UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;

Kilka słów wstępu

O przyczynach

W lutym 2016 zakończyłem wszystkie testy gier Star Wars na przeróżnych konfiguracjach moich komputerów z Windows 7 Ultimate x64 SP1. Na ostatecznym sprzęcie uzyskałem 100% SOA#1 ~:) Jasne, coś tam jeszcze zostało do doklikania, ale to szczególiki, które można dopieszczać w nieskończoność. Tak, czy siak, zrobiło się jakoś... pusto. ~;)

Miałem zbędne elementy starego blaszaka, oprócz płyty głównej, która, po uruchomieniu nowego systemu, obraziła się i zdechła. To zabytki i albo mogłem je wyrzucić do kubła, albo do czegoś wykorzystać. Miałem trochę "zbędnego" czasu, bo zima 2016 znów się nie popisała, choć trochę pojeździć się dało. Składając jedno z drugim wpadłem na pomysł, że może spróbuję odpalić gry Star Wars na czymś innym niż Windows 7.

Linux?
Hmmm, jakoś nie mam przekonania do wersji desktopowych (bo z serwerami pracuję codziennie). Może, kiedyś...
Windows 10?
Widziałem raz, gdy musiałem komuś prostować rzeczy, które przestały działać po przypadkowej instalacji. Nowa wersja okienek wcale nie przypadła mi do gustu, a "windziarzem" jestem od początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. W dodatku polityka wtykania na siłę obudziła we mnie postawę anty. ~;) Zatem nie, nie teraz. Ale nie mówię nigdy. ~;)
Windows 8/8.1?
Hmmm, Metro może się i sprawdza na mojej Lumii 640, ale w blaszaku? Bardzo niewygodne. Tak, tak wiem, można się przepstryknąć na "Pulpit", można nawet dodać "Start", ale to i tak wygląda jak zepsute 3.1 ze szczątkami w2k. ~;) Z drugiej strony chyba nie zostało więcej możliwości...

Zatem wybór padł na Windows 8 Pro x64. Było trochę problemów, ale udało mi się znaleźć konfigurację sprzętu i oprogramowania, która umożliwiła uzyskanie 100% SOA#1 ~:)

W kwietniu 2016 testowy blaszak znów stał się zbędny, bo mimo, że Windows 8 Pro x64 nie gryzie, to jednak wolę pozostać z Windows 7 Ultimate x64 SP1. Uznałem jednak, że skoro mam już Ósemkę z zainstalowanymi wszystkimi "moimi" grami Star Wars, to zamiast wyrzucać blaszaka, mogę zrobić upgrade do OsiemJeden. W ten sposób uzyskałem nową platformę testową, a odpadł mi czasochłonny proces kopiowania lub instalowania kilkudziesięciu gier i programów. ~;)

W sumie było łatwiej niż w Windows 8, ale i tak wolę moją Siódemkę. Do OsiemJeden wrócę może w 2020. ~;)

Założenia

Nie opisałem gier, zawartości pudełek, wymagań systemowych itp. Zrobiłem to przy okazji uruchamiania ich w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i jedynie odwołałem się do tych zasobów.

Nie opisałem ponownie metod instalacji i łatania. Co więcej, w Windows 8 te gry, które dały się skopiować z mojej Siódemki - po prostu skopiowałem i dodałem odpowiednie wpisy do Rejestru. Do instalacji gier z instalatorem 16-bitowym pewnie można wykorzystać Windows XP na bazie wbudowanego w Windows 8/8.1 Hyper-V, zamiast MS Virtual PC, z którego korzystałem w Windows 7. Resztę gier zainstalowałem z tradycyjnych nośników. Jeśli coś sprawiło kłopoty - wówczas to opisałem, w pozostałych przypadkach odwołałem się do stron o Windows 7 Ultimate x64 SP1.

W Windows 8.1 było jeszcze łatwiej. Po prostu tym razem miałem już wszystko na dysku, ale nie sądzę, że mogą pojawić się jakieś różnice w stosunku do Windows 8.

Nie ma dużej ilości obrazków. W większości skończyło się na dowodzie, że "u mnie działa". ~;)

Początkowo chciałem spróbować odpalić gry jedynie z kartą 8800 GTS 512, ale na płycie, z której skorzystałem, znalazłem wbudowaną w chipset "kartę" Intel G31 Express Chipset Family. Zatem najpierw sprawdziłem ją, a potem dodałem 8800 GTS 512. Niestety, płyta ma tylko jeden slot PCIe x16, więc nie ma testów w SLI, choć mam drugą zbędną kartę 8800 GTS 512. Nie skorzystałem również z moich kart GTX 970, które siedzą w nowym blaszaku, za to zdobyłem GTS 450 512MB. Staroć, ale wydajnościowo odpowiednik 8800 GTS 512, tyle, że z obsługą DirectX 11, a to czasami ma znaczenie.

Chłodzenie GTS 450 512MB w wykonaniu OEM MSI jest tragiczne. Nic nie robiąc kart ma ok 50C, ale pod obciążeniem błyskawicznie dochodzi do 90C, nawet przy otwartej budzie. A przy 100C system się wiesza i pomaga jedynie Reset... ~:(

Tragiczne chłodzenie GTS 450 512MB

Próbowałem robić testy i z częścią gier nawet się udało, choć czasami na test było jedynie 30 sekund i trzeba było uciekać. ~;) Jednak, gdy w "Star Wars: Battlefront" Windows wyleciał już w menu gry, poddałem się i zainwestowałem w Arctic Cooling Accelero L2 PLUS i ponowiłem testy.

Arctic Cooling Accelero L2 PLUS na GTS 450 512MB

Nic nie robiąc karta ma mniej niż 40C, a pod obciążeniem do 70C. I jest cicho. ~:)

"Kartę" G31 Express Chipset Family sprawdziłem jedynie na "małym" monitorze 1280x1024, bo płyta ma tylko wyjście DSUB DE-15F, a takiego złącz nie posiada monitor HP ZR2440w. Na kartach 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB sprawdziłem również HD (do 1920x1200).

Wszystkie testy wydajności przeprowadzam z włączonymi na maksa wszystkimi pstryczkami i dodatkowo włączonym V-Sync. Stąd czasami wyniki są śmieszne. Dają jednak miejsce na zwiększenie wydajności kosztem jakości obrazu.

Blaszak testowy

Nazwa
Y-Wing Test Mk I/II
System operacyjny
MS Windows 8 Pro x64 i MS Windows 8.1 Pro x64
Płyta główna
Gigabyte GA-G31M-S2L
Chipset
Intel G31M
Procesor
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
Pamięć RAM
4GB @ 800MHz (2x 2GB DDR2-6400; Corsair CM2X2048-6400C4DHX)
Grafika
MSI-OEM (NVIDIA GeForce GTS 450 512MB) - DirectX 11
Asus EN8800GTS (NVIDIA GeForce 8800 GTS 512) - DirectX 10
G31 Express Chipset Family - DirectX 9
Sterowniki kart graficznych
364.72 (10.18.13.6472) do 365.10 (10.18.13.6510) dla karty GTS 450 512MB
341.95 (9.18.13.4195) dla karty 8800 GTS 512
8.15.10.2697 (sterownik Windows 8/8.1) oraz 8.15.10.1930 (sterownik Windows 7) dla G31 Express Chipset Family
Dyski
Seagate Barracuda 7200.9 120GB ST3120813AS (system)
Seagate Barracuda 7200.9 120GB ST3120811AS (gry)
Zasilacz
Enermax modu82+ EMD525AWT
Obudowa
Antec SLK3000B
Chłodzenie procesora
Intel OEM
Chłodzenie grafiki
Arctic Cooling Accelero L2 PLUS dla karty 450 GTS 512MB
Thermalright HR-03 GT + Acutake 120 dla karty 8800 GTS 512
Chłodzenie obudowy
S-FLEX SFF21D
Monitor
HP ZR2440w (1920x1200 @ 60)
Samsung SyncMaster 710T (1280x1024 @ 60)
Joystick
Saitek Cyborg Evo Force
Gamepad
Saitek P2600 Rumble Force Pad
Głośniki
JBL Creature II, oczywiście w wersji black ~;)

Słowo o sterownikach dla G31 Express Chipset Family

Teoretycznie dla zintegrowanej "karty graficznej" Intel G31 Express Chipset Family na stronach Intela nie ma sterowników dla Windows 8/8.1. Wydaje się, że jedynym źródłem jest sam system oraz ewentualne aktualizacje dostępne via Windows Update. Na szczęście sterowniki dla Windows 7 działają bez problemów również w Windows 8/8.1 i oferują znacznie więcej funkcji. ~:)

W Windows 8 instalacja była bezproblemowa. W Windows 8.1 już tak łatwo nie było. Aby zainstalować sterowniki Windows 7 w Windows 8.1 należy:

  1. Pobrać i uruchomić win7_64_1512754.exe. Instalator wykryje, że zainstalowany jest nowszy sterownik. Należy zgodzić się na instalacje starszego. Rozpocznie się instalacja i po chwili wyskoczy błąd kopiowania - nie zamykać żadnych okienek!
  2. Z pliku C:\Intel\Logs\IntelGFX.log odczytać gdzie rozpakował się instalator, będzie to coś w stylu C:\Users\jakiś_user\AppData\Local\Temp\pft9B94~tmp. Katalog ten powinien zawierać podkatalogi Graphics, HDMI, Lang i x64 oraz pliki autorun.inf, difxapi.dll, IIF2.ini, readme.txt i Setup.exe.
  3. Skopiować cały katalog np. na "Pulpit" i zmienić mu nazwę na np. intel.
  4. Zamknąć okno nieudanej instalacji (usunie się katalog C:\Users\jakiś_user\AppData\Local\Temp\pft9B94~tmp - dlatego trzeba go sobie skopiować przed zamknięciem okna).
  5. W katalogu intel wyedytować plik IIF2.ini dopisując linię
    error=ignore
    do sekcji [copy file] dla plików:
  6. Zapisać i zamknąć IIF2.ini.
  7. Uruchomić setup.exe z katalogu intel - powinno udać się zainstalować sterowniki dla Windows 7 w Windows 8.1.

Ja dodatkowo przed instalacją skorzystałem z DDUv124 (Display Driver Uninstaller), aby mieć "czystą" sytuację.

W testach uruchomienia gier Star Wars w Windows 8/8.1 wykorzystałem:

Sterownik Windows 8/8.1 - 8.15.10.2697
Sterownik dostępny jest via Windows Update. W systemie działa stabilnie i umożliwia uruchomienie sporej części gier Star Wars, choć zazwyczaj z nienadzwyczajną wydajnością. Jednak jego funkcjonalność jest w znacznym stopniu okrojona. Brak wsparcia dla OpenGL 1.3.0 i późniejszych oraz części funkcji DirectX, np. Pixel Shaders v1.1 uniemożliwił uruchomienie 10 gier:

W Windows 8.1 wystąpiły dodatkowo problemy z uruchomieniem "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords". Po testach okazało się, że powoduje je FRAPS. Możliwe, że ze sterownikami Windows 8.1 (8.15.10.2697) gra też by działała, jak w Windows 8, ale przyczynę kłopotów znalazłem, gdy już miałem sterowniki dla Windows 7 (8.15.10.1930).

Sterownik Windows 7 - 8.15.10.1930
Sterownik dostępny jest na stronach Intela. Bez problemów działa w Windows 8/8.1. Oferuje znacznie większą funkcjonalność (w tym wsparcie dla OpenGL 1.4.0 i części funkcji DirectX, np. Pixel Shaders v1.1) oraz zazwyczaj większą wydajność. Jedynym wyjątkiem jest "Star Wars: Force Commander", który w rozdzielczości 1024x768 jest praktycznie niegrywalny. Co ciekawe w rozdzielczości 1280x1024 uzyskuje się dobrą płynność, ale (przynajmniej u mnie) przerywniki mogą powodować BUM. Nie udało się uruchomić jedynie czterech gier:

Przydatne oprogramowanie i zasoby

Oprogramowanie i zasoby, które mogą być przydatne do uruchomienia gier Star Wars w Windows 8/8.1 Pro x64, są takie same, jak w przypadku Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Trzy uwagi:

  1. MS Virtual PC z Windows 7 został zastąpiony przez wbudowany w Windows 8/8.1 Hyper-V.
  2. W Windows 8/8.1 problematyczny może być MagicDisk, program, który wykorzystuję do obsługi obrazów płyt CD/DVD. Teoretycznie powinien działać w Windows 8/8.1, ale ma niepodpisane sterowniki, które Windows 8/8.1 odrzuca. Na szczęście w Sieci można znaleźć przewodnik opisujący jak należy zainstalować program, aby działał w Windows 8/8.1. ~:) Mimo, że program nie obsługuje SecuROM, to i tak jest wart zainteresowania, ponieważ wykorzystuje obrazy w formacie UIF. A te mogą zawierać kompletny dysk, w tym multisesyjny ze ścieżkami audio. Zwykły format ISO zawiera tylko ścieżkę danych. Jeśli komuś niepotrzebna jest muzyka w czasie gry, to ISO samo z siebie można zamontować w Windows 8/8.1 i korzystać z takich obrazów.
  3. Klient rynku gier Games for Windows - niezbędny element do uruchomienia "Star Wars: The Clone Wars: Republic Heroes" w Windows 8/8.1.

Dysklamery itd. itp.

  1. Uruchomione Windows 8 Pro x64, a później Windows 8.1 Pro x64, miały charakter czysto testowy. Po przetestowaniu gier Star Wars zostały usunięte. No dobra, 8 został podniesiony do 8.1, a ten do 10 i "oryginalnych" Osiem i OsiemJeden już nie ma.
  2. SOA#1 ~:)
  3. Informacje są, jakie są. Celem ich opublikowania jest jedynie ułatwienie legalnym użytkownikom produktów ze stajni LucasArts uruchomienia tego, za co zapłacili, na +/- współczesnym systemie operacyjnym.
  4. Nie daję żadnej gwarancji, że coś, co u mnie zadziałało, zadziała gdzieś indziej.
  5. Informacje dotyczą jedynie oryginalnych produktów. Nie mam zielonego pojęcia, jak na działanie gier mogą wpłynąć mody, dodatki itp. Jedynym wyjątkiem są mody "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM)" i "M4-78EP".
  6. Nie interesują mnie gry sieciowe, dostępne tylko przez Windows Store lub wymagające instalacji dziwnych rzeczy w celu aktywacji czegoś, za co zapłaciłem (czytaj klienta Steam ~;) ).
  7. Wszystkie opisy dotyczą gier instalowanych z tradycyjnych nośników: CD i DVD oraz GOG.COM. Nie mam niczego ze Steamu, więc nie wiem, co on miesza. Pewnie wszystko jest tak samo, choć może nie trzeba instalować poprawek, bo zazwyczaj są zawarte. Ale nie zawsze.
  8. Nie mam kart ATI i nie chce mi się zmieniać moich kart NVIDIA na inne.
  9. Nie mam najmniejszej ochoty instalować czegokolwiek ekstra. To, co mam działa dobrze, szybko i stabilnie.
  10. Nie mam zbędnych gier, nośników itp. Jedyne zasoby, które udostępniam, to oficjalne poprawki, do których dostęp dziś może być utrudniony, bo znikła strona http://support.lucasarts.com/.
  11. Wszystkie obrazki powstały na moim sprzęcie, a ich publikacja ma na celu udokumentowanie, że SOA#1 ~:)
Valid HTML 4.01 Strict made with CSS Valid CSS!

Copyright © Yogurt
6.49.051 15.11.2021
Author:
Yogurt