UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy

Gra została wydana 16 września 2003.

GOG.COM udostępnia "Star Wars™: Jedi Knight™ - Jedi Academy™" za 8.79€/9.99$/35.79PLN.

Recenzja gry "Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy" na Bastionie.

Opis wydania

Posiadam L.E.M.owe, boxowe wydanie gry. Wydanie nowoczesne, czyli biedne. ~;) W sporym pudełku z polską okładką znajduje się... tylko etui z polską obwolutą, z dwoma płytami CD i czarnobiała polska instrukcja, ale z kolorową okładką. Na płytach znajduje się tylko pełna, angielska wersja gry "Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy".

Wymagania sprzętowe

Komputer
wymagany sprzęt w 100% zgodny z DirectX 9.0a
System operacyjny
Windows 98, 98SE, ME, 2000 i XP
CPU
minimum Pentium III 450MHz lub Athlon 450MHz (zalecany przynajmniej Pentium III 600MHz lub Athlon 600MHz)
Pamięć RAM
wymagane 128MB (zalecane 256MB)
Karta graficzna
wymagany akcelerator 3D zgodny z OpenGL 1.4, PCI lub AGP z pamięcią 32MB
Karta dźwiękowa
16-bitowa zgodna w 100% z DirectX 9.0a
Kontroler
klawiatura lub mysz, dodatkowo joystick lub gamepad zgodne w 100% z DirectX 9.0a
CD
wymagany napęd 4X IDE lub SCSI
HDD
wymagane przynajmniej 1.3GB wolnego miejsca
DirectX
wersja 9.0a (zawarta na płycie)
CPU dla trybu multiplayer
klient: Pentium III 700MHz lub szybszy
Gra w sieci LAN
do 16 graczy
Gra w Internecie
do 16 graczy via modem 56kbps lub szybsze łącze; dedykowany serwer wymaga łącza DSL lub modemu kablowego

Poprawki

Została wydana jedna poprawka (http://www.lucasarts.com/support/update/jediacademy.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/JKAcademy1_01.exe: 1.01 Update (11/03). Dodaje wsparcie dla EAX 4.0, poprawia "dynamic glow" dla kart ATI oraz domyślnie wyłącza Force Feedback. Dodatkowo naprawia trochę błędów w trybach multiplayer i singleplayer. Ich lista znajdowała się na stronie http://www.lucasarts.com/support/update/jediacademy.html.

Poprawka może być u polskiego wydawcy - L.E.M.: Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy (PC): Patch 1.01.

"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: jediacademy.zip (11620070/11348kB/11.08MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki oraz archiwum strony opisu w formacie .mht.

Wersja z GOG.COM zawiera poprawki.

Opis wydania "Star Wars™: Jedi Knight™ - Jedi Academy™" z GOG.COM

Korzystając z promocji kupiłem za 8.69PLN "Star Wars™: Jedi Knight™ - Jedi Academy™". W pakiecie dostałem:

"Star Wars™: Jedi Knight™ - Jedi Academy™" - opis uruchomienia
Bonusy:

Przetestowałem pakiet "Star Wars™: Jedi Knight™ - Jedi Academy™" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.


Instalacja "Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program, który na początek wymaga wybrania wersji językowej gry (angielska, francuska, niemiecka lub hiszpańska). Następnie program umożliwia:

Instalację "Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy" na dysku
Opcja działa w "czystym" Windows 7 x64.
Zapoznanie się z dokumentacją (2 pliki) i przetestowanie komputera
Opcja działa prawidłowo, a tester w "czystym" Windows 7 x64 twierdzi, że wszystko jest OK.
Odwiedzenie strony LucasArts i zapoznanie się z plikiem licencji
Nigdy nie korzystałem, ale pewnie coś robi.

Instalator bez problemu działa w "czystym" Windows 7 x64. ~:) W trakcie instalacji można wybrać jedną z dwóch metod:

  1. instalacja automatyczna - umieści pliki w domyślnym miejscu na dysku C: i może dodać DirectX 9.0a;
  2. instalacja manualna - pozwala samemu wybrać co i gdzie ma się znaleźć.

Jeśli wybrało się instalację manualną (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\LucasArts\Star Wars Jedi Knight Jedi Academy"), to można dodać skrót na pulpit. U mnie nie pojawiło się zalecenie dotyczące DirectX, więc program pewnie uznał aktualną wersję z Windows 7.

Po instalacji można, a w zasadzie należy, załatać grę. Poprawka "1.01 Update" - JKAcademy1_01.exe działa w "czystym" Windows 7 x64. Po uruchomieniu znajdzie grę i wymieni co trzeba.

Uruchomienie "Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy" w Windows 7 x64

Gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Jedynym zastrzeżeniem jest to, że gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie. A dokładniej, to zawsze chce pierwszą płytę. Całość jest zabezpieczona przez SecuROM i nie bardzo chce współpracować z zamontowanym obrazem. No chyba, że zostanie załatana poprawką "1.01 Update" - JKAcademy1_01.exe, bo wówczas nie ma takich problemów. ~:) Aby nie męczyć się z płytami, należy grę załatać, zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.

Ale... pod warunkiem, że karta graficzna to jakaś NVIDIA, a nie Intel HD Graphics 530 z procesora SkyLake. Bo dla tej "karty" działanie gry jest ściśle powiązane z wersją sterownika. Dla 10.18.15.4232 efekty są takie same jak dla "Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast", czyli po odpaleniu gra wisi (choć potrafi wyświetlić ekran ładowania), a po kliknięciu robi BUM.

Znacznie lepiej jest po aktualizacji sterowników do wersji 15.40.14.XX.4352 (efektywna wersja to 20.19.15.4352) lub nowszej. Co prawda ilość błędów jest spora, ale grać się da, nawet w 1920x1200. Widać ten typ tak ma. ~;)

Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy"

Bezpośrednio z konfiguratora gry nie można wybrać rozdzielczości zgodnych z szerokim ekranem (oprócz 2400x600(sorround)). Wszystkie dostępne mają proporcje 4:3. Aby uzyskać inne, należy wyedytować tekstowy plik konfiguracyjny jaconfig.cfg z podkatalogu \GameData\base (u mnie "G:\Games\LucasArts\Star Wars Jedi Knight Jedi Academy\GameData\Base") lub jampconfig.cfg dla trybu multiplayer. Ponieważ plik ma linuxiane końcówki wierszy raczej nie należy korzystać z Notepada, ale czegoś lepszego, w najgorszym razie z Wordpada. Należy odszukać i ustawić lub dodać następujące zmienne, pamiętając o cudzysłowach:

Linia w jaconfig.cfg lub jampconfig.cfg Znaczenie Uwagi
seta r_mode "-1" Wybór ustawień Koniecznie należy ustawić -1, bo wartości dodatnie uruchamiają wbudowane rozdzielczości
seta r_customwidth "1920" Szerokość obrazu  
seta r_customheight "1200" Wysokość obrazu  
seta cg_fov "90" Kąt widzenia Zalecane wartości:
80 - domyślne dla 4:3
90 - 16:10
95 - 16:9

Kąt widzenia można ustawić zgodnie z własnymi preferencjami. Np. dla wartości 360 uzyskuje się widok dookólny, jak w mandaloriańskim hełmie. ~;) Możliwe są pewne efekty uboczne, np. mogą się nie pojawić niektóre ekrany ładowania, ale nie należy się tym przejmować. Oczywiście wejście do konfiguratora przywróci wartości standardowe, zmieniając odpowiednio r_mode.

Opis powstał na bazie WSGF.

Gra w Sieci

"Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy" umożliwia grę w Sieci. Jedynym dostępnym i wymaganym protokołem jest TCP/IP.

TCP/IP
Podstawa działania Internetu. Umożliwia grę w sieci lokalnej oraz Internecie (do 32 osób).

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie. Krótko mówiąc - działa~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1/10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy"

Instalacja
Bez problemów w Windows 7 x64.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak, zawsze pierwsza; bez poprawki tylko oryginał; z poprawką może być obraz.
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
Bez problemów.
DDRAW.DLL
Systemowy.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Do działania wymagane przynajmniej w wersji 15.40.14.XX.4352 (efektywna wersja to 20.19.15.4352).
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Obsługa wbudowana, ale uruchomienie wymaga zmian w pliku konfiguracyjnym.
Występują drobne efekty uboczne, które nie mają znaczenia dla gry.
Maksymalna rozdzielczość
2048x1536 i 2400x600(surround) (inne proporcje niż 4:3 wymagają edycji jaconfig.cfg i/lub jampconfig.cfg), w tabelce FPSy (V-Sync 60; N/A - brak danych z FRAPS, ale jest płynnie)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
1280x1024 na poziomie 60- stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 N/A stabilne 60 stabilne 60
1600x1200 na poziomie 60- stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 N/A stabilne 60 stabilne 60
1920x1200 na poziomie 60- stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 N/A stabilne 60 stabilne 60
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
1.15GB/1.14GB + obraz UIF 579MB

Gra działa płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D. Można uzyskać z HD (Hor+) drobnymi efektami ubocznymi.

JK:JA - jest OK, logo JK:JA - jest OK, starter JK:JA - jest OK, menu
JK:JA - jest OK, tytuł JK:JA - jest OK, film JK:JA - jest OK, misja
JK:JA - jest OK, 1920x1200

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w Windows 10 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt