UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: Rogue Squadron 3D

Gra została wydana 3 grudnia 1998.

GOG.COM udostępnia "STAR WARS™: Rogue Squadron 3D" za 8.79€/9.99$/35.79PLN.

Recenzja gry "Star Wars: Rogue Squadron 3D" na Bastionie.

Opis wydania

Posiadam L.E.M.owe, boxowe wydanie gry. W pudełku znajduje się płyta CD, czarnobiała polska instrukcja, ale z kolorową okładką i karta rejestracyjna L.E.M. Na płycie znajduje się tylko pełna, angielska wersja gry "Star Wars: Rogue Squadron 3D".

Wymagania sprzętowe

System operacyjny
wymagany sprzęt w 100% zgodny z Windows 95/98 DirectX
CPU
wymagany Pentium 166MHz (zalecany Pentium 200MHz lub szybszy)
Pamięć RAM
wymagane 32MB lub więcej
Karta graficzna
wymagany akcelerator 3D PCI lub AGP z pamięcią 4MB lub więcej, zgodny z DirectX lub Glide
Karta dźwiękowa
wymagana karta 16-bitowa zgodna w 100% z DirectX
Kontroler
wymagany joystick, mysz lub klawiatura (zalecany joystick, wspierane są joysticki Force Feedback)
CD
wymagany napęd 4X lub szybszy
DirectX
wersja 6.0 (zawarta na płycie)

Poprawki

Ostatecznie została wydana jedna poprawka (http://www.lucasarts.com/support/update/rogue.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/rogueupd12.exe: 1.2.0 Update (7/99). Łatka przeznaczona jest dla wszystkich wersji językowych i:

Poprawka może być u polskiego wydawcy - L.E.M.: Star Wars: Rogue Squadron 3D (PC): Patch 1.2.

"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: rogue.zip (2560041/2500kB/2.44MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki oraz archiwum strony opisu w formacie .mht.

Wersja z GOG.COM zawiera poprawki.

Opis wydania "STAR WARS™: Rogue Squadron 3D" z GOG.COM

Korzystając z promocji kupiłem za 15.99PLN "STAR WARS™: Rogue Squadron 3D". W pakiecie dostałem:

"STAR WARS™: Rogue Squadron 3D" - opis uruchomienia
Bonusy:

Przetestowałem pakiet "STAR WARS™: Rogue Squadron 3D" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.


Instalacja "Star Wars: Rogue Squadron 3D" w Windows 7 x64

Z CD uruchamia się program (również w Windows 7 x64), który umożliwia:

Instalację "Star Wars: Rogue Squadron 3D" na dysku
Opcja nie działa w "czystym" Windows 7 x64, ale umożliwia instalację gry w Windows XP (również w Virtual PC).
Zapoznanie się z dokumentacją (3 pliki)
Opcja działa tak sobie, bo nie zawsze uruchamia ten program, co trzeba. ~;)
Analizę komputera
Opcja działa w "czystym" Windows 7 x64 i według niej wszystko jest OK.

Instalator to program 16-bitowy i jako taki nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Istnieją trzy metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Virtual PC i przekopiowanie wyników na dysk Windows 7.

    W trakcie instalacji, oprócz zmiany lokalizacji (ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\ROGUE), nie ma żadnych dodatkowych opcji. Pod koniec procesu nie ma co klikać kalibracji joysticka, ponieważ joysticki USB nie są widoczne w Virtual PC (przynajmniej moje).

    Na etapie instalacji można załatać grę. Poprawka "1.2.0 Update" - rogueupd12.exe to instalator, który działa również w "czystym" Windows 7 x64. Po uruchomieniu odnajdzie grę i podmieni co trzeba.

    Po instalacji w Windows XP w Virtual PC kopiując do Windows 7 zawartość katalogu z grą można pominąć zbędne pliki DeIsL.isu, dsetup.dll, dsetup16.dll, dsetup32.dll, DXDIAG.*, instdx50.exe, register.exe, Uninstall Rogue Squadron i Website.exe.

    Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich wpisów do Rejestru, są krytyczne i bez nich gra nie działa (oczywiście z dokładnością do ścieżki):

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\Rogue Squadron\v1.0]
    "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\ROGUE\\Rogue Squadron.EXE"
    "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\ROGUE"
    "Source Path"="V:"
    "CD Path"="V:"
    "Analyze Path"="V:\\INSTALL\\SysCheck.exe"
    "Source Dir"="V:\\"
    "JoystickID"="1"
    "InstallType"=dword:00000009
    "SoundCard"="TRUE"

    Jeżeli na etapie instalacji w Windows XP w Virtual PC załatano grę, to dochodzi jeden wpis i wówczas klucz ma następującą zawartość:

    Windows Registry Editor Version 5.00
    
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\LucasArts Entertainment Company LLC\Rogue Squadron\v1.0]
    "Executable"="g:\\games\\lucasarts\\ROGUE\\Rogue Squadron.EXE"
    "Install Path"="g:\\games\\lucasarts\\ROGUE"
    "Source Path"="V:"
    "CD Path"="V:"
    "Analyze Path"="V:\\INSTALL\\SysCheck.exe"
    "Source Dir"="V:\\"
    "JoystickID"="1"
    "InstallType"=dword:00000009
    "SoundCard"="TRUE"
    "Magic"=dword:000927d8

    Aha, w obu przypadkach powyższe wpisy dotyczą Windows 7 x64, jeśli korzysta się z wersji 32-bitowej należy usunąć z kluczy fragment Wow6432Node\.

    Instalator tworzy również kilka skrótów w "Menu Start". Ten ważny, "Play Rogue Squadron", prowadzi do G:\Games\LucasArts\ROGUE\ROGUE.EXE.

    I na instalacji kończy się przydatność Windows XP w Virtual PC dla "Star Wars: Rogue Squadron 3D". Po pierwszym uruchomieniu gra chce skonfigurować kartę 3D, a ponieważ Virtual PC nie ma żadnego wsparcia dla Direct3D, to i karta nie jest wyświetlana. "Accept" z pustą kartą i przy kolejnym uruchomieniu gra robi BUM z komunikatem: Could not initialize HAL. W efekcie nie uda się uruchomić gry w ten sposób...

  2. Skopiowanie większości zawartości CD gdzieś na dysk.

    Należy skopiować:

    Przy takim sposobie instalacji koniecznie należy wprowadzić do Rejestru powyższe wpisy i można wyciągnąć skrót do programu.

    Jak wspomniałem wcześniej, poprawka "1.2.0 Update" - rogueupd12.exe działa w "czystym" Windows 7 x64, wiec nie ma problemu z jej instalacją.

    Przyznam się, że tak instalować gry już mi się nie chciało, bo kopia z Windows XP w Virtual PC działa OK. Sposób wynika z analizy zawartości płyt i tego, co powstało na dysku w trakcie instalacji w Windows XP w Virtual PC.

  3. Wykorzystanie alternatywnego instalatora, np. dostępnego na Play Old PC Games // Star Wars: Rogue Squadron 3D.

    Ponieważ poradziłem sobie sam, to z tej metody nie korzystałem, ale powinna zadziałać.

Instalacja poprawki "1.2.0 Update" - rogueupd12.exe, w ten, czy inny sposób, jest konieczna. Jej brak może powodować różne problemy. U mnie źle wyświetlane były literki, a i efekty (np. dym po wybuchu) wyglądały kiepsko. Po instalacji poprawki wszystko działa OK.

Copyright bez łatki RS3D - 1.0 i śmieci i z łatką RS3D - 1.2 i jest OK.
Wybór misji bez łatki RS3D - 1.0 i śmieci i z łatką RS3D - 1.2 i jest OK.

Uruchomienie "Star Wars: Rogue Squadron 3D" w Windows 7 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze i zainstalowano poprawkę, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 7 x64. Z dwoma zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
  2. W domyślnym trybie widoku w czasie gry (F3) myśliwiec może powolutku oddalać się od kamery i po pewnym czasie staje się niegrywalny. Rozwiązaniem jest zmiana widoku:
    F1
    Widok bezpośrednio zza myśliwca, trochę mniej wygodny niż domyślny F3, ale w pełni grywalny.
    F8
    Widok z kokpitu, raczej hardcorowy sposób gry dla prawdziwych pilotów. ~;)

Maksymalna rozdzielczość w grze to 1280x1024. Z wykorzystaniem nGlide Glide Wrapper można uzyskać wyższe wartości. Ponieważ może to powodować różne problemy, a uzyskany obraz jest rozciągnięty, nawet nie chciało mi się odpalić testów.

Podsumowanie "Star Wars: Rogue Squadron 3D"

Instalacja
W Windows XP w Virtual PC i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 7.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Nie działa, brak wsparcia dla Direct3D.
Uruchomienie w Windows 7 x64 (X-Wing i B-Wing)
Bez problemów.
DDRAW.DLL
Systemowy.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
1280x1024, w tabelce FPSy (V-Sync 60)
Rozdzielczość Intel Core 2 Quad Q9650 @ 3.00GHz Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
8800 GTS 512 8800 GTS 512 SLI GTX 970 GTX 970 SLI HDG 530 GTX 970 GTX 970 SLI
1280x1024 na poziomie 50+ na poziomie 60- stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60 stabilne 60
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
46.8MB/35.9MB + obraz UIF 47.3MB

Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk, muzyka, nie ma problemów z peryferiami i akceleracją 3D.

RS3D - jest OK, logo RS3D - jest OK, starter RS3D - jest OK, menu
RS3D - jest OK, tytuł RS3D - jest OK, film RS3D - jest OK, misja

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w Windows 10 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt