GOG.COM udostępnia "STAR WARS™ Knights of the Old Republic™ II: The Sith Lords™" za 8.79€/9.99$/35.79PLN. W pakiecie dostaje się:
Opis klasycznego wydania gry, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania jej w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.
Gra zawiera poprawki wydane przez LucasArts, łącznie z filmami i muzyką w docelowej jakości.
Pobrałem i przetestowałem zestaw plików setup_sw_kotor2_2.0.0.3.exe (34.3MB) i setup_sw_kotor2_2.0.0.3-1.bin (3.06GB). Bez problemów uruchomił się w Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro i 10 Pro). W opcjach instalacji można zmienić katalog (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\GOG Games\Star Wars - KotOR2"), sprawdzić poprawność plików i zezwolić na dodanie ikony na "Pulpit". Instalacja przebiegła bez problemów. ~:)
Skrót na "Pulpicie" bezpośrednio uruchamia swkotor2.exe. Skrót ma ustawione w opcjach zgodności pola "Disable visual themes", "Disable desktop composition" i "Disable display scaling on high DPI settings", przy czym ostatnia opcja zaznaczona jest we wszystkich grach Star Wars z GOG.COM.
W katalogu gry nie ma startera.
W Windows 8.1 Pro x64 gra została "odziedziczona" po Windows 8 Pro x64, ale nie sądzę, by mogły pojawić się jakieś problemy w trakcie instalacji.
Po instalacji gra bez problemów działa w "czystym" Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro, 8.1 Pro i 10 Pro). ~:) W Windows 7 bez żadnych zastrzeżeń ~:) , w pozostałych systemach z trzema: zabawnym, dziwnym i poważnym.
Jak wszyscy wiedzą, po stworzeniu postaci rozpoczyna się grę w zniszczonym Ebon Hawku jako M3-T4. Ale nie w wersji z GOG.COM. Na kilkanaście prób zawsze zaczynałem jako człowiek, nie droid. Co prawda "pikam" jak M3-T4, ale jestem Wygnaną. ~;)
Niektórzy się śmieją, że w przełyku Exogortha Han i Lea chodzili sobie w zwykłych maseczkach. Phi, ja wyszedłem na zewnątrz Ebon Hawka w samych gaciach i nic mi się nie stało. ~;P
Na wszelki wypadek udałem się do szpitalika, gdzie spotkałem samego siebie. ~;)
Uwielbiam KotORy m.in. za takie fajne błędy. ~;)
Znalazłem dwa rozwiązania.
Trzeba skorzystać z zapisu zrobionego na "dobrym" komputerze. Aha, gdy działał FRAPS nie udawało mi się odczytać save. Z szybkimi zapisami też były problemy. Po zabiciu FRAPSa zapisy i odczyty wróciły do normy. Magia KotORów. ~;)
Przy okazji problemów w trakcie testów z "kartą" G31 Express Chipset Family przeinstalowałem grę. Najpierw odinstalowałem całość (w tym mody "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM)" i "M4-78EP")), a następnie zainstalowałem na czysto. I gra zaczęła działać prawidłowo. ~:) Co nie znaczy, że kiedyś jej nie "odbije". ~;)
Ostatecznie z kartą GTS 450 512MB gra może działać jak powinna. ~:)
Gra się uruchamia, można poustawiać sobie różne rzeczy, stworzyć postać, obejrzeć początkowy film i w momencie aktywacji 3D gra robi BUM. Nie znalazłem rozsądnego rozwiązania. ~:(
Na takie zachowanie mogą mieć wpływ dwa czynniki.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz fakt, że gra zainstalowana z klasycznych nośników działa, sprawdziłem kilka różnych wersji swkotor2.exe wrzucając je do katalogu, w którym zainstalowana była wersja z GOG.COM.
I jeszcze jedno śmieszne zjawisko. Skoro miałem już "działającą" wersję z SecuROM, to zrobiłem zapis. Następnie przywróciłem wersję z GOG.COM i zamiast tworzyć postać, odczytałem zapis i... zobaczyłem M3-T4. Działa? Przez chwilę, bo przy próbie ruszenia kamery gra ponownie zrobiła BUM. ~:(
Nie znalazłem ochoty na odinstalowanie kart GTS 450 512MB lub GTX 970 SLI i test w "czystym" systemie. Ale zachęcam innych do eksperymentów. ~;)
GOG.COM zaimplementował "Dantooine lag fix", który pomaga przy durnych problemach z grafiką (i ATI, i NVIDIA, a ponoć i Intel). W pliku konfiguracyjnym swkotor2.ini (jest w katalogu gry) w sekcji [Graphics Options] dodana jest linijka Disable Vertex Buffer Objects=1.
Opis radzenia sobie z różnymi problemami stworzyłem przy okazji testowania gry instalowanej z tradycyjnych nośników w Windows 7 Ultimate x64 SP1, Windows 8/8.1 Pro x64 i Windows 10 Pro x64.
Gra z "normalnych" kanałów dystrybucji i GOG.COM nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu. Ale "hackując" plik swkotor2.exe można uzyskać zadowalające efekty. Całość procedury opisana jest na WSGF.
Na razie jeszcze nie testowałem.
W znacznie lepszej sytuacji są posiadacze wersji ze Steamu. Od 21 lipca 2015 posiada ona pełne wsparcie dla rozdzielczości 4K i 5K.
Rozdzielczość | Windows 7
Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz | Windows 8/8.1
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | Windows 10
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | |
---|---|---|---|---|
GTX 970 SLI | G31 Express Chipset Family
sterownik Windows 8/8.1 (8.15.10.2697) | GTS 450 512MB | GTS 450 512MB | |
Opcje "Frame Buffer Effects" i "Soft Shadows" | WŁĄCZONE | Niedostępne | WŁĄCZONE | |
1280x1024 | stabilne 60 | na poziomie 9++ | na poziomie 50++ | na poziomie 50++ |
1600x1200 | stabilne 60 | brak portu | na poziomie 50++ | na poziomie 50++ |
Gra działa płynnie (na G31 Express Chipset Family tak sobie, o ile w ogóle ruszy ~;) ). Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D.
Dobrze jest. ~:) (O ile nie korzysta się z "kart" Intela.)
Oba mody są dla mnie integralną częścią gry. Bez nich gra jest niepełna. Opis modów zamieściłem przy okazji uruchamiania ich w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.
Instalatory modów bez problemów działają w "czystym" x64 i współpracują z wersją gry z GOG.COM. ~:) Całą procedurę opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.
W Windows 8, 8.1 i 10 sprawdziłem TSLRCM 1.8.4/M4-78EP 1.2, a w Windows 7 TSLRCM 1.8.5/M4-78EP 1.2.4. W skrócie:
Po instalacji każdego z modów testowałem grę, zaczynając od tworzenia nowej postaci.
W Windows 8.1 Pro x64 gra z modami została "odziedziczona" po Windows 8 Pro x64, ale nie sądzę, by mogły pojawić się jakieś problemy w trakcie instalacji.
Gra z zainstalowanymi modami "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM)" i "M4-78EP" bez problemów działa w "czystym" Windows x64 (7 Ultimate, 8 Pro, 8.1 Pro i 10 Pro). ~:) Ewentualne zastrzeżenia są identyczne jak te, które dotyczą wersji "STAR WARS™ Knights of the Old Republic™ II: The Sith Lords™" z GOG.COM bez tych modów i zostały opisane wcześniej.
W Siódemce z GTX 970 SLI nie napotkałem na żadne problemy. Za to z HDG 530 gra pozwalała na stworzenie postaci, ale później robiła BUM.
W pozostałych systemach było jak to z KotORami bywa, czyli w kratkę. ~;) Czasem lepiej, czasem gorzej. W Dziesiątce po instalacji "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM)" uruchomiłem testowo grę i po stworzeniu nowej postaci bez problemów grałem M3-T4 w trakcie prologu na Ebon Hawku. A po instalacji "M4-78EP" ponownie miałem "ludzką" wersję M3-T4. ~;) Za to po reinstalacji gry, w związku problemami w trakcie testów z "kartą" G31 Express Chipset Family, wszystko zaczęło działać prawidłowo. W samej grze, po instalacji "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM)" i po instalacji "M4-78EP" zawsze zaczynało się jako M3-T4. ~:) Magia KotORów. ~;)
W Osiem/OsiemJeden/Dziesięć oczywiście z GTS 450 512MB, bo z "kartą" G31 Express Chipset Family gra raczej nie działa.
Jeśli ruszy z "kartą" G31 Express Chipset Family, to nie jest wyświetlane zmienione logo modu na ekranie głównego menu.
Obecność modów nie przeszkadza, ale i nie pomaga w obsłudze szerokiego ekranu.
Gra z "normalnych" kanałów dystrybucji i GOG.COM nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu. Ale "hackując" plik swkotor2.exe można uzyskać zadowalające efekty. Całość procedury opisana jest na WSGF.
Na razie jeszcze nie testowałem.
W znacznie lepszej sytuacji są posiadacze wersji ze Steamu. Od 21 lipca 2015 posiada ona pełne wsparcie dla rozdzielczości 4K i 5K.
Poniższe informacje dotyczą gry (i to do niej odnoszą się ewentualne zastrzeżenia) łącznie z zainstalowanymi modami (same mody działają prawidłowo i nie powodują dodatkowych kłopotów).
Rozdzielczość | Windows 7
Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz | Windows 8/8.1
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | Windows 10
Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | |
---|---|---|---|---|
GTX 970 SLI | G31 Express Chipset Family
sterownik Windows 8/8.1 (8.15.10.2697) | GTS 450 512MB | GTS 450 512MB | |
Opcje "Frame Buffer Effects" i "Soft Shadows" | WŁĄCZONE | Niedostępne | WŁĄCZONE | |
1280x1024 | stabilne 60 | na poziomie 9++ | na poziomie 50++ | na poziomie 50++ |
1600x1200 | stabilne 60 | brak portu | na poziomie 50++ | na poziomie 50++ |
Gra działa płynnie (na G31 Express Chipset Family tak sobie, o ile w ogóle ruszy ~;) ). Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D.
Dobrze jest. ~:) (O ile nie korzysta się z "kart" Intela.)