Gra została wydana 8 lutego 2005. 17 lipca 2012 grę wydano ponownie, tym razem z "Star Wars: Knights of the Old Republic", jako "Star Wars: Knights of the Old Republic Collection". W tej edycji "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords" zawiera filmy i muzykę w docelowej, dobrej jakości.
21 lipca 2015 na platformie Steam udostępniono poprawioną wersję gry, pracującą na "szerokich" ekranach, w rozdzielczościach 4K i 5K. Trochę innych rzeczy też dodano, w tym możliwość instalacji "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM)" i "M4-78EP". Tyle, że tylko Steam... ~:( Ale ponoć może się to zmienić. ~:)
GOG.COM udostępnia "STAR WARS™ Knights of the Old Republic™ II: The Sith Lords™" za 8.79€/9.99$/35.79PLN. Ta wersja nadal nie posiada natywnego wsparcia dla "szerokich" ekranów. ~:(
Konieczność dotrzymania terminów spowodowała, że część zawartości gry została wycięta, zmieniona lub zablokowana. Stąd m.in. niedokończone wątki i niesatysfakcjonujące zakończenie. W 2004 Team Gizka rozpoczął prace nad odtworzeniem wyciętej zawartości. Początkowo efekty wyglądały bardzo obiecująco. Niestety, z różnych powodów prace się przeciągały, a w końcu zostały zablokowane przez założyciela grupy. Ostatecznie w 2010 projekt został całkowicie zamknięty, bez osiągnięcia założonych celów.
Na szczęście inni fani, zainspirowani przez Team Gizka, rozpoczęli własne prace. Pierwsza publiczna wersja "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM)" oznaczona numerkiem 1.4 została opublikowana 24 września 2009. W kolejnych latach pojawiały się coraz bardziej dopracowane edycje. 28 grudnia 2012 pojawiła się wersja 1.8.2, łącznie ze zgodną wersją modu "M4-78EP". 14 lipca 2016 udostępnione zostały nowsze wersje obu pakietów (1.8.5 i 1.2.4). Aktualnie dostępna jest wersja 1.8.5 "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM)" z usuniętą "listą płac" (zawirowania licencyjne z wykorzystaną w tym fragmencie ścieżką dźwiękową). Użytkownicy Steama mogą skorzystać z wersja 1.3 modu "M4-78EP". Trwają prace nad wersją 1.4, która znów ma być dostępna dla wszystkich.
Recenzja gry "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords" na Bastionie.
Posiadam L.E.M.owe, angielskie wydanie gry. Wydanie nowoczesne, czyli biedne. ~;) Nie ma tekturowego pudełka i dodatków. W etui z polską obwolutą znajdują się cztery płyty CD, czarnobiała polska instrukcja, ale z kolorową okładką i kolorowa polska karta referencyjna wyjaśniająca jak korzystać z klawiatury. Na płytach znajduje się tylko pełna, angielska wersja gry "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords".
Wydano dwie poprawki (http://www.lucasarts.com/support/update/kotor2int.html) dla wersji "międzynarodowych":
Dla wersji amerykańskiej dostępny jest tylko jeden plik: 1.0b update - sw_pc_english_from200424_to210427.exe (04/14/05). Opis rzeczy naprawionych przez 1.0b znajdował się na stronie http://www.lucasarts.com/support/update/kotor2.html.
"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: kotor2.zip (17681060/17267kB/16.86MB). W ZIPie znajdują się jedynie pliki poprawek 1.0a i 1.0b w wersji angielskiej (UK), która była wydana w Polsce. Nie zdążyłem zrobić zrzutu opisu do formatu .mht.
W oryginale grę wydano z filmami w kiepskiej jakości i z równie lipnym dźwiękiem. Po jakimś czasie opublikowano znacznie poprawione wersje. "Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc dla tych, którzy ich nie mają, umieszczam całość w oryginalnej postaci. Łącznie do zassania jest ponad 1GB uzupełnień.
Po pobraniu należy wrzucić całość do katalogu gry i uruchomić pliki .exe.
AFAIK wszystkie wydania późniejsze niż oryginalne z 2004 zawierają wszystkie poprawki i nie ma potrzeby ich łatania.
Wersja z GOG.COM zawiera poprawki, łącznie z filmami i muzyką w docelowej jakości.
Korzystając z promocji kupiłem za 8.69PLN "STAR WARS™ Knights of the Old Republic™ II: The Sith Lords™". W pakiecie dostałem:
Przetestowałem pakiet "STAR WARS™ Knights of the Old Republic™ II: The Sith Lords™" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:) Trochę szczegółów:
UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.
W poniższej tabeli zamieszczam dane dotyczące pliku swkotor2.exe dla gry w wersji International UK, która była wydana w Polsce.
Gra | Data pliku swkotor2.exe | Wielkość pliku swkotor2.exe | Wersja (w starterze) |
---|---|---|---|
Oryginał | 2005-01-16 | 6 660 096 (6.35MB) | 2.00.420 (2.00) |
Patch 1.0a | 2005-02-07 | 6 660 096 (6.35MB) | 2.01.420 (2.01) |
Patch 1.0b | 2005-04-07 | 13 803 520 (13.1MB) | 2.10.427 (2.10) |
SecuROM 1.0b (Int. UK???) | 2010-12-07 | 12 324 864 (11.7MB) | 2.10.427 (2.10) |
GOG.COM | 2014-05-19 | 4 578 816 (4.36MB) | 2.10.??? (2.10) |
Z CD uruchamia się program, który bez problemu działa w "czystym" Windows 7 x64 ~:) i umożliwia instalację "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords" na dysku. W trakcie instalacji, oprócz zmiany lokalizacji (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\SWKotOR2) i dodania skrótu na pulpit, nie ma żadnych dodatkowych opcji.
Po instalacji można, a w zasadzie należy, załatać grę. Obie poprawki działają w "czystym" Windows 7 x64. Po uruchomieniu znajdą grę i wymienią co trzeba.
Zaproponowany sposób łatania gry wygląda dziwnie, ale dla mnie ma znaczenie praktyczne. Na początek można zrobić kopię pliku swkotor2.exe, nadając kopii nazwę np. swkotor2-2.00.exe, a następnie zainstalować "International 1.0a" - KotOR2_Patch_v201420_UK.exe. Znów można zrobić kopię swkotor2.exe, tym razem w poprawionej wersji, nadając jej nazwę swkotor2-2.01.exe. Kolejnym krokiem jest zainstalowanie "1.0b update" - sw_pc_uk_from201420_to211427.exe. I znów kopia swkotor2.exe, którą można nazwać swkotor2-2.10.exe. Kopie poszczególnych wersji mogą się przydać, gdyby pojawiły się problemy z SecuROM.
Na koniec można wymienić filmy i muzykę, na taką, jaka powinna być od samego początku, czyli w wersji HQ. Wszystkie pliki K2_Patch_HQ_Movies.partX.* (gdzie X to cyfra od 1 do 6) oraz K2_Patch_HQ_Music.exe należy wgrać do katalogu gry i uruchomić oba pliki .exe. Zamknięcie się okien instalatorów oznacza zakończenie wymiany. Można skasować pliki K2_Patch_HQ_Movies.partX.* (gdzie X to cyfra od 1 do 6) i K2_Patch_HQ_Music.exe, albo lepiej zachować je gdzieś na przyszłość.
Jeśli już na etapie instalacji pojawią się poważne problemy, to można spróbować zastosować procedurę opisaną na tej stronie. Choć przewodnik dotyczy głównie Windows Vista, to może mieć zastosowanie również do Windows 7.
Ja instalowałem grę normalnie, bez zmian w trybach zgodności itp. i nie napotkałem na żadne trudności.
Gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z kilkoma zastrzeżeniami:
Trzeba zatem narażać oryginał...
O ile oryginalny plik swkotor2.exe (2.00.420) i plik załatany przy pomocy "International 1.0a" - KotOR2_Patch_v201420_UK.exe (2.01.420) działają bez problemów, to wersja załatana "1.0b update" - sw_pc_uk_from201420_to211427.exe (2.10.427) już nie. Po uruchomieniu gry wyświetlane jest okienko błędu SecuROM:
I choć jest to oryginalna płyta, która działa z 2.00.420 i 2.01.420, to z 2.10.427 nie chce. ~:( Pewnym obejściem problemu jest wykorzystanie utworzonych, w trakcie instalacji poprawek, kopii pliku swkotor2.exe. Zastępując plik swkotor2.exe przez jedną z wcześniejszych wersji, można uruchomić grę w oczekiwaniu na ostateczne rozwiązanie.
Tym ostatecznym rozwiązaniem jest uzyskanie działającej wersji pliku od sprawcy zamieszania, czyli firmy Sony, która wymyśliła SecuROM. W tym celu należy udać się na stronę SecuROM Diagnostics Tool, pobrać z niej archiwum programu, zainstalować go i postępować zgodnie z zamieszczonymi informacjami. Procedura wygląda następująco:
Plik otrzymany z SecuROM jest w tej samej wersji, co załatany przez 1.0b, ale jest mniejszy i nowszy.
Szczegóły zamieściłem wcześniej w tabeli.
Gra działa prawidłowo.
Jedyną niedogodnością jest dłuższa chwila oczekiwania w trakcie zmieniania trybów graficznych, ale da się z tym żyć.
Takich objawów nie wykazują pliki 2.00.420 i 2.01.420.
Mam niejasne podejrzenie, że dostałem plik w wersji US, zamiast UK...
Z drugiej strony, to pewnie coś w ustawieniach sterowników grafiki.
Chyba.
Identycznie zachowuje się X-Wing z "kartą" Intel HD Graphics 530.
A dla HDG 530 te opcje po prostu są niedostępne. Też rozwiązanie. ~;)
Gra ma problemy z procesorami wyposażonymi w kilka rdzeni, czyli pewnie ze wszystkimi dzisiejszymi. Na szczęście Windows 7 ma odpowiednio ustawione "shimsy" dla "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords" i po uruchomieniu Windows automagicznie ustawia wykorzystanie jedynie jednego rdzenia, wyłączając resztę oraz uruchamia grę w trybie zgodności z Windows XP SP2. Możliwe, że jeszcze coś dodaje. Ważne, że bez dodatkowego klikania i ustawiania gra działa jak trzeba.
Gra z "normalnych" kanałów dystrybucji nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu. Ale "hackując" plik swkotor2.exe można uzyskać zadowalające efekty. Całość procedury opisana jest na WSGF.
Na razie jeszcze nie testowałem, ale kiedyś to sprawdzę.
W znacznie lepszej sytuacji są posiadacze wersji ze Steamu. Od 21 lipca 2015 posiada ona pełne wsparcie dla rozdzielczości 4K i 5K.
Rozdzielczość | Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
8800 GTS 512 | 8800 GTS 512 SLI | GTX 970 | GTX 970 SLI | HDG 530 | GTX 970 | GTX 970 SLI | |
Opcje "Frame Buffer Effects" i "Soft Shadows" | Wyłączone | Niedostępne | WŁĄCZONE | ||||
1280x1024 | zazwyczaj 40+ | zazwyczaj 40+ | zazwyczaj 50+ | zazwyczaj 50+ | zazwyczaj 25++ | stabilne 60 | stabilne 60 |
1600x1200 | zazwyczaj 40+ | zazwyczaj 40+ | zazwyczaj 40+ | zazwyczaj 40+ | zazwyczaj 20++ | stabilne 60 | stabilne 60 |
Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D.
W sumie dobrze jest. ~:)
Dostępne dla wszystkich najnowsze wersje obu modów (1.8.5 i 1.2.4) zostały opublikowane 14 lipca 2016. Można je pobrać ze stron:
Dostępne są dwa pakiety:
UWAGA: Na Deadly Stream dostępny jest wariant z usuniętą "listą płac" (zawirowania licencyjne z wykorzystaną w tym fragmencie ścieżką dźwiękową).
UWAGA 1: Na Deadly Stream ten mod jest zablokowany (powody j.w., ale nie można było przekompilować całości). Zostanie udostępniony ponownie, gdy skończą się prace nad wersją 1.4.
UWAGA 2: Użytkownicy Steama mogą skorzystać z wersji 1.3.
Ze swojej strony chciałbym podziękować i wyrazić najwyższe słowa uznania dla ekipy TSLRCM/M4-78EP. Stoney, Zbyl2, SWfan28, Jinger, Hassat Hunter i VarsityPuppet - DZIĘKI! Jesteście wielcy. ~:)
Oba pakiety instalacyjne bez problemów działają w "czystym" Windows 7. Aby ustrzec się przed problemami, zalecana jest instalacja modów na czystą, załataną instalację gry "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords". Procedura wygląda zatem następująco:
Po uruchomieniu instalatora "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM)" należy wybrać język instalacji. Następnie trzeba prawidłowo wskazać katalog, w którym zainstalowano "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords" (domyślnie jest to C:\Program Files (x86)\LucasArts\SWKotOR2, dla Windows 7 x64 i wersji z płyt CD; u mnie G:\Games\LucasArts\SWKotOR2). Na koniec należy wybrać język, w którym będzie pracować mod. Musi być on zgodny z wersją instalacyjną "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords". Jeśli zainstalowano spolszczenie, należy wybrać oczywiście język polski.
Po uruchomieniu instalatora "M4-78EP" jedyną opcją jest wskazanie katalogu, w którym zainstalowano "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords" (domyślnie jest to C:\Program Files (x86)\LucasArts\SWKotOR2, dla Windows 7 x64 i wersji z płyt CD; u mnie G:\Games\LucasArts\SWKotOR2). Mod dostępny jest tylko w języku angielskim, choć ponoć prace polonizacyjne trwają. Tyle, że nie są realizowane przez ekipę TSLRCM/M4-78EP, więc nie wiadomo co z nich wyjdzie.
Gra z zainstalowanymi modami "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM)" i "M4-78EP" bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Ewentualne zastrzeżenia są identyczne jak te, które dotyczą załatanej wersji "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords" bez tych modów i zostały opisane wcześniej.
Obecność modów nie przeszkadza, ale i nie pomaga w obsłudze szerokiego ekranu.
Gra z "normalnych" kanałów dystrybucji nie posiada wbudowanej obsługi szerokiego ekranu. Ale "hackując" plik swkotor2.exe można uzyskać zadowalające efekty. Całość procedury opisana jest na WSGF.
Na razie jeszcze nie testowałem, ale kiedyś to sprawdzę.
Od 21 lipca 2015 wersja ze Steamu posiada pełne wsparcie dla rozdzielczości 4K i 5K.
Poniższe informacje dotyczą gry (i to do niej odnoszą się ewentualne zastrzeżenia) łącznie z zainstalowanymi modami (same mody działają prawidłowo i nie powodują dodatkowych kłopotów).
Rozdzielczość | Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
8800 GTS 512 | 8800 GTS 512 SLI | GTX 970 | GTX 970 SLI | HDG 530 | GTX 970 | GTX 970 SLI | |
Opcje "Frame Buffer Effects" i "Soft Shadows" | Wyłączone | Niedostępne | WŁĄCZONE | ||||
1280x1024 | zazwyczaj 40+ | zazwyczaj 40+ | zazwyczaj 50+ | zazwyczaj 50+ | zazwyczaj 25++ | stabilne 60 | stabilne 60 |
1600x1200 | zazwyczaj 40+ | zazwyczaj 40+ | zazwyczaj 40+ | zazwyczaj 40+ | zazwyczaj 20++ | stabilne 60 | stabilne 60 |
Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D.
W sumie dobrze jest. ~:)