UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Star Wars: Rebel Assault

Gra została wydana w listopadzie 1993. W 1996 wznowiono ją w ramach "The LucasArts Archives Volume II: Star Wars Collection".

AFAIK gra nie została wydane w Polsce.

GOG.COM udostępnia (za 8.79€/9.99$/35.79PLN) "Star Wars™: Rebel Assault 1 + 2", czyli pakiet zawierający "Star Wars: Rebel Assault" i "Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire".

Recenzja gry "Star Wars: Rebel Assault" na Bastionie.

Opis wydania

Posiadam wydanie "The White Label". W pudełku znajduje się płyta CD, czarno-biała instrukcja i karta referencyjna. Na płycie znajduje się pełna, angielska wersja gry "Star Wars: Rebel Assault" z poprawką oraz niegrywalne dema następujących gier:

Wymagania sprzętowe

Komputer
IBM CD lub zgodny w 100%
System operacyjny
MS-DOS 5.0 lub nowszy
CPU
minimum 386 33MHz
Pamięć RAM
wymagane 4MB
Karta graficzna
VGA 256 kolorów
Karta dźwiękowa
Sound Blaster, Sound Blaster 16, Sound Blaster Pro i zgodne, Pro Audio Spectrum, Pro Audio Spectrum 16, Aria, Gravis UltraSound
Kontroler
mysz i/lub joystick (zalecany joystick)
CD
wymagany napęd zgodny z MPC level 1 lub lepszy (MPC L1 oznaczało, że 386 będzie potrafiło z niego wyciągnąć 150kB/s)

Poprawki

Dla PeCtów ostatecznie została wydana jedna poprawka (http://www.lucasarts.com/support/update/rebel1.html): ftp://ftp.lucasarts.com/patches/pc/reb18.exe: 1.8 Update (9/93), jest ona zawarta w wydaniu "The White Label". Wymienia:

"Myszek Miki" zjadł stronę LucasArts, więc udostępniam to, co mam: rebel1.zip (552718/540kB/0.53MB). W ZIPie znajduje się plik poprawki oraz archiwum strony opisu w formacie .mht.

Wersja z GOG.COM zawiera poprawki.

Opis wydania "Star Wars™: Rebel Assault 1 + 2" z GOG.COM

Korzystając z promocji kupiłem za 15.99PLN "Star Wars™: Rebel Assault 1 + 2". W pakiecie dostałem:

"Star Wars™: Rebel Assault 1" - opis uruchomienia
Bonusy:
"Star Wars™: Rebel Assault 2" - opis uruchomienia
"Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire", bonusy:

Przetestowałem pakiet "Star Wars™: Rebel Assault 1 + 2" z GOG.COM w Windows 7 Ultimate x64 SP1 - całość działa bez problemów. ~:)


UWAGA: Dalsza część strony dotyczy gry zainstalowanej z tradycyjnego nośnika: CD. Dla mnie ma już wartość archiwalną, gdyż przeszedłem na wersję dostępną z GOG.COM.


Instalacja "Star Wars: Rebel Assault" w Windows 7 x64

Gra przeznaczona jest do uruchamiania z CD i jako taka nie posiada instalatora. Aby nie męczyć się z płytą i wygodnie grać z dysku, wystarczy przegrać wszystkie pliki i katalogi gdzieś na dysk. No prawie wszystkie, bo można sobie pominąć dema.

Ja wrzuciłem grę do G:\Games\LucasArts\REBEL.

Uruchomienie "Star Wars: Rebel Assault" w Windows 7 x64

Gra nie działa w "czystym" Windows 7 x64. Wyskakuje okienko o braku zgodności z wersją 64-bitową. Jedynym rozwiązaniem jest skorzystanie z jakiejś maszyny wirtualnej.

MS Virtual PC z Windows XP

W Virtual PC z zainstalowanym Windows XP SP3 gra działa "z palca". Problemów nie sprawia REBEL2.BAT uruchamiający DOS4GW 1.95 i REBEL19.EXE. Należy pamiętać, że katalog z konfiguracją tworzony jest na fizycznym dysku C: i ostatecznie uzyska postać C:\REBEL, niezależnie od tego, gdzie się wrzuci grę.

Aby cieszyć się dźwiękiem, w konfiguracji należy wybrać "Sound Blaster and compatibles" lub "Sound Blaster Pro" z domyślnymi dla Virtual PC parametrami IRQ=5, Base Address=220, DMA=1.

Kłopoty są z joystickiem, przynajmniej podłączanym do USB, a nie mam do czego przyczepić Gravisa Firebirda (tym bardziej, że Windowsy już od Visty nie zawierają wsparcia dla analogowego Game Portu ~:( ). Ani Saitek P2600 Rumble Force Pad, ani Saitek Cyborg Evo Force nie są widoczne w Virtual PC z włączoną integracją. Dodatkowo samo zainstalowanie integracji zmienia sposób działania myszy i w efekcie w grze widoczne są dwa kursory. Kursor hosta jedynie wnerwia, bo nie pokrywa się z kursorem gry, który dodatkowo działa z inną czułością.

Włączona integracja czasami umożliwia pracę w trybie pełnoekranowym, choć efektywne okno gry i tak będzie mniejsze. Ale udaje się to czasami. Bez integracji gra się w przeskalowanym okienku Virtual PC.

Tak czy siak po mojemu należy działać z odinstalowaną integracją. Samo wyłączenie blokuje dostęp do USB i kilku innych rzeczy, ale nie przywraca "normalnego" działania myszy.

Ogólnie da się grać, choć przejście czegokolwiek tylko na myszce jest mało wygodne. Gra działa w miarę płynnie, bez specjalnych zacięć, czy opóźnień.

Aha, a po pewnym czasie całość może przestać działać. Całkiem. Możliwe, że namieszała jakaś aktualizacja... ~:(

DOSBox

DOSBox daje lepsze efekty. Mam wrażenie, że jest płynniej niż w Windows XP w Virtual PC. Dodatkowo DOSBox daje normalny tryb pełnoekranowy. Jeszcze jedną zaletą jest przechowywanie wszystkich rzeczy w jednym miejscu. Katalog gry jest widziany jako C:\, więc katalog konfiguracji \REBEL też zostanie utworzony w nim (u mnie G:\Games\LucasArts\REBEL\REBEL), a nie na fizycznym dysku C:.

Linia poleceń skrótu uruchamiającego grę powinna mieć następującą postać (z dokładnością do ścieżek; całość to oczywiście jedna linia, tu połamana w miejscu \, aby łatwiej było ją czytać):

"C:\Program Files (x86)\DOSBox-0.74\DOSBox.exe" \
G:\Games\LucasArts\REBEL\REBEL2.bat -exit \
-conf G:\Games\LucasArts\REBEL\REBEL-dosbox.conf

Konfiguracja REBEL-dosbox.conf nie zawiera jakiś specjalnych ustawień, w zasadzie można odpalić na defaultach. Jedyna zmiana, to wyłączenie w sekcji [dos] udostępniania EMS, które jest zbędne dla gry wykorzystującej DOS4GW. Należy zmienić domyślne ems=true na ems=false.

Aby cieszyć się dźwiękiem należy wybrać któregoś Sound Blastera, np. Sound Blaster Pro, który w konfiguracji DOSBoxa ma ustawione IRQ=7, Base Address=220, DMA=1.

Jeśli na całym ekranie obraz nie jest płynny lub pojawiają się problemy z ekranami menu (u mnie tak jest z kartami GTX 980, karty 8800 GTS 512 nie miały problemów), może pomóc zmiana output=surface na coś innego, np. output=ddraw. Po zmianie jest OK.

Nie ma problemów z wykorzystaniem joysticka podłączonego do USB. Jest normalnie widziany w grze, choć może będę się musiał jeszcze pobawić w konfiguracji DOSBoxa, bo, jak dla mnie, joystick działa z za dużą czułością. Ale może tak ma być, nie wiem, bo nigdy nie grałem w "Star Wars: Rebel Assault" na oryginalnym 386.

Gra może działać w okienku, choć znacznie wygodniej jest grać i podziwiać pixelozę w trybie pełnoekranowym. Przepstryknięcie się między trybami, to oczywiście Alt+Enter. W konfiguracji można ustawić parametr fullscreen=true, aby od razu startować na całym ekranie.

Podsumowanie "Star Wars: Rebel Assault"

Instalacja
Kopia zawartości CD na dysk.
Płyta lub obraz w trakcie gry
Nie.
Uruchomienie w Windows XP w Virtual PC
Ogólnie bez problemów (no chyba, że coś się zbiesi), ale po co? ~;)
Uruchomienie w DOSBoxie (X-Wing i B-Wing)
Bez problemów.
DDRAW.DLL
Systemowy.
Sterowniki NVIDIA
Bez znaczenia.
Sterowniki Intel
Bez znaczenia.
Procesory wielordzeniowe
Bez znaczenia.
Szeroki ekran
Brak obsługi.
Maksymalna rozdzielczość
640x400
Gra w Sieci
Nie dotyczy.
Miejsce na dysku (pełne/skompresowane)
386MB/318MB

Gra działa płynnie. Cutscenki są odgrywane. Jest dźwięk i muzyka.

RA - jest OK, logo RA - jest OK, starter RA - jest OK, menu
RA - jest OK, film RA - jest OK, misja

Dobrze jest. ~:)

Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w Windows 10 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt