UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Kilka słów wstępu
O przyczynach
Korzystając z promocji, z okazji tygodnia Star Wars 2016, zaszalałem i kupiłem na GOG.COM wszystko, co miało znaczek Star Wars. ~;)
Przez pewien czas całość czekała na wirtualnej półce.
Trochę bałem się zainstalować gry na mojej roboczej platformie, czyli Windows 7 Ultimate x64 SP1.
Miałem na niej działające wszystkie gry zainstalowane z tradycyjnych nośników: CD/DVD, a zakładałem (jak się okazało słusznie), że nie da się, bez dziwnych kombinacji, posiadać równolegle gry z obu źródeł.
Pod koniec maja 2016 zakończyłem wszystkie testy gier Star Wars na testowym komputerze z Windows 10 Pro x64.
Udało mi się uzyskać 100% SOA#1 ~:)
Tym samym testowy blaszak kolejny raz stał się zbędny. ~;)
Zbędny, ale z działającym system operacyjnym.
A to oznaczało, że mogę bez obaw, że coś sobie zepsuję, sprawdzić jak działają instalatory gier z GOG.COM i jak zachowują się same gry w Windows 10 Pro x64.
Oczywiście zacząłem od odinstalowania wszystkich gier zainstalowanych z tradycyjnych nośników oraz wyczyszczenia dysków i Rejestru.
Same testy poszły szybko i bez większych problemów udało mi się sprawdzić wszystkie gry z dwoma różnymi kartami graficznymi.
Efekt?
SOA#1 ~:)
W lipcu 2016 usunąłem Windows 10 Pro x64 z testowego komputera i zainstalowałem Windows 8 Pro x64.
Ponownie sprawdziłem instalację i działanie wszystkich gier.
Efekt?
SOA#1 ~:)
Z rozpędu, w sierpniu 2016 podniosłem Windows 8 Pro x64 do Windows 8.1 Pro x64.
Tym razem gry już miałem na dysku, więc nie sprawdzałem działania instalatorów, ale nie sądzę, że mogą wystąpić jakiś problemy.
Tradycyjnie - sprawdziłem wszystkie gry z dwoma kartami graficznymi i uzyskałem SOA#1 ~:)
Tyle, że jeszcze szybciej, trochę ponad tydzień roboty.
Wszystkie testy dowiodły, że GOG.COM jest źródłem dobrze przygotowanych staroci ze świata Star Wars.
Instalacja przebiegała bez problemów.
W większości przypadków nie było również znaczących kłopotów z uruchomieniem gier.
Gry działały jak powinny, z dźwiękiem, muzyką, prawidłowym FPSem i, co bardzo ważne, bez durnych zabezpieczeń. ~:)
Skusiło mnie to do wymiany "moich" gier zainstalowanych z tradycyjnych nośników na Siódemce, na wersje dostępne na GOG.COM. ~:)
Założenia
Nie opisałem wymagań systemowych, poprawek itp.
Zrobiłem to przy okazji uruchamiania gier z klasycznych nośników w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i jedynie odwołałem się do tych zasobów.
Nie ma dużo obrazków.
Dokumentują jedynie, że "u mnie działa". ~;)
W Windows 8/8.1/10 Pro x64 gry sprawdziłem z następującymi kartami graficznymi:
- Intel G31 Express Chipset Family - DirectX 9 i okrojony OpenGL, ze sterownikami z Windows 8/8.1/10 (8.15.10.2697 - takie same w trzech systemach, a nowszych nie ma) i z Windows 7 (8.15.10.1930).
- NVIDIA GTS 450 512MB - DirectX 11 i wymienione chłodzenie, już od początku testów. ~;)
"Kartę" G31 Express Chipset Family sprawdziłem jedynie na "małym" monitorze 1280x1024, bo płyta ma tylko wyjście DSUB DE-15F, a takiego złącz nie posiada monitor HP ZR2440w.
Z kartą GTS 450 512MB sprawdziłem również HD (do 1920x1200).
W Windows 7 Ultimate x64 gry sprawdziłem z następującymi kartami graficznymi:
- Intel HDG 530 (DirectX 11) ze sterownikami 21.20.16.4542.
- NVIDIA GTX 970 (DirectX 11) w układzie SLI.
Nie sprawdzałem gier tylko z jedną kartą lub z wyłączonym SLI.
Obie karty mają odpowiednie złącza, więc pracowały z "dużym" monitorem w rozdzielczościach HD (do 1920x1200).
Wszystkie testy wydajności przeprowadzam z włączonymi na maksa wszystkimi pstryczkami i dodatkowo włączonym V-Sync.
Stąd czasami wyniki są śmieszne.
Dają jednak miejsce na zwiększenie wydajności kosztem jakości obrazu.
Blaszaki testowe
Specyfikację mojego roboczego blaszaka przestawiłem przy okazji uruchamiania gier w Windows 7 Ultimate x64 SP1.
Specyfikacje blaszaka testowego zamieściłem nawet dwa razy - Windows 8/8.1 Pro x64 i Windows 10 Pro x64.
Słowo o sterownikach dla G31 Express Chipset Family
Teoretycznie dla zintegrowanej "karty graficznej" Intel G31 Express Chipset Family na stronach Intela nie ma sterowników dla Windows 8/8.1/10.
Wydaje się, że jedynym źródłem jest sam system oraz ewentualne aktualizacje dostępne via Windows Update.
Na szczęście sterowniki dla Windows 7 działają bez problemów również w Windows 8/8.1/10 i oferują znacznie więcej funkcji. ~:)
O ile w Windows 8 i Windows 10 nie ma problemów z instalacją, to w Windows 8.1 już tak łatwo nie jest.
Aby zainstalować sterowniki Windows 7 w Windows 8.1 należy:
- Pobrać i uruchomić win7_64_1512754.exe.
Instalator wykryje, że zainstalowany jest nowszy sterownik.
Należy zgodzić się na instalacje starszego.
Rozpocznie się instalacja i po chwili wyskoczy błąd kopiowania - nie zamykać żadnych okienek!
- Z pliku C:\Intel\Logs\IntelGFX.log odczytać gdzie rozpakował się instalator, będzie to coś w stylu C:\Users\jakiś_user\AppData\Local\Temp\pft9B94~tmp.
Katalog ten powinien zawierać podkatalogi Graphics, HDMI, Lang i x64 oraz pliki autorun.inf, difxapi.dll, IIF2.ini, readme.txt i Setup.exe.
- Skopiować cały katalog np. na "Pulpit" i zmienić mu nazwę na np. intel.
- Zamknąć okno nieudanej instalacji (usunie się katalog C:\Users\jakiś_user\AppData\Local\Temp\pft9B94~tmp - dlatego trzeba go sobie skopiować przed zamknięciem okna).
- W katalogu intel wyedytować plik IIF2.ini dopisując linię
error=ignore
do sekcji [copy file] dla plików:
- setup.exe
- x64\difxapi.dll
- x64\Difx64.exe
- Zapisać i zamknąć IIF2.ini.
- Uruchomić setup.exe z katalogu intel - powinno udać się zainstalować sterowniki dla Windows 7 w Windows 8.1.
W testach uruchomienia gier Star Wars w Windows 8/8.1/10 wykorzystałem:
- Sterownik Windows 8/8.1/10 - 8.15.10.2697
- Sterownik dostępny jest via Windows Update.
W systemie działa stabilnie i umożliwia uruchomienie sporej części gier Star Wars, choć zazwyczaj z nienadzwyczajną wydajnością.
Jednak jego funkcjonalność jest w znacznym stopniu okrojona.
Brak wsparcia dla OpenGL 1.3.0 i późniejszych oraz części funkcji DirectX, np. Pixel Shaders v1.1 uniemożliwił uruchomienie 4 gier:
- "Star Wars: Jedi Knigth II: Jedi Outcast" - brak OpenGL 1.4.0
- "Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy" - brak OpenGL 1.4.0
- "Star Wars: Knights of the Old Republic" - brak OpenGL 1.4.0
Ciekawa sprawa wyszła z "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords" i "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) i M4-78EP".
Niby brak brak OpenGL 1.4.0, ale w Windows 8/8.1 gra się uruchomiła. ~:)
W Windows 10 - nie. ~:(
- Sterownik Windows 7 - 8.15.10.1930
- Sterownik dostępny jest na stronach Intela.
Bez problemów działa w Windows 8/8.1/10.
Oferuje znacznie większą funkcjonalność (w tym wsparcie dla OpenGL 1.4.0 i części funkcji DirectX, np. Pixel Shaders v1.1) oraz zazwyczaj większą wydajność.
Nie udało się uruchomić jedynie "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords" bez/z "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM)" i "M4-78EP" na żadnym systemie. ~:(
Przydatne oprogramowanie i zasoby
- WineD3D For Windows
- Wywodzący się z Wine "DirectX 1-11 to OpenGL wrapper", który potrafi ożywić różne gry.
- dgVoodoo 2
- Wrapper, który potrafi ożywić różne gry na kartach graficznych zgodnych z DirectX 11.
- rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
- Wersja 1.5.X implementacji ddraw.dll, która umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing w trybie 3D.
- GLDirect
- OpenGL w wersji, która może pomóc "Star Wars™: Jedi Knight™ II - Jedi Outcast™".
- XWA Hacker
- Program modyfikujący binaria gier z serii X-Wing (podstawa to "X-Wing Alliance") tak, aby działały prawidłowo.
- The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) lub Deadly Stream - TSL Restored Content Mod (dwa źródła tego samego)
- Mod udostępniający odzyskaną część "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords" i nie tylko.
- WSGF - Wider is Better
- Sieciowa społeczność zbierająca i tworząca metody uruchamiania gier na "szerokim ekranie".
- Borderless-Gaming
- Program usuwający ramkę, gdy gra tylko tak się uruchamia.
- IPXWrapper
- Wrapper IPX umożliwiający grę w sieci TCP/IP z wykorzystaniem protokołu IPX.
Więcej dodatków (niekoniecznie przydatnych dla gier dostępnych na GOG.COM) można znaleźć na stronie poświęconej Windows 7 Ultimate x64 SP1.
Dysklamery itd. itp.
- Uruchomione Windows 8 Pro x64, Windows 8.1 Pro x64 i Windows 10 Pro x64, miały charakter czysto testowy.
Po przetestowaniu gier Star Wars zostały usunięte.
Raczej nie planuję zmiany moich Siódemek na coś innego przed 2020.
- Wszystkie opisy dotyczą gier instalowanych z GOG.COM.
- SOA#1 ~:)
- Informacje są, jakie są.
Celem ich opublikowania jest jedynie ułatwienie legalnym użytkownikom produktów ze stajni LucasArts uruchomienia tego, za co zapłacili na GOG.COM, na współczesnym sprzęcie i systemie operacyjnym.
- Nie daję żadnej gwarancji, że coś, co u mnie zadziałało, zadziała gdzieś indziej.
- Informacje dotyczą jedynie oryginalnych produktów.
Nie mam zielonego pojęcia, jak na działanie gier mogą wpłynąć mody, dodatki itp.
Jedynym wyjątkiem są mody "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM)" i "M4-78EP".
- Nie mam kart ATI i nie chce mi się zmieniać moich kart NVIDIA na inne.
- Nie mam już Windows Vista i nie widzę powodów, aby do tej wersji wracać.
- Nie mam najmniejszej ochoty instalować czegokolwiek ekstra.
To, co mam działa dobrze, szybko i stabilnie.
- Nie mam zbędnych gier, nośników itp.
Jedyne zasoby, które udostępniam, to oficjalne poprawki, do których dostęp dziś może być utrudniony, bo znikła strona http://support.lucasarts.com/.
- Wszystkie obrazki powstały na moim sprzęcie, a ich publikacja ma na celu udokumentowanie, że SOA#1 ~:)