UTF-8; Pure HTML 4.01; CSS 3;
Powrót do spisu treści

Kilka słów wstępu

O czasie

Pomysł stworzenia tej strony pojawił się w styczniu 2014, kiedy okazało się, że mój przedpłacony karnet narciarski stał się przepłacony, bo nie było śniegu i z nart wyszły nici. ~:/ Z drugiej strony aura nie zachęcała do wyciągnięcia roweru. Trzeba było jakoś inaczej zagospodarować dodatkowy czas wolny.

Kilka lat temu, po tym jak Wiedźmak usmażył mi płytę główną, poskładałem blaszaka, który miał być przeznaczony głównie do grania. Tyle, że nigdy nie miałem czasu, aby przysiąść, poinstalować, odpalić i pogierczyć.

Choć blaszak miał już kilka lat, to gry Star Wars (zwłaszcza te dobre) są przecież jeszcze starsze; powinien zatem wystarczyć, aby je uruchomić "na pełnych detalach". Kłopoty mógł sprawić jedynie system operacyjny, czyli MS Windows 7 Ultimate x64 SP1. Nie zawiera DOSa, nie ma podsystemu 16-bitowego, różne rzeczy traktuje całkowicie inaczej niż robiły to wcześniejsze produkty MS. A że PeCetologia Windziana to nauka doświadczalna, i dopóki czegoś się nie zrobi, to nie wiadomo, co z tego wyniknie, potrzebny jest czas na eksperymenty.

W styczniu 2014 pojawił się czas, ochota i możliwości, aby dać się wkręcić w gry Star Wars na dłuższą chwilę. ~;)

Założenia

Wszystkie testy wydajności przeprowadzam z włączonymi na maksa wszystkimi pstryczkami i dodatkowo włączonym V-Sync. Stąd czasami wyniki są śmieszne. Dają jednak miejsce na zwiększenie wydajności kosztem jakości obrazu.

Blaszak testowy

Gdy zaczynałem tworzyć stronę, w blaszaku siedziały całkiem inne komponenty.

I było OK, w każdym razie dla gier Star Wars. Udało się wszystko zainstalować i przetestować. Z ciekawostek można zaznaczyć, że oryginalne chłodzenie kart Asus EN8800GTS przypominało odkurzacz, wymieniłem je na Thermalright HR-03 GT + Acutake 120. Wyciszone chłodzenie karty graficznej, na tle oryginału, wyglądało tak:

Nowe i stare EN8800GTS

Przy okazji. Ponoć nie można wetknąć Thermalright IFX-14 (Inferno Fire eXtenquisher) i HR-03 GT dla SLI do jednej budy. Akurat! ~;) Trzeba mieć odpowiednią budę i płytę główną:

Dużo radiatorów w X-Wingu: 2x HR-03 GT i IFX-14

Ponieważ Wiedźmak 3 wymagał wsparcia DX11, a 8800 GTS 512 zapewniały jedynie DX10, a w dodatku płyta główna zaczynała zachowywać się dziwnie, no i całość miała już ładnych kilka lat, wymieniłem zawartość obudowy na nową. ~:)

Jeśli nie zabraknie mi chęci, wymienię chłodzenie na wodne. Może...

Aktualna konfiguracja

Nazwa
X-Wing Mk II Typ XXX
System operacyjny
MS Windows 7 Ultimate x64 SP1
Płyta główna
Asus Maximus VIII Ranger
Chipset
Intel Z170
Procesor
Intel i5-6600K @ 3.5/3.9GHz
Pamięć RAM
32GB @ 2133/3000MHz (4x 8GB DDR4; Kingston HyperX Savage Black CL15 HX430C15SBK4/32)
Grafika
2x MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC (NVIDIA GTX 970) - SLI
(w procesorze jest jeszcze HDG 530; "karta", która normalnie jest wyłączona)
Sterowniki kart graficznych
od 353.62 (10.18.13.5362) do aktualnych dla GTX 970
(10.18.15.4232 do 15.40.14.XX.4352 (efektywna wersja to 20.19.15.4352) dla HDG 530; gry z GOG.COM testowałem ze sterownikami 21.20.16.4542, później 21.20.16.4821)
(331.82 (9.18.13.3182) dla 8800 GTS 512; testowałem do 341.92 (9.18.13.4192))
Sieć
5Gbps (team LACP wbudowanego Intela I219-V i czteroportowej karty Intel Gigabit ET Quad Port Server Adapter)
Dyski
1x Samsung SSD 950 Pro 256GB NVMe (system, programy, Wiedźmaki)
2x WD Black 1TB WD1003FZEX (RAID 1; dane, gry)
QNAP TS-453A (2x WD RE 500GB WD5003ABYZ i 2x Seagate Barracuda 7200.11 500GB ST3500320AS; 1.5TB RAID 5; backup)
Zasilacz
Enermax Platimax EPM750AWT
Obudowa
Thermaltake Xaser III
Chłodzenie procesora
Thermalright (Inferno Fire eXtenquisher) IFX-14 + Acutake 120
Chłodzenie grafiki
Armor 2X Thermal Design na każdej z kart
Chłodzenie obudowy
5x Noctua NF-R8
Monitor
2x HP ZR2440w (1920x1200 @ 60)
Samsung SyncMaster 710T (1280x1024 @ 60)
Joystick
Saitek Cyborg Evo Force
Gamepad
Saitek P2600 Rumble Force Pad
Głośniki
JBL Creature II, oczywiście w wersji black ~;)

Laptak testowy

W oryginale laptak napędzany był przez Intel Mobile Core 2 Duo T8100 @ 2.10GHz. Obecnie został unowocześniony i... jest ciszej. ~;) Już nic nie da się z nim zrobić, kiedyś trzeba będzie wymienić całość, tylko po co? Oprócz grania, do normalnej pracy jest całkowicie wystarczający.

Nazwa
B-Wing
System operacyjny
MS Windows 7 Ultimate x64 SP1
Model
HP Compaq 6510b
Chipset
Intel GM965
Procesor
Intel Mobile Core 2 Duo T9500 @ 2.60GHz
Pamięć RAM
4GB @ 666MHz (2x 2GB DDR2-5300)
Grafika
Mobile Intel 965 Express Chipset Family
Dysk
Samsung SSD 850 Pro 256GB
Dochładzanie
Zalman ZM-NC1500

Przydatne oprogramowanie i zasoby

MS Virtual PC
Oprogramowanie umożliwiające uruchomienie maszyn wirtualnych z różnymi wersjami systemów operacyjnych MS (w zasadzie od Windows XP SP3 w górę, choć ja odpaliłem Windows 2000 Workstation bez żadnych problemów, oczywiście bez integracji). W MS Windows XP działającym w MS Virtual PC można zainstalować gry Star Wars dla DOS lub wykorzystujących instalatory 16-bitowe, które nie uruchomią się w "czystym" Windows 7 x64. Wyniki można bez problemów przenieść do Windows 7.
DOSBox
Oprogramowanie emulujące intelowskiego PeCeta x86 łącznie z peryferiami umożliwiającymi uruchomienie wszystkich DOSowych gier Star Wars i nie tylko.
MagicDisk
Darmowe oprogramowanie umożliwiające tworzenie i montowanie obrazów płyt CD/DVD. Oszczędza oryginalne płyty CD/DVD. Ułatwia i umożliwia grę w gry, które są bardzo przywiązane do swoich nośników. Niestety, nie obroni się przed SecuROM. ~:( Za to obsługuje format UIF, który może zawierać kompletny obraz dysków multisesyjnych, łącznie ze ścieżkami audio.
7-Zip
Paker OpenSource, który wiele potrafi. Przydaje się, do wyciągania plików z niektórych poprawek.
WineD3D For Windows
Wywodzący się z Wine "DirectX 1-11 to OpenGL wrapper", który potrafi ożywić różne gry.
dgVoodoo 2
Wrapper, który potrafi ożywić różne gry na kartach graficznych zgodnych z DirectX 11.
DXGL
Jeszcze jedna próba ożywienia starych gier z wykorzystaniem OpenGL.
JeremyAnsel/xwa_ddraw_d3d11
Oryginalna implementacja ddraw.dll wykorzystująca Direct3D 11, która umożliwia prawidłowe uruchomienie "X-Wing Alliance" na kartach graficznych zgodnych z DirectX 11.
rdoeffinger/xwa_ddraw_d3d11
Wersja 1.5.X implementacji ddraw.dll, która umożliwia uruchomienie wszystkich gier z serii X-Wing w trybie 3D np. w Windows 8.
GLDirect
OpenGL w wersji, która może pomóc "Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast".
NVIDIA Profile Inspector
Program umożliwiający edycje profili sterowników NVIDIA dla poszczególnych programów.
XWA Hacker
Program modyfikujący binaria gier z serii X-Wing (podstawa to "X-Wing Alliance") tak, aby działały prawidłowo.
Play Old PC Games // X-Wing Vs. TIE Fighter
Alternatywny instalator i nie tylko.
Play Old PC Games // Star Wars: Shadows of the Empire
Alternatywny instalator dodający muzykę w trakcie gry i nie tylko.
Play Old PC Games // Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II
Alternatywny instalator i nie tylko.
Play Old PC Games // Star Wars: Rogue Squadron 3D
Alternatywny instalator i nie tylko.
Play Old PC Games // Star Wars: Episode I: The Phantom Menace
Alternatywny instalator i nie tylko.
Play Old PC Games // Star Wars: Episode I: Racer
Prawie jedyne miejsce zdolne ożywić "Star Wars: Episode I: Racer" na współczesnym sprzęcie.
Play Old PC Games // Star Wars: Force Commander
Alternatywny instalator ustawiający przy okazji parametry graficzne.
Guide: Play X-Wing Series on Windows 7 (with an XBOX 360 Controller)
Wszystko co trzeba, aby uruchomić gry serii X-Wing w Windows 7. Droga "na skróty", bez mojej pomocy. ~;) W moim opisie zawarłem kilka wskazówek z tej strony, jako uzupełnienie.
Jedi Knight and Mysteries of the Sith Editing
Sporo o grach serii Jedi Knight.
[Fixed] Get KOTOR 1/2 Working on Vista
Opis instalacji "Star Wars Knights of the Old Republic 1 & 2" w Windows Vista, ale z potencjalnie przydatnymi uwagami dla Windows 7 i nie tylko.
The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) lub Deadly Stream - TSL Restored Content Mod (dwa źródła tego samego)
Mod udostępniający odzyskaną część "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords" i nie tylko.
SecuROM Diagnostics Tool
Miejsce, z którego można pobrać program "SecuROM Diagnostics Tool", niezbędny w celu uzyskania działającej wersji binarki swkotor2.exe, czyli "Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords".
WSGF - Wider is Better
Sieciowa społeczność zbierająca i tworząca metody uruchamiania gier na "szerokim ekranie".
Borderless-Gaming
Program usuwający ramkę, gdy gra tylko tak się uruchamia.
IPXWrapper
Wrapper IPX umożliwiający grę w sieci TCP/IP z wykorzystaniem protokołu IPX.
Where can I find updates and patches for STAR WARS games?
Patche do części gier LucasArts, teraz pod opieką Disneya. Stan na 2015.12.01:
Internet Archive
Archiwum Internetu. Nie chce mi się sprawdzać jakie mają reguły dotyczące hotlinkowania, więc podaję jedynie adres ogólny. Zawiera m.in. to, co "Myszek Miki" wysłał w /dev/null, czyli całą zawartość wsparcia dla gier Star Wars. W okienku wyszukiwania trzeba wpisać http://support.lucasarts.com/, a potem wybrać jakiś snapshoot. Najnowszy właściwy jest z 28.03.2014 i prowadzi gdzieś na https://web.archive.org/web/20140328205607/http://www.lucasarts.com/support/. Ponieważ strony nie zawierają wsparcia dla skryptów, część nawigacji nie działa. W okienku serwisu Internet Archive trzeba uzupełnić adres strony http://www.lucasarts.com/support/ odpowiednim dodatkiem, aby dobrać się do zasobów (np. dopisując update/Battlefront2.html, co da http://www.lucasarts.com/support/update/Battlefront2.html uzyska się dostęp do poprawek dla "Star Wars: Battlefront II"). Oto lista uzupełnień:
GOG.COM
Źródło różnych gier SW, które nie mają durnych zabezpieczeń. Korzystając z promocji z okazji tygodnia Star Wars 2016 zaszalałem i kupiłem wszystko co było. ~;)

Dysklamery itd. itp.

  1. SOA#1 ~:)
  2. Informacje są, jakie są. Celem ich opublikowania jest jedynie ułatwienie legalnym użytkownikom produktów ze stajni LucasArts uruchomienia tego, za co zapłacili, na +/- współczesnym sprzęcie i systemie operacyjnym.
  3. Nie daję żadnej gwarancji, że coś, co u mnie zadziałało, zadziała gdzieś indziej.
  4. Informacje dotyczą jedynie oryginalnych produktów. Nie mam zielonego pojęcia, jak na działanie gier mogą wpłynąć mody, dodatki itp. Jedynym wyjątkiem są mody "The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM)" i "M4-78EP".
  5. Nie interesują mnie gry sieciowe, dostępne tylko przez Windows Store lub wymagające instalacji dziwnych rzeczy w celu aktywacji czegoś, za co zapłaciłem (czytaj klienta Steam ~;) ).
  6. Wszystkie opisy dotyczą gier instalowanych z tradycyjnych nośników: CD i DVD oraz GOG.COM. Nie mam niczego ze Steamu, więc nie wiem, co on miesza. Pewnie wszystko jest tak samo, choć może nie trzeba instalować poprawek, bo zazwyczaj są zawarte. Ale nie zawsze.
  7. Nie mam kart ATI i nie chce mi się zmieniać moich kart NVIDIA na inne.
  8. Nie mam (już) Windows 8/8.1/10 i raczej nie planuję zmiany moich Siódemek na coś innego przed 2020. Ale przetestowałem wszystkie "moje" gry z tymi systemami. Opisy zamieściłem w innych częściach serwisu.
  9. Nie mam już Windows Vista i nie widzę powodów, aby do tej wersji wracać.
  10. Nie mam najmniejszej ochoty instalować czegokolwiek ekstra. To, co mam działa dobrze, szybko i stabilnie.
  11. Nie mam zbędnych gier, nośników itp. Jedyne zasoby, które udostępniam, to oficjalne poprawki, do których dostęp dziś może być utrudniony, bo znikła strona http://support.lucasarts.com/.
  12. Wszystkie obrazki powstały na moim sprzęcie, a ich publikacja ma na celu udokumentowanie, że SOA#1 ~:)
Valid HTML 4.01 Strict made with CSS Valid CSS!
Powrót do spisu treści
A tymczasem w Windows 8/8.1 Pro x64
A tymczasem w Windows 10 Pro x64
A tymczasem w GOG.COM

Copyright © Yogurt
8.49.148 15.11.2019
Author:
Yogurt