UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: Battle for Naboo

Gra została wydana 11 marca 2001. PeCetowa wersja wyszła nawet po "Star Wars: Starfighter", ale skoro wersję na Nintendo 64 wydano w 2000, to opis jest przed. ~;)

Recenzja gry "Star Wars: Battle for Naboo" na Bastionie.

Opis wydania

Posiadam L.E.M.owe, boxowe wydanie gry. Wydanie nowoczesne, czyli biedne. ~;) W sporym pudełku z polską okładką znajduje się... tylko etui z polską obwolutą, z płyta CD i czarnobiała polska instrukcja, ale z kolorową okładką. Na płycie znajduje się tylko pełna, angielska wersja gry "Star Wars: Battle for Naboo".

Wymagania sprzętowe

Komputer
wymagany sprzęt w 100% zgodny z DirectX
System operacyjny
Windows 95, 98, 2000 i ME
CPU
minimum Pentium II 233MHz (zalecany 266MHz lub szybszy) lub Athlon 300MHz
Pamięć RAM
64MB lub więcej (zalecane 128MB, dla Windows 2000 przynajmniej 96MB)
Karta graficzna
akcelerator 3D zgodny z DirectX, PCI lub AGP z pamięcią przynajmniej 8MB (zalecane 16MB)
Karta dźwiękowa
16-bitowa zgodna w 100% z DirectX
Kontroler
urządzenie w 100% zgodne z DirectX (zalecany joystick lub gamepad, najlepiej wyposażony w Force Feedback)
CD
wymagany napęd 4X lub szybszy
DirectX
wersja 8.0a (zawarta na płycie) lub nowsza

Poprawki

Dla PeCetów nie wydano żadnych poprawek.

Instalacja "Star Wars: Battle for Naboo" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:

Instalację "Star Wars: Battle for Naboo" na dysku
Opcja nie działa w "czystym" Windows 7 x64, ale umożliwia instalację gry w Windows XP (również w Virtual PC).
Zapoznanie się z dokumentacją (2 pliki) i przetestowanie komputera
Opcja działa prawidłowo, a tester w "czystym" Windows 7 x64 twierdzi, że wszystko jest OK.
Rejestrację gry i odwiedzenie strony LucasArts
Nigdy nie korzystałem, więc i teraz nie sprawdzałem jak działa.

Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Virtual PC i przekopiowanie wyników na dysk Windows 7.

    W trakcie instalacji (150MB) można wybrać jedną z dwóch metod:

    1. instalacja automatyczna (nie warto) - umieści pliki w domyślnym miejscu na dysku C:, nie doda skrótu na pulpit i może dodać DirectX 8.0a;
    2. instalacja manualna (trzeba) - pozwala samemu wybrać co i gdzie ma się znaleźć.

    Jeśli wybrało się instalację manualną (ja wrzuciłem grę do "G:\Games\LucasArts\Battle for Naboo"), to pod koniec można dodać skrót na pulpit. Po chwili należy zrezygnować z dodawania do systemu DirectX, bo jest w prehistorycznej wersji 8.0a.

    Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki z katalogu \Install: DeIsL.isu i url.exe.

    Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\Battle for Naboo\Retail]
    "Analyze Path"="V:\\Install\\SysCheck.exe"
    "CD Path"="V:"
    "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\Battle for Naboo\\data_pc\\BFN.exe"
    "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\Battle for Naboo"
    "Launcher"="g:\\games\\lucasarts\\Battle for Naboo\\BattleForNaboo.exe"
    "Source Dir"="V:\\"
    "Source Path"="V:"
    "UninstallString"="C:\\WINXP\\uninst.exe -f\"g:\\games\\lucasarts\\Battle for Naboo\\Install\\DeIsL1.isu\" -c\"g:\\games\\lucasarts\\Battle for Naboo\\Install\\LecSetup.dll\""
    "InstallType"=dword:00000001
    "Installed"=dword:00000002

    Aha, powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.

    Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Play Battle for Naboo", prowadzi do "G:\Games\LucasArts\Battle for Naboo\BattleforNaboo.exe".

    I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: Battle for Naboo". Ponieważ Virtual PC nie posiada żadnego wsparcia dla Direct3D, nie uda się uruchomić gry w ten sposób...

  2. Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.

    Na początek w katalogu gry należy założyć katalogi \Install i \data_pc, a w katalogu \data_pc katalog \saves. Następnie należy skopiować:

    Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do gry.

    Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyt i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.

Uruchomienie "Star Wars: Battle for Naboo" w Windows 7 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z kilkoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
  2. Czasami (po pierwszym uruchomieniu) może zniknąć dźwięk i lata się w ciszy. Ale przy okazji następnej misji dźwięk się pojawił i od tej pory jest OK.
  3. Przy wychodzeniu z gry, na sam koniec, program robi BUM. Dlaczego - nie wiem, ale mi to nie przeszkadza. A czasami nie robi i to przeszkadza mi jeszcze mniej. ~;)

Obsługa szerokiego ekranu w "Star Wars: Battle for Naboo"

Na pierwszy rzut oka gra nie posiada wbudowanej obsługi rozdzielczości wyższych niż 1280x1024. To najwyższa wartość, którą można wybrać w opcjach konfiguracyjnych w starterze. Ale wystarczy drugi rzut oka, tym razem do Rejestru, aby stwierdzić, że w kluczu [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\Battle for Naboo\Retail] znajduje się zmienna Screen, która może mieć wartość np. 1280x1024 (32 bit).

Wystarczy zmienić ją na własną (np. 1920x1200 (32 bit)), aby gra uruchomiła się ustawionej rozdzielczości. ~:) Należy pamiętać, że oprócz rozdzielczości zmienna musi zawierać ilość bitów koloru podaną w nawiasie. Drobnym minusikiem jest rozciągnięcie obrazu w poziomie dla proporcji innych niż 4:3, ale da się z tym żyć. Oczywiście jeśli w starterze wejdzie się w opcje konfiguracyjne, to gra wróci do standardowych wartości.

Aha, ścieżka klucza dotyczy Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej, nie występuje w niej fragment Wow6432Node\.

Podsumowanie "Star Wars: Battle for Naboo"

Instalacja
W Windows XP w Virtual PC i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 7.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Nie działa, brak wsparcia dla Direct3D.
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
W zasadzie bez problemów.
DDRAW.DLL
Systemowy.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Obsługa wbudowana, ale uruchomienie wymaga zmian w Rejestrze.
Menu i obraz w trakcie gry są rozciągnięte.
Maksymalna rozdzielczość
1280x1024 (co najmniej 1920x1200 korzystając z Rejestru), w tabelce FPSy (niejawny V-Sync 60?, bo w menu ponad 1000 ~;) )
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
1280x1024 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60
1920x1200 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
135MB/112MB + obraz UIF 115MB

Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D. Można uzyskać HD (Stretch) z drobnymi efektami ubocznymi.

BfN - jest OK, starter BfN - jest OK, menu
BfN - jest OK, tytuł BfN - jest OK, film BfN - jest OK, misja
BfN - jest OK, 1920x1200

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w Windows 10 Pro x64

Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt