UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;

Kilka słów wstępu

O przyczynach

Korzystając z promocji, z okazji tygodnia Star Wars 2016, zaszalałem i kupiłem na GOG.COM wszystko, co miało znaczek Star Wars. ~;) Przez pewien czas całość czekała na wirtualnej półce. Trochę bałem się zainstalować gry na mojej roboczej platformie, czyli Windows 7 Ultimate x64 SP1. Miałem na niej działające wszystkie gry zainstalowane z tradycyjnych nośników: CD/DVD, a zakładałem (jak się okazało słusznie), że nie da się, bez dziwnych kombinacji, posiadać równolegle gry z obu źródeł.

Pod koniec maja 2016 zakończyłem wszystkie testy gier Star Wars na testowym komputerze z Windows 10 Pro x64. Udało mi się uzyskać 100% SOA#1 ~:) Tym samym testowy blaszak kolejny raz stał się zbędny. ~;)

Zbędny, ale z działającym system operacyjnym. A to oznaczało, że mogę bez obaw, że coś sobie zepsuję, sprawdzić jak działają instalatory gier z GOG.COM i jak zachowują się same gry w Windows 10 Pro x64. Oczywiście zacząłem od odinstalowania wszystkich gier zainstalowanych z tradycyjnych nośników oraz wyczyszczenia dysków i Rejestru. Same testy poszły szybko i bez większych problemów udało mi się sprawdzić wszystkie gry z dwoma różnymi kartami graficznymi. Efekt? SOA#1 ~:)

W lipcu 2016 usunąłem Windows 10 Pro x64 z testowego komputera i zainstalowałem Windows 8 Pro x64. Ponownie sprawdziłem instalację i działanie wszystkich gier. Efekt? SOA#1 ~:)

Z rozpędu, w sierpniu 2016 podniosłem Windows 8 Pro x64 do Windows 8.1 Pro x64. Tym razem gry już miałem na dysku, więc nie sprawdzałem działania instalatorów, ale nie sądzę, że mogą wystąpić jakiś problemy. Tradycyjnie - sprawdziłem wszystkie gry z dwoma kartami graficznymi i uzyskałem SOA#1 ~:) Tyle, że jeszcze szybciej, trochę ponad tydzień roboty.

Wszystkie testy dowiodły, że GOG.COM jest źródłem dobrze przygotowanych staroci ze świata Star Wars. Instalacja przebiegała bez problemów. W większości przypadków nie było również znaczących kłopotów z uruchomieniem gier. Gry działały jak powinny, z dźwiękiem, muzyką, prawidłowym FPSem i, co bardzo ważne, bez durnych zabezpieczeń. ~:)

Skusiło mnie to do wymiany "moich" gier zainstalowanych z tradycyjnych nośników na Siódemce, na wersje dostępne na GOG.COM. ~:)

Założenia

Nie opisałem wymagań systemowych, poprawek itp. Zrobiłem to przy okazji uruchamiania gier z klasycznych nośników w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i jedynie odwołałem się do tych zasobów.

Nie ma dużo obrazków. Dokumentują jedynie, że "u mnie działa". ~;)

W Windows 8/8.1/10 Pro x64 gry sprawdziłem z następującymi kartami graficznymi:

  1. Intel G31 Express Chipset Family - DirectX 9 i okrojony OpenGL, ze sterownikami z Windows 8/8.1/10 (8.15.10.2697 - takie same w trzech systemach, a nowszych nie ma) i z Windows 7 (8.15.10.1930).
  2. NVIDIA GTS 450 512MB - DirectX 11 i wymienione chłodzenie, już od początku testów. ~;)

"Kartę" G31 Express Chipset Family sprawdziłem jedynie na "małym" monitorze 1280x1024, bo płyta ma tylko wyjście DSUB DE-15F, a takiego złącz nie posiada monitor HP ZR2440w. Z kartą GTS 450 512MB sprawdziłem również HD (do 1920x1200).

W Windows 7 Ultimate x64 gry sprawdziłem z następującymi kartami graficznymi:

  1. Intel HDG 530 (DirectX 11) ze sterownikami 21.20.16.4542.
  2. NVIDIA GTX 970 (DirectX 11) w układzie SLI. Nie sprawdzałem gier tylko z jedną kartą lub z wyłączonym SLI.

Obie karty mają odpowiednie złącza, więc pracowały z "dużym" monitorem w rozdzielczościach HD (do 1920x1200).

Wszystkie testy wydajności przeprowadzam z włączonymi na maksa wszystkimi pstryczkami i dodatkowo włączonym V-Sync. Stąd czasami wyniki są śmieszne. Dają jednak miejsce na zwiększenie wydajności kosztem jakości obrazu.

Blaszaki testowe

Specyfikację mojego roboczego blaszaka przestawiłem przy okazji uruchamiania gier w Windows 7 Ultimate x64 SP1.

Specyfikacje blaszaka testowego zamieściłem nawet dwa razy - Windows 8/8.1 Pro x64 i Windows 10 Pro x64.

Słowo o sterownikach dla G31 Express Chipset Family

Teoretycznie dla zintegrowanej "karty graficznej" Intel G31 Express Chipset Family na stronach Intela nie ma sterowników dla Windows 8/8.1/10. Wydaje się, że jedynym źródłem jest sam system oraz ewentualne aktualizacje dostępne via Windows Update. Na szczęście sterowniki dla Windows 7 działają bez problemów również w Windows 8/8.1/10 i oferują znacznie więcej funkcji. ~:)

O ile w Windows 8 i Windows 10 nie ma problemów z instalacją, to w Windows 8.1 już tak łatwo nie jest. Aby zainstalować sterowniki Windows 7 w Windows 8.1 należy:

  1. Pobrać i uruchomić win7_64_1512754.exe. Instalator wykryje, że zainstalowany jest nowszy sterownik. Należy zgodzić się na instalacje starszego. Rozpocznie się instalacja i po chwili wyskoczy błąd kopiowania - nie zamykać żadnych okienek!
  2. Z pliku C:\Intel\Logs\IntelGFX.log odczytać gdzie rozpakował się instalator, będzie to coś w stylu C:\Users\jakiś_user\AppData\Local\Temp\pft9B94~tmp. Katalog ten powinien zawierać podkatalogi Graphics, HDMI, Lang i x64 oraz pliki autorun.inf, difxapi.dll, IIF2.ini, readme.txt i Setup.exe.
  3. Skopiować cały katalog np. na "Pulpit" i zmienić mu nazwę na np. intel.
  4. Zamknąć okno nieudanej instalacji (usunie się katalog C:\Users\jakiś_user\AppData\Local\Temp\pft9B94~tmp - dlatego trzeba go sobie skopiować przed zamknięciem okna).
  5. W katalogu intel wyedytować plik IIF2.ini dopisując linię
    error=ignore
    do sekcji [copy file] dla plików:
  6. Zapisać i zamknąć IIF2.ini.
  7. Uruchomić setup.exe z katalogu intel - powinno udać się zainstalować sterowniki dla Windows 7 w Windows 8.1.

W testach uruchomienia gier Star Wars w Windows 8/8.1/10 wykorzystałem:

Sterownik Windows 8/8.1/10 - 8.15.10.2697
Sterownik dostępny jest via Windows Update. W systemie działa stabilnie i umożliwia uruchomienie sporej części gier Star Wars, choć zazwyczaj z nienadzwyczajną wydajnością. Jednak jego funkcjonalność jest w znacznym stopniu okrojona. Brak wsparcia dla OpenGL 1.3.0 i późniejszych oraz części funkcji DirectX, np. Pixel Shaders v1.1 uniemożliwił uruchomienie 4 gier:

Ciekawa sprawa wyszła z "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords" i "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) i M4-78EP". Niby brak brak OpenGL 1.4.0, ale w Windows 8/8.1 gra się uruchomiła. ~:) W Windows 10 - nie. ~:(

Sterownik Windows 7 - 8.15.10.1930
Sterownik dostępny jest na stronach Intela. Bez problemów działa w Windows 8/8.1/10. Oferuje znacznie większą funkcjonalność (w tym wsparcie dla OpenGL 1.4.0 i części funkcji DirectX, np. Pixel Shaders v1.1) oraz zazwyczaj większą wydajność. Nie udało się uruchomić jedynie "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords" bez/z "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM)" i "M4-78EP" na żadnym systemie. ~:(

Przydatne oprogramowanie i zasoby

WineD3D For Windows
Wywodzący się z Wine "DirectX 1-11 to OpenGL wrapper", który potrafi ożywić różne gry.
dgVoodoo 2
Wrapper, który potrafi ożywić różne gry na kartach graficznych zgodnych z DirectX 11.
rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
Wersja 1.5.X implementacji ddraw.dll, która umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing w trybie 3D.
GLDirect
OpenGL w wersji, która może pomóc "Star Wars™: Jedi Knight™ II - Jedi Outcast™".
XWA Hacker
Program modyfikujący binaria gier z serii X-Wing (podstawa to "X-Wing Alliance") tak, aby działały prawidłowo.
The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) lub Deadly Stream - TSL Restored Content Mod (dwa źródła tego samego)
Mod udostępniający odzyskaną część "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords" i nie tylko.
WSGF - Wider is Better
Sieciowa społeczność zbierająca i tworząca metody uruchamiania gier na "szerokim ekranie".
Borderless-Gaming
Program usuwający ramkę, gdy gra tylko tak się uruchamia.
IPXWrapper
Wrapper IPX umożliwiający grę w sieci TCP/IP z wykorzystaniem protokołu IPX.

Więcej dodatków (niekoniecznie przydatnych dla gier dostępnych na GOG.COM) można znaleźć na stronie poświęconej Windows 7 Ultimate x64 SP1.

Dysklamery itd. itp.

  1. Uruchomione Windows 8 Pro x64, Windows 8.1 Pro x64 i Windows 10 Pro x64, miały charakter czysto testowy. Po przetestowaniu gier Star Wars zostały usunięte. Raczej nie planuję zmiany moich Siódemek na coś innego przed 2020.
  2. Wszystkie opisy dotyczą gier instalowanych z GOG.COM.
  3. SOA#1 ~:)
  4. Informacje są, jakie są. Celem ich opublikowania jest jedynie ułatwienie legalnym użytkownikom produktów ze stajni LucasArts uruchomienia tego, za co zapłacili na GOG.COM, na współczesnym sprzęcie i systemie operacyjnym.
  5. Nie daję żadnej gwarancji, że coś, co u mnie zadziałało, zadziała gdzieś indziej.
  6. Informacje dotyczą jedynie oryginalnych produktów. Nie mam zielonego pojęcia, jak na działanie gier mogą wpłynąć mody, dodatki itp. Jedynym wyjątkiem są mody "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM)" i "M4-78EP".
  7. Nie mam kart ATI i nie chce mi się zmieniać moich kart NVIDIA na inne.
  8. Nie mam już Windows Vista i nie widzę powodów, aby do tej wersji wracać.
  9. Nie mam najmniejszej ochoty instalować czegokolwiek ekstra. To, co mam działa dobrze, szybko i stabilnie.
  10. Nie mam zbędnych gier, nośników itp. Jedyne zasoby, które udostępniam, to oficjalne poprawki, do których dostęp dziś może być utrudniony, bo znikła strona http://support.lucasarts.com/.
  11. Wszystkie obrazki powstały na moim sprzęcie, a ich publikacja ma na celu udokumentowanie, że SOA#1 ~:)
Valid HTML 4.01 Strict made with CSS Valid CSS!

Copyright © Yogurt
6.49.036 15.11.2021
Author:
Yogurt