UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: Supremacy a.k.a. Rebellion

Opis gry, wymagań, poprawek itp. zamieściłem przy okazji uruchamiania jej w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

Przetestowałem również pakiet "STAR WARS™ Rebellion" z GOG.COM w Windows 8/8.1 Pro x64 - całość działa bez problemów. ~:) Szczegółowy opis: "STAR WARS™ Rebellion" z GOG.COM.


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD.


Instalacja "Star Wars: Supremacy a.k.a. Rebellion" w Windows 8/8.1 x64

Choć z CD uruchamia się program, który umożliwia próbę rozpoczęcia instalacji, to sam instalator jest programem 16-bitowym i jako taki nie działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Istnieją dwie metody umieszczenia gry na dysku:

  1. Instalacja w Windows XP w Hyper-V i przekopiowanie wyników na dysk Windows 8/8.1.
  2. Skopiowanie zawartości katalogu \SUPREMACY z CD gdzieś na dysk.

Powyższe metody opisałem przy okazji uruchamiania gry w Windows 7 Ultimate x64 SP1. I tam należy szukać szczegółów.

W Windows 8 skopiowałem katalog gry z Windows 7 i wrzuciłem zawartość do "G:\Games\LucasArts\Star Wars Supremacy". W tym przypadku miałem już załataną grę i dodany do katalogu gry plik D3DRM.DLL, którego nie ma w Windows 8. Dodałem:

  1. Opisane wpisy do Rejestru.
  2. Skrót "Star Wars Supremacy" na "Pulpit" prowadzący do "G:\Games\LucasArts\Star Wars Supremacy\SUPREMACY.EXE".

W Windows 8.1 gra została "odziedziczona" po Windows 8 i znajdowała się w "G:\Games\LucasArts\Star Wars Supremacy". W tym przypadku miałem już:

  1. Dodany do katalogu gry plik D3DRM.DLL, którego nie ma w Windows 8.1.
  2. Opisane wpisy do Rejestru.
  3. Skrót "Star Wars Supremacy" na "Pulpicie" prowadzący do "G:\Games\LucasArts\Star Wars Supremacy\SUPREMACY.EXE".
  4. Załataną grę.

Uruchomienie "Star Wars: Supremacy a.k.a. Rebellion" w Windows 8/8.1 x64

Jeżeli instalację przeprowadzono zgodnie z zamieszczonymi wyżej wskazówkami, w tym wprowadzono wymagane wpisy w Rejestrze i dodano plik D3DRM.DLL, to gra bez problemów działa w "czystym" Windows 8/8.1 x64. Z trzema (dwoma - 1 i 3 - w Windows 8.1) zastrzeżeniami:

  1. Gra jest bardzo przywiązana do swojego CD i wymaga jego obecności w napędzie, nawet jeśli wybrana została pełna instalacja. Aby nie męczyć się z płytami, wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem.
  2. Z "kartą" G31 Express Chipset Family w Windows 8 gra nie zmienia rozdzielczości ekranu, a sterownik Windows 8 (8.15.10.2697) nie skaluje obrazu i efektywny obszar gry zajmuje jedynie górny fragment ekranu.
    Kawałek ekranu jest aktywny SSR - na kawałku ekranu, choć cały jest dostępny SSR - choć cały jest aktywny.

    Wszystkie ikony, elementy i kolory są prawidłowe, tylko rozmiar nie bardzo pasuje do 24'' ekranu pracującego w rozdzielczości 1920x1200.

    Rozwiązaniem jest ustawienie jednego ptaszka w opcjach zgodności, a skalowanie należy zostawić monitorowi. Należy:

    1. W katalogu gry (u mnie "G:\Games\LucasArts\Star Wars Supremacy") kliknąć prawym na SUPREMACY.EXE i wybrać "Właściwości" (albo wykonać to samo na skrócie uruchamiającym grę).
    2. Przejść na zakładkę "Zgodność".
    3. Zaznaczyć uruchomienie w rozdzielczości 640x480.
    4. OK i będzie dobrze, no, prawie... ~;)
      SSR - na całym ekranie

      Wprawne oko zauważy, że wszystkie ikony są do góry nogami i czasami w dziwnych kolorach. A że większość elementów jest wyświetlana w ten sposób, to robi się śmiesznie. ~:)

      SSR - świat do góry nogami

      Co prowadzi nas do 3.

  3. Ikony i różne elementy obrazu są wyświetlane "do góry nogami" i w dziwnych kolorach. Przykłady po wymuszeniu rozdzielczości 640x480 dla karty G31 Express Chipset Family ze sterownikami Windows 8 (8.15.10.2697) są powyżej. G31 Express Chipset Family w Windows 8.1 lub niezależnie od systemu ze sterownikami Windows 7 (8.15.10.1930), 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB nie potrzebują wymuszania i same skalują obraz, ale one również wyświetlają różne elementy "do góry nogami" i w dziwnych kolorach.

    W Sieci można znaleźć różne sposoby poprawienia wyświetlania. Jedni proponują poprawioną binarkę REBEXE.EXE dostępną na forum GOG.COM (wersja 1.02, która nie chce współpracować z CD). Inni sugerują różne ddraw.dll (wstępnie uzyskałem jedynie bezramkowe okienko 640x480). I zobaczyłem coś takiego:

    SSR - 3200x1200, a do gry jedynie 640x480

    Wykombinowałem własny sposób:

    1. Prawy klik na skrócie uruchamiającym grę i wybrałem "Właściwości".
    2. Dodałem pstryczek -w w polu "Target" (hmmm, jak to jest w polskiej wersji Windows? ~:) reszta też będzie tak jak w mojej windzie), czyli uzyskałem coś takiego "G:\Games\LucasArts\Star Wars Supremacy\SUPREMACY.EXE" -w. Ponieważ w ścieżce są spacje, jest ona zawarta w cudzysłowach, a -w jest poza nimi. W ten sposób gra uruchamia się w okienku 640x480 z ramką, ale z prawidłowymi kolorami i ikonami.
    3. Przestawiłem pole "Run" z "Normal window" na "Maximized". Gra uruchamia się w okienku na całym ekranie, ale obszar aktywny to jedynie kawałek 640x480 w prawym górnym rogu. Ramki nie widać, ale na górze jest belka programu. W pewien sposób wróciłem do stanu G31 Express Chipset Family ze sterownikami Windows 8 (8.15.10.2697), tyle, że z belką.
    4. Na zakładce "Compatibility" włączyłem opcję "Run in 640 x 480 screen resolution". Gra uruchamia się w okienku z ramką, a w zasadzie belką, w rozdzielczości 640x480, ale na całym ekranie, bo skalowaniem zajmują się sterowniki karty graficznej lub monitor (co kto woli).
    5. Teraz wystarczyło jedynie pozbyć się belki. Skorzystałem z Borderless-Gaming, który zainstalowałem przy okazji "Star Wars: Shadows of the Empire". Dodałem SUPREMACY.EXE do ulubionych, aby program automagicznie usuwał ramkę/belkę.

    I już. Od tej pory działa jak powinno. Po mojemu. ~;)

    Ale te kombinacje zwróciły moją uwagę na fakt, że bezramkowe okno 640x480, to ja już widziałem, gdy sprawdzałem różne ddraw.dll. A gdyby tak...

    Wykorzystałem "czysty" skrót, w którym nie ma żadnych zmian (brak pstryczka -w i puste opcje zgodności):

    1. Do katalogu gry wrzuciłem ddraw.dll i ddraw.cfg z rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11.
    2. W skrócie uruchamiającym grę przestawiłem pole "Run" z "Normal window" na "Maximized".
    3. Na zakładce "Compatibility" włączyłem opcję "Run in 640 x 480 screen resolution".

    I też działa jak powinno. ~:) Przy czym nie trzeba pstryczka -w i Borderless-Gaming. No i zadziałało dla wszystkich kart: G31 Express Chipset Family, 8800 GTS 512 i GTS 450 512MB niezależnie od systemu.

    SSR - świat na nogach

    IMHO ostatni sposób jest najlepszy, no i mój. ~;)

Co ciekawe, w Windows 8.1 Pro x64 "karta" G31 Express Chipset Family ze sterownikiem z Windows 8.1 (ten sam co w Windows 8) nie ma problemu ze skalowaniem obrazu.

Gra w Sieci

"Star Wars: Supremacy a.k.a. Rebellion" umożliwia grę w Sieci. Dostępne są następujące rodzaje połączeń (ustawienia po kliknięciu "Head to Head"):

Serial Connection For DirectPlay
Egzotyczny dziś sposób gry dla dwóch osób. Pewnie da się, ale coraz mniej komputerów ma port COM, a co to jest kabel NullModem, to pewnie nikt już nie wie. ~;)
Modem Connection For DirectPlay
Takie połączenie umożliwiało grę dwóch osób z wykorzystaniem modemów. Ktoś ma jeszcze modem? ~;)
IPX
Protokół przeznaczony do gry w LANie (czyli sieciach lokalnych) dla dwóch osób. Nie jest obsługiwany w systemach późniejszych niż Windows XP. Można skorzystać z IPXWrapper. Oczywiście wymaga działania TCP/IP, a skoro można grać bezpośrednio korzystając z TCP/IP, to dodatkowe wykorzystanie wrappera IPX nie ma wiele sensu. ~;)

Gdy IPXu nie ma w systemie, to ten rodzaj połączenia może nie pojawić się w opcjach połączeń.

Internet TCP/IP Connection For DirectPlay
Podstawa działania Internetu. Umożliwia grę w sieci lokalnej oraz Internecie dla dwóch osób,

Nie będę opisywał szczegółów konfiguracji (są wyjaśnione w instrukcji do gry), ale sprawdziłem działanie w LANie z wykorzystaniem TCP/IP oraz IPXWrapper. Krótko mówiąc - działa w obu przypadkach~:) Do testów wykorzystałem gry uruchomione w Windows 7 Ultimate x64 SP1 i Windows 8/8.1 Pro x64 (wersja z GOG.COM). Oba komputery pełniły funkcje zarówno serwera, jak i klienta - bez problemów.

Ponieważ grałem domowym LANie, nie miałem problemów z firewallami. ~;)

Podsumowanie "Star Wars: Supremacy a.k.a. Rebellion"

Instalacja
W Windows XP w Hyper-V i skopiowanie wyników (pliki, rejestr) do Windows 8/8.1.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Tak.
Uruchomienie w Windows 8/8.1 x64
Z pewnymi kruczkami, ale działa OK.
DDRAW.DLL
Systemowy, zalecany rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
8.15.10.1930 dla Windows 7 w Windows 8.
Bez znaczenia (ale korzystam z 8.15.10.1930 dla Windows 7) w Windows 8.1.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x480
Gra w Sieci
Bez problemów w sieciach TCP/IP oraz z wykorzystaniem wrappera IPX.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
121MB/93.6MB + obraz UIF 452MB

Gra działa poprawnie, również w Sieci. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk i muzyka.

SSR - Osiem i jest OK, SOA#1 SSR - Osiem i jest OK, SOA#1
SSR - OsiemJeden i jest OK, SOA#1 SSR - OsiemJeden i jest OK, SOA#1

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 7 Ultimate x64 SP1
A tymczasem w Windows 10 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
6.49.051 15.11.2021
Author:
Yogurt