UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire

Gra została wydana w listopadzie 1995. W 1996 wznowiono ją w ramach "The LucasArts Archives Volume II: Star Wars Collection".

AFAIK gra nie została wydane w Polsce.

GOG.COM udostępnia (za 8.79€/9.99$/35.79PLN) "Star Wars™: Rebel Assault 1 + 2", czyli pakiet zawierający "Star Wars: Rebel Assault" i "Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire".

Recenzja gry "Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire" na Bastionie.

Opis wydania

Posiadam normalne, boxowe wydanie gry. W pudełku znajdują się dwie płyty CD, pomarańczowa karta "Getting started guide", cztery stroniczki "Troubleshooting guide", karta rejestracyjna, karta zamówienia "Rebel Assault II: The Official Strategy Guide" i jedenasty numer magazynu "The Adventurer". Na płytach znajduje się tylko pełna, angielska wersja gry "Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire". Na pierwszej pierwsze 6 poziomów, na drugiej pozostałe.

Wymagania sprzętowe

Komputer
IBM lub zgodny w 100%
System operacyjny
MS-DOS 6.0 lub nowszy
CPU
minimum 486 50MHz
Pamięć RAM
minimum 8MB
Karta graficzna
VGA 256 kolorów, zalecana VLB lub PCI do wyższych rozdzielczości
Karta dźwiękowa
Sound Blaster, Sound Blaster Pro, Sound Blaster 16, AWE 32, Pro Audio Spectrum, Gravis UltraSound, Aria, Ensoniq Soundscape i zgodne w 100%
Kontroler
mysz i/lub joystick (zalecany joystick)
CD
wymagany napęd zgodny z MPC level 2 lub lepszy (MPC L2 oznaczało, że da się z niego wyciągnąć 300kB/s)
HDD
mniej niż 1MB do instalacji
Zgodność z Windows 95
zgodność w trybie MS-DOS i w okienku MS-DOS, jeśli istnieje wystarczająca ilość pamięci

Poprawki

Dla PeCetów nie wydano żadnych poprawek.

Opis wydania "Star Wars™: Rebel Assault 1 + 2" z GOG.COM

Korzystając z promocji kupiłem za 15.99PLN "Star Wars™: Rebel Assault 1 + 2". W pakiecie dostałem:

"Star Wars™: Rebel Assault 1" - opis uruchomienia
Bonusy:
"Star Wars™: Rebel Assault 2" - opis uruchomienia
"Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire", bonusy:

Przetestowałem pakiet "Star Wars™: Rebel Assault 1 + 2" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.


Instalacja "Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire" w Windows 7 x64

Gra przeznaczona jest do uruchamiania z CD i jako taka nie posiada instalatora. Aby nie męczyć się z płytami i wygodnie grać z dysku, wystarczy przegrać wszystkie pliki i katalogi z obu płyt gdzieś na dysk.

Ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\REBEL2.

Uruchomienie "Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire" w Windows 7 x64

Gra nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Wyskakuje okienko o braku zgodności z wersją 64-bitową. Jedynym rozwiązaniem jest skorzystanie z jakiejś maszyny wirtualnej.

MS Virtual PC z Windows XP

W Virtual PC z zainstalowanym Windows XP SP3 gra działa "z palca". Prawie. ~;)

Po pierwszym uruchomieniu włącza się autokonfiguracja, która w zasadzie prawidłowo wykrywa ustawienia. Konfiguracja i reszta plików tworzonych przez grę zapisywane są na fizycznym dysku C: w katalogu C:\REBEL2, niezależnie od tego, gdzie się wrzuci grę.

Konfigurator sam wykrywa domyślną dla Virtual PC kartę "Standard Sound Blaster" i prawidłowo określa jej parametry (IRQ=5, Base Address=220, DMA=1). Dźwięk testowy (początek "Yup Nub") jest trochę zwolniony i ma lekką czkawkę. Ale da się słuchać.

Trochę gorzej jest z grafiką. Konfigurator wykrywa kartę zgodną ze standardem VESA, która umożliwia wyświetlanie obrazu w rozdzielczości 640x400. I to dobrze. Niestety, bez zainstalowanej integracji wygląda na to, że po włączeniu trybu graficznego dla gry DOSowej, Virtual PC nie potrafi jeszcze raz zmienić rozdzielczości. W efekcie w trybach VESA High (640x400 bez przeplotu) i Lace (640x200 z przeplotem) na ekranie widać śmieci. ~:( Trzeba wybrać tryb Low (320x200) i wtedy da się grać.

Trochę lepiej jest z zainstalowaną, ale wyłączoną integracją. Działają tryby High (640x400) i Low (320x200), choć w tym drugim przypadku nie wszędzie da się sięgnąć myszką. Tryb Lace (640x200) w zasadzie też działa, choć w górnej części ekranu są trochę przeszkadzające śmieci. Oczywiście zainstalowanie integracji powoduje, że kursor myszy się rozdwaja i kursor hosta jedynie wnerwia, bo nie pokrywa się z kursorem gry, który dodatkowo działa z inną czułością.

Z włączoną integracją jest najgorzej. Nie można zainicjować trybu pełnoekranowego i gra wcale nie działa.

Nie widać joysticka, przynajmniej podłączanego do USB.

Ogólnie da się grać. Albo w niższej rozdzielczości, ale z normalnym kursorem myszy. Albo w wyższej, ale z podwójnym kursorem. Sama gra działa w miarę płynnie, choć dźwięk jest trochę czkający.

DOSBox

DOSBox daje lepsze efekty, łącznie z normalnym trybem pełnoekranowym. Jeszcze jedną zaletą jest przechowywanie wszystkich rzeczy w jednym miejscu. Katalog gry jest widziany jako C:\, więc katalog konfiguracji \REBEL2 też zostanie utworzony w nim (u mnie G:\Games\LucasArts\REBEL2\REBEL2), a nie na fizycznym dysku C:.

Linia poleceń skrótu uruchamiającego grę powinna mieć następującą postać (z dokładnością do ścieżek; całość to oczywiście jedna linia, tu połamana w miejscu \, aby łatwiej było ją czytać):

"C:\Program Files (x86)\DOSBox-0.74\DOSBox.exe" \
G:\Games\LucasArts\REBEL2\REBEL2.EXE -exit \
-conf G:\Games\LucasArts\REBEL2\REBEL2-dosbox.conf

Konfiguracja REBEL2-dosbox.conf nie zawiera jakiś specjalnych ustawień, w zasadzie można odpalić na defaultach. Jedyna zmiana, to wyłączenie w sekcji [dos] udostępniania EMS, które jest zbędne dla gry wykorzystującej DOS4GW. Należy zmienić domyślne ems=true na ems=false.

Po pierwszym uruchomieniu włącza się autokonfiguracja, która prawidłowo wykrywa ustawienia.

"Sound Blaster 16/AWE32/SB32" na domyślnych dla DOSBoxa ustawieniach (IRQ=7, Base Address=220, DMA=1) działa prawidłowo, produkując dźwięk bez czkawki. W zaawansowanych opcjach konfiguracji można podkręcić próbkowanie dźwięku.

Grafika w trybie High (640x400) również jest wyświetlana prawidłowo, zarówno w okienku, jak i w trybie pełnoekranowym. W zaawansowanych opcjach konfiguracji można podkręcić ilość klatek do zabójczej wartości 20fps. ~;) Więcej się nie da. Pozostałe tryby (Lace i Low) również działają, ale nie ma potrzeby z nich korzystać.

Jeśli na całym ekranie obraz nie jest płynny lub pojawiają się problemy z ekranami menu (u mnie tak jest z kartami GTX 980, karty 8800 GTS 512 nie miały problemów), może pomóc zmiana output=surface na coś innego, np. output=ddraw. Po zmianie jest OK.

Nie ma problemów z wykorzystaniem joysticka podłączonego do USB.

Gra może działać w okienku, choć znacznie wygodniej jest grać i podziwiać pixelozę w trybie pełnoekranowym. Przepstryknięcie się między trybami, to oczywiście Alt+Enter. W konfiguracji można ustawić parametr fullscreen=true, aby od razu startować na całym ekranie.

Podsumowanie "Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire"

Instalacja
Kopia zawartości CD na dysk.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Nie.
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Ogólnie bez problemów, z kiepskim dźwiękiem, więc po co?
Uruchomienie w DOSBoxie (X-Wing i B-Wing)
Bez problemów.
DDRAW.DLL
Systemowy.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x400
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
955MB/862MB

Gra działa płynnie. Cutscenki się wyświetlają, choć ruch ust jest średnio zsynchronizowany z dźwiękiem, ale może tak było zawsze. Jest dźwięk i muzyka.

RA2:THE - jest OK, logo RA2:THE - jest OK, starter RA2:THE - jest OK, menu
RA2:THE - jest OK, tytuł RA2:THE - jest OK, film RA2:THE - jest OK, misja

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w Windows 10 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt