UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Star Wars: Supremacy a.k.a. Rebellion
Opis gry, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania jej w Windows 7 Ultimate x64 SP1.
I tam należy szukać szczegółów.
Przetestowałem również pakiet "STAR WARS™ Rebellion" z GOG.COM w Windows 8/8.1 Pro x64 - całość działa bez problemów. ~:)
Szczegółowy opis: "STAR WARS™ Rebellion" z GOG.COM.
UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD.
Instalacja "Star Wars: Supremacy a.k.a. Rebellion" w Windows 8/8.1 x64
Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64.
Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:
- Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 8/8.1.
- Skopiowanie zawartości katalogu \SUPREMACY z CD gdzieś na dysk.
Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1.
I tam należy szukać szczegółów.
W Windows 8 skopiowałem katalog gry z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do "G:\Games\LucasArts\Star Wars Supremacy".
W tym przypadku miałem już załataną grę i dodany do katalogu gry plik D3DRM.DLL, którego nie ma w Windows 8.
Dodałem:
- Opisane wpisy do Rejestru.
- Skrót "Star Wars Supremacy" na "Pulpit" prowadzący do "G:\Games\LucasArts\Star Wars Supremacy\SUPREMACY.EXE".
W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w "G:\Games\LucasArts\Star Wars Supremacy".
W tym przypadku miałem już:
- Dodany do katalogu gry plik D3DRM.DLL, którego nie ma w Windows 8.1.
- Opisane wpisy do Rejestru.
- Skrót "Star Wars Supremacy" na "Pulpicie" prowadzący do "G:\Games\LucasArts\Star Wars Supremacy\SUPREMACY.EXE".
- Załataną grę.
Uruchomienie "Star Wars: Supremacy a.k.a. Rebellion" w Windows 8/8.1 x64
Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze i dodano plik D3DRM.DLL, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64.
Z trzema (dwoma - 1 i 3 - w Windows 8.1) zastrzeżeniami:
- Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja.
Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
- Z "kartą" G31 Express Chipset Family w Windows 8 gra nie zmienia rozdzielczości ekranu, a sterownik Windows 8 (8.15.10.2697) nie skaluje obrazu i efektywny obszar gry zajmuje jedynie górny fragment ekranu.
Kawałek ekranu jest aktywny
,
choć cały jest dostępny
.
Wszystkie ikony, elementy i kolory są prawidłowe, tylko rozmiar nie bardzo pasuje do 24'' ekranu pracującego w rozdzielczości 1920x1200.
Rozwiązaniem jest ustawienie jednego ptaszka w opcjach zgodności, a skalowanie należy zostawić monitorowi.
Należy:
- W katalogu gry (u mnie "G:\Games\LucasArts\Star Wars Supremacy") kliknąć prawym na SUPREMACY.EXE i wybrać "Właściwości" (albo wykonać to samo na skrócie uruchamiającym grę).
- Przejść na zakładkę "Zgodność".
- Zaznaczyć uruchomienie w rozdzielczości 640x480.
- OK i będzie dobrze, no, prawie... ~;)
Wprawne oko zauważy, że wszystkie ikony są do góry nogami i czasami w dziwnych kolorach.
A że większość elementów jest wyświetlana w ten sposób, to robi się śmiesznie. ~:)
Co prowadzi nas do 3.
- Ikony i różne elementy obrazu są wyświetlane "do góry nogami" i w dziwnych kolorach.
Przykłady po wymuszeniu rozdzielczości 640x480 dla karty G31 Express Chipset Family ze sterownikami Windows 8 (8.15.10.2697) są powyżej.
G31 Express Chipset Family w Windows 8.1 lub niezależnie od systemu ze sterownikami Windows 7 (8.15.10.1930), 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB nie potrzebują wymuszania i same skalują obraz, ale one również wyświetlają różne elementy "do góry nogami" i w dziwnych kolorach.
W Sieci można znaleźć różne sposoby poprawienia wyświetlania.
Jedni proponują poprawioną binarkę REBEXE.EXE dostępną na forum GOG.COM (wersja 1.02, która nie chce współpracować z CD).
Inni sugerują różne ddraw.dll (wstępnie uzyskałem jedynie bezramkowe okienko 640x480).
I zobaczyłem coś takiego:
Wykombinowałem własny sposób:
- Prawy klik na skrócie uruchamiającym grę i wybrałem "Właściwości".
- Dodałem pstryczek -w w polu "Target" (hmmm, jak to jest w polskiej wersji Windows? ~:) reszta też będzie tak jak w mojej windzie), czyli uzyskałem coś takiego "G:\Games\LucasArts\Star Wars Supremacy\SUPREMACY.EXE" -w.
Ponieważ w ścieżce są spacje, jest ona zawarta w cudzysłowach, a -w jest poza nimi.
W ten sposób gra uruchamia się w okienku 640x480 z ramką, ale z prawidłowymi kolorami i ikonami.
- Przestawiłem pole "Run" z "Normal window" na "Maximized".
Gra uruchamia się w okienku na całym ekranie, ale obszar aktywny to jedynie kawałek 640x480 w prawym górnym rogu.
Ramki nie widać, ale na górze jest belka programu.
W pewien sposób wróciłem do stanu G31 Express Chipset Family ze sterownikami Windows 8 (8.15.10.2697), tyle, że z belką.
- Na zakładce "Compatibility" włączyłem opcję "Run in 640 x 480 screen resolution".
Gra uruchamia się w okienku z ramką, a w zasadzie belką, w rozdzielczości 640x480, ale na całym ekranie, bo skalowaniem zajmują się sterowniki karty graficznej lub monitor (co kto woli).
- Teraz wystarczyło jedynie pozbyć się belki.
Skorzystałem z Borderless-Gaming, który zainstalowałem przy okazji "Star Wars: Shadows of the Empire".
Dodałem SUPREMACY.EXE do ulubionych, aby program automagicznie usuwał ramkę/belkę.
I już.
Od tej pory działa jak powinno.
Po mojemu. ~;)
Ale te kombinacje zwróciły moją uwagę na fakt, że bezramkowe okno 640x480, to ja już widziałem, gdy sprawdzałem różne ddraw.dll.
A gdyby tak...
Wykorzystałem "czysty" skrót, w którym nie ma żadnych zmian (brak pstryczka -w i puste opcje zgodności):
- Do katalogu gry wrzuciłem ddraw.dll i ddraw.cfg z rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11.
- W skrócie uruchamiającym grę przestawiłem pole "Run" z "Normal window" na "Maximized".
- Na zakładce "Compatibility" włączyłem opcję "Run in 640 x 480 screen resolution".
I też działa jak powinno. ~:)
Przy czym nie trzeba pstryczka -w i Borderless-Gaming.
No i zadziałało dla wszystkich kart: G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB niezależnie od systemu.
IMHO ostatni sposób jest najlepszy, no i mój. ~;)
Co ciekawe, w Windows 8.1 Pro x64 "karta" G31 Express Chipset Family ze sterownikiem z Windows 8.1 (ten sam co w Windows 8) nie ma problemu ze skalowaniem obrazu.
Gra w Sieci
"Star Wars: Supremacy a.k.a. Rebellion" umożliwia grę w Sieci.
Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Head to Head"):
- Serial Connection For DirectPlay
- Egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób.
Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)
- Modem Connection For DirectPlay
- Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów.
Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
- IPX
- Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla dwóch osób.
Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP.
Można skorzystać z IPXWrapper.
Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)
Gdy IPXu nie ma w systemie, to ten rodzaj połączenia może nie pojawić się w opcjach połączeń.
- Internet TCP/IP Connection For DirectPlay
- Podstawa działania Internetu.
Umożliwia grę w sieci lokalnej oraz Internecie dla dwóch osób,
Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper.
Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach. ~:)
Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1 Pro x64 (wersja z GOG.COM).
Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.
Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)
Podsumowanie "Star Wars: Supremacy a.k.a. Rebellion"
- Instalacja
- W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 8/8.1.
- Płyta lub obraz w trakcie gry
- Tak.
- Uruchomienie w Windows 8/8.1 x64
- Z pewnymi kruczkami, ale działa OK.
- DDRAW.DLL
- Systemowy, zalecany rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
- Sterowniki NVIDIA
- Bez znaczenia.
- Sterowniki Intel
- 8.15.10.1930 dla Windows 7 w Windows 8.
Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7) w Windows 8.1.
- Procesory wielordzeniowe
- Bez znaczenia.
- Szeroki ekran
- Brak obsługi.
- Maksymalna rozdzielczość
- 640x480
- Gra w Sieci
- Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
- Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
- 121MB/93.6MB + obraz UIF 452MB
Gra działa poprawnie, również w Sieci.
Cutscenki są odgrywane.
Jest dźwięk i muzyka.
Dobrze jest. ~:)