UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
LEGO Star Wars: The Video Game
Gra została wydana 2 kwietnia 2005.
W 2009 (na PeCety, inne platformy w 2007) wydano lekko uzupełnioną wersję, łącznie z "LEGO Star Wars II: The Original Trilogy", jako "LEGO Star Wars: The Complete Saga".
Recenzja gry "LEGO Star Wars: The Video Game" na Bastionie.
Opis wydania
Posiadam polskie wydanie gry (Cenega Poland).
Wydanie nowoczesne, czyli biedne. ~;)
Nie ma tekturowego pudełka i dodatków.
W etui z polską obwolutą znajduje płyta CD, kolorowa polska instrukcja i karteczka reklamująca karty NVIDIA.
Na płycie znajduje się tylko pełna, polska i czeska wersja gry "LEGO Star Wars: The Video Game".
Wymagania sprzętowe
- System operacyjny
- Windows 2000 i XP (W95/98/ME/NT nie są wspierane)
- CPU
- wymagany Pentium III 1.0GHz lub analogiczny Athlon XP (zalecany Pentium 4 2.4GHz lub analogiczny Athlon XP/64)
- Pamięć RAM
- wymagane 256MB (zalecane 512MB)
- Karta graficzna
- wymagany akcelerator 3D z pamięcią 32MB w 100% zgodny z DirectX 9.0c, ze sprzętową obsługą funkcji Pixel Shader 1.1 (np. GeForce 3/Radeon 8500+; karty bazujące na GeForce 4MX nie są wspierane); (zalecany akcelerator 3D ze sprzętową obsługą funkcji Pixel Shader 2.0 (np. GeForce 6/Radeon X);
laptopy ze zintegrowaną grafiką mogą działać, ale nie są wspierane;
aby uzyskać najlepsze efekty graficzne producent zaleca karty NVIDIA
- Karta dźwiękowa
- zgodna w 100% z DirectX 9.0c
- Kontroler
- wymagana klawiatura i mysz (zalecany gamepad)
- CD
- wymagany
- HDD
- wymagane 2.0GB wolnego miejsca
- DirectX
- wersja 9.0c (zawarta na płycie)
Poprawki
Ponoć wydano dwie poprawki, ale po obu nie zostało śladu ani na stronach LucasArts/Disney, ani na www.archive.org.
Ale można odszukać je w Sieci.
- LEGO Star Wars patch v.1.1 - 05.09.2006 - legopatch.zip
- Patch tylko dla angielskiej wersji gry.
Naprawia problemy kontrolera z osią Z oraz dodaje ograniczone wsparcie dla myszy.
Poprawka teoretycznie jest u producenta Eidos Interactive, dziś SQUARE ENIX, w dziale "Support" w obszarze "Legacy Games".
Teoretycznie, bo jest niedostępna, co i tak nie ma znaczenia, bo nie działa.
Po uruchomieniu patch nie znajduje gry, nawet jeśli uruchomi się go z katalogu gry.
- LEGO Star Wars patch v.1.2 - 24.01.2007 - lego1_patch2.zip
- Patch tylko dla "zachodnich" wersji gry.
Naprawia problemy z gamepadami i kartami ATI.
Wydaj mi się, że powinien być skumulowany i zawierać również poprawki z v.1.1.
Można znaleźć tu i tam.
AFAIK dla polskiej wersji gry nie wydano żadnej poprawki.
Dla tych, którzy nie boją się wersji angielskiej, umieszczam znaleziony gdzieś plik lego1_patch2.zip (7468519/7293kB/7.12MB).
Instalacja "LEGO Star Wars: The Video Game" w Windows 7 x64
Z CD uruchamia się program, który bez problemu działa w "czystym" Windows 7 x64 ~:) i umożliwia instalację "LEGO Star Wars: The Video Game" na dysku.
Na początku należy wybrać język, w którym będzie działał program.
W moim wydaniu dostępny jest polski i czeski.
Następnie można wybrać gdzie instalator ma umieścić grę (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\LucasArts\LEGO Star Wars Game - Giant").
Na koniec można poczytać Readme.txt i dodać skrót na pulpit.
Po instalacji można załatać grę, o ile znajdzie się pasujące patche.
A że polskich i tak nie ma...
Uwaga o "LEGO® Star Wars™ - The Complete Saga" z GOG.COM
Posiadam również "LEGO® Star Wars™ - The Complete Saga" z GOG.COM, ale sposób instalacji umożliwia pozostawienie zainstalowanej i działającej wcześniejszej wersji, czyli "LEGO Star Wars: The Video Game".
Uruchomienie "LEGO Star Wars: The Video Game" w Windows 7 x64
Gra może działać bez problemów w "czystym" Windows 7 x64.
Ale po drodze trafia się na kilka upierdliwych kłopotów, przy czym rozwiązanie jednego prowadzi do drugiego. ~;)
- Na początek (przynajmniej u mnie) odezwał się SecuROM.
Nie, chyba nawet nie chciał płyty, bo czy ona była w napędzie, czy nie, wyświetlał okienko:
W Sieci problem znany, powtarza się jedna rada:
Ustawić zgodność z Windows XP SP2 i uruchamiać z prawami Administratora.
Sorry Batory, u mnie nie działa. ~:(
Pewnie korzystając z procedury uzyskania nowszej wersji binarki z SecuROM (opisałem co i jak przy okazji "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords") można otrzymać działający plik.
Ale aż tak nie zależało mi na "LEGO Star Wars: The Video Game", aby wypróbować oczywiste rozwiązanie. ~;)
Tym bardziej, że niektórzy proponowali instalację poprawki 1.2.
Czas na punkt 2.
- Poprawkę 1.2 można znaleźć w Sieci.
Należy szukać pliku lego1_patch2.zip.
Zawiera on jeden plik lego1_patch2.exe.
Aby zadziałał należy wrzucić go do katalogu gry i uruchomić.
Patch wymieni LegoStarwars.exe i doda pasujące do niego pliki tekstowe do katalogu \lego_data\Stuff.
Gdy skończy pracę, można go skasować lub lepiej zachować na zaś.
Po instalacji poprawki 1.2 SecuROM już nie protestuje, gra się uruchamia, nawet bez płyty w napędzie!
Ale... nie ma menu i wszystkiego, co pisane.
Wcale!
Co prowadzi nas do 3.
- Jak wspomniałem, patch 1.2 jest dla wersji angielskiej, choć nie tylko.
Do katalogu \lego_data\Stuff dodaje kilka plików lokalizujących, ale nie ma wśród nich polskiego (i czeskiego).
A oryginalny nie pasuje.
Jeśli nie chce się komuś synchronizować polskiej wersji z np. angielską (a mi się na razie nie chciało), wystarczy zmienić język gry na np. angielski.
W tym celu należy uruchomić regedit.exe, znaleźć klucz [HKEY_CLASSES_ROOT\LEGOStarWars] i zmienić wartość zmiennej LanguageVal z 1045 (hex:0x0415) na 1033 (hex:0x0409).
Po uruchomieniu gra zacznie gadać po angielsku, ale wszystko będzie wyglądać normalnie.
Przez jakiś czas...
Bo po tym czasie mamy 4. ~;)
- Gra robi BUM.
W zależności od szczęścia, będzie to zwykłe BUM z informacją, że program zrobił KUKU i Windows go zamknął.
Albo będzie to duże BUM, czyli Windows wyświetli BSoD.
Kilka lat klikam w Windows 7, ale nie pamiętam, abym widział BSoD.
W innych Windowsach, to i owszem.
Ale w 7???
Jeszcze innym BUMem może być powieszenie się komputera, całkowite, które może być "wyleczone" guzikiem RESET.
Tak, tym na obudowie.
Cały ambaras wynika z tego, że gra ma problemy z procesorami wyposażonymi w kilka rdzeni, czyli pewnie ze wszystkimi dzisiejszymi.
Istnieje kilka sposobów obejścia problemu:
- Można w BIOSie wymusić pracę procesora tylko na jednym rdzeniu.
Skuteczne, ale baaardzo niepraktyczne. ~;)
- Po uruchomieniu gry należy przepstryknąć się na "Pulpit", uruchomić "Task Manger", odszukać proces LegoStarwars.exe i wymusić pracę na jednym rdzeniu.
Prawy klik na procesie, z podręcznego menu należy wybrać "Set Affinity..." i zostawić zaznaczony tylko jeden procesor.
Skuteczne, ale mało wygodne.
- Można wyciągnąć skrót do pliku LegoStarwars.exe i zmienić linię uruchamiającą program z "G:\Games\LucasArts\LEGO Star Wars Game - Giant\LegoStarwars.exe" na:
C:\Windows\System32\cmd.exe /C start "LSWTVG" \
/D "G:\Games\LucasArts\LEGO Star Wars Game - Giant" /high /affinity 8 \
"G:\Games\LucasArts\LEGO Star Wars Game - Giant\LegoStarwars.exe"
Powyższe polecenie to jedna linia, tu połamana w miejscu \, aby łatwiej było ją czytać.
Oczywiście z dokładnością do ścieżki.
Ponieważ w ścieżce znajdą się spacje, odpowiednie fragmenty zamknięte są w "".
Takie polecenie uruchomi "Command Prompt", z niego odpali w katalogu "G:\Games\LucasArts\LEGO Star Wars Game - Giant" program "G:\Games\LucasArts\LEGO Star Wars Game - Giant\LegoStarwars.exe" nadając mu wysoki priorytet (/high) i wymuszając pracę na jednym (tu czwartym) rdzeniu (/affinity 8).
Czyli zrobi to, o co chodzi.
Więcej o /affinity wcześniej, przy okazji "Star Wars: Force Commander".
- Na testowym laptaku (B-Wing z wbudowaną grafiką Mobile Intel 965 Express Chipset Family), wszystko wygląda w zasadzie identycznie.
Dochodzi tylko jedna rzecz.
Próba zmiany rozdzielczości kończy się BUM.
Jakaś się ustawiła i wygląda dobrze.
Nie wolno tylko próbować jej zmieniać. ~;)
Identycznie zachowuje się X-Wing z "kartą" Intel HD Graphics 530.
Też nie wolno próbować zmieniać rozdzielczości. ~;)
- Przy zmianie karty graficznej (zwłaszcza z lepszej na gorszą) można skasować plik SWLEGO.BIN z katalogu gry (u mnie "G:\Games\LucasArts\LEGO Star Wars Game - Giant").
Zostanie odtworzony przy kolejnym uruchomieniu gry.
Gdy już pokona się wszystkie problemy, to gra działa prawidłowo. ~:)
Obsługa szerokiego ekranu w "LEGO Star Wars: The Video Game"
Gra nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu.
Ale ponoć wystarczy skasować plik SWLEGO.BIN i uruchomić detectGPU.exe, aby uzyskać dostęp do wyższych rozdzielczości.
Taki przynajmniej opis znajduje się na WSGF.
Sorry Batory, u mnie nie działa. ~:(
Podsumowanie "LEGO Star Wars: The Video Game"
- Instalacja
- Bez problemów w Windows 7 x64.
- Płyta w trakcie gry
- Nie, przynajmniej wersja załatana patchem 1.2, bo niezałatanej wersji nie udało mi się uruchomić i nie wiem, czego ode mnie chciała.
- Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
- Z pewnymi kruczkami, ale działa OK.
- DDRAW.DLL
- Systemowy.
- Sterowniki NVIDIA
- Bez znaczenia.
- Sterowniki Intel
- Bez znaczenia.
- Procesory wielordzeniowe
- Problemy, ale z rozwiązaniem.
- Szeroki ekran
- Brak obsługi, a ponoć jest.
- Maksymalna rozdzielczość
- 1600x1200, w tabelce FPSy (w menu ponad 1000 ~;) )
Rozdzielczość
| Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz
| Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
|
8800 GTS 512
| 8800 GTS 512 SLI
| GTX 970
| GTX 970 SLI
| HDG 530
| GTX 970
| GTX 970 SLI
|
1280x1024
| na poziomie 100++
| na poziomie 100++
| na poziomie 100++
| na poziomie 100++
| na poziomie 100++
(ale ciężko powiedzieć co się ustawiło ~;) )
| na poziomie 100++
| na poziomie 100++
|
1600x1200
| na poziomie 100++
| na poziomie 100++
| na poziomie 100++
| na poziomie 100++
| N/A
| na poziomie 100++
| na poziomie 100++
|
- Gra w Sieci
- Nie dotyczy.
- Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
- 1.81GB/1.52GB
Gra działa płynnie.
Cutscenki są odgrywane.
Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D.
Obrazków w grze nie da się zrobić, ale... ~;)
Dobrze jest. ~:)