Opis gry, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania jej w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.
Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 10 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:
Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.
W Windows 10 gra została "odziedziczona" po Windows 8/8.1 i znajdowała się w "G:\Games\LucasArts\Force Commander". W tym przypadku miałem już:
Kilka szczegółów w Windows 8/8.1.
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 10 x64. No, prawie, bo jest kilka zastrzeżeń:
Na szczęście korzystając z Rejestru można poustawiać sobie wszystko jak trzeba. Ustawienia gry przechowywane są w Rejestrze w kluczu (w wersji 32-bitowej nie występuje fragment Wow6432Node\):
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\Force Commander\v1.0\Settings\Screen]
Należy wpisać własne wartości i sprawdzić, czy działają tak jak powinny. ~;) W poniższej tabeli znajdują się wszystkie zmienne dotyczące grafiki, z opisem i "moimi" wartościami. Aha, wszystkie zmienne są typu DWORD.
Zmienna | Znaczenie | Wartość | Efekt | Moje ustawienia | |
---|---|---|---|---|---|
Allow32bpp | wybór palety kolorów | 0 | 16bpp | 1 | |
1 | 32bpp | ||||
Allow32zbuf | wybór Z-bufora | 0 | 16bit | 1 | |
1 | 32bit | ||||
Device | wybór karty graficznej | 0 | Primary Display Adapter | 0 | |
1 | pierwsza karta | ||||
2 | druga karta (o ile jest) | ||||
Size | wybór rozdzielczości | 0 | 640x480 [1,3] | 2 lub 3 - dla G31 Express Chipset Family (ze sterownikami Windows 7)
2 - dla 8800 GTS 512 3 - dla 8800 GTS 512 z WineD3D For Windows 4 - dla GTS 450 512MB | |
1 | 800x600 [1,3] | ||||
2 | 1024x768 | ||||
3 | 1280x1024 [3] | ||||
4 | 1600x1200 [2,3] | ||||
Use32BitTextures | wybór jakości tekstur | 0 | 16bit | 1 | |
1 | 32bit | ||||
UseLowQualityTextures | wybór typu tekstur | 0 | dobre | 0 | |
1 | kiepskie | ||||
UseSoftwareCursor | wybór kursora | 0 | sprzętowy (nie używać, znika) | 1 | |
1 | programowy | ||||
Uwagi | |||||
[1] | Przerywniki powodują BUM na G31 Express Chipset Family (ze sterownikami Windows 7), jeśli się je przeskoczy, to sama gra działa poprawnie. | ||||
[2] | Niedostępne dla G31 Express Chipset Family i BUM dla 8800 GTS 512 z WineD3D For Windows. | ||||
[3] | Przerywniki wyświetlane są z poważnymi błędami na 8800 GTS 512, ale gra działa poprawnie.
Wszystko OK z WineD3D For Windows, oprócz 1600x1200 [2]. |
Stosując pliki z WineD3D For Windows można uzyskać 1280x1240 z normalną wydajnością na 8800 GTS 512. Należy:
Przetestowałem wersję 1.7.54 uzyskując SOA#1 ~:) Wersje późniejsze (1.7.55, 1.8-rc1, 1.9.1 oraz 2.8 i 3.6) nie chciały działać. Od jakiegoś czasu, na stronie twórcy, zalecaną wersją jest 1.7.52.
Aha, ubocznym skutkiem wykorzystania WineD3D For Windows w Windows 10 x64, przynajmniej u mnie, jest to, że po zakończeniu gry pozostaje aktywny proces focom.exe. Nawet nie żre rdzenia, ale uniemożliwia ponowne uruchomienie gry. Trzeba go ubić ręcznie z "Menadżera zadań".
Za to żadne problemy nie wystąpiły z kartą GTS 450 512MB. Oczywiście poza brakiem możliwości ustawienia rozdzielczości w starterze. Reszta działa jak powinna. Przerywniki wyświetlane są prawidłowo, w Rejestrze można ustawić "Size" na 4 i uzyskać w grze 1600x1200. Nie ma problemów z czarnym ekranem i zaznaczaniem obiektów, jakie wystąpiły w Windows 7 z kartami GTX970. Nie trzeba tym samym korzystać z WineD3D For Windows lub dgVoodoo 2. Po prostu miodzio. ~:)
Ostatecznie dla kart 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB nie należy przejmować się opcjami (nie)ustawianymi poprzez wywołanie w starterze. W sumie można z niego zrezygnować, patrz punkt 4.
Niektóre rozdzielczości bywają kłopotliwe. U mnie bez problemów działa tylko 1024x768. Próba użycia pozostałych zazwyczaj kończy się BUM w trakcie uruchamiania startowego filmu. Jeśli się film przeskoczy, to gra działa OK, aż do najbliższego przerywnika filmowego... ~;)
To jedyny przypadek, gdy sterowniki z Windows 10 (8.15.10.2697) są zdecydowanie lepsze od sterowników z Windows 7 (8.15.10.1930) zapewniając wyraźnie lepszą wydajność. Ze sterownikami z Windows 7 gra jest praktycznie niegrywalna w "najlepszej" rozdzielczości 1024x768, w której nie ma problemów z przerywnikami filmowymi. Ale, godząc się na kiepsko widoczne przerywniki, da się grać w 1280x1024.
Zgodnie z sugestią ze strona Play Old PC Games // Star Wars: Force Commander może pomóc uruchomienie gry na jednym rdzeniu. W tym celu najlepiej wyciągnąć skrót do pliku Focom.exe i zmienić linię uruchamiającą program z "G:\Games\LucasArts\Force Commander\Resource\focom.exe" na:
C:\Windows\System32\cmd.exe /C start "FOCOM" \ /D "G:\Games\LucasArts\Force Commander\Resource" /high /affinity 8 \ "G:\Games\LucasArts\Force Commander\Resource\Focom.exe"
Powyższe polecenie to jedna linia, tu połamana w miejscu \, aby łatwiej było ją czytać. Oczywiście z dokładnością do ścieżki. Ponieważ w ścieżce znajdą się spacje, to odpowiednie fragmenty zostały zamknięte w "".
Takie polecenie uruchomi "Command Prompt", z niego odpali w katalogu "G:\Games\LucasArts\Force Commander\Resource" program "G:\Games\LucasArts\Force Commander\Resource\Focom.exe" nadając mu wysoki priorytet (/high) i wymuszając pracę na jednym (tu czwartym) rdzeniu (/affinity 8). Czyli zrobi to, o co chodzi.
IMHO dobrze jest omijać pierwszy rdzeń (w Windowsach oznaczany przez 0), bo zazwyczaj najwięcej się na nim dzieje i najbardziej się grzeje. Parametr /affinity szesnastkowo określa rdzeń (w znaczeniu "windowsowym", gdzie nie ma rozróżnienia na rdzenie fizyczne i wątki, stąd np. i7 ma cztery rdzenie, po dwa wątki, czyli ma 8 "rdzeni") w następujący sposób:
/affinity | Maska | Rdzeń | /affinity | Maska | Rdzeń |
---|---|---|---|---|---|
1 | 00000001 | pierwszy (Core 0) | 10 | 00010000 | piąty (Core 4) |
2 | 00000010 | drugi (Core 1) | 20 | 00100000 | szósty (Core 5) |
4 | 00000100 | trzeci (Core 2) | 40 | 01000000 | siódmy (Core 6) |
8 | 00001000 | czwarty (Core 3) | 80 | 10000000 | ósmy (Core 7) |
Aha, suma da dwa lub więcej rdzeni. Np. /affinity 55 uruchomi nieparzyste. No, ale nie o to chodzi przy uruchamianiu gry na jednym. ~;)
Obrazki ilustrujące powyższe problemy wykonałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 8/8.1 Pro x64. I tam należy szukać szczegółów.
"Star Wars: Force Commander" umożliwia grę w Sieci (w tym przez MSN Gaming ZONE, ale to chyba już nie działa). Dostępne są następujące rodzaje połączeń:
Gdy IPXu nie ma w systemie, to ten rodzaj połączenia może nie pojawić się w opcjach połączeń.
Gdy modemu nie ma w systemie, to ten rodzaj połączenia może nie pojawić się w opcjach połączeń.
Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach. ~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 10 Pro x64. Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.
Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)
Rozdzielczość | Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz | |||
---|---|---|---|---|
G31 Express Chipset Family | 8800 GTS 512 | GTS 450 512MB | ||
sterownik Windows 10 (8.15.10.2697) | sterownik Windows 7 (8.15.10.1930) | |||
1024x768 | na poziomie 60- | na poziomie 7+!!!
(problemy ze skalowaniem?) | na poziomie 60- | stabilne 60 |
1280x1024 | na poziomie 60- | na poziomie 40+ | na poziomie 60- | stabilne 60 |
1600x1200 | brak portu | na poziomie 60- | na poziomie 60- |
Gra działa płynnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane (ale mogą sprawiać problemy). Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D.
W sumie dobrze jest. ~:)