pozostaje włączony.

    Rozwiązaniem na powyższe bolączki jest pakiet rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11. Od wersji 1.4.0 umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing. Należy:

    1. Pobrać ze strony rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 pakiet w wersji 1.4.0 lub późniejszej. Najlepiej 1.4.5 lub późniejszy (np. 1.4.6 umożliwia latanie na myszce i klawiaturze - hardcore ~;) ).
    2. Rozpakować gdzieś archiwum.
    3. Do katalogu gry (u mnie "G:\Games\LucasArts\XvT Flight School") wrzucić dwa pliki: ddraw.dll i ddraw.cfg.

    I powinno być OK, choć mogą pojawić się drobne zacięcia przy ruszaniu joystickiem. Pomocne może być przestawienie w pliku konfiguracyjnym ddraw.cfg opcji ProcessAffinity z domyślnej wartości -1 (wykryj i użyj drugiego rdzenia) na 0 (nic nie zmieniaj).

    W Windows 7 Ultimate x64 SP1 sprawdziłem tylko GTX 970 SLI, ale rozwiązanie działa z "kartą" Intela w Windows 8/8.1/10, to i dla "karty" Intel HD Graphics 530 powinno.

Gra w Sieci

"Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" umożliwia grę w Sieci. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):

IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla 8 osób. Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper, który wymaga działającego TCP/IP.
Direct Modem
Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów. Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
Direct Serial
Równie egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób. Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School"

Instalacja
W Windows XP w Virtual PC i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 7.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Nie działa, brak joysticka.
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
Bez problemów. Wymagany joystick (lub rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 od wersji 1.4.6).
DDRAW.DLL
rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11 najlepiej w wersji 1.4.5 lub późniejszej (ale w Windows 7 x64 sprawdziłem tylko GTX 970 SLI).
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia, z drobnymi błędami.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x480, w tabelce FPSy (w zależności od myśliwca!?!)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
640x480 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30 stabilne 25 lub 30
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
119MB/99.8MB + obraz UIF 454MB (wspólny z "Star Wars: X-Wing (95/CS)")

Gra działa płynnie, również w Sieci. Intro jest odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D.

XvT:FS - jest OK, logo XvT:FS - jest OK, starter XvT:FS - jest OK, mwnu
XvT:FS - jest OK, tytuł XvT:FS - jest OK, film XvT:FS - jest OK, misja

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w Windows 10 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt