Gra została wydana 15 lutego 1995. W 1997 pojawiła się w ramach "The LucasArts Archives Vol. III". W 1998 wznowiono ją w ramach "LucasArts Archives Vol. IV: The Star Wars Collection II".
AFAIK gra nie została wydane w Polsce.
GOG.COM udostępnia "STAR WARS™: Dark Forces" za 5.29€/5.99$/21.49PLN.
Recenzja gry "Star Wars: Dark Forces" na Bastionie.
Udało mi się kupić jedynie CD z grą. Brakuje mi papierowej instrukcji i reszty zawartości pudełka. Na płycie znajduje się pełna, angielska wersja gry "Star Wars: Dark Forces" oraz grywalne dema następujących gier:
Tak, tak jest. Na płycie z pełną wersją gry jest jej własne demo. W dodatku demo jest we wczesnej wersji, która ma problemy z działaniem. ~:)
Ponieważ nie mam pudełka, wymagania sprzętowe określiłem na podstawie plików README.TXT i DFREADME.TXT.
Dla PeCetów nie wydano żadnych poprawek.
Korzystając z promocji kupiłem za 5.29PLN "STAR WARS™: Dark Forces". W pakiecie dostałem:
Przetestowałem pakiet "STAR WARS™: Dark Forces" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)
UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.
Gra przeznaczona jest do uruchamiania z CD i jako taka nie posiada instalatora. Co więcej, gra jest bardzo przywiązana do swojej płyty. Większość plików w trakcie gry jest czytana właśnie z niej, zatem musi być ona obecna w napędzie. Oczywiście wygodnie jest zrobić sobie obraz i montować go jakimś programem. Dla wygody instalacja polega na przegraniu kilku plików z CD, głównie z katalogu \DARK, do jakiegoś katalogu na dysku.
Ja wrzuciłem wymagane pliki do G:\Games\LucasArts\DARK. A są to:
Dodatkowo na dysku utworzone zostaną dwa pliki:
Gra nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Wyskakuje okienko o braku zgodności z wersją 64-bitową. Jedynym rozwiązaniem jest skorzystanie z jakiejś maszyny wirtualnej.
W Virtual PC z zainstalowanym Windows XP SP3 gra działa. Tak sobie.
Automatyczna konfiguracja dźwięku nie wykrywa żadnej karty dźwiękowej. Ręcznie można wybrać "Sound Blaster" (efekty dźwiękowe przypominają czkawkę) lub "Sound Blaster Pro" (trochę lepiej, ale też bez rewelacji), w obu przypadkach z domyślnymi dla Virtual PC parametrami IRQ=5, Base Address=220, DMA=1. I w obu przypadkach bez muzyki, niestety... ~:(
Nie ma co instalować i włączać integracji. I tak nie widać joysticka podłączonego do USB. Kursor myszy się rozdwaja i kursor hosta jedynie wnerwia, bo nie pokrywa się z kursorem gry, który dodatkowo działa z inną czułością. Na koniec i tak nie można uruchomić gry w trybie pełnoekranowym.
W trakcie gry musi być dostępna płyta lub obraz.
Ogólnie da się grać, choć nie jest to zbyt zabawne...
DOSBox daje znacznie lepsze efekty, łącznie z normalnym trybem pełnoekranowym.
Linia poleceń skrótu uruchamiającego grę powinna mieć następującą postać (z dokładnością do ścieżek; całość to oczywiście jedna linia, tu połamana w miejscu \, aby łatwiej było ją czytać):
"C:\Program Files (x86)\DOSBox-0.74\DOSBox.exe" \ G:\Games\LucasArts\DARK\DARK.EXE -exit \ -conf G:\Games\LucasArts\DARK\DARK-dosbox.conf
Dodatkowo przydatny może być skrót wywołujący konfigurator, linia polecenia w tym przypadku ma postać (z uwagą jw.):
"C:\Program Files (x86)\DOSBox-0.74\DOSBox.exe" \ G:\Games\LucasArts\DARK\INSTALL.EXE -exit \ -conf G:\Games\LucasArts\DARK\DARK-dosbox.conf
Konfiguracja DARK-dosbox.conf nie zawiera specjalnych ustawień, defaulty należy uzupełnić o mapowanie CD. W sekcji [autoexec] należy zamieścić np. coś takiego:
MOUNT V V:\ -t cdrom
Co oznacza, że napęd V ma być w DOSBoxie zamontowany jako CD, też pod literą V.
Druga zmiana, to wyłączenie w sekcji [dos] udostępniania EMS, które jest zbędne dla gry wykorzystującej DOS4GW. Należy zmienić domyślne ems=true na ems=false.
Aby cieszyć się dźwiękiem należy wybrać któregoś Sound Blastera, np. domyślnego dla DOSBoxa Sound Blaster 16, który w konfiguracji ma ustawione IRQ=7, Base Address=220, DMA=1. Do odgrywania muzyki konfigurator proponuje "4-OP FM" i dobrze, bo działa.
Jeśli na całym ekranie obraz nie jest płynny lub pojawiają się problemy z ekranami menu (u mnie tak jest z kartami GTX 980, karty 8800 GTS 512 nie miały problemów), może pomóc zmiana output=surface na coś innego, np. output=ddraw. Po zmianie jest OK.
Nie ma problemów z wykorzystaniem joysticka podłączonego do USB. Jest normalnie widziany w grze, choć może będę się musiał jeszcze pobawić w mapowanie, bo domyślne jest takie sobie.
Gra może działać w okienku, choć znacznie wygodniej jest grać i podziwiać pixelozę w trybie pełnoekranowym. Przepstryknięcie się między trybami, to oczywiście Alt+Enter. W konfiguracji można ustawić parametr fullscreen=true, aby od razu startować na całym ekranie.
W trakcie gry musi być dostępna płyta lub obraz.
Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk i muzyka.
Dobrze jest. ~:)