UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: Yoda Stories i Star Wars: Making Magic (Yoda Stories CD)

Gra i multimedialny przewodnik zostały wydane w marcu 1997. W 1998 wznowiono całość w ramach "LucasArts Archives Vol. IV: The Star Wars Collection II".

AFAIK zestaw nie został wydany w Polsce.

Recenzja gry "Star Wars: Yoda Stories" na Bastionie.

Opis wydania

Posiadam normalne, boxowe wydanie gry. W pudełku znajduje się płyta CD, cztery stroniczki "Read me first" i karta rejestracyjna. Na płycie znajduje się pełna, angielska wersja gry "Star Wars: Yoda Stories", multimedialny dodatek "Star Wars: Making Magic", również po angielsku, czyli opowieści o Edycji Specjalnej oraz tematy dla Windows 95 (ikony, kursory, dźwięki i tła).

Wymagania sprzętowe

Komputer
IBM lub zgodny w 100%
System operacyjny
Windows 95
CPU
486 66MHz lub szybszy
Pamięć RAM
minimum 8MB
Karta graficzna
VGA 256 kolorów VLB lub PCI
Karta dźwiękowa
w 100% zgodna z Windows 95
Kontroler
mysz
CD
wymagany napęd zgodny z MPC level 2 (MPC L2 oznaczało, że da się z niego wyciągnąć 300kB/s)

Teoretycznie przewodnik "Star Wars: Making Magic" powinien mieć takie same wymagania jak gra "Star Wars: Yoda Stories". W praktyce jest to jednak program DOSowy, więc jego wymagania odpowiadają raczej grze "Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire".

Poprawki

Została wydana jedna poprawka (http://www.lucasarts.com/support/update/yoda.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/yopatch6.exe: Yoda Update (2/97). Naprawia problemy, jakie mogą pojawić się w strefach #72, #236, #407, #473, #474 i #572.

"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: yoda.zip (1679162/1649kB/1.60MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki, archiwum strony opisu w formacie .mht oraz kompletny wavemix180.zip, który znalazłem gdzieś w Sieci.

Dla "Star Wars: Making Magic" nie wydano żadnych poprawek.

Star Wars: Yoda Stories

Instalacja "Star Wars: Yoda Stories" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:

Uruchomienie gry
Opcja nie działa w Windows 7 x64, w Windows XP też nie, w obu przypadkach z powodu problemów z dźwiękiem.
Instalację gry na dysku
Opcja nie działa w "czystym" Windows 7 x64, ale umożliwia instalację gry w Windows XP (również w Virtual PC).
Uruchomienie "Star Wars: Making Magic"
Opcja nie działa w "czystym" Windows 7 x64, w Windows XP też ma problemy.

Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Virtual PC i przekopiowanie wyników na dysk Windows 7.

    W trakcie instalacji, oprócz zmiany lokalizacji (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\Yoda), nie ma żadnych dodatkowych opcji.

    Jeśli podmieni się pliki WAVEMIX.INI i WAVMIX32.DLL (o czym dalej), gra bez problemów działa w Windows XP w Virtual PC.

    Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki DeIsL.isu, Making Magic.pif, Register On-line.url, Uninstall Yoda Stories.lnk i Visit www.lucasarts.com.url.

    Należy utworzyć pusty plik Yodesk.ini w katalogu Windows (%SystemRoot%, czyli zazwyczaj C:\Windows) i nadać mu prawo do zapisu przez graczy. Można również wprowadzić kilka wpisów do Rejestru, ale one nie są krytyczne:

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\.wld]
    @="wldfile"
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\wldfile]
    @="Yoda Stories savegame"
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\wldfile\Shell\open\command]
    @="g:\\games\\LucasArts\\Yoda\\Yodesk.EXE %1"
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\Yoda Stories]
    "Registered"=dword:00000000
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company\Yoda Stories\1.0]
    "Install Path"="g:\\games\\LucasArts\\Yoda"
    "Source Path"="V:"

    Aha, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.

    Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Yoda Stories", prowadzi do G:\Games\LucasArts\Yoda\Yodesk.EXE.

  2. Skopiowanie katalogu Yoda z CD gdzieś na dysk.

    Można pominąć:

    Przy takim sposobie instalacji również należy stworzyć pusty plik Yodesk.ini w katalogu Windows (%SystemRoot%, czyli zazwyczaj C:\Windows) i nadać mu prawo zapisu przez graczy. Można również wprowadzić powyższe wpisy do Rejestru i wyciągnąć skrót do gry.

Na etapie instalacji można załatać grę. Poprawka "Yoda Update" - yopatch6.exe to normalne samorozpakowujące się archiwum. Działa w "czystym" Windows 7 x64. Jego zawartość (plik Yodesk.dta) należy wrzucić do katalogu gry, zamieniając oryginalny plik.

To, co bezwzględnie należy zrobić, to wymienić pliki WAVEMIX.INI i WAVMIX32.DLL. Odpowiadają one za dźwięk w grze, a oryginalne nie działają w Windows 7 i Windows XP. Gra robi BUM wyświetlając dwa razy informację: The application failed to initialize properly (0x0000005). Click OK to terminate the application. Należy skorzystać z plików WAVEMIX.INI i WAVMIX32.DLL zawartych w archiwum wavemix180.zip.

Uruchomienie "Star Wars: Yoda Stories" w Windows 7 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym podmieniono pliki WAVEMIX.INI i WAVMIX32.DLL, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64.

Podsumowanie "Star Wars: Yoda Stories"

Instalacja
W Windows XP w Virtual PC i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 7.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Nie.
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Bez problemów, ale po co?
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
Bez problemów.
DDRAW.DLL
Systemowy.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Nie dotyczy.
Maksymalna rozdzielczość
Okno bez ramki 520x324, obszar gry 288x288
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
11.9MB/6.78MB

Gra działa poprawnie z dźwiękiem.

YS - jest OK, logo YS - jest OK, zadanie YS - jest OK, misja

Dobrze jest. ~:)

Star Wars: Making Magic (Yoda Stories CD)

Multimedialny przewodnik został wydany w 1996 w ramach "The LucasArts Archives Volume II: Star Wars Collection", a następnie w 1997 i 1998 jako dodatek do gry "Star Wars: Yoda Stories". Która, o ile wiem, nie została wydana w Polsce.

Instalacja "Star Wars: Making Magic (YSCD)" w Windows 7 x64

Program przeznaczony jest do uruchamiania z CD i jako taki nie posiada instalatora. W trakcie instalacji gry "Star Wars: Yoda Stories" w Windows XP w Virtual PC tworzony jest skrót uruchamiający w "Menu Start".

Aby nie męczyć się z płytą i wygodnie pracować z dysku, wystarczy przegrać katalog programu gdzieś na dysk.

Ja wrzuciłem całość do G:\Games\LucasArts\MAGIC.

Uruchomienie "Star Wars: Making Magic (YSCD)" w Windows 7 x64

Program nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Wyskakuje okienko o braku zgodności z wersją 64-bitową. Jedynym rozwiązaniem jest skorzystanie z jakiejś maszyny wirtualnej.

MS Virtual PC z Windows XP

W Virtual PC z zainstalowanym Windows XP SP3 program działa "z palca". Prawie. ~;)

Po pierwszym uruchomieniu włącza się autokonfiguracja, która w zasadzie prawidłowo wykrywa ustawienia. Konfiguracja zapisywana jest na fizycznym dysku C: w katalogu C:\MKGMAGIC, niezależnie od tego, gdzie się wrzuci program.

Konfigurator sam wykrywa domyślną dla Virtual PC kartę "Standard Sound Blaster" i prawidłowo określa jej parametry (IRQ=5, Base Address=220, DMA=1). Dźwięk testowy (początek "Yup Nub") jest trochę zwolniony i ma lekką czkawkę. Ale da się słuchać.

W przeciwieństwie do konfiguratora "Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire" tu nie ma możliwości ustawienia trybu pracy karty graficznej. Niestety, bez zainstalowanej integracji wygląda na to, że po włączeniu trybu graficznego dla programu DOSowego, Virtual PC nie potrafi jeszcze raz zmienić rozdzielczości. W efekcie na ekranie widać śmieci. ~:(

Znacznie lepiej jest z zainstalowaną, ale wyłączoną integracją. Program uruchamia się normalnie w przeskalowanym oknie Virtual PC. Wszystkie trzy tryby wyświetlania filmów działają prawidłowo. Oczywiście zainstalowanie integracji powoduje, że kursor myszy się rozdwaja i kursor hosta jedynie wnerwia, bo nie pokrywa się z kursorem programu, który dodatkowo działa z inną czułością. Ale w tym przypadku da się z tym żyć.

Z włączoną integracją nie można zainicjować trybu pełnoekranowego i program wcale nie działa.

Wygląda na to, że jest to pierwszy przypadek, gdy zainstalowana, ale wyłączona integracja faktycznie się do czegoś przydaje w świecie gier i programów Star Wars. ~;)

DOSBox

DOSBox daje lepsze efekty, łącznie z normalnym trybem pełnoekranowym. Jeszcze jedną zaletą jest przechowywanie wszystkich rzeczy w jednym miejscu. Katalog programu jest widziany jako C:\, więc katalog konfiguracji \MKGMAGIC też zostanie utworzony w nim (u mnie G:\Games\LucasArts\MAGIC\MKGMAGIC), a nie na fizycznym dysku C:.

Linia poleceń skrótu uruchamiającego program powinna mieć następującą postać (z dokładnością do ścieżek; całość to oczywiście jedna linia, tu połamana w miejscu \, aby łatwiej było ją czytać):

"C:\Program Files (x86)\DOSBox-0.74\DOSBox.exe" \
G:\Games\LucasArts\MAGIC\MKGMAGIC.EXE -exit \
-conf G:\Games\LucasArts\MAGIC\MAGIC-dosbox.conf

Konfiguracja MAGIC-dosbox.conf nie zawiera jakiś specjalnych ustawień, w zasadzie można odpalić na defaultach. Jedyna zmiana, to wyłączenie w sekcji [dos] udostępniania EMS, które jest zbędne dla programu wykorzystującego DOS4GW. Należy zmienić domyślne ems=true na ems=false.

Po pierwszym uruchomieniu włącza się autokonfiguracja, która prawidłowo wykrywa ustawienia.

"Sound Blaster 16/AWE32/SB32" na domyślnych dla DOSBoxa ustawieniach (IRQ=7, Base Address=220, DMA=1) działa prawidłowo, produkując dźwięk bez czkawki. W zaawansowanych opcjach konfiguracji wszystko może być podkręcone na maksa. U mnie tak było od razu.

Jeśli na całym ekranie obraz nie jest płynny lub pojawiają się problemy z ekranami menu (u mnie tak jest z kartami GTX 980, karty 8800 GTS 512 nie miały problemów), może pomóc zmiana output=surface na coś innego, np. output=ddraw. Po zmianie jest OK.

Program może działać w okienku, choć znacznie wygodniej jest podziwiać pixelozę w trybie pełnoekranowym. Przepstryknięcie się między trybami to oczywiście Alt+Enter. W konfiguracji można ustawić parametr fullscreen=true, aby od razu startować na całym ekranie.

Podsumowanie "Star Wars: Making Magic (YSCD)"

Instalacja
Kopia zawartości CD na dysk.
Płyta lub obraz w trakcie działania
Nie.
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Z drobnymi kłopotami, ale da się, tylko po co?
Uruchomienie w DOSBoxie (X-Wing i B-Wing)
Bez problemów.
DDRAW.DLL
Systemowy.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x480
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
469MB/453MB

Program działa płynnie. Filmy i zdjęcia wyświetlają się prawidłowo, choć rozdzielczość jest zabójcza. ~;)

MM - jest OK, logo MM - jest OK, starter MM - jest OK, menu
MM - jest OK, film MM - jest OK, zmiany

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w Windows 10 Pro x64

Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt