UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;

LEGO Star Wars: The Video Game

Gra została wydana 2 kwietnia 2005. W 2009 (na PeCety, inne platformy w 2007) wydano lekko uzupełnioną wersję, łącznie z "LEGO Star Wars II: The Original Trilogy", jako "LEGO Star Wars: The Complete Saga".

Recenzja gry "LEGO Star Wars: The Video Game" na Bastionie.

Opis wydania

Posiadam polskie wydanie gry (Cenega Poland). Wydanie nowoczesne, czyli biedne. ~;) Nie ma tekturowego pudełka i dodatków. W etui z polską obwolutą znajduje płyta CD, kolorowa polska instrukcja i karteczka reklamująca karty NVIDIA. Na płycie znajduje się tylko pełna, polska i czeska wersja gry "LEGO Star Wars: The Video Game".

Wymagania sprzętowe

System operacyjny
Windows 2000 i XP (W95/98/ME/NT nie są wspierane)
CPU
wymagany Pentium III 1.0GHz lub analogiczny Athlon XP (zalecany Pentium 4 2.4GHz lub analogiczny Athlon XP/64)
Pamięć RAM
wymagane 256MB (zalecane 512MB)
Karta graficzna
wymagany akcelerator 3D z pamięcią 32MB w 100% zgodny z DirectX 9.0c, ze sprzętową obsługą funkcji Pixel Shader 1.1 (np. GeForce 3/Radeon 8500+; karty bazujące na GeForce 4MX nie są wspierane); (zalecany akcelerator 3D ze sprzętową obsługą funkcji Pixel Shader 2.0 (np. GeForce 6/Radeon X);
laptopy ze zintegrowaną grafiką mogą działać, ale nie są wspierane;
aby uzyskać najlepsze efekty graficzne producent zaleca karty NVIDIA
Karta dźwiękowa
zgodna w 100% z DirectX 9.0c
Kontroler
wymagana klawiatura i mysz (zalecany gamepad)
CD
wymagany
HDD
wymagane 2.0GB wolnego miejsca
DirectX
wersja 9.0c (zawarta na płycie)

Poprawki

Ponoć wydano dwie poprawki, ale po obu nie zostało śladu ani na stronach LucasArts/Disney, ani na www.archive.org. Ale można odszukać je w Sieci.

LEGO Star Wars patch v.1.1 - 05.09.2006 - legopatch.zip
Patch tylko dla angielskiej wersji gry. Naprawia problemy kontrolera z osią Z oraz dodaje ograniczone wsparcie dla myszy. Poprawka teoretycznie jest u producenta Eidos Interactive, dziś SQUARE ENIX, w dziale "Support" w obszarze "Legacy Games". Teoretycznie, bo jest niedostępna, co i tak nie ma znaczenia, bo nie działa. Po uruchomieniu patch nie znajduje gry, nawet jeśli uruchomi się go z katalogu gry.
LEGO Star Wars patch v.1.2 - 24.01.2007 - lego1_patch2.zip
Patch tylko dla "zachodnich" wersji gry. Naprawia problemy z gamepadami i kartami ATI. Wydaj mi się, że powinien być skumulowany i zawierać również poprawki z v.1.1. Można znaleźć tu i tam.

AFAIK dla polskiej wersji gry nie wydano żadnej poprawki. Dla tych, którzy nie boją się wersji angielskiej, umieszczam znaleziony gdzieś plik lego1_patch2.zip (7468519/7293kB/7.12MB).

Instalacja "LEGO Star Wars: The Video Game" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program, który bez problemu działa w "czystym" Windows 7 x64 ~:) i umożliwia instalację "LEGO Star Wars: The Video Game" na dysku. Na początku należy wybrać język, w którym będzie działał program. W moim wydaniu dostępny jest polski i czeski. Następnie można wybrać gdzie instalator ma umieścić grę (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\LucasArts\LEGO Star Wars Game - Giant"). Na koniec można poczytać Readme.txt i dodać skrót na pulpit.

Po instalacji można załatać grę, o ile znajdzie się pasujące patche. A że polskich i tak nie ma...

Uwaga o "LEGO® Star Wars™ - The Complete Saga" z GOG.COM

Posiadam również "LEGO® Star Wars™ - The Complete Saga" z GOG.COM, ale sposób instalacji umożliwia pozostawienie zainstalowanej i działającej wcześniejszej wersji, czyli "LEGO Star Wars: The Video Game".

Uruchomienie "LEGO Star Wars: The Video Game" w Windows 7 x64

Gra może działać bez problemów w "czystym" Windows 7 x64. Ale po drodze trafia się na kilka upierdliwych kłopotów, przy czym rozwiązanie jednego prowadzi do drugiego. ~;)

  1. Na początek (przynajmniej u mnie) odezwał się SecuROM. Nie, chyba nawet nie chciał płyty, bo czy ona była w napędzie, czy nie, wyświetlał okienko:
    LSW:TVG - SecuROM w akcji

    W Sieci problem znany, powtarza się jedna rada: Ustawić zgodność z Windows XP SP2 i uruchamiać z prawami Administratora. Sorry Batory, u mnie nie działa. ~:(

    Pewnie korzystając z procedury uzyskania nowszej wersji binarki z SecuROM (opisałem co i jak przy okazji "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords") można otrzymać działający plik. Ale aż tak nie zależało mi na "LEGO Star Wars: The Video Game", aby wypróbować oczywiste rozwiązanie. ~;) Tym bardziej, że niektórzy proponowali instalację poprawki 1.2. Czas na punkt 2.

  2. Poprawkę 1.2 można znaleźć w Sieci. Należy szukać pliku lego1_patch2.zip. Zawiera on jeden plik lego1_patch2.exe. Aby zadziałał należy wrzucić go do katalogu gry i uruchomić. Patch wymieni LegoStarwars.exe i doda pasujące do niego pliki tekstowe do katalogu \lego_data\Stuff. Gdy skończy pracę, można go skasować lub lepiej zachować na zaś.

    Po instalacji poprawki 1.2 SecuROM już nie protestuje, gra się uruchamia, nawet bez płyty w napędzie! Ale... nie ma menu i wszystkiego, co pisane. Wcale! Co prowadzi nas do 3.

  3. Jak wspomniałem, patch 1.2 jest dla wersji angielskiej, choć nie tylko. Do katalogu \lego_data\Stuff dodaje kilka plików lokalizujących, ale nie ma wśród nich polskiego (i czeskiego). A oryginalny nie pasuje. Jeśli nie chce się komuś synchronizować polskiej wersji z np. angielską (a mi się na razie nie chciało), wystarczy zmienić język gry na np. angielski. W tym celu należy uruchomić regedit.exe, znaleźć klucz [HKEY_CLASSES_ROOT\LEGOStarWars] i zmienić wartość zmiennej LanguageVal z 1045 (hex:0x0415) na 1033 (hex:0x0409).

    Po uruchomieniu gra zacznie gadać po angielsku, ale wszystko będzie wyglądać normalnie. Przez jakiś czas... Bo po tym czasie mamy 4. ~;)

  4. Gra robi BUM. W zależności od szczęścia, będzie to zwykłe BUM z informacją, że program zrobił KUKU i Windows go zamknął. Albo będzie to duże BUM, czyli Windows wyświetli BSoD. Kilka lat klikam w Windows 7, ale nie pamiętam, abym widział BSoD. W innych Windowsach, to i owszem. Ale w 7??? Jeszcze innym BUMem może być powieszenie się komputera, całkowite, które może być "wyleczone" guzikiem RESET. Tak, tym na obudowie.

    Cały ambaras wynika z tego, że gra ma problemy z procesorami wyposażonymi w kilka rdzeni, czyli pewnie ze wszystkimi dzisiejszymi. Istnieje kilka sposobów obejścia problemu:

    1. Można w BIOSie wymusić pracę procesora tylko na jednym rdzeniu. Skuteczne, ale baaardzo niepraktyczne. ~;)
    2. Po uruchomieniu gry należy przepstryknąć się na "Pulpit", uruchomić "Task Manger", odszukać proces LegoStarwars.exe i wymusić pracę na jednym rdzeniu. Prawy klik na procesie, z podręcznego menu należy wybrać "Set Affinity..." i zostawić zaznaczony tylko jeden procesor. Skuteczne, ale mało wygodne.
    3. Można wyciągnąć skrót do pliku LegoStarwars.exe i zmienić linię uruchamiającą program z "G:\Games\LucasArts\LEGO Star Wars Game - Giant\LegoStarwars.exe" na:
      C:\Windows\System32\cmd.exe /C start "LSWTVG" \
      /D "G:\Games\LucasArts\LEGO Star Wars Game - Giant" /high /affinity 8 \
      "G:\Games\LucasArts\LEGO Star Wars Game - Giant\LegoStarwars.exe"

      Powyższe polecenie to jedna linia, tu połamana w miejscu \, aby łatwiej było ją czytać. Oczywiście z dokładnością do ścieżki. Ponieważ w ścieżce znajdą się spacje, odpowiednie fragmenty zamknięte są w "".

      Takie polecenie uruchomi "Command Prompt", z niego odpali w katalogu "G:\Games\LucasArts\LEGO Star Wars Game - Giant" program "G:\Games\LucasArts\LEGO Star Wars Game - Giant\LegoStarwars.exe" nadając mu wysoki priorytet (/high) i wymuszając pracę na jednym (tu czwartym) rdzeniu (/affinity 8). Czyli zrobi to, o co chodzi. Więcej o /affinity wcześniej, przy okazji "Star Wars: Force Commander".

  5. Na testowym laptaku (B-Wing z wbudowaną grafiką Mobile Intel 965 Express Chipset Family), wszystko wygląda w zasadzie identycznie. Dochodzi tylko jedna rzecz. Próba zmiany rozdzielczości kończy się BUM. Jakaś się ustawiła i wygląda dobrze. Nie wolno tylko próbować jej zmieniać. ~;)

    Identycznie zachowuje się X-Wing z "kartą" Intel HD Graphics 530. Też nie wolno próbować zmieniać rozdzielczości. ~;)

  6. Przy zmianie karty graficznej (zwłaszcza z lepszej na gorszą) można skasować plik SWLEGO.BIN z katalogu gry (u mnie "G:\Games\LucasArts\LEGO Star Wars Game - Giant"). Zostanie odtworzony przy kolejnym uruchomieniu gry.

Gdy już pokona się wszystkie problemy, to gra działa prawidłowo. ~:)

Obsługa szerokiego ekranu w "LEGO Star Wars: The Video Game"

Gra nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu. Ale ponoć wystarczy skasować plik SWLEGO.BIN i uruchomić detectGPU.exe, aby uzyskać dostęp do wyższych rozdzielczości. Taki przynajmniej opis znajduje się na WSGF.

Sorry Batory, u mnie nie działa. ~:(

Podsumowanie "LEGO Star Wars: The Video Game"

Instalacja
Bez problemów w Windows 7 x64.
Płyta w trakcie gry
Nie, przynajmniej wersja załatana patchem 1.2, bo niezałatanej wersji nie udało mi się uruchomić i nie wiem, czego ode mnie chciała.
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
Z pewnymi kruczkami, ale działa OK.
DDRAW.DLL
Systemowy.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Procesory wielordzeniowe
Problemy, ale z rozwiązaniem.
Szeroki ekran
Brak obsługi, a ponoć jest.
Maksymalna rozdzielczość
1600x1200, w tabelce FPSy (w menu ponad 1000 ~;) )
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
1280x1024 na poziomie 100++ na poziomie 100++ na poziomie 100++ na poziomie 100++ na poziomie 100++
(ale ciężko powiedzieć co się ustawiło ~;) )
na poziomie 100++ na poziomie 100++
1600x1200 na poziomie 100++ na poziomie 100++ na poziomie 100++ na poziomie 100++ N/A na poziomie 100++ na poziomie 100++
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
1.81GB/1.52GB

Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D.

Obrazków w grze nie da się zrobić, ale... ~;)

LSW:TVG - jest OK, menu
LSW:TVG - jest OK, tytuł LSW:TVG - jest OK, film LSW:TVG - jest OK, misja

Dobrze jest. ~:)


Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt