Pakiet została wydany w 1998. Zawiera:
W 2000 zmieniono trochę skład zastępując "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" przez "Star Wars: X-Wing Alliance" i wydano ponownie jako "Star Wars: X-Wing Trilogy".
28.04.2015 GOG.COM udostępnił (za 8.79€/9.99$/35.79PLN) uzupełnioną wersję "STAR WARS™: X-Wing Special Edition" zawierającą "podstawkę" z 1993, wydanie zbiorcze "X-Wing Collector's CD-ROM" z 1994 i wersję "windowsową", czyli płytę X-Wing z "Star Wars: X-Wing Collector Series" z 1998. Wcześniejsza wersja nie zawierała DOSowych pakietów dodatkowych, a jedynie "podstawkę" i pełną wersję "windowsową".
28.04.2015 GOG.COM udostępnił (za 8.79€/9.99$/35.79PLN) uzupełnioną wersję "STAR WARS™: TIE Fighter Special Edition" zawierającą "podstawkę" z 1994, wydanie zbiorcze "TIE Fighter Collector's CD-ROM"z 1995 i wersję "windowsową", czyli płytę TIE z "Star Wars: X-Wing Collector Series" z 1998. Wcześniejsza wersja nie zawierała DOSowych pakietów dodatkowych, a jedynie "podstawkę" i pełną wersję "windowsową".
Recenzja gry "Star Wars: X-Wing" na Bastionie.
Recenzja gry "Star Wars: TIE Fighter" na Bastionie.
Posiadam L.E.M.owe wydanie gry w edycji "LucasArts Classic", chyba z okolic roku 2000/2001, sądząc po zawartości trzeciej płyty. Wydanie nowoczesne, czyli biedne. ~;) Nie ma tekturowego pudełka, drukowanych instrukcji i innych dodatków. W etui z angielską obwolutą znajdują się trzy płyty CD oraz wkładka "Finding the manual on your CD-ROM".
W ramach "Star Wars: X-Wing Collector Series" wydano tylko jedną poprawkę (http://www.lucasarts.com/support/update/tie-xcs.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/B6M3GW.TIE: "Star Wars: Tie Fighter (X-Wing Collector Series)" Battle 6, Mission 3 Update (8/98). Powinna ona wyeliminować ewentualne zawieszenie się gry przy próbie wejścia do sekwencji walki w 6 bitwie, 3 misji. Instalacja sprowadza się do podmiany pliku w katalogu \MISSION.
"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: tie-xcs.zip (358800/350kB/0.34MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki, archiwum strony opisu w formacie .mht oraz kompletny XWTIE95.zip, który znalazłem gdzieś w Sieci.
Wersja z GOG.COM zawiera poprawki.
Dla pozostałych gier z pakietu nie wydano żadnych poprawek. Ale...
W katalogu \SUPPORT na płycie z "Star Wars: X-Wing (95/CS)" znajdują się pliki TOPACE.PLT i TOPACE5.PLT. Ten drugi to odpowiednik "Top Ace Pilot - topace5.plt" z pierwszej poprawki dla DOSowej wersji "Star Wars: X-Wing". Wykorzystanie tego pilota daje bezpośredni dostęp do wszystkich misji, jako historycznych.
Sądząc po numerze wersji (OEM2) i dacie publikacji (5/31/98) "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" gra jest nowsza i możliwe, że lepiej spatchowana niż "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Balance of the Power".
Korzystając z promocji na GOG.COM kupiłem za 15.99PLN "STAR WARS™: X-Wing Special Edition". W pakiecie dostałem:
Przetestowałem pakiet "STAR WARS™: X-Wing Special Edition" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)
Korzystając z promocji na GOG.COM kupiłem za 15.99PLN "STAR WARS™: TIE Fighter Special Edition". W pakiecie dostałem:
Przetestowałem pakiet "STAR WARS™: TIE Fighter Special Edition" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)
UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gier zainstalowanych z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM, oczywiście oprócz "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School".
Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:
Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:
W trakcie instalacji, oprócz zmiany lokalizacji (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\XWING95), nie ma żadnych dodatkowych opcji. Pod koniec procesu nie ma co klikać kalibracji joysticka, ponieważ joysticki USB nie są widoczne w Virtual PC (przynajmniej moje). Na koniec można wybrać akcelerator 3D, co i tak nie ma większego znaczenia.
Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki DeIsL.isu, register.exe, Uninstall X-Wing i Website.exe.
Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):
Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\X-Wing95\1.0] "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\XWING95\\xwing95.EXE" "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\XWING95" "Source Path"="V:" "CD Path"="V:" "Analyze Path"="V:\\INSTX95\\SysCheck.exe" "Source Dir"="V:\\" "Show video dialog"="FALSE" "InstallType"=dword:00000009
Aha, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.
Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "X-Wing", prowadzi do G:\Games\LucasArts\XWING95\XWINGTIE.EXE.
I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: X-Wing (95/CS)". Gra nie znajduje joysticka i nie uda się jej uruchomić w ten sposób...
Należy skopiować:
Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry.
Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyt i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z kilkoma zastrzeżeniami:
taskkill /f /if explorer.exe xwing95.exe start explorer.exe
Plik można nazwać np. XWING95.CMD, wrzucić do katalogu gry (tam, gdzie jest XWING95.EXE) i z niego uruchamiać grę (np. wyciągając skrót).
Działa zawsze.
Ale ten sposób działa w kratkę, czasem tak, a czasem się zbiesi i nie chce.
I powinno być OK, choć mogą pojawić się drobne zacięcia przy ruszaniu joystickiem. Pomocne może być przestawienie w pliku konfiguracyjnym ddraw.cfg opcji ProcessAffinity z domyślnej wartości -1 (wykryj i użyj drugiego rdzenia) na 0 (nic nie zmieniaj).
I już. Całość działa tak, jak powinna. ~:)
Rozwiązaniem jest instalacja pakietu ustawiającego zgodność gry z Windows 2000/XP/7/8/8.1/10 (i pewnie Vistą). Należy z XWTIE95.zip wypakować plik XWTIE95.exe i go uruchomić. Zainstaluje się co trzeba i będzie OK.
W pliku XWTIE95.zip, oprócz XWTIE95.exe, znajdują się jeszcze dwa pliki:
Łatka jest wspólna z "Star Wars: TIE Fighter (95/CS)" i "leczy" obie gry.
Aha, jeśli ktoś nie chce instalować łatki, to wystarczy, że wyłączy się akcelerację 3D (w opcjach lotu - ESC w Rejestracji - należy wybrać 640x480x8bit lub 640x480x16bit) i da się latać jak w starym, dobrym DOSie. ~;)
Rozdzielczość | Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
8800 GTS 512 | 8800 GTS 512 SLI | GTX 970 | GTX 970 SLI | HDG 530 | GTX 970 | GTX 970 SLI | |
640x480 | na poziomie 25+ | na poziomie 25+ | na poziomie 25+ | na poziomie 25+ | na poziomie 25+ | na poziomie 25+ | na poziomie 25+ |
Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem).
Dobrze jest. ~:)
Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:
Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:
W trakcie instalacji, oprócz zmiany lokalizacji (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\TIE95), nie ma żadnych dodatkowych opcji. Pod koniec procesu nie ma co klikać kalibracji joysticka, ponieważ joysticki USB nie są widoczne w Virtual PC (przynajmniej moje). Na koniec można wybrać akcelerator 3D, co i tak nie ma większego znaczenia.
Na etapie instalacji można załatać grę. Plik poprawki "Battle 6, Mission 3 Update" - B6M3GW.TIE należy wrzucić do katalogu \MISSION zastępując oryginalny.
Przy próbie uruchomienia gry wyskoczy od razu żądanie instalacji DirectX w prehistorycznej wersji 5.2. To stary błąd, który można usunąć instalując pakiet ustawiający zgodność gry z Windows 2000/XP/7/8/8.1/10 (i pewnie Vistą). Należy z XWTIE95.zip wypakować plik XWTIE95.exe i go uruchomić. Zainstaluje się co trzeba i będzie OK. Dodatkowa zawartość pliku XWTIE95.zip opisana została wcześniej.
Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki AUTORUN.INF, DeIsL.isu, register.exe, SysCheck.exe, SysCheck.ini, Uninstall TIE Fighter i Website.exe.
Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):
Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\TIE95\1.0] "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\TIE95\\TIE95.EXE" "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\TIE95" "Source Path"="V:" "CD Path"="V:" "Analyze Path"="V:\\INSTALL\\SysCheck.exe" "Source Dir"="V:\\" "Show video dialog"="FALSE" "InstallType"=dword:00000009
Aha, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.
Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "TIE Fighter", prowadzi do G:\Games\LucasArts\TIE95\TIESTART.EXE.
I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: X-Wing (95/CS)". Gra nie znajduje joysticka i nie uda się jej uruchomić w ten sposób...
Można pominąć:
Za to należy dorzucić z CD z katalogu \INSTALL:
Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry. Można również załatać grę. Plik poprawki "Battle 6, Mission 3 Update" - B6M3GW.TIE należy wrzucić do katalogu \MISSION zastępując oryginalny.
Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyt i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z kilkoma zastrzeżeniami:
Rozwiązaniem jest instalacja pakietu ustawiającego zgodność gry z Windows 2000/XP/7/8/8.1/10 (i pewnie Vistą). Należy z XWTIE95.zip wypakować plik XWTIE95.exe i go uruchomić. Zainstaluje się co trzeba i będzie OK.
W pliku XWTIE95.zip, oprócz XWTIE95.exe, znajdują się jeszcze dwa pliki:
Instalując łatkę od razu eliminuje się problemy ze zgodnością z 3D.
Łatka jest wspólna z "Star Wars: X-Wing (95/CS)" i "leczy" obie gry.
taskkill /f /if explorer.exe tie95.exe start explorer.exe
Plik można nazwać np. TIE95.CMD, wrzucić do katalogu gry (tam, gdzie jest TIE95.EXE) i z niego uruchamiać grę (np. wyciągając skrót).
Działa zawsze.
Ale ten sposób działa w kratkę, czasem tak, a czasem się zbiesi i nie chce.
I powinno być OK, choć mogą pojawić się drobne zacięcia przy ruszaniu joystickiem. Pomocne może być przestawienie w pliku konfiguracyjnym ddraw.cfg opcji ProcessAffinity z domyślnej wartości -1 (wykryj i użyj drugiego rdzenia) na 0 (nic nie zmieniaj).
I już. Całość działa tak, jak powinna. ~:)
Możliwe, że jest to wynik jakiejś "optymalizacji" w sterownikach Intela, ale jakoś nie chce mi się szukać której. ~;) Problem powinny rozwiązać pliki z rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11. W tym przypadku ich nie testowałem (i nie mam już jak), ale rozwiązywały problemy we wszystkich pozostałych przypadkach.
Rozdzielczość | Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
8800 GTS 512 | 8800 GTS 512 SLI | GTX 970 | GTX 970 SLI | HDG 530 | GTX 970 | GTX 970 SLI | |
640x480 | na poziomie 33+ | na poziomie 33+ | na poziomie 33+ | na poziomie 33+ | na poziomie 33+ | na poziomie 33+ | na poziomie 33+ |
Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami. Mogą pojawić się kłopoty z akceleracją 3D (z rozwiązaniem). Paprochy na poniższych zrzutach powstają w trakcie przechwytywania obrazu, na ekranie w trakcie gry wszystko jest OK.
Dobrze jest. ~:)
Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:
Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:
W trakcie instalacji można zmienić lokalizację (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\LucasArts\XvT Flight School") i warto jest wybrać pełną opcję (180MB), gra prawie nie będzie ciągnąć swoich plików z CD. Pod koniec procesu nie ma co klikać kalibracji joysticka, ponieważ joysticki USB nie są widoczne w Virtual PC (przynajmniej moje). Chwilę potem należy zrezygnować z dodawania do systemu DirectX, bo jest w prehistorycznej wersji 5.2. Na koniec można wybrać akcelerator 3D, co i tak nie ma większego znaczenia.
Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki AUTORUN.INF, DeIsL.isu, REGISTER.EXE, SETUP.EXE, SYSCHECK.EXE, SYSCHECK.INI, Uninstall XvT Flight School i Website.exe.
Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):
Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\X-Wing vs. TIE Fighter\OEM2] "Registered"=dword:00000000 "Executable"="g:\\games\\LucasArts\\XvT Flight School\\Z_xvt__.exe" "Install Path"="g:\\games\\LucasArts\\XvT Flight School" "Source Path"="V:" "Watch Intro"="TRUE" "Show video dialog"="FALSE"
Aha, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.
Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Play XvT Flight School", prowadzi do "G:\Games\LucasArts\XvT Flight School\XWINGTIE.EXE".
I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School". Co prawda można sobie obejrzeć intro, choć bez muzyczki w tle, w trakcie wyświetlania listy płac, ale później gra nie znajduje joysticka i nawet nie dochodzi do stwierdzenia, że Virtual PC nie ma żadnego wsparcia dla Direct3D. W efekcie nie uda się uruchomić gry w ten sposób...
Można pominąć:
Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry.
Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyt i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z dwoma zastrzeżeniami:
Możliwe, że jest to wynik jakiejś "optymalizacji" w sterownikach Intela, ale jakoś nie chce mi się szukać której. ~;)
Rozwiązaniem na powyższe bolączki jest pakiet rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11. Od wersji 1.4.0 umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing. Należy:
I powinno być OK, choć mogą pojawić się drobne zacięcia przy ruszaniu joystickiem. Pomocne może być przestawienie w pliku konfiguracyjnym ddraw.cfg opcji ProcessAffinity z domyślnej wartości -1 (wykryj i użyj drugiego rdzenia) na 0 (nic nie zmieniaj).
W Windows 7 Ultimate x64 SP1 sprawdziłem tylko GTX 970 SLI, ale rozwiązanie działa z "kartą" Intela w Windows 8/8.1/10, to i dla "karty" Intel HD Graphics 530 powinno.
"Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter: Flight School" umożliwia grę w Sieci. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Config"):
Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa. ~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.
Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)
Rozdzielczość | Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
8800 GTS 512 | 8800 GTS 512 SLI | GTX 970 | GTX 970 SLI | HDG 530 | GTX 970 | GTX 970 SLI | |
640x480 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 | stabilne 25 lub 30 |
Gra działa płynnie, również w Sieci. Intro jest odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D.
Dobrze jest. ~:)